Obrazem: Ražba dvou až tří metrů denně, práce 24/7. Podívejte se, kam se za rok posunula stavba metra D

Metro D, stavba v lokalitě Pankrác. Pramen: SubterraMetro D, stavba v lokalitě Pankrác. Pramen: Subterra

K proražení tunelu mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova zbývají poslední desítky metrů.

103 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antonín

Možná by stálo doplnit mapku, co už je prorubané a co ještě ne.

krystof.bohm1

Přesně, takhle to mají ve Stockholmu a je to skvělé, lidi ví, kdy se pod nima střílí.

Franklin

Zrovna jsem dostal vyjádření z DPP ohledně odsunu úseku Pankrác – Náměstí Míru o 4 roky později (2033). V podstatě jde o reakci na stav, kdy už se rozhodlo, ale mediální prezentace navenek tomu moc neodpovídá, např. https://www.dpp.cz/metro-d/popis-projektu/harmonogram

Vážený pane,

děkujeme za Vaše upozornění. Na základě zjištěných informací od příslušného oddělení Dopravního podniku si Vás dovolujeme informovat, že v současné době je finalizována studie trasy I.D3. Jakmile dojde k jejímu schválení, bude harmonogram, který je zveřejněn na webu, aktualizován.

Děkujeme za pochopení.

Raven

Pekné fotky, ale z novinárskeho hľadiska by som ocenila, keby tam bolo skôr popísané čo vidím. Stroje, postupy. Ale dík, pekné.

Jan Sůra

díky za nápad, chystáme se tam ještě v létě na detailnější prohlídku, tak to vezmeme určitě v potaz.

Tomáš Flaška

Pokud by se to z jakéhokoliv důvodu nepostavilo až na Náměstí Míru, tak to bude problém. C do Pankráce bude praskat ve švech. Bohužel se o tomto úseku moc nemluví, tak se obávám nejhoršího.

Martin Š.

Je to trošku průšvih, Céčko je už teď v tomto úseku přeplněné.

Snad tomu odlehčí nové tramvajové trati. Ta v ulici Na Pankráci+Budějovická cestu směr Vršovice a ta v Jeremenkově (přes Dvorecký most) směr Smíchov.

A jako samozřejmost beru, že se se spuštěním D navýší frekvence C na maximum.

Tomáš Flaška

Myslím že už teď je ve špičkách C na maximu. To je 1 minuta 50 sekund.

Panoramix

Za aktuálních podmínek se skutečně stěží dostávají pod 2 minuty, ale v plánu je výměna zab. zař., které by mělo být kompatibilní s linkou D pro plně automatizovaný provoz, kde by se interval dal stáhnout na 80 vteřin. Teoreticky se tak hodinová kapacita může na lince C navýšit ze 30 na 45 vlaků. Akorát netuším, kde na to vezmou ty vlaky. A nejenom vlaky, ale i místo na jejich odstavení a údržbu. Už teď postávají vlaky linky C přes noc různě na trase. Je tedy pravděpodobné, že zkrácení intervalu na lince C je hudbou vzdálené budoucnosti, až se pořídí plně… Číst vice »

původní Jakub P

Na C jsou AFAIK v plánu stejný vlaky jako na D (jen samozřejmě delší, D má mít minimálně zpočátku o jeden nebo dva vozy kratší soupravy) s tím, že M1 z C se posunou na A a/nebo B a budou tam nahrazovat ty stávající modernizace ruských souprav. Co se týče kapacity pro odstavení a údržbu, nabízí se dimenzovat depo v Písnici i pro část těch vlaků z Cčka – kompatibilní pro průjezd budou.

bkv

Z dnes zveřejného článku zde na Zdopravy.cz:
„Nové vlaky by měly být dodány do roku 2029, kdy se plánuje zahájení provozu metra.“

Georg

to jsou zase vyrony experta… ony tam ale nepostavaji proto, ze by se nevesly do depa, ale aby rano mely rychlejsi rozjezd….

