Obrazem: Špunt nákladní dopravy v Česku. Na Branickém mostě stavbaři kvaltují
Na klíčovém železničním spojení se pracuje i v mrazech. Objízdné trasy jsou dlouhé.
Dvoumiliardová oprava Branického mostu, kterému se někdy přezdívá most Inteligence, pokračuje kvapným tempem i v lednových mrazech.
Jeho loni zahájená rekonstrukce spojená se zdvoukolejněním dospěla začátkem tohoto měsíce do kompletní výluky. Jako klíčové spojení přes Vltavu ho využívaly zejména nákladní vlaky, které nyní musí jezdit dlouhými objízdnými trasami například až přes České Budějovice.
Situaci navíc koncem roku zkomplikovalo omezení dopravy na pražském Výtoňském mostě, ze kterého byla nákladní doprava prakticky vyloučena kvůli jeho zhoršujícímu se havarijnímu stavu. Jakýkoliv další problém může nyní způsobit kompletní paralýzu železniční dopravy přes Prahu.
Zprovoznění alespoň jedné koleje Branického mostu je tak nyní klíčové, Správa železnic to plánuje na prvního července. Rychlost stavby měla v tendru váhu 35 procent. Kompletně by oprava včetně druhé koleje a navazujícího úseku do Krče měla být hotova 24. října tohoto roku.
Branický most bude poté sloužit jako bypass a dočasné řešení nedostatku kapacity na trati číslo 171. Nově dvoukolejná trať povede od Chuchelského tunelu přes Branický most, stanici Praha-Krč až do prostoru zmodernizované zastávky Praha-Kačerov, kde vznikne nové ostrovní nástupiště a lávka zajišťující přestup na MHD a metro. Současně se postaví odbočka Spořilov, ta umožní vlakům přejíždět z jedné koleje na druhou.
Kromě sanace konstrukce mostu se buduje i nové přemostění Údolní ulice a technologické objekty v Krči a na Spořilově.
Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři rekrutovaní komunistickým režimem z řad pracující inteligence na něm nakonec položili pouze jednu kolej.