Obrazem: Přestavba „Kulaťáku“ se přiblížila. Doprava zmizí na okraj a vznikne skutečné náměstí

Vizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPR

Nové podoba pražského Vítězného náměstí už je zanesena v územním plánu.

Pražští zastupitelé schválili změnu územního plánu, která je dalším krokem k přestavbě dejvického Vítězného náměstí přezdívaného Kulaťák. Schválené řešení vzešlo už v roce 2018 z urbanistické soutěže Institutu plánování a rozvoje (IPR) a odklání veškerou dopravu ze středu náměstí.

To nyní totiž slouží spíše jako okružní dopravní křižovatka. Původně se s realizací počítalo během pěti let od soutěže.

Plocha má nově sloužit především pěším jako místo setkávání, pořádání trhů a akcí a trávení volného času.

Podle urbanistů z IPR jde o nejvýznamnější veřejné prostranství v severozápadní části Prahy. Nachází se zde rozhraní historické čtvrti Hradčany a moderní zástavby z meziválečného a poválečného období.

Celá čtvrť včetně náměstí byla postavena podle návrhu architekta Antonína Engela z roku 1924. Ten vytvořil regulaci nové čtvrti kolem náměstí, která však byla realizována pouze z části.

Všechny druhy dopravy

Návrh proměny náměstí pochází ze studia Pavel Hnilička Architekti. Celá lokalita by se měla stát dobře přístupnou pro pěší, cyklisty, auta i veřejnou dopravou.

V návrhu tramvajová trať již neprotíná náměstí, ale střed nově objíždí po jeho západní straně (u Evropské ulice). Navrhované dopravní řešení má pojmout více aut než dnes a zároveň jim umožní plynulejší průjezd.

Stromy oddělí vozovku od středu náměstí a vytvoří prostor pro chodce. Ti se na vzniklé náměstí dostanou díky novému výstupu z metra nebo přechodům. Právě rozmístění stromů mimo jiné ocenila porota.

Vizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace kompletní přestavby Vítězného náměstí. Zdroj: IPR

Výrazným prvkem návrhu je centrální monument v podobě obelisku, který byl i v původních plánech Antonína Engela. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. V návrhu jsou i pítka, nový mobiliář, okrasné kašny a vodotrysky.

Kromě přestavby náměstí čeká na dostavbu také jeho čtvrtý kvadrant před budovami ČVUT.

Dále zde město bude budovat novou tramvajovou trať Strahov – Suchdol a tzv. KES komunikaci Evropská – Svatovítská, která odklání z Dejvického náměstí dopravu.

Praha chystá novou tramvajovou trať z Dejvic do Suchdola

Všechny tyto investice by se mohly do deseti let protnout a realizovat,“ komentuje Petr Hlaváček, náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje.

Výrazný vliv na současný charakter náměstí má zatížení individuální automobilovou dopravou,“ doplňuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Praha.

V území se přitom podle něj pohybuje řada chodců, kromě rezidentů jde například i o studenty mířící do přilehlého univerzitního kampusu nebo přestupující z metra, na které současná podoba náměstí příliš nemyslí. „Díky proměně dojde k naplnění potenciálu veřejného prostranství, posílení prostupnosti, vazeb na veřejnou dopravu a obyvatelnosti lokality,“ říká Boháč.

Původní urbanistická koncepce

V plánu je také zmíněná dostavba nedokončeného 4. kvadrantu náměstí. S cílem zachovat blokovou strukturu dodržující hmotové a prostorové členění původní koncepce připravilo město ve spolupráci spolupráci s Prahou 6, Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT) a soukromým investorem mezinárodní soutěžní workshop.

Vizualizace dostavby 4. kvadrantu Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace dostavby 4. kvadrantu Vítězného náměstí. Zdroj: IPRVizualizace dostavby 4. kvadrantu Vítězného náměstí. Zdroj: IPR

Soutěžící měli za úkol navrhnout multifunkční objekt s byty, kancelářemi, obchody, službami i restauracemi, ale i novou budovu vysoké školy. V té vzniknou učebny, zázemí pro studenty, veřejné prostory či minipivovar.

Autobusy pojedou u „Kulaťáku“ po kolejích, s tramvajemi budou nově sdílet i zastávku

Součástí zadání byl také návrh nového kulturního centra městské části, které nabídne prostory pro koncerty, výstavy, divadelní představení i komunitní akce. Soutěž byla vyhlášena v srpnu 2022, celkem se do ní přihlásilo 44 týmů.

Vítězným se stal v roce 2023 rozhodnutím odborné poroty společný návrh holandské kanceláře Benthem Crouwel Architects a českého studia ov architekti. S autory návrhu investor již podepsal smlouvu a projekt je nyní ve fázi dopracování architektonické studie.

Tagy Kulaťák Praha 6 tramvaje na Strahov tramvajová trať Podbaba - Suchdol Vítězné náměstí
131 komentářů