Adam Ř

Možná by v sedle dávaly smysl posilové spoje z Kačerova, přeci jen ten obří nárůst počtu lidí bude v centru, ne ne Jižáku

Dachs

Jeremenkovou nikdy tramvaj nepojede. Místní „vyjádří názor“, nastane nimbystický vzdor a bude vymalováno. TT v Budějovické (bez pokračování) nepomůže ničemu. Déčko bude mít plný smysl až s přivedením na Mírák. Bohužel najedou se pracuje s jiným rokem, než jak zněl původní předpoklad.
Takže se BUDE MUSET odlehčovat jinak, a to: tramvajovou tangentou vedenou z Jižního Města přes Spořilov a Eden na Želiv, nebo dalším bagrem vedeným po Jižní spojce na Roztyly a Chodov. (Ti uličníci právě vyplýtvali očekávané číslo 126 pro tuto linku, jež by si klientelu našla velice rychle, na nový vymeták jinde.)

původní Jakub P

Tak nejrychlejší nouzové řešení, jak pomoct Cčku z Pankráce do centra v případě nedostatku kapacity je buspruh na magistrále a posilová linka tudy. Měl by i tu výhodu, že by se ukázalo, jak moc nezbytných (vůbec) je tolik pruhů pro IAD na magistrále.

jonáš

A myslíte že je nějaká tramvajová tangenta do šesti let reálná? Jinak se dá předpokládat spíš vývoj opačnej, a sice stažení „vymetáků z magistrály“ na nový podolský most dávno před rokem 2029. A totální zasekání Zlíchova, protože zátavba u Lihovaru a na nádraží bude taky hotová dřív. Tak možná ten novej most bude nakonec spása.

Georg

a co je jakoze na miraku? pomohlo by to dotahnout nekam dal.

jonáš

Přímej přestup na Áčko a do Nuslí a Vršovic se taky ušetří kapacita na IPP, když to pude ze Synkáče. A možná nějaká linka Jamrtálem by ušetřila kapacitu i na trase na Karlák a Smíchov.

Jan Kavan

Nemyslím si, že by to generovali výrazně víc cestujících

Juraj

Zase je otázka, kolik skutečně nových cestujících tam přibude.
Metro D ve velkém nahradí páteřní autobusové linky z jihu na Kačerov, a ani ty všechny nezaniknou.

Spousta lidí prostě vymění přestupní bod z Kačerova na Pankrác. Navíc budou jen lidé, co dneska jezdí autem, nebo si díky metru najdou novou trasu veřejnou dopravou do centra. A i z této skupiny ne každý potřebuje do Nuslí nebo na Mírák.

Samozřejmě bych byl rád, kdyby se PA-NM otevřelo co nejdřív, ale zpoždění nevidím katastrofálně.

Georg

a tim metrem bude jezdit vic lidi nez dnes vozi autobusy na kacerov? cecko ve svech nepraska a par vlaku se do spickove hodiny taky jeste vleze.

jonáš

Občas jo. Mírák bude nejdřív 2033.

Honza

No, skoro 70.000 m³ rubaniny, to už je solidní porce.
Nevíte někdo, kam to vozí?

Kebab

Něco se mělo využít na protihlukové valy kolem okruhu.

Fanda

Molitorov

Honza

Jako že to vozí až ke Kouřimi? Někdo mi říkal, že do Předboje
https://mapy.cz/s/fuhefogeme, tady je velká deponie, vždycky když prší, tak je ta silnice plná bahna.
Ale fakt nevím, proto se ptám.

Olcit

Jak reálné by bylo postupně dokončit rozestavěné části metra a poté stavbu Linky D zakonzervovat s tím, že by byla dokončena někdy za 20 let, tj. nikoliv v 2029?

Protože v 2021 bylo zveřejněn lán, že Praha a Středočeský kraj by potřebovali 107 povrchových vlaků po 400 sedačkách… Kdyby sedačka vyšla na 0,9 milionu Kč, tak to dělá skoro 40 miliard… https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-s-prahou-chystaji-nakupy-vice-nez-stovky-novych-vlaku-do-lyse-chteji-takt-15-minut-83638/

Čili nevím jestli zbyde na současně probíhající investici do metra. Také vzhledem k dalším plánovaným dopravním investicím v tomto regionu.

Tonik

proc konzervovat neco co je rozdelane. Totalni volovina s prominutim.

jan v

Naopak je to báječný nápad, jak stavbu prodražit na několikanásbek.

Olcit

Poprosím Vás o zdroj o tom „několikanásobku“. Neboť když v 2012 byla rozhodnutím soudu zastavena stavba D8, tak zakonzervování prý vyšlo na několik milionů, psali tehdy.

