Obrazem: Svezli jsme se prvním renovovaným RegioSpiderem z druhé ruky v barvách PID

První modernizovaný motorový vůz Regio-Shuttle RS1 v barvách PID bude jezdit na Benešovsku.
České dráhy zahájily provoz prvního modernizovaného motorového vozu Regio-Shuttle RS1 v barvách Pražské integrované dopravy.
V první fázi do konce ledna 2026 zamíří na koleje celkem devět vozů, které budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora. Motorové vozy původem z Německa nesou ve flotile ČD jméno RegioSpider.
Jejich nasazování má ve Středočeském kraji výrazné zpoždění. První motorový vůz po modernizaci měl být na trati Olbramovice – Sedlčany nasazen už letos v lednu. Vůz se představil už téměř před rokem jako statický exponát na Regionálním dnu PID, ale měl pouze nové polepy PID.
Poté se přesunul na Moravu do dceřiné společnosti DPOV k modernizaci, která byla nyní dokončena. Vůz dostal mimo jiné wi-fi, nabíjecí zásuvky včetně USB verze a klimatizaci. Nový je i informační systém a vlakový zabezpečovač. Nové povrchy získala podlaha i stěny, sedačky jsou přečalouněny také v barvách PID.
Vozy pro Středočeský kraj zakoupily ČD u společnosti Heros. Vyrobeny byly v letech 1997 a 1998 a poté jezdily u německých dopravců HzL, BSB a SWEG.
Náklady na modernizaci jednoho vozu jsou podle dřívějších informací zhruba 12 milionů korun, dalších 15 milionů korun bude stát instalace ETCS.
Živější než Pesa
ČD vypravily první prezentační jízdu zprovozněného vozu na trať Benešov – Sedlčany. Poté RegioSpider zamířil do Tábora, kde bude mít v depu svou domovskou stanici.
Vůz má dva motory, každý o výkonu 257 kW, umí však jet i na jeden z nich. „Je to živější než Pesa,“ říká strojvedoucí zvyklý na jednotky RegioFox.
S nyní renomovanými vozy se teď budou seznamovat a „vychytávat“ rozdíly oproti ostatním jednotkám RS1 v českém provozu. Rozdíl je třeba v kontrolkách uzavření dveří, komplikace v provozu přináší čištění filtrů.
Podobné už se nevyrábějí
“Vzhledem ke své kapacitě aktuálně představují prakticky jedinou moderní náhradu už letitých motoráků řady 810 a starších jednotek RegioNova,“ uvedl generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Podle radního Středočeského kraje pro dopravu Petra Boreckého se v Evropě pro neelektrifikované tratě podobné jednotky už nevyrábějí, proto kraji nevadí, že jednotky nejsou nové. „Naší prioritou je, aby vlaková doprava ve Středočeském kraji byla moderní, pohodlná a spolehlivá – a to i na těch tratích, které nejsou hlavními tahy, ale pro místní obyvatele znamenají klíčové spojení,“ uvedl Borecký.
Zkušenosti z Liberecka a Vysočiny
České dráhy postupně v průběhu následujících dvou let nasadí celkem 34 motorových vozů RegioSpider na méně vytížené tratě především na východě kraje, kde dosud jezdí jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810. Kromě provozního souboru Benešovsko vyrazí další vozidla v následujícím období na tratě na Nymbursku a Kolínsku.
První RegioSpidery České dráhy nasadily do provozu v roce 2011 a od té doby s nimi získaly velmi dobré zkušenosti. Osvědčily se na mnoha regionálních spojích například na Liberecku nebo na Vysočině. Počet motorových vozů RegioSpider se tak postupně rozšířil z původních 33 kusů na současných téměř šedesát kusů. Tento počet není podle ČD konečný a ještě poroste.
Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 výrobce Stadler mají nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích.
Díky tomu mají vozy podle strojvedoucích ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení. Kromě Středočeského kraje se s nimi cestující setkávají také v kraji Libereckém, Ústeckém, Pardubickém a na Vysočině.