Obrazem: Správa železnic ukázala proměnu železničního uzlu Ostrava
Řeku Odru překoná nová trojkolejná trať po třech nových ocelových konstrukcích. Pramen: Správa železnic
Mezi Svinovem a hlavním nádražím bude nově tříkolejka, hlavní nádraží dostane podchod, nadchody zmizí.
Tři koleje je nedostatečný počet, do budoucna problém. Opět nekoncepčnost škůdců železnic.
Jak dlouho se ví, že do Ivy pojede VRT? Tak 8 let. Jak to že projekt nepočítá s VRT?
Tříkolejka? Ano, jistě, protože:
par. 1. Vždy se to tak dělalo.
par. 2. Nikdy se to nedělalo jinak.
par. 4. Je na to předpis.
par. 7. Dopravci by to zneužili.
Kapacitu snad (super)výhledově dořeší ještě průchod dalších dvou VRT(-kových kolejí) Svinov – Bohumín, řekněme. Ale co je opravdu smutné je zabetonování velmi špatných přestupů na MHD: a) peróny ve Svinově by bylo lepší posunout zhruba do úrovně od začátku historické budovy po konec opavských nástupišť, s přímým přestupem na tramvaj. Nemožnost jet od Opavy na všechna nástupiště by za toto byla hodně malá cena, pro úvratě ND by se dala zřídit nějaká ta předjízdná kolej na jihu. b) Zastávka Stodolní je relikt perverzní sebeprezentace města skrze „chlast, fet a děvky“ v nedávné době. Už proto, jak se ty peróny na… Číst vice »
Jo a P.S.: Zmizí aspoň ta krásná stahovačka, co teď činí osmdesátku z báňského na Stodolní prakticky nevyužitelnou…?
PS2: Rychlost od Opavy do Svinova zůstane i nadále 50 km/h? Nebo nové zhlaví půjde aspoň pro některé cesty výše a ideálně by i počítalo s dvoukolejkou tímto směrem?
Když ona ta zast. Stodolní je hned naproti městské nemocnici. A jestli je využití přes den více než Mochovanka za měsíc, tak fakt nerušit.
Mezi ulicemi Stodolní a 28. Října je právě tak akorát 300 metrů, tak by to třeba hezky řešily 2 přístupy z obou konců… 😉
Naprosto shodné fotky i s popisem jsou už od pondělí na FB Správy železnic. Takže opět zbytečný článek s vykradeným obsahem 🙂
Proč myslíte že je v článku uveden zdroj?
Vojtěchu, ne všichni jsme závislí na sociálních sítích, ten článek si mnozí z nás chtějí přečíst na „normálnějším“ médiu.
A když to SŽ rozešle do médií jako tiskovou zprávu, tak jim raději novináři mají říct, ať si to strčí někam?
Nebylo by lepší obě nádraží zrušit a postavit centrální v Mariánských horách? Samozřejmě ho napojit na MHD
Tak to je hustý nápad.
A do toho by se zaústily koleje z Opavy, Havířova, Frýdku Místku.
A tram do Poruby by jezdila co 3min.
Tomu říkám nadčasový projekt.🤔
…a všude okolo by bylo velké seřaďovací nádraží ať je to ještě zajímavější 😆
Nemuseli by si závidět s odsunutým Brnem 😂
Že by se od Frydku muselo až na Nové Hlavní (ať znějí fanfáry) a pak se vracet do města?
Ano, od Modrého zábradlí by to sedělo.
Nebylo. Tyhle kraviny si zkoušejte v TT Deluxe.
Nejsem žádný odborník na projekty ani na stavby.
Ale tohle mi připadá krátkozraké.
Když vidím jiné stavby v Evropě tak mohu použít slovo nadčasové.
Proč se u nás takhle nepřemýšlí?
