Obrazem: V úplně novém Airbusu A220 airBaltic. O stejném letadle uvažují Smartwings

Airbus A220-300 společnosti airBaltic na letišti v Rize. Foto: Jan SůraAirbus A220-300 společnosti airBaltic na letišti v Rize. Foto: Jan Sůra

Sedmnácté letadlo Airbus A220-300 převzala o víkendu letecká společnost airBaltic. Lotyšský dopravce umožnil redakci Zdopravy.cz jeho prohlídku krátce poté, co

Sedmnácté letadlo Airbus A220-300 převzala o víkendu letecká společnost airBaltic. Lotyšský dopravce umožnil redakci Zdopravy.cz jeho prohlídku krátce poté, co ho převzal. Aerolinka se sídlem v Rize letadlu, které vyvinul a stále vyrábí Bombardier, mimořádně věří. V budoucnu bude jejím jediným modelem ve flotile, objednáno má až 80 těchto strojů.

„Myslím, že to je opravdu nákup, na který můžeme být hrdí. Provozně jsou náklady oproti jiným letadlům v přepočtu na sedačku o třetinu nižší, oproti nové generaci letadel zhruba o desetinu. To je obrovská konkurenční výhoda. Pak je tu vnímání cestujících: letadlo je tiché, prostorné, pohodlné,“ řekl v rozhovoru pro Zdopravy.cz provozní ředitel airBaltic Martin Sedlacký.

Na poměry krátkých a středně dlouhých linek po Evropě nabízí letadlo i v ekonomické třídě cestujícím nezvykle velký komfort nejen například místem na nohy, ale i šířkou sedaček. Šířka kabiny je 3,28 metru a výrobce do ní instaloval jen pět sedaček do jedné řady, zatímco v Boeingu 737-800 je v kabině široké 3,54 metru 6 míst. Letadlo je výrazně tišší, je vyrobeno z kompozitních materiálů, které snižují spotřebu.

Více než dva roky od obdržení prvního stroje dochází k některým změnám v letadle: kromě změny nápisu na Airbus A220 jsou jiné typy sedaček, díky kterým mají mít cestující více místa. Nově bude také flexibilnější konfigurace, která umožní větší počet byznys cestujících i lety pouze v konfiguraci s ekonomickou třídou. Jediným místem, kde zůstává původní název, je podlaha u vchodu do letadla, u které je stále CSeries. K přejmenování došlo loni v létě.

AirBaltic je zatím druhým největším provozovatelem těchto letadel, nejvíce ve flotile jich aktuálně má Swiss. I ten s nimi létá do Prahy. Postupně je do provozu nasazuje i americká Delta, velkou objednávku mají JetBlue.

O úspěšnosti letadla svědčí nejen navýšení objednávek u některých stávajících dopravců, ale i zájem jiných aerolinek, například největšího nízkonákladového dopravce Southwest Airlines.  Letadlo zajímá i Smartwings, které letos poprvé uvedly, že při jednáních s Airbusem o nových letadlech mluví i o tomto typu.

Hlavní technické údaje
Airbus A220 -300
Délka 38,7 metrů
Výška 11,5 m
Rozpětí 35,1 metrů
Maximální vzletová hmotnost (MTOW) 67,585 kg
Dolet: 5740 km
Motory Pratt & Whitney PW1500G

Airbus A220-300 nasazuje aerolinka nově i na lety mezi Rigou a Prahou, z jedenácti letů týdně pokrývají tyto stroje většinu. Foto: Jan SůraAirbus A220-300 společnosti airBaltic na letišti v Rize. Foto: Jan SůraDodávací let z kanadského Montrealu zvládl A220-300 v sobotu až do Rigy bez mezipřistání. Foto: Jan SůraJeden z "nejstarších" strojů A220-300 ve flotile airBaltic. Firma ho převzala v březnu 2017. Foto: Jan SůraairBaltic letadla původně odebíral jako Bombardier CS300. Kanadský výrobce ale musel nakonec kvůli ekonomickým problémům letadlo přenechat Airbusu. Foto: Jan SůraA220-300 mají nahradit postupně ve flotile airBaltic nejen Boeingy 737, ale také turbovrtulové Q400. Foto: Jan SůraSpodní část trupu a podvozek letadla A220-300. Foto: Jan SůraLetadlo pohání dva motory Pratt & Whitney PW1500G. Foto: Jan SůraPozůstatek původního názvu letadla je patrný i ve zcela novém letadle přímo při vstupu. Důvodem je skutečnost, že dosud neproběhla certifikace na nové typové označení A220. Foto: Jan SůraZáď Airbusu A220-300. Foto: Jan SůraLetadlo pohání dva motory Pratt & Whitney PW1500G. Foto: Jan SůraAirbus A220-300. Foto: Jan SůraKokpit A220-300. Foto: Jan SůraKokpit A220-300. Foto: Jan SůraKokpit A220-300. Foto: Jan SůraKokpit A220-300. Foto: Jan SůraairBaltic létá s A220-300 ve verzi pro 145 cestujících. Foto: Jan SůraDo posledních letadel dodává výrobce jiné sedačky, které umožňují ještě více místa na nohy. Foto: Jan SůraŠířka kabiny je 3,28 metru a výrobce do ní instaloval jen pět sedaček do jedné řady, zatímco v Boeingu 737-800 je v kabině široké 3,54 metru 6 míst na jednu řadu. Foto: Jan SůraOsvětlení kabiny se může během dne měnit, interiér celkově je velmi světlý. Foto: Jan SůraOproti jiný úzkotrupým letadlům má A220 i větší okna. Foto: Jan SůraInteriér A220-300. Foto: Jan SůraJedna z chlouby letadla: velké úložné prostory pro cestující, které nápadně připomínají interiér dreamlineru. Pro menší cestující jsou také lépe přístupné. Foto: Jan SůraJedna z výhod interiéru A220: prostorná toaleta. Například cestující s výškou nad 190 cm se zde na rozdíl od jiných letadel nemusí ohýbat. Foto: Jan Sůra

Velký rozhovor s Martinem Sedlackým přineseme v příštích dnech.

Cesta do Rigy se uskutečnila na náklady airBaltic, Live Riga a Letiště Praha

Tagy A220-300 airBaltic Airbus A220 Top
23 komentářů