Obrazem: Nový ruský letoun prošel testováním v extrémním mrazu

Testování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UAC

Letoun čekají letos zkoušky v extrémním horku či vysoké nadmořské výšce.

Ruský výrobce letadel Irkus dokončil jednu z důležitých částí testování nového stroje MC-21-300. Necelý měsíc zkoušel provoz letadla ve velmi nízkých teplotách v Jakutsku.

Dokončení testování oznámil výrobce v tiskové zprávě. Jde o povinnou součást schvalování letadla. Před každým letem bylo letadlo záměrně ponecháno při venkovních teplotách, které spadly pod mínus třicet stupňů Celsia. Teprve po odstavení na 12 hodin při takovém mrazu probíhaly běžné činnosti spojené s letem: od plnění paliva přes zapnutí pomocné motorové jednotky, zahřátí letadla až po zapnutí motorů a samotný let. Většina letů probíhala v noci kvůli co nejnižším teplotám. Během testování docházelo i k záměrnému vypnutí jednoho z motorů za letu.

Chystáme letos testování ještě v dalších extrémních podmínkách, například ve vysoké nadmořské výšce, v horku nebo za silného větru,“ uvedl šéf Irkutu Andrej Boginsky.

Konkurence pro A320 a 737?

Nový letoun má být konkurenci pro Airbusy A320 a Boeingy 737 MAX. Ruský výrobce, který je součástí státní firmy Rostec, s ním míří do segmentu, ve kterém se prodává nejvíce letadel. Velká část dílů je zahraniční produkce. Podle šéfa United Aircraft Corporation (pod tuto společnost patří Irkut) Jurije Slyusara je letoun technologickou revolucí v ruském leteckém průmyslu. Jde o první letoun na krátké a střední vzdálenosti s kompozitovými křídly. Rostec chce s letadlem proniknout i na zahraniční trhy.

MC-21 má jeho výrobce UAC nabízet ve dvou verzích podle velikosti. Zatímco první verze modelu počítala hlavně s importovanými díly, čím dál více částí letadla má být sestaveno z materiálů pocházejících od ruských společností. Verze 300 bude poháněna motory Pratt & Whitney PW1000G, stejné používá například A220. Loni v závěru roku představil Irkut ještě nový model MC-21-310, který má ruské motory.

UAC tvrdí, že má na letadlo 175 objednávek, kromě dvou letadel objednaných Azerbaijan Airlines jsou všechny z Ruska.

Testování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nizkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UACTestování MC-21-300 v extrémně nízkých teplotách. Foto: UAC

Pozn. redakce po zkušenostech z předchozích diskuzí: název letadla je záměrně uveden jako MC-21, i když podle přepisu z ruštiny by mělo jít o MS. Redakce používá stejné označení jako výrobce při komunikaci o tomto letadle mimo rusky mluvící trhy.

Tagy Irkut MC-21-300 Rostec United Aircraft Corporation
17 komentářů