A těch příkladů, kolik reálně stálo zakonzerování bude určitě víc. Viz situace přes 15 lety: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnicni-boom-konci-bartuv-urad-kvuli-skrtum-zmrazi-51-staveb.A100803_145119_eko-doprava_fih

jan v

Ano, vesměs povrchová dálnice a podzemní stavba tubusu metra pod hustě zastavěnou oblastí. To je vpodstatě úplně to stejné. Vlastně bychom mohli použít položkový rozpočet zakonzervování D osmičky na pražské Déčko (šak je to stejné písmenko, to sa moc lišin nemůže)

Olcit

Bude mít Praha (a SČK) dostatek peněz na onen souběh investic?

Pavel

nechte ho. ten clovek je zjevne nemocny.

Olcit

Jakože když státu peníze došly, ale většina měst a některé kraje peníze mají, tak předpokládáte, že nedojde ke změně?

Olcit

Ale kdeže. Rozberme si to: Garáž bezřidičského metra D má být v Písnici. Tj. bez garáže pro specializované vagony metra bude jen obtížně využitelné metro D v částečně dokončené podobě. https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/vlak-zeleznice-metro-praha-test-okruh.A200813_171513_eko-doprava_mato Čili jde o typickou investice, která se buduje dlouho = přínosy z této investice budou až za dlouho. Ale úroky je nutno platit teď. Čili celé to je o výši úrokové sazby. Při úroku 1% p.a. se dluh zdvojnásobí za 70 let. Ale při úroku 8% p.a. se dluh zdvojnásobí za 9 let. Čili předpokládám, že Praha a SČK si zaplatí příměstskou dopravu vlakem, vzhledem k odporu místních aby… Číst vice »

Josef

Je už rozlezlej po célém fóru. Jak rakovina.

B0risek

No pardon, ale co to je za nápad? Platit za zakonzervování stavby zde a rozjet stavbu jinde? 😀

Olcit

Ve srovnání s metrem D totiž předpokládám, že větší část občanů Prahy+SČK potřebuje dokončit pražský okruh a zejména těch až 107 kapacitních vlacích, aby Středočeši do Prahy jezdili primárně vlakem.

Považuji za pravděpodobné, že dojde k úpravám rozpočtového určení daní. Neboť RUD na jednoho občana Prahy je tak nadprůměrně vysoká, neboť nikdo nepředpokládal, že obyvatelé Prahy budou bránit přespolním, aby do Prahy jezdili autem.

Pavel

to, co povazujete za nutne, nastesti nikoho nezajima.

Olcit

Chápu, že spousta lidí rádo vystupuje jako dolaroví miliardáři, pokud jde o státní peníze.

Ale v reálu se většina lidí chová rozumně a ví, že utratit můžu pouze kolik si vydělám. No a protože zdražily úroky, tak volných peněz velmi výrazně ubylo.

jonáš

A kde máte nějakou infrastrukturu, na které by se těch 100 vlaků navíc mohlo po StČ prohánět? Pokud vim, tak Prahu zas vlakové spoje tak moc nezajímaji, a StČ zas nestaví Praze metro.

Olcit

Ano, přesně o tom jsem mluvil, když jsem zmiňoval další souběžné investice.

Nové koleje pro příměstskou dopravu do Prahy budou asi leda, když si je zaplatí Praha+Středočeský kraj

A předpokládám, že v rámci rozpočtového určení daní už Praha nebude dostávat nad vysoce nadprůměrnou částku (v přepočtu na občana), neboť peníze se zčásti přesunou na jiné kraje, např. do rozpočtového určení daní ve prospěch Středočeského kraje.

Neboť pražané si to svobodně rozhodli, když odmítají aby přespolní jezdili autem do Prahy… což je rozumné, akorát musí pražané zajistit náhradní řešení, anebo přijdou o prachy z RUD.

jonáš

Pražani je nechtěji ve městě, ale to neznamená že se budou jakkoli starat o jejich pohodlí ve StČ. Už dneska neni ráno u čtyřky od Mníšku a železnice od Berouna kde zaparkovat.

Olcit

Obávám se, že pražané to nemají ve svých rukou. Neboť dříve či později budou skákat tak, jak píská RUD. Tj. bude sílit tlak, aby skončilo nerovnoměrné rozdělování peněz skrz RUD, kdy na jednoho pražana/pražačku je RUD cca 3x vyšší než na jednoho obyvatele Lužné/Rakovník či jednoho obyvatele Vlašimi. Prostě se RUD přepočte, aby rozdíly nebyly tak výrazné. Ono totiž nepražské dost štve např. že obyvatel Prahy má pražskou MHD za 10 Kč denně (3.650 Kč ročně), zatímco přespolní utratí za jeden den v Praze za pražskou MHD klidně stovku či víc (jízdenka 24h je za 120 Kč). Prostě čeho je… Číst vice »

jonáš

Moc tomu nevěřim. Praha samozřejmě neslouží jen místnim obyvatelům ale celostátně. Jak chcete ty poslance, co slouží taky v Praze, k něčemu takovému motivovat? Možná se ty koeficienty o desetinky hnou, ale významné to nebude.
Nakonec stejně zjistíte, že Praha si infrastrukturu platí komplet sama, ale krajům a menšim městům základní síť financuje SFDI. A i u nás na vsi je největší problém dokopat kraj, aby si dal do kupy svoji silnici, která prochází skrz .. ty v režii obce s pár milionama ročního rozpočtu už jsou dávno v cajku. Deset let se to tahne.

Georg

jonasi, nekrm toho idiota. plevelis diskusi.

JiVe

on je i tady

Olcit

Rozložení/odložení některých dopravních investic považuji za zhruba tak jisté, jakože se nepovede dodržet schválený deficit státního rozpočtu.

viz https://zdopravy.cz/rekordni-rozestavenost-neni-zatim-financne-kryta-stat-jedna-o-uveru-od-eib-153535/

P.S. Chápu, že Metro D je investicí Města Prahy, ale Pražský okruh nebo kolejové trasy pro příměstskou dopravu by byly investice státu, který nemá.

Honza

Bylo by to nereálné.🤦🏼

Olcit

Díky. Proč?

Alexandr Mikulka

Neříká se „povrchové pasažérské vagónky“?

Gwann

Zatim nejdebilnejsi napad

Olcit

Díky. Proč?

jan v

Přijde mi škoda, že ta obdivuhodná vertikální šachta nebude zachována pro přístup do stanice – dovedl bych si představit v ní vykonzolované soustavy eskalátorů.Byl by to takový mix stanice Canary wharf a Kodaňsého metra, s prosklennou střechou, která by pouštěla denní světlo až na úroveň nástupiště.

MrMarkus

Existuje elegantnější řešení, nazývá se helical nebo curved escalator. Velmi drahé řešení třeba, ale ano, skutečně existuje 🙂

mgr.pavel

Proč prosím drahé? Tak jak je to uděláno v právě zmíněné Kodani, to mi přišlo naopak dost nákladově efektivní.

MrMarkus

Nejsem odborník na eskalátory, ale zajímalo mě to a co vím, tak bezpečnostním normám by tu asi vyhověl jen originál od Mitsubishi Electric a to je tak 5-násobná cena proti klasice.

Frantisek

Aneb jak do metra co nejsložitěji? 🙂 Snad by to při opravě nevyvolalo nutnost uzavření celé stanice s tím, že to má příliš malou kapacitu, jako se to stává s výtahy.

jonáš

Jako že by se každých pár metrů přestupovalo na eskalátor v opačnym směru, jak v modernim obchoďáku? To by byla pěkná pakárna. Ale nějakou svislou dopravu by v tom udělat šlo, třeba výtah.

jan v

Přesně takto to funguje v té Kodani. Překvapivě velmi dobře.

Pavel
Jiří Kocurek

Já bych si tam dovedl představit 4 výtahy, kačdý do 1/4 kruhu. Bude to mnohem rychlejší, jednodušší, kapacitnější a dokonce i levnější. Jenom to nebude pomník architektova megaega.

Martin Hroch

Jak proboha může být výtah rychlejší a kapacitnější jak eskalátor?

jonáš

Rychlejší je zcela z podstaty a kapacitnější ve čtveřici by mohl být taky. K vidění třeba ve Vídni, tam je občas právě jen pár výtahů a pevné schodiště dokola ve společné šachtě.

Jiřik

To by byla lepší dvojice paternosterů… 😀

Peeetr

Šnečí tempo. S takovou rychlostí strojů, by se něměli nikdy zastavovat, a mít vždy nachystanou práci na roky dopředu.

Georg

no to je asi dost debilni napad vzhledem k tomu, ze nejdelsi dobu vzdy trva stavbu pripravit…

Jiří Kocurek

On toho má hodně, vedle poučoval jak vyrábět letadla, za každého dělníka by postavil důchodce-kontrolora. Pro něj je nějaká příprava inženýrský nesmysl.

