Obrazem: Trolejbusové přesuny v Praze. Vůz z roku 1959 čeká oprava

Přeprava trolejbusu Škoda 8Tr. Foto: Daniel Šabík / DPPPřeprava trolejbusu Škoda 8Tr. Foto: Daniel Šabík / DPP

Historický trolejbus bude připraven na start nové trolejbusové dráhy do Miškovic.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš Zikmund

Také nechápu pražskou aroganci a nadřazenost nad městy jako je Plzeň, Brno, Ostrava a ostatní ani nejmenuji. Pak se diví, že pražáky nikdo moc nemusí. Místo toho, aby jsme táhli za jeden provaz tak Praha neustále hledá záminky, proč je v něčem problém. Ono něco řešit od stolu je asi jednodušší než si to probrat osobně… Protože pak se může zjistit, že nejsou kompetentní nebo je pohání jiné zájmy. Následující zveřejňované články, jací jsou ostatní hloupí a jak jim ubližují, že ze zahraničí je to lepší může psát jen člověk který má poškozené ego.

Miloš Zikmund

Jsem moc rád, že exponáty jsou od českého výrobce. Moc si přeji, aby jezdily vozy zase České. Některé firmy se sice jako naše tváří, ale mateřské zázemí mají v zahraničí. Je mi líto že už nejsou vidět nové trolejbusy a některé výrobky od ČKD, PRAGY, TATRY, že zbyla jen část rozprodané Škody. Ale je to bohužel i naše zásluha. Asi ráději děláme jako koloniální stát pro jiné země a majitele. Pak se divíme jejich životní úrovni, rozvoji a vzdělanosti.

petr

to je skutečně hezké zahájení

Jeník H

Mám radost budou v Praze jezdit zase trolejbusy sice na jediné trati, ale i tak a historický kousek tím lépe, přijedu se podívat –

Miroslav Zikmund

Tr8 – svého času „nosná“ řada trolejbusového parku v někdejším Gottwaldově … co jsme se s nimi najezdili. Na lince D v ranní a odpolední špičce pracovních dnů jezdil s vlekem …
Zajímavostí bylo, že v dopravním sedle byly vleky odstaveny na konečné (ulice Padělky I, později Padělky IX).

Pája

Bavil jsem se před lety s dnes již nežijícím PANEM řidičem. Neměl vleky rád. Pak po letech usedl za volant kloubové Škoda Sanos a to prý byla jiná. Jednodušší couvání, člověk se nemusel dřít, aby vytlačil vlek živýma do řady/z řady, vypružení oproti 8 a 9 Tr úplně jinde, ve špíglech viděl půl Zlína – ale taky měly své mouchy…. Byl to jeden z těch, kteří ještě zažili dosluhující BBC 51 ZH.

dopravopat

Je veľká škoda, že v Bratislave sa nedochoval trolejbus typu 8Tr. Bratislava mala najväčšiu „flotilu“ týchto trolejbusov, viac mal iba Peking, kam sa 8Tr vyvážala. DPB takisto zaspal dobu a nekúpil trolejbus 8Tr v čase, keď sa ešte dali nejaké zohnať. A zohnať sa nedá ani 7Tr, ktorá bola, minimálne čo sa vzhľadu týka, identická. Je to obrovská škoda. DPB dnes vlastní dva pojazdné historické trolejbusy Škoda 9Tr a objavujú sa názory že načo, že by mal jeden vyradiť. Ideálne by bolo bymeniť jednu 9Tr za nejakú 8Tr, ale niet s kým. Trolejbusov typu 9Tr sa dochovalo oveľa viac kusov.

