Obrazem: Trať mezi Brnem a Blanskem je dva měsíce před zprovozněním
Dálková doprava mezi Brnem a Prahou se z odklonu přes Vysočinu vrátí na koridorovou trať od poloviny příštího roku.
Velká modernizace trati Brno – Adamov – Blansko se blíží do finiše. Podle Správy železnic běží práce podle harmonogramu tak, aby se od 11. prosince mohly na koridor po roční výluce opět vrátit vlaky. Po uvedení trati do provozu bude probíhat dokončování stavby, které ale nebude mít výrazný vliv na drážní dopravu. Správa železnic zveřejnila sérii fotografií, které dokumentují stav prací především ve stanici Adamov a jejím okolí.
Modernizace koridoru Brno – Blansko je rozdělena do tří staveb v celkové hodnotě zhruba šesti miliard korun: Brno-Maloměřice – Adamov, rekonstrukce nástupišť v železniční stanici Adamov, Adamov – Blansko.
V úseku Brno-Maloměřice – Adamov už jsou položeny obě koleje, probíhá zde sypání štěrku, podbíjení a čištění. Pracuje se i na kabelových trasách, trakčním vedení a protihlukových stěnách, osazují se návěstidla, svařují kolejové pásy, dokončují se tunely a opěrné zdi a pokračuje úprava skalních svahů. Dvě nové mostní konstrukce prošly v uplynulém týdnu úspěšně zatěžovacími zkouškami. Obdobné úpravy se týkají i úseku mezi Adamovem a Blanskem, kde jsou aktuálně položeny koleje vedoucí od stanice Adamov k tunelům 8/2 a 8/1.
Ve stanici Adamov funguje v omezeném provozu lávka pro pěší a technologická lávka. Probíhá pokládka kolejí a instalace protihlukových stěn, dokončují se mostní objekty a opěrné stěny, provádí se montáž trakčního vedení, elektroinstalace a kabelových tras. V nádražní budově finišují práce ve vnitřních prostorech, které jsou zaměřeny na malby, obklady, dlažby a kompletaci elektro a sdělovacího zařízení. Od 31. srpna je zde v provozu pokladna pro cestující. Dále pokračují stavební činnosti na vnějším zateplovacím systému a terénních úpravách kolem výpravní budovy.
Podle plánu probíhá podle Správy železnic i budování podchodu na zastávce Blansko město, kde se dále pracuje na zastřešení a montáži inženýrských sítí a kabelových tras. Ke zrušení zabezpečení přejezdu dojde 30. listopadu, k otevření podchodu pro veřejnost má dojít 9. prosince v odpoledních hodinách.
Na zmodernizovanou trať mezi Brnem a Českou Třebovou vyrazí první vlaky s novým jízdním řádem od 11. prosince. Nejprve půjde o regionální spoje a rychlíkovou linku R19. Dálková doprava mezi Brnem a Prahou se z odklonu přes Vysočinu vrátí na koridorovou trať od poloviny příštího roku. Po zprovoznění modernizovaného úseku budou ještě probíhat dokončovací práce, které nebudou mít vliv na drážní dopravu.
„Jisté omezení lze očekávat pouze během března a dubna příštího roku, kdy se během výluk vždy jedné u kolejí provede třetí podbití a broušení kolejnic. Mimoto se v příštím roce budou provádět opravy komunikací zasažených stavbou,“ uvádí Správa železnic.