Obrazem: Nizozemští architekti ukázali novou podobu části pražského letiště
Vizualizace nových budov v rámci rozšíření Terminálu 1 pražského letiště. Zdroj: MVRDV
Nové budovy označené jako České lucerny pojmou centrální bezpečnostní kontrolu, salonky, hotel, konferenční centrum, parkoviště i vertiport.
Vím, že to nesouvisí s tématem článku, ale na obrázku 1 vyrobil grafik dobrý chaos na rwy 24: A380 zjevně dělá GA, TWR na něj asi zapomněla, protože předchozí provoz ještě ani neuvolnil dráhu a z B už chladnokrevně najíždí další… To na ŘLP určitě ocení 🙂
Vypadá to, jako když jejich grafika špatně načetla textury a z původních povrchů se při renderování stal divný zelený šum.
Hlavně snížit ten stres, to je nejdůležitější. 🤦🏼
Vnímání architektury je věc silně individuální, ale z mého pohledu to není moc povedené… zejména velikost a hmota nového objektu vlevo od příjezdové komunikace, který dle vizualizace významně převyšuje ostatní objekty a tak spolu s nