Obrazem: Praha ukázala novou zastávku, přístřešek se testuje na Palackého náměstí
Zastávka pražské MHD v novém designu na Palackého náměstí. Pramen: IPR Praha
Na Palackého náměstí v Praze je k vidění nový zastávkový přístřešek, který by se měl v příštích letech stát v
Tvůrci opět úspěšně ignorovali všechny dosavadní zkušenosti, připomínky i zdravý rozum. A podařilo se jim vytvořit paskvil, který má téměř všechna myslitelná negativa, od funkčnosti až po vzhled.
Tak na celým tomhle přístřešku je k něčemu jen ten info panel – a to jen za předpokladu, že bude za slunečného dne k přečtení.
Designéra a všechny, co tenhle cedník schválili, tam přivázat řetězem za nějaké pěkné zimní plískanice….
Až na to, že ten informační panel je nesmyslně umístěný a blbě provedený, lze samozřejmě říct, že nějaký rozumný informační panel by byl užitečný. Čím to, že třeba v Olomouci dokážou myslet hlavou, a v Praze to těm cool architektům dělá potíže.
A co třeba takové, jak se líbí? Do Prahy by se asi nehodily, ale pršet do nich nebude.
https://www.gorolweb.cz/v-mostech-maji-chytre-zastavky-a-planuji-dalsi/
Hezké, a tam se to určitě hodí a třeba jim to tam i vydrží neponičené aspoň nějakou dobu – ale pokud 4 přístřešky stály cca 2 miliony Kč, tak je v porovnání s cenou toho pražského paskvilu něco takového (byť třeba „střízlivějšího“) asi pro Prahu zcela nepřijatelné.
a v cem je tohle zapoctove cviceni zasadne lepsi nez soucasne pristresky, ktere se predpokladam slavnostne vyrubou a vyhodi, cimz vzniknou desitky ci stovky tun odpadu? to nejde koupit od jcdecaux a provozovat dale?
Lepsi je to v mnoha ohledech, nove zastavky, nove investice, nove provize, novy provozovatel, nove uplatky, nove reklamy nove provize. A volicum to prodame pod zaminkou, ze hnusni kapitaliste poskytovali zastavky zdarma a meli z nich tisice za reklamy, ted je za statisice stavi mesto, za tisice provozuje najata firma a mame z toho tisice za reklamy, kdyz zanedbame rezii (platy uredniku a pod) tak jsme skoro na tom samem a to se vyplati. :-/ Jo a wi-fi a nabijecky, protoze jinak se obyvatele mesta k internetum a elektrine nemaji sanci dostat 😉
Leda by někoho napadlo prodat či věnovat je spolu s tramvajemi východním městům, když už tedy…
Celkem by mě zajimal vzor ideálního přístřešku pro řadu diskutujících. Xkrát jsem čekal v dešti pod přístřeškem např. JCDecaux a nikdy jsem neměl problém. Toto je testovací vzorek a je možné ho tedy připomínkovat (např. argument o nevidomých může být celkem relevantní). Pokud jde o vandaly, to by člověk musel umisťovat zastávky typu antivandal SŽDC, což zde snad nikdo nemyslí ani v nejmenším vážně.
Tak jistě – pokud vám nevadí, když na vás prší, cáká a fouká ze všech stran a od lavičky s kovovým sedákem leda nastydnete, tak chápu, že byste se sebehoršími přístřešky neměl žádný problém. Jinak ten testovací vzorek už byl předveden někdy před více než půlrokem, a tvůrci se nestačili polepšit naprosto, ale naprosto v ničem.
Nevíte někdo, zda přístřešek bude poskytovat reálné odjezdy tramvají včetně případných zpoždění a vynechaných spojů? A zda v té souvislosti DPP konečně uvolní tato data o zpožděních veřejnosti?
to byste od nich chtěl moc, přestěhujte se radši do Brna, tak to frčí u několik mnoho let 😀
I v Praze už to snad někde tak funguje, ale rozhodně ne všude.
A firma Xanthus a tunelovací parta pana Stůje nebudou mít co žrát. Už jsou natěšení, že dostanou velkou zakázku na tisíce zastávkových sloupků s elektronickým papírem a že nikdo jiný než oni žádné displeje umisťovat nebude.
