Obrazem: Oprava důležité železniční nákladní spojky finišuje, otevře se 23. února
Uzavírka trati výrazně komplikuje provoz nákladní železniční dopravy.
Společnost Strabag Rail finišuje s opravou železniční trati mezi stanicemi Děčín východ a Děčín-Prostřední Žleb. Uzavření důležité spojky přes Labe výrazně komplikuje provoz železničním nákladním dopravcům. Firma oznámila, že tunel a nový most zprovozní 23. února. Rekonstrukce nabrala dva měsíce zpoždění kvůli komplikacím v podloží tunelu.
„Nyní se finalizují úpravy železničního svršku, pracuje se na kabelizaci, trakčním vedení a dokončují se práce v Děčínském tunelu, a to v podobě osvětlení, nátěrů a pokládky zákrytových desek ,“ uvedl Strabag na svém facebookovém profilu.
Už loni prošel zatěžovací zkouškou nový most přes Labe. Vlaky dosud musejí odklonem přes Děčín hlavní nádraží, případně na levý břeh Labe přejíždí již dříve. Správa železnic už dříve uvedla, že zpoždění bylo způsobeno nepředvídatelnými závadami v podloží tunelu, kdy bylo nutné odtěžit část materiálu. Zakázku získalo sdružení Strabag Rail a DT Mostárna a 1,1 miliardy korun.
Práce trvající déle než rok
Kvůli poškození mostu po něm vlaky mohly jezdit pouze třicetikilometrovou rychlostí. Uvažovalo se i o snížení na deset kilometrů v hodině. Po opravě se naopak povolená rychlost zvýší na 50 kilometrů v hodině. Práce v úseku dlouhém 1 300 metrů, které začaly předloni v říjnu, zahrnují také výměnu železničního svršku a spodku, sanaci dvou pilířů, opravu trakčního vedení.
Součástí projektu je rekonstrukce zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a vybudování nového přejezdu a po dohodě s radnicí také stavba protihlukových stěn v délce zhruba 700 metrů v místech, kde trať protíná městskou zástavbu. Trať využívají jen nákladní vlaky, patří ale mezi velmi vytížené úseky pro přeshraniční přepravu do Německa.
Technologicky a časově nejnáročnější byla výměna železničního ocelového mostu. Prostějovská firma DT Mostárna nejprve vyrobila části nového mostu, kamiony je dopravily do děčínského přístavu, kde se zkompletovaly. Části se pak přesunuly pomocí pásového jeřábu k mostu, stavbaři je osadili na dočasné konstrukce a pak pomocí hydrauliky vysouvali most.
Stavbaři museli po celou dobu zajistit volnou plavební dráhu. Pomocné konstrukce stavěli přímo v řečišti. „V zimě bylo vody příliš, v létě málo. Paradoxně nám pomohl požár v Hřensku, kdy se upouštěla voda z Orlíku a potom v srpnu z důvodu jiné investiční akce se odpouštěla orlická přehrada. Teď už máme vody zase málo,“ uvedl při vysouvání posledního části ocelové konstrukce loni v polovině září ředitel stavby z firmy Strabag Bořivoj Leszko.
Vodu potřebují stavbaři kvůli vybudování pomocné konstrukce v Labi pro demontáž starého mostu. Ten se bude postupně rozřezávat a na jedné straně spouštět do lodí na vodě a na druhé sundávat na montážní plošině. Tyto práce ale začnou až po zprovoznění trati.