Trolejbusovou trať na Prosek a do Čakovic postaví firmy Elektrizace Praha a OHLA ŽS

Historický trolejbus při zahájení obnoveného provozu v Praze v roce 2017. Pramen: ROPIDHistorický trolejbus při zahájení obnoveného provozu v Praze v roce 2017. Pramen: ROPID

Trolejové vedení bude po zprovoznění pokrývat zhruba 50 procent trasy mezi Palmovkou a Miškovicemi.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil tendr na firmy, které postaví trolejbusovou trať Palmovka – Prosek a Letňany – Čakovice. Zakázku získalo sdružení firem Elektrizace Praha a OHLA ŽS s cenou 283,7 milionu korun, předpokládaná cena byla 290 milionů. V soutěži byli tři zájemci.

Firmy postaví necelých 15 kilometrů nového trolejového vedení a potřebnou napájecí a dobíjecí infrastrukturu. Nové trolejové vedení bude v úsecích mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká, a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice. Trolejové vedení bude po zprovoznění pokrývat zhruba 50 procent trasy, po které budou jezdit takzvané parciální trolejbusy. Projekt nese název Elektrifikace autobusové linky č. 140 (Palmovka – Miškovice).

Vybrané firmy také vybudují novou měnírnu a 18 dobíjecích stání v garážích Klíčov, nabíjecí stanici v Čakovicích a upraví bývalou trolejbusovou měnírnu v Příborské ulici v Letňanech. Ta se tak po desetiletích vrátí ke své původní funkci.

DPP chce stavbu zahájit v první polovině ledna, hotovo má být do konce října. „Zprovoznění stavby bude znamenat plnohodnotný návrat trolejbusové dopravy do Prahy,“ uvedl šéf DPP Petr Witowski.

Trolejbusy jezdily v Praze od roku 1936 do roku 1972. DPP obnovil trolejbusový provoz 15. října 2017 přesně po 45 letech od zrušení původní trolejbusové dopravy v Praze. Velký návrat umožnil rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase.

První trať mezi Palmovkou a Letňany měří pět kilometrů, přičemž trolejbusové vedení bylo vybudováno v délce zhruba 1,6 kilometru ve stoupání v Prosecké ulici. Začátkem letních prázdnin 2018 pak byla po testech zahájena pravidelná doprava s cestujícími, když na trasu Palmovka – Prosek – Letňany vyjel parciální trolejbus Škoda 30 Tr; linka dostala číslo 58. Od té doby DPP na trati testoval několik dalších vozidel, naposledy svůj vlastní trolejbus Škoda 24Tr Irisbus s pomocným naftovým motorem místo baterie. Zhruba od poloviny letošního roku je provoz linky přerušen kvůli rekonstrukci Prosecké.

DPP letos v dubnu vypsal tendr na 15 kloubových parciálních trolejbusů pro linku Palmovka – Miškovice, vítěze dosud veřejně nevyhlásil.

Tagy dpp Palmovka - Miškovice trolejbusy
40 komentářů