Lidé z Popovic protestovali proti záměru vést železnici přírodním parkem

Protest proti vedení trati přírodním parkem Velkopopovicko. Foto: Obec Velké PopoviceProtest proti vedení trati přírodním parkem Velkopopovicko. Foto: Obec Velké Popovice

Odpůrci požadují posun trasy mimo park.

Mapu přírodního parku Velkopopovicko dnes před budovou středočeského krajského úřadu v Praze symbolicky rozřízli účastníci protestu proti vedení železnice přes toto území. Ta je v úvahách Správy železnic jako odbočka od vysokorychlostní trati Praha – Brno.

Akce Neřežte přírodní park Velkopopovicko se zúčastnilo kolem desítky lidí, převážně z vedení obce. Na sobě měli reflexní vesty a pracovní přilby, o budovu úřadu opřeli železniční návěstidlo. Návrh, který umožní vést železnici přes území parku, dnes schvaluje krajské zastupitelstvo. Hejtmančin náměstek pro regionální rozvoj Jiří Snížek (Piráti) už dříve uvedl, že bude na zasedání dávat protinávrh, aby bylo námitce Velkých Popovic částečně vyhověno. Účastníci protestu tuto iniciativu přivítali.

„Ten park je tady už 30 let a byl vyhlášený z důvodu zachovalé krajiny, přitom železnice přírodní park a krajinu nenávratně poničí,“ řekl novinářům Martin Tušl, který je ve Velkých Popovicích členem komise pro životní prostředí.

Nová trasa má zrychlit spojení z Prahy do Benešova. Plány mluví o nákladech 40 miliard korun a zahájení stavby v roce 2037. Maximální rychlost má být 200 km/h.

Západní varianta podle protestujících obslouží více lidí

Petici proti vedení koridoru přes park podepsalo podle protestujících více než 1 700 lidí. „Je to prostě špatně, je potřeba se nad tím malinko zamyslet. To je stavba socialismu, to nemá s moderní stavbou nic společného,“ uvedl místostarosta Roman Kotrč (Otevřeni ke změnám). Podle něj je vhodnější varianta tratě, která by šla západním směrem a měla by obslužnost čtyřikrát větší, kolem 40 000 lidí.

Zástupci Velkých Popovic zdůraznili, že nechtějí bránit rozvoji železniční dopravy a zlepšení dopravní obslužnosti sídel ve Středočeském kraji. „Naším cílem je nalézt trasu a způsob provedení železničního koridoru D204 tak, aby nedošlo k nenávratné ztrátě společenských i estetických krajinných hodnot unikátní oblasti na jihovýchod od Prahy,“ napsali již dříve v otevřením dopise.

Snížek podotkl, že Středočeský kraj má za úkol pro novou železnici Praha – Benešov vymezit koridor. Úkol vyplývá z politiky územního rozvoje České republiky, což je závazná územně-plánovací dokumentace. Pokud úkol kraj nesplní, bude rozhodovat v rozporu s ní, podotkl náměstek. „Budu na zasedání zastupitelstva dávat protinávrh tak, aby bylo námitce Velkých Popovic částečně vyhověno, ovšem jen v rámci území přírodního parku Velkopopovicko. Koridor jako takový je samozřejmě daleko delší,“ uvedl v pátek Snížek.

Poukázal na to, že v rámci studie proveditelnosti železničního uzlu Praha, která je aktuálně ve zpracování, se bude posuzovat i více variant vedení trati. „Varianty budeme chtít vidět. Rozhodně tedy není jednoznačně řečeno, kudy trať povede,“ dodal Snížek.

Zástupci obce takový způsob podporují. „Jeho pozměňovací návrh nám umožní v dalších kolech hledat lepší řešení,“ uvedl Tušl.

Tagy Benešov Praha - Benešov Správa železnic Středočeský kraj trať 221 Velké Popovice Zásady územního rozvoje
91 komentářů