Sedmnácté letadlo Airbus A220-300 převzala o víkendu letecká společnost airBaltic. Lotyšský dopravce umožnil redakci Zdopravy.cz jeho prohlídku krátce poté, co ho převzal. Aerolinka se sídlem v Rize letadlu, které vyvinul a stále vyrábí Bombardier, mimořádně věří. V budoucnu bude jejím jediným modelem ve flotile, objednáno má až 80 těchto strojů.
„Myslím, že to je opravdu nákup, na který můžeme být hrdí. Provozně jsou náklady oproti jiným letadlům v přepočtu na sedačku o třetinu nižší, oproti nové generaci letadel zhruba o desetinu. To je obrovská konkurenční výhoda. Pak je tu vnímání cestujících: letadlo je tiché, prostorné, pohodlné,“ řekl v rozhovoru pro Zdopravy.cz provozní ředitel airBaltic Martin Sedlacký.
Na poměry krátkých a středně dlouhých linek po Evropě nabízí letadlo i v ekonomické třídě cestujícím nezvykle velký komfort nejen například místem na nohy, ale i šířkou sedaček. Šířka kabiny je 3,28 metru a výrobce do ní instaloval jen pět sedaček do jedné řady, zatímco v Boeingu 737-800 je v kabině široké 3,54 metru 6 míst. Letadlo je výrazně tišší, je vyrobeno z kompozitních materiálů, které snižují spotřebu.
Více než dva roky od obdržení prvního stroje dochází k některým změnám v letadle: kromě změny nápisu na Airbus A220 jsou jiné typy sedaček, díky kterým mají mít cestující více místa. Nově bude také flexibilnější konfigurace, která umožní větší počet byznys cestujících i lety pouze v konfiguraci s ekonomickou třídou. Jediným místem, kde zůstává původní název, je podlaha u vchodu do letadla, u které je stále CSeries. K přejmenování došlo loni v létě.
AirBaltic je zatím druhým největším provozovatelem těchto letadel, nejvíce ve flotile jich aktuálně má Swiss. I ten s nimi létá do Prahy. Postupně je do provozu nasazuje i americká Delta, velkou objednávku mají JetBlue.
O úspěšnosti letadla svědčí nejen navýšení objednávek u některých stávajících dopravců, ale i zájem jiných aerolinek, například největšího nízkonákladového dopravce Southwest Airlines. Letadlo zajímá i Smartwings, které letos poprvé uvedly, že při jednáních s Airbusem o nových letadlech mluví i o tomto typu.
Hlavní technické údaje
Airbus A220 -300
Délka 38,7 metrů
Výška 11,5 m
Rozpětí 35,1 metrů
Maximální vzletová hmotnost (MTOW) 67,585 kg
Dolet: 5740 km
Motory Pratt & Whitney PW1500G
Velký rozhovor s Martinem Sedlackým přineseme v příštích dnech.
Cesta do Rigy se uskutečnila na náklady airBaltic, Live Riga a Letiště Praha
A-220 je moc povedené letadlo, jeho parametry hovoří zcela jasně. Měli bychom ho mít a provozovat už dávno.
Hezký a zajímavý článek doplněný kvalitní fotoreportáží. Děkuji pane Sůro.
Jen pro ukázku jeden z A220-300/CSeries Swissu v zajímavém livery při přistání o odletu na letišti Václava Havla v Praze.
https://youtu.be/Y-09A5tRnEY
Bylo mi řečeno, že v porovnání s A319neo je tahle A220-300 jasnej vítěz ve valné většině parametrů. Výhodou 319neo může být snad jen podobnost s A319, kterou ty aerolinky třeba už vlastní. Každopádně se mi ta 220tka moc líbí.
Tak to je logické A319neo vychází z A319 což je zkrácená verze A320 a při úpravě vždy dochází ke kompromisům. A220-300 je nové užší letadlo a v tomto případě prodloužená verze, kde efektivita vychází vždy lépe. A320 je také důvod proč je A318 nekonkurenceschopný.
Máte to špatně, žádnej Smartwings o ničem nepřemýšlí. Smlouva je s ČSA.
A majitelem ČSA je kdo…
Dobrý den, pane Sůra,
můžu Vám rovněž položit otázku, „A kdo je majitelem koncernu Smartwings ?“.
Také určitě dobře víte, že tato společnost v minulosti přemýšlela o různych věcech včetně B787 a nikdy to nedopadlo.
https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik-firma.vysledky?subjektId=703122&typ=PLATNY
ČSA je Skupina Smartwings, nikoliv Smartwings. Ale kdo ví, zda tu smlouvu nepřevedou na matku.
ČSA je dnes už jen obchodní značka společnosti Smartwings – v podstatě už jen chiméra. Nicméně bych uvítal, kdyby se Smartwings přejmenovaly na ČSA. ČSA nebyly nikdy žádný zázrak, ale u cestující veřejnosti měly zcela určitě lepší reputaci, než Smartwings. Vím, šlo by jen o přemalování firmy, ale jsem toho názoru, že by to nebylo od věci.
Byl bych moc rád, kdyby těchto fotoreportáží o nových letadlech bylo více. Jsem přesycen nicneříkajícími aktualitami ze železnice.
Hezká fotoreportáž, děkuji autorovi!
Taktéž děkuji – jen více takovýchto reportáží z místa dění.
145 cestujících je alternativa k B737-700, nikoliv k B737-800, které mají kapacitu 186 osob.
Nepíšu o tom, že je to alternativa k 737-800. Šírka kabiny je u všech 737 stejná.
Srovnáváte to s 737-800, máte to tam napsaný, napište tam příště 700… Přibližujete se bulváru typu Blesk apod.
Znovu opakuji – 700, 800 atd mají naprosto stejnou šířku kabiny. Srovnávám úzkotrupá letadla a pokud je šířka kabiny shodná, je úplně jedno, zda je to se 700 či 800.
Já tomu moc fandím. Nevěřím moc tomu, že 737 si napraví reputaci. Čím víc já osobně pátrám o 737, tím víc mi MAXy nedávají smysl.
Za rok si na problemy Boeingu nevzpomene nikdo.
Hmmm… A220 léetající pro ČSA… přijemná představa.
spíš brzo realita
Macecha Smartwings by do nich ale těch 6 sedaček/řada určitě nějak vpasovala. 🙂
Nastesti nenarve, i kdyby chtela.