Poslední článek k tomuto tématu jsem našel z dubna letošního roku https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/data-o-poloze-vozidel-dpp-mhd-tramvaje-autobusy-praha-hrib-soud-informace_1904290600_kno Nevíte náhodou někdo, zda se už to nějak pohnulo dopředu? Je to docela smutný příběh, když to řeknu slušně
Zastávkový přístřešek by měl plnit dvě základní funkce a to chránit cestující před deštěm, sněhem a to, i když fouká vítr. Zároveň by měla chránit před ostrým letním sluncem. Mám poněkud obavu, že tento děravý skleník tyto funkce nesplňuje, ale zatím jsem jej netestoval, třeba překvapí. Dále by měl být odolný proti vandalů a být nepohodlný pro bezďáky, feťáky a podobnou chamraď, když už ji necháme běhat volně po ulicích, což jde dost proti prvním dvěma funkcím a je to skutečně technická a architektonická výzva. Jinak tabule s odjezdy by měla být, alespoň podle mého názoru, ideálně na stojanu s… Číst vice »
A což teprve zrakově postižení, kteří si možná o boční stěnu rozbijí ústa, když je letmá, bez sloupku a hůlka pod ní projede bez upozornění na překážku.
To by na ten stojan musel být průhled a ne reklama. Předpokládám ale, že to bude řešeno spolu se zastávkovými sloupky. Jinak nevím, co byste chtěl dělat s lidmi, kteří neměli takové štěstí jako my. Zavírat do přeplněných věznic? Zvrtnout se může cokoli, jen nocležny pro chudé jaksi nikdo neobnovil. Zato necháváme chátrat spoustu i obecních budov. Rozhodně bych každého neoznačoval hned chamradí, každý se podílíme na stavu společnosti – i tím, jak se chováme k ostatním.
Rozhodně každého za chamraď neoznačuji a žádné „smolaře“ do věznic zavírat nechci, možná někam jinam, ale to je na jinou debatu. Každopádně je třeba počítat s faktem, že občas smradlavý bezďák zabere zastávku a lidi pak stojí na dešti. Vzhledem k tomu, že policie (nejen státní, ale i městská) toto odmítá řešit, pak je třeba i tento aspekt zahrnout do návrhu zastávkových přístřešků. To se může zdát být kvadraturou kruhu, protože buď je v extrému přístřešek děravým skleníkem a je de facto nepoužitelný, nebo je v druhém extrému tak dokonalý, že jej ihned zabydlí nějaká osoba práce se štítící, které… Číst vice »
Snadné to není, ale řešitelné to je, jak dokazují třeba některé „soustavy individuálních jednosedaček“ přerušované opěradly a prostorami ne odložení zavazadel (aby nebylo třeba odkládat je na špinavý povrch nástupiště), které jsou běžné na už mnoha nádražích – ale o to větší by ty přístřešky také měly (musely) být = ne jen pro 10 stojících lidí a 3 sedící !!!
WiFi je OK, ale USB zásuvky? Na co proboha? Stejně tak i v autobusech a tramvajích – zbytečnost. I ve vlaku raději použiji vlastní nabíječku, mám totiž zařízení s funkcí QuickCharge (telefon se z nuly nabije do plna za o něco více než hodinu) a nesetkal jsem se s „generickou“ zásuvkou, která by to podporovala.
Přístřešek Fičák? Vždyť to má být ochrana čekajících cestujících před nepohodou! Prosím pouze o uzavřenou variantu, kde sice „na nohy táhne“, ale alspoň přímo neútočí metelice. Lavičku ano, ale ne desku pro bezďáky a vždy uvnitř – případné doplnění vně o další není problém.
Pozor, od nohou prý člověk nejsnáze nastydne. 🙂
Dole by měl být neuzavřený prostor maximálně do výšky cca 5 cm (a i to je na zbytečný průvan v přístřešku hodně)!
Možná jsem v tomto laik, ale vidím hned několik zádrhelů. Kromě zmíněné „děravosti“ zastávky, což poněkud degraduje primární účel přístřešku, vidím i tyto: – Chudáci slepci – opakovaně se poukazovalo právě na toto pochybné řešení, kdy bočnice (nebo třeba reklamní panely) jsou ukotveny pouze v jednom bodě a samotná bočnice (resp. reklamní panel) začíná až několik desítek cm nad zemí. Dodatečně se to řešilo takovými zarážkami dodatečně montovanými na zem. Aneb není nad to opakovat stále stejnou chybu. – Panel s příjezdy je sice hezký, ale z fotografií je znát, že je dost lesklý. Bude zajištěna dostatečná viditelnost v případě… Číst vice »
Souhlasim, zvlaste efektni bude v desti narvany prispevek a vy budete pres lidi koukat za jak dlouho to pojede, dany pane si dovedu predstavit kolmo na zastavku, bud mimo pristresek, nebo alespon v jeho predni casti nebo nad reklamnim panelem kolmo, kde bude dobre viditelny… Chybi mi infopanel, ktery bude zobrazovat aktualni deni v doprave, napr. objizdne trasy nebo i preruseni provozu, pak clovek ceka na tramvaj a po delsi dobe hleda problem v doprave v mobilu… Rad bych take videl zastavkovy sloupek s cisly linek a jizdnimi rady, libi se mi nastrel sloupku na Vysocanske, ten by potreboval dost… Číst vice »
Díky za doplnění. Souhlasím s Vámi. Podle jedné z vizualizací možná něco takového, jako aktuální informace o dopravě, na některém panelu v té dlouhé verzi bude. Klidně to může být i místo toho počasí. Ale ještě jsem si vzpomněl, že třeba na Pavláku se nedávno objevila na sloupku informace pro cizince, jak se dostat tramvají 22 k Pražskému hradu – to mi přišlo jako velmi užitečná informace a něco takového by mohlo být na těch doplňkových panelech zveřejňováno (tj. které místo je kterým autobusem či tramvají nejlépe dosažitelné nebo jakou kombinací). Určitě by se našlo více takových řešení, než jen… Číst vice »
Tyhle panely jsou čitelné skoro vždy =) http://www.mhd-ostrava.cz/obrazky/fotky/sam_0465.jpg
S těmi pražskými mám nejen já zkušenost (bohužel) zcela opačnou, zejména když sluneční světlo svítí odzadu (za nimi) a „přesvěcuje“ je.
