Obrazem: Přestavba „Kulaťáku“ se přiblížila. Doprava zmizí na okraj a vznikne skutečné náměstí
Nové podoba pražského Vítězného náměstí už je zanesena v územním plánu.
Pražští zastupitelé schválili změnu územního plánu, která je dalším krokem k přestavbě dejvického Vítězného náměstí přezdívaného Kulaťák. Schválené řešení vzešlo už v roce 2018 z urbanistické soutěže Institutu plánování a rozvoje (IPR) a odklání veškerou dopravu ze středu náměstí.
To nyní totiž slouží spíše jako okružní dopravní křižovatka. Původně se s realizací počítalo během pěti let od soutěže.
Plocha má nově sloužit především pěším jako místo setkávání, pořádání trhů a akcí a trávení volného času.
Podle urbanistů z IPR jde o nejvýznamnější veřejné prostranství v severozápadní části Prahy. Nachází se zde rozhraní historické čtvrti Hradčany a moderní zástavby z meziválečného a poválečného období.
Celá čtvrť včetně náměstí byla postavena podle návrhu architekta Antonína Engela z roku 1924. Ten vytvořil regulaci nové čtvrti kolem náměstí, která však byla realizována pouze z části.
Všechny druhy dopravy
Návrh proměny náměstí pochází ze studia Pavel Hnilička Architekti. Celá lokalita by se měla stát dobře přístupnou pro pěší, cyklisty, auta i veřejnou dopravou.
V návrhu tramvajová trať již neprotíná náměstí, ale střed nově objíždí po jeho západní straně (u Evropské ulice). Navrhované dopravní řešení má pojmout více aut než dnes a zároveň jim umožní plynulejší průjezd.
Stromy oddělí vozovku od středu náměstí a vytvoří prostor pro chodce. Ti se na vzniklé náměstí dostanou díky novému výstupu z metra nebo přechodům. Právě rozmístění stromů mimo jiné ocenila porota.
Výrazným prvkem návrhu je centrální monument v podobě obelisku, který byl i v původních plánech Antonína Engela. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. V návrhu jsou i pítka, nový mobiliář, okrasné kašny a vodotrysky.
Kromě přestavby náměstí čeká na dostavbu také jeho čtvrtý kvadrant před budovami ČVUT.
Dále zde město bude budovat novou tramvajovou trať Strahov – Suchdol a tzv. KES komunikaci Evropská – Svatovítská, která odklání z Dejvického náměstí dopravu.
„Všechny tyto investice by se mohly do deseti let protnout a realizovat,“ komentuje Petr Hlaváček, náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje.
„Výrazný vliv na současný charakter náměstí má zatížení individuální automobilovou dopravou,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Praha.
V území se přitom podle něj pohybuje řada chodců, kromě rezidentů jde například i o studenty mířící do přilehlého univerzitního kampusu nebo přestupující z metra, na které současná podoba náměstí příliš nemyslí. „Díky proměně dojde k naplnění potenciálu veřejného prostranství, posílení prostupnosti, vazeb na veřejnou dopravu a obyvatelnosti lokality,“ říká Boháč.
Původní urbanistická koncepce
V plánu je také zmíněná dostavba nedokončeného 4. kvadrantu náměstí. S cílem zachovat blokovou strukturu dodržující hmotové a prostorové členění původní koncepce připravilo město ve spolupráci spolupráci s Prahou 6, Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT) a soukromým investorem mezinárodní soutěžní workshop.
Soutěžící měli za úkol navrhnout multifunkční objekt s byty, kancelářemi, obchody, službami i restauracemi, ale i novou budovu vysoké školy. V té vzniknou učebny, zázemí pro studenty, veřejné prostory či minipivovar.
Autobusy pojedou u „Kulaťáku“ po kolejích, s tramvajemi budou nově sdílet i zastávku
Součástí zadání byl také návrh nového kulturního centra městské části, které nabídne prostory pro koncerty, výstavy, divadelní představení i komunitní akce. Soutěž byla vyhlášena v srpnu 2022, celkem se do ní přihlásilo 44 týmů.
Vítězným se stal v roce 2023 rozhodnutím odborné poroty společný návrh holandské kanceláře Benthem Crouwel Architects a českého studia ov architekti. S autory návrhu investor již podepsal smlouvu a projekt je nyní ve fázi dopracování architektonické studie.