Tady je nadčasové jen to 200m kryté 2.nástupiště ve stanici OV-střed🤗
Když vezmu v potaz, že vagon na cca 25 m, tak ani nástupiště 300 m není žádný zázrak, když například Regiojet do/z Košic či Bohumína/Premyslu jezdí s třinácti až patnácti vagóny, takže by by bylo ideální udělat alespoň jedno nástupiště delší cca 400 m.
Přidejte, jeden vůz 26,40 m … 15 vozů = 396 metrů ….
To je zase modernizace.
Stodolní bez schodiště a výtahu na most na ulici Českobratrská.
Město chtělo zahloubyt Stodolní a Místeckou ulici = nic nebude!
To bude zase nekonečná rekonstrukce po vzoru nedalekých Dětmarovic.(za jiné drobné)
Na hlavním bude lávka z druhého nástupiště do depa.Přitom v Přerově a Břeclavi mají zaměstnanci podchod v užším profilu.Tak to budou další generace zaměstnanců na nás vzpomínat v dobrým 😉
No nic
A jaké stoupání / klesání byste si představoval ze Stodolní na Ostravu střed a naopak ?
Tady máte odkaz na Místeckou.
https://zdopravy.cz/ostrava-ve-spolupraci-s-rsd-promeni-misteckou-nema-uz-delit-mesto-84956/
Někde jsem o tom zahloubení tratě četl,ale o kolik metrů mají představu a zda je
to realné netuším.
Tedy mezi Svinovem a Hlavním nádražím bude na těch 3 kolejích jezdit 6 párů dálkových vlaků (+ nějaké komerční) a 8 párů osobních vlaků (půlhodinový interval na S linkách) za hodinu a k tomu ještě silná nákladní doprava. Přijde mi to minimálně krátkozraké, 4min mezi osobními vlaky co je asi v pohodě (není tam žádná zastávka), ale pro náklady pak zbyde jedna kolej a to si myslím, že je málo. Přesmyk pro křížení vlaků mezi Svinovem a Stodolní / Bohumínem je zajisté třeba, jen si říkám, zda by nebylo dobré aby existoval i dvojkolejný přesmyk od Opavy přes Svinov do… Číst vice »
A nepředpokládá se třeba že nějaká část nákladních vlaků bude pokračovat přes Vítkovice?
Provozní interval (postupných odjezdů) na 3AB může jít na 3 minuty … buďte bez obav, ono se TO vyjezdí …
Nevím, kde soudruzi udělali chybu, ale přesmyk je konstruován tak, že z pravostranného provozu přejedete na levostranný a naopak. Pokud tedy chcete umožnit současné cesty Svinov – Stodolní a naopak a nekřížit je vzájemně v kolizním bodě, jak je nyní navrženo.
Tu je PDF s nákresem:
zdopravy. cz/wp-content/uploads/2021/11/UzelOV_1. pdf
To vypadá, možná k tomu má někdo lepší informace, že na Svinov se to plánuje ne jako trojkolejka, ale jako 2+1 a přesmyk má zajistit bezkolizní zapojení do dvojkolejky. Ale nevím proč by to kdo dělal, ano je tam pak ze Svinova trať do Vítkovic, ale nevím proč by někdo jezdil tudy a ne přes Střed.
Do Svinova z jihu budou po postavení VRT MB2 zapojeny min. 2 plnotučné dvoukolejky. Jsou ty 3 koleje na Hlavák dostatečné? Když si vezmu jak tragicky se mýlily hlavy pomazané před 25 lety, když sotva prošel návrh trojkolejky Libeň – Poříčany a od mnohých zaznívaly hlasy, že je to předimenzované zabytečné. A dnes jak by se ta čtyřkolejka hodila…
Snad to nebude podobné…
Ze Svinova je trať směr Opava a směr Vítkovice,takže všechny vlaky nebudou pokračovat ze Svinova na O. hlavní.