Peeetr

A to si ještě představte, že jsem se byl podívat i do Číny, a průvodce tam při jedné příležitosti říkal, že každé tamní město, které začalo budovat metro (před 10ti lety jich začalo opravdu hodně) jede nepřetržitě a razící štíty zůstanou v tom konkrétním městě až do konce, minimálně 20 let dokud se nerozpadnou.

jonáš

Copak v desetimilionový metropoli, tam se štíty nezastaví a ještě jich tam vrtá několik současně. Čína má dneska absolutně nejrozsáhlejší systémy metra na světě, dle celkové délky v první desítce (Šanghaj a Peking soutěží, kdo první dosahne 800 km) už je jen Moskva. To se nedá srovnávat.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_metro_systems#List

TU 134

To řekněte radním a úředníkum kteří o tom rozhodují. Dnes to není jak za socialismu, kdy se udělal plán na 20 let a stavělo se bez přestávky 2-3 úseky najednou

TU 134

To řekněte radním a úředníkum kteří o tom rozhodují. Dnes to není jak za socialismu, kdy se udělal plán na 20 let a stavělo se bez přestávky 2-3 úseky najednou.

Franklin

Děkuji moc za detailní informace 🙂

Nemůžu se dočkat, až se objeví nějaké info o úseku Pankrác – Náměstí Míru, protože ten se má uvést do provozu ve stejném roce, 2029.

Juraj

Subterra před pár dny zveřejnila video, ve kterém GŘ DPP mluví o dokončení úseku Pankrác – NM až kolem roku 2033.
https://www.youtube.com/watch?v=jZDhQVSM0os

Franklin

Já moc děkuju!

Ono to vypadá, že DPP se vzdal původního plánu zprovoznit úsek Pankrác – Náměstí Míru v roce 2029 a odsunul jeho realizaci až po dokončení předchozích úseků. Osobně mě tohle rozhodnutí mrzí už jenom kvůli přestupu na trasu A a přetěžování Céčka v mezičase.

V každém případě budu psát na DPP, aby zveřejnili aktualizovaný harmonogram na stránku
https://www.dpp.cz/metro-d/popis-projektu/harmonogram

MrMarkus

Také to sleduju, jak se potichu toho závazku snaží zbavit. Město tím vytváří akorát zmatek, třeba MAFRA/iDNES před chvilkou napsala lidem jasně „Na tuto část naváže třetí úsek z Pankráce směrem do centra Prahy, tj. I.D3 Náměstí Bratří Synků – Náměstí Míru, s předpokladem zahájení na sklonku jara 2024.“. Nicméně, realisticky a pragmaticky, když vidím, kolik přípravných dokumentů už lítá po městských úřadech ohledně trasy Olbrachtova – Depo Písnice a porovnám to s tichem kolem úseku Pankrác – Náměstí Míru, 2029 se už stihnout ani technicky nedá, budeme rádi, jestli v té době budou alespoň všechna povolení.

Frantisek

Třeba ještě to směrování všeho do centra mezitím stačí přehodnotit, i když vůči racionálním řešením (beroucím v úvahu širší okruh okolností) jsem celkem skeptický.

Franklin

Já to chápu tak, že Náměstí Míru je dnes už 100% dané, jen se řeší termín. A teprve až za „Mírákem“ se bude trasování do budoucna řešit.

Jan T.

Stanice NM daná být může, ale podle toho kam to bude dál pokračovat je asi třeba přizpůsobit nájezd do stanice, ne?

q89

Ne mírák je ukončen tak, že umožňuje trasování do centra i na Žižkov.

Adam Ř

To Bude v Nuseláku peklo. (Doufám ve zlepšení tram na Pankráci, to by mohlo trochu pomoct. A Dvorecký most by taky mohl ulevit)

q89

Ono jedna věc je realita a druhá proklamace radních před volbami. Klidně mi nevěřte ale optimistický plán je 2029 Pankrác – Nové dvory, 2033 Pankrác – Náměstí Míru a úsek Nové dvory – Depo Písnice zatím v nedohlednu.

A pro to ID3 se letos začne dělat dokumentace pro stavební povolení.

Pat

Tunel do Písnic se bude stavět v úseku na Nové Dvory (ID1b). ID2 jsou jen stanice a depo.

Vojta H.