Pája

9 Tr v bývalém CCCP ještě nedávno jezdily v pravidelném provozu. Čistě teoreticky by se dal koupit. 8 Tr asi ne. To je tak, že když toho je všude plno, tak se vyřazuje a ruší bez rozmyslu. Pak bohužel zmizí i cenné kusy.

petr

podobně jako u nás v čechám nemáme žádného pomeranče..a taková je to krásná lokomotiva z ČKD,vyměníme

Lumiere

Ono jich pár ještě mezi lidmi bude v chatových osadách, ale bude velká náhoda je najít. Ty snadno identifikovatelné už jsou dávno pryč a ty zbývající jsou obestavěné k nepoznání. Měl jsem v chatové osadě souseda a kdyby mi to neřekl, nikdy by mě podle vzhledu stavby nenapadlo, že její základ tvoří železniční vagón. Obestavěný dalšími místnostmi, patrem a sedlovou střechou. Zvenku absolutně neidentifikovatelný.

dopravopat

Obávam sa že všetky tieto „záhradné“ 8Tr už dávno boli zmapované a zachránené. Ak by sa niečo ešte našlo, tak by to bolo totálne dobastlené, nekompletné a nepoužiteľné. Šyri roky dozadu som to riešil, keď som bol v DPB, bezúspešne. Ani na Ukrajine nič nie je. Iba jeden vrak dvojdverovej 8Tr, ktorú ale nechcú predať, lebo je posledná na UA.

dopravopat
Miloš Zikmund

Bydlím kousek od Plzně a trolejbusy obdivuji už od dětství. Projížďka s takovým vozem byla vždy zážitek. V době, když jsem dělal ve Škodě byla možnost jezdit do práce i autobusem, ale cesta trolejbusem byla příjemnější. V zimě tam bylo větší teplo. Ekologie se řešila podle logiky. Hlučný a tichý, smradlavý a normální.

Pája

Víte, že moje děti to i v dnešní době vnímají podobně?

Pája

Ta TOT nebyla upravena na pravostranný provoz? Nebo je rekonstruována do původního stavu?

Kubrt

Byla upravena na pravostraný provoz, zde je fotka po přitažení do Prahy https://foto-busy.eu-central-1.linodeobjects.com/178895.jpg

Pája

To museli táhnout pořádnou vichřicí, že orvala i barvu/stála venku a počasí udělalo svoje?

Martin
Pája

Vidíte? Vůbec mi nedošlo, že ti dva spolu souvisejí. Zmátla mně kapota autobusu. Moc děkuji za odkaz.

Pája

Teď vážně- skříň toho vozu sloužila po jeho vyřazení někde jako kůlna? Já našel jeho prodej nějakému snad JZD? Nalezení vraku vozidla byl opravdu husarský kousek.

Kubrt

Nevím, k čemu konkrétně sloužila ta 303, ale používat starý trolejbus místo stavby kůlny apod bylo dost běžné. U nás na chalupě (vesnice u Příbrami) stál v 80. letech u lesa vrak 9Tr (8Tr?). Zřejmě tam byl přitažen jako budoucí útulek pro lesní dělníky, ale nikdy k tomu nedošlo a sloužil jen jako skvělá atrakce při cestě na houby. A takových bylo spousta, v knížkách o trolejbusech je řada fotek, dnes už neuvěřitelných, kde někde v krajině (město i venkov) stojí vrak trolejbusu.

Štěpán

Podle knihy „Trolejbusy v pražských ulicích“ (J. Arazim, M. Dyk, J. Šour) stála pragovka č. 303 v obci Kokořín, kde sloužila k chovu vepřů. Od začátku 80. let do roku 1995 byla v Buštěhradu.

Surio Mario

Je to smutný paradox, že vůz prodaný chovatelům vepřů se dochoval, zatímco 1Tr předaná přímo z provozu do muzea skončila ve šrotu.

Pája

To je opravdu paradox. Instituce, která má svěřené exponáty do správy je ničí. Smutné.

Pája

To bylo obrovské štěstí, že se vrak vůbec zachoval. Ve Zlíně (tehdy Gottwaldov) sešrotovali bohužel kdeco.
V TV jsem viděl černobílý film z jízdy Prahou – ještě vlevo! – vyzdvihli tam jízdní vlastnosti trolejbusů v kopcích.

Rudolf Tuček

Jediný trolejbus který byl levostraný, pak pravostraný a teď je zase levostraný. Dvakrát změna umístění dveří to se asi jinému vozidlu nepoštěstilo.

Martin

Co tatrovka?