Které vlaky pojedou od jihu do Opavy? Nějaký posilový vlak asi ano, ale moc jich nebude. To spíš víc bude těch, co pojedou od Opavy a po úvrati na Svinově pojedou dál na hlavní a asi na Stodolní.
Dle výhledu MD mají do Opavy jezdit rychlíky z Brna.
Proboha proč do Opavy?
No už jsem to taky sice slyšel.
No když už to jezdí co hodinu.
Tak by to mohli rozdělit.
1Xza 2 hod do Opavy.
1Xza 2 hod do centra.
Na Středu není moc místa.
Tak v Kunčicích u 1 nástupiště.
Když budou do FM dvě koleje.
Tak raději tam než OP 1 kolej.
OP bych nechal četnost OS.
Plus R61 A R27…….
Okrajové spoje z do BO neboť depo.
To mě zas bodlo u srdce. Uf…
On myslí ty rychlíky „na staré trati“ Jen ty budou jezdit do Opavy, ale je nutné zmínit že na staré trati budou jezdit v prokladu s linkou z Prahy (obě 1x za hodinu) takže ve výsleku to znamená, že do Ostravy hl.n. se bude jezdit stále 1x za hodinu, ale do Svinova 2x za hodinu.
Nezlobte se.
Ale Brno i Praha R by měly zamířit do centra….
Ne do Opavy.
To už raději jednu linku točit v Havířově a jednu ve FM až to půjde.
FM by zatím mohlo končit ve zmíněných Kunčicích.
Když má Havířov Prahu díky RJ.
Tak ať tam zamíří Brno.
A Prahu ať má FM. Teď tam není nic.
Důležité je Zajíždění do centra Ostravy….
Spekuluji, ale podle zkušeností z uměle osekaného zdvojkolejnění Pardubice – Hradec bych se nedivil, kdyby 4 koleje provozně ekonomicky vycházely až moc dobře – tak dobře, že by na ně EU poskytla menší dotaci.
Ostatně minulá vláda se ani netajila, že ji hodně zajímá úspěšnost „čerpání“. O přínosu projektů se zmiňovali až ve druhé řadě.
Mne to přijde jak úplně promarněná příležitost 🙁 doufal jsem ve dvě dvoukolejky ve směru Přerov-Bohumín. tzn jedna konvence a jedna VRT. Dále dvoukolejný přesmyk, tak aby ve Svinově byly dvě koleje bezkolizně určené pro příměstskou dopravu ve směrech Opava – Vítkovice, Vítkovice – hlavní nádraží. Samozřejmě s tím že stávají přesmyk na trati z Vítkovic přes koridor bude zdvoukolejněn.
– 4kolejka by vyšla moc dobře.
– Dobrá Správa se mentálně neposunula od 3kolejek.
– Nikdy se to tak nedělalo.
Snad Libeň – Běchovice ? Z Běchovic do Poříčan je trojkolejka několik desetiletí.
Opomenul jste na to, kdo představoval ty „pomazané“ v ministerské části „domu Na nábřeží“ ….
Zdravím, jestli zde máme někoho z ŽESNAD, zajímal by mě jejich názor na tyto plány s Ostravou, jestli bude kapacita dostatečná atd… díky.
Když se oseká osobní doprava na dřeň, bude stačit zadrátovaná jednokolejka na 110.
42 kmh! Každý ví, že rychleji jezdit nelze, protože jinak podtlak vysaje vzduch z vagónů a cestující umřou bídnou smrti udušením, a za masivního krvácení ze všech tělesných otvorů!
V původní SP uzlu Ostrava byla řada nedostatků, které se při jednáních mezi ŽESNAD.CZ, SŽ a projektantem při dalším projektování podařilo z větší části vyřešit. Rozšiřované požadavky osobní, zejména regionální, dopravy bude vyžadovat čtvrtou kolej mezi Svinovem a hlavním nádražím. Pro tu byla v původní SP uvažována územní rezerva. Při aktuálním stupni projektování tento požadavek znovu zdůrazňujeme, aby na tuto budoucí kolej bylo myšleno i při stavbě toho přesmyku.