Do Písnice. Je to ta Písnice stejně jako Sušice, a ne jako Strakonice.

q89

Ano, vyražené tunely, bez stanic, technologie, kolejí i depa, jestli myslíte že to stačí…

Pat

No, a co myslíte že na metru trvá nejdéle a je nejdražší? Naopak díky tomu budou stavby stanic funkčně oddělené a jeden prolém nezpůsobí zpoždění celého úseku, ale jen té jedné stanice. Takže to fakt černě nevidím.

q89

No vidím, že jste opravdový expert 🙂 jen mi popište to vaše „funkční oddělení“.

Pro upřesnění popíšu: v rámci výstavby ID1 razící štít TBM projede z jámy v Písnici bez zastávek až do jámy u nádraží Krč a poté se (až začne výstavba ID2) z vrchu budou hloubit stanice, které odtěží oba traťové tunely v prostoru stanice (platí pro Libuš, Písnici i Depo písnice). To vše neřeší ten hlavní důvod proč se ID2 odkládá, tedy výkup pozemků pro depo…

TU 134

Napadlo mě že by se metro D mohlo na Náměstí míru propojit s trasou A
že by existovaly linky Motol – Depo Hostivař a Dejvická – Depo Písnice

Georg

jdi dat radsi kralikum, prosimte.

Lang

Proč jste tak odměřený?

Jura

Proc ne, takova reseni existuji, ale D bude automaticke a A je neautomaticke, takze A predelat a nakoupit soupravy, coz v 2029 nebude (hlavne se bude delat C). A pak chaos v prijezdovych soupravach.

Georg

a zavrit na rok acko, aby se to mohlo kolejove napojit?

Jura

To je treti problem pro propojeni A a D, nejaky dalsi?

Adam Ř

To by asi nebylo celé Áčko, jen te zastávky (bez projíždění vlaků s cestujícími). Což nezní o tolik hůř než stavba přestupu (ale jo, je to blbost)

Adam Ř

Problém je, že Pražské metro je poněkud hodně vytížené. Ve vámi popsaném řešení by to vedlo k příliš dlouhému špičkovému intervalu mezi Mirakem a Depem (protože ve špičce interval už zkrátit moc nejde, tedy souhrny=prokladany interval by byl ± stejný jako dnes a poloviční je nedostatečný)

To by se hypoteticky dalo řešit zavedením i zbývající, třetí linky (Depo–Depo). V praxi by ale byl systém prokládání příliš závislý na dokonalém dodržení jízdního řádu na všech větvích a sebemenší odchylky by se kaskádově šířily

P_V

Podobný nápad už měl primátor Hudeček, že se D spojí s C. Myslel to tak vážně, že ve výsledku tím způsobil zdržení a zdražení. Musely se kvůli tomu vyškrtat všechny (Bémem iniciované) nekompatibility D s C, které by jinak umožnily stavět a provozovat D levněji. Později byla hotová studie, která prokázala, že by to nefungovalo, ale to už bylo rozjeté územní řízení s jeho nápadem.

TU 134

Podle původních plánů ze 70 let to tak být mělo. A celkem by to smysl dávalo kdyby déčko bylo vedené jako východní tangenta. Jenže v Praze je bůhvíproč odjakživa odpor proti větvení metra

Rabín

Koukám, už žádná důlní kolejová doprava. Všechno gumokolně.

David

A tím, že by tam stavěli nějaký provizorní koleje by pomohli čemu? Teda kromě toho, že by to udělalo radost Františkovi.

Tonik

A tak to ma byt, proc tam tahat jeste koleje a vsechno to zbytecne komplikovat

Projektant

Vzhledem k rychlosti ražby NRTM a odvozní vzdálenosti je to zjevně dostatečné. U TBM se třeba používá dopravník a slyšel jsem i o provizorní dráze normálního rozchodu u některých zahraničních dlouhých železničních tunelů

Jiří Kocurek

Aby se to muselo nahoře překládat?

a pásové stroje by tam měli vozit pásovým dopravníkem protože máme těžko obsedantní poruchu

původní Jakub P

Realne se to preklada nahore i dole, fakt ten dumper tipuju nezvedaj jerabem komplet s kazdou furou a nejezdej s nim po verejnych komunikacich. Dulni voziky by naopak umoznily spodni prekladku usetrit (coz samozrejme automaticky neznamena, ze by to bylo celkove lepsi)