Stačilo by dát panel s odjezdy nad reklamní plochu nebo (zčásti) místo ní.
Opravdu 200 korun? Za tu cenu seženu možná tak jednu skleněnou tabuli. Nemá tam být 200 tisíc? Tomu bych věřil víc.
Mělo, díky za upozornění
Podobne deravou boudu ze vsech stran mame i u nas na vlakove zastavce (samozrejme bez tech elektronickych vymozenosti.) Pokud prsi a trochu fouka vitr (asi 90 % pripadu), tak v boude musime stat s otevrenymi destniky. Skla neposkrabana, nezmalovana a nakonec nevymlacena nevydrzela ani part tydnu, pak byla nahrazena plechy.
Ve městě se není třeba bát vymlácení či zamalování, zvlášť v centru. Horší to bude se skutečnou ochranou před počasím a doufám že se to vezme v potaz. Mě se taky nelíbí ten schovaný displej s odjezdy kdy musím stát přímo před tím přístřeškem abych něco viděl protože jednak je to z dálky malé ale hlavně na to odjinud není vidět. V jiných městech mám nejradši velké LED panely které jsou dost vysoko a orientována tak že na ně je vidět z celé plochy zastávky, často i dál. Akorát nevím co by na to řekli památkáři.
Informační panel patří na označník zastávky, který je tak jako tak nutností. Z přístřešku má na něj být dobře vidět.
Označník ovšem může být součástí přístřešku, pokud nebudeme trvat na tom, aby byl až vpředu. Pravda, možná by to narazilo na pár současných předpisů kvůli autům. 🙂
„Pokud nebudeme trvat na tom, aby byl až vpředu“ – to je skvělý nápad, netrvat na tom, aby označník něco označoval.
Dal jsem vám palec dolů za tu první větu, protože tvrzení, že „Ve městě se není třeba bát vymlácení či zamalování, zvlášť v centru“ je naprostá pitomost, a to platí nejen v Praze, kde „noční život“ je často až příliš „životný“. Ale jinak máte v zásadě pravdu, a jen připomínám, že součástí jakéhokoli přístřešku by měla být především nástěnka (vitrina) s plánem sítě a základními informacemi o tarifu a o mimořádnostech v provozu, jako je tomu dosud ve většině stávajících zastávkových přístřešků – tenhle příšerný paskvil nejen vůbec nebude chránit před nepřízní počasí, ale ani nebude nabízet žádoucí informace o… Číst vice »
Hurricane factory v.2.
Čekal už někdy někdo z těch designérů na zastávce?!
zrovna to me napadlo, jestli ti lidi jezdi tramvaji… tohle bych nazval designerskou masturbaci.
Kdyby soudruzi radši místo dizajnové onanie ten přístřešek navrhli tak, aby plnil hlavní funkci – možnost schovat se tam před deštěm, aspoň trochu před větrem nebo dokonce v létě i před sluníčkem. Tady je vlevo díra, vpravo díra, vzadu díra, pršet bude všude.
Co taky očekávat od zastávky za dvě stovky. 🙂
Testovací období má zjistit funkčnost nové zastávky, jejíž cena v sériové výrobě by neměla přesáhnout nepřesáhne 200 korun.
Doporucuju se podivat na registr smluv kolik za tohle praha utratila. A piratsky primator to podporuje
Bohužel to je tak, když někdo chybu v článku opraví a stydí se za to.
Správně by u data (času) vydáni měla být poznámka o poslední provedené změně.
Protoze IPR