Škoda, že ta nádraží jsou spíše přestupní terminály, které stojí uprostřed ničeho, resp. uprostřed velkých kolejišť. Ale to je dáno historicky. Ještě by to chtělo spolupráci města, aby územní plán umožnil hustou výstavbu alespoň v okolí zastávek.
Zástavba, zejména obytná, v okolí bude do budoucna představovat problém, lepší je kolem takovýchto míst nechat pustinu a nic tam nestavět.
Ještě by se pak mohlo stát, že by začali přicházet cestující.
To snad ani ne, spíš že se zase objeví někdo komu bude hrozně vadit že vlaky vydávají zvuky.
Mezi kolej a bytovou zástavbu je nejlepší situovat komerční objekty. To kvůli odstínění hluku, na takovéhle trati se do rána čekat nebude.
Hlavní nádraží je takový pomník politiků všech úrovní. Posledních pár desítek let se tam neustále utápí nekonečné miliony. Od šedi průměru se dostáváme stále výš a výš, každý chce mít zásluhy na bráně do města. Každý to posouvá o level výš, a ty daňový plátče jim tu radost plať. To není běžná údržba, ale mrhání veřejnými prostředky, kdy ani nedoběhne amortizace a už se zase něco mění.
Hlavně že se v posledních pěti letech utratilo 20 mil. na výtahy a dalších 22 na eskalátory k nadchodům…..
To zase vymyslel nějaký „myslivec“. Budovat podchody v záplavovém území mi připadá jako totální nesmysl. Není zase až tak daleko minulost, kdy „plavaly“ vagóny a lokomotivy od „hlaváku“ až po Svinov. Inu, rok 1997 se může kdykoliv opakovat.
Jakože by bylo lepší, kdyby to tam dalších deset let bylo bez výtahu za eskalátorů?
Ty eskalátory jsou do nějaké míry znovupoužitelné, není to tak?
Úplně jsem to nepochopil – bude přesmyk, aby se dalo rozumně (tj. ne ranžírem) jet z Ostravy hl.n. do Chałupek bez nutnosti úvratě v Bohumíně?
Z Ostravy hl.n do Chalupek se dá jezdit bez úvratě přes Vrbici.Přesmyk bude mezi Svinovem a Hlavním nádražím.Vlaky ze Stodolní budou moci jet do Svinova přesmykem a nebudou přejíždět a blokovat obě koleje Bohumín-Svinov.
Ostravské nádraží by si zasloužilo mezinárodní architektonickou soutěž, to je bez debat…
Neustále stejné kecy jak na msstavby.
Jenomže má pravdu, je to jedna z nejvýznamnějších veřejných budov v republice, podle počtu návštěvníků určitě v horní stovce.
Takže Svinov nic? Nástupiště a přístupy k nim by si zasloužily úpravu a ta obří nevyužitá plocha mezi MHD a nádražím by se mohla lépe využít když už tam tramvaj asi nikdy jezdit nebude.
Ano, rekonstrukce je nutná, to je bez diskuse. Svinov je sice asi provozně vytíženější než samotné Hlavní nádraží, ale na poměry ČR je celkem v dobrém stavu. Aspoň opticky, věřím, že lidi co tam makají asi mají jiný názor:-)
Svinov se přestavoval v rámci koridoru před pár lety. Nevidím důvod co by se tam mělo stavět? Plocha před nádražím je věcí města ne SŽ.
Vojtěch píše jen svůj názor, nepíše nic o o SŽ.
Souhlasím s ním, že je tam obří nevyužitá plocha. Bohužel s tím pánem co vlastní pozemky se nedá rozumně domluvit. Před lety dokonce blokoval důležitou stavbu v centru OV tankem.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/podnikatel-s-tankem-vyhral-boj-o-pozemky.A061020_094113_domaci_pei