Obrazem: V úplně novém Airbusu A220 airBaltic. O stejném letadle uvažují Smartwings
Sedmnácté letadlo Airbus A220-300 převzala o víkendu letecká společnost airBaltic. Lotyšský dopravce umožnil redakci Zdopravy.cz jeho prohlídku krátce poté, co
Sedmnácté letadlo Airbus A220-300 převzala o víkendu letecká společnost airBaltic. Lotyšský dopravce umožnil redakci Zdopravy.cz jeho prohlídku krátce poté, co ho převzal. Aerolinka se sídlem v Rize letadlu, které vyvinul a stále vyrábí Bombardier, mimořádně věří. V budoucnu bude jejím jediným modelem ve flotile, objednáno má až 80 těchto strojů.
„Myslím, že to je opravdu nákup, na který můžeme být hrdí. Provozně jsou náklady oproti jiným letadlům v přepočtu na sedačku o třetinu nižší, oproti nové generaci letadel zhruba o desetinu. To je obrovská konkurenční výhoda. Pak je tu vnímání cestujících: letadlo je tiché, prostorné, pohodlné,“ řekl v rozhovoru pro Zdopravy.cz provozní ředitel airBaltic Martin Sedlacký.
Na poměry krátkých a středně dlouhých linek po Evropě nabízí letadlo i v ekonomické třídě cestujícím nezvykle velký komfort nejen například místem na nohy, ale i šířkou sedaček. Šířka kabiny je 3,28 metru a výrobce do ní instaloval jen pět sedaček do jedné řady, zatímco v Boeingu 737-800 je v kabině široké 3,54 metru 6 míst. Letadlo je výrazně tišší, je vyrobeno z kompozitních materiálů, které snižují spotřebu.
Více než dva roky od obdržení prvního stroje dochází k některým změnám v letadle: kromě změny nápisu na Airbus A220 jsou jiné typy sedaček, díky kterým mají mít cestující více místa. Nově bude také flexibilnější konfigurace, která umožní větší počet byznys cestujících i lety pouze v konfiguraci s ekonomickou třídou. Jediným místem, kde zůstává původní název, je podlaha u vchodu do letadla, u které je stále CSeries. K přejmenování došlo loni v létě.
AirBaltic je zatím druhým největším provozovatelem těchto letadel, nejvíce ve flotile jich aktuálně má Swiss. I ten s nimi létá do Prahy. Postupně je do provozu nasazuje i americká Delta, velkou objednávku mají JetBlue.
O úspěšnosti letadla svědčí nejen navýšení objednávek u některých stávajících dopravců, ale i zájem jiných aerolinek, například největšího nízkonákladového dopravce Southwest Airlines. Letadlo zajímá i Smartwings, které letos poprvé uvedly, že při jednáních s Airbusem o nových letadlech mluví i o tomto typu.
Hlavní technické údaje
Airbus A220 -300
Délka 38,7 metrů
Výška 11,5 m
Rozpětí 35,1 metrů
Maximální vzletová hmotnost (MTOW) 67,585 kg
Dolet: 5740 km
Motory Pratt & Whitney PW1500G
Velký rozhovor s Martinem Sedlackým přineseme v příštích dnech.
Cesta do Rigy se uskutečnila na náklady airBaltic, Live Riga a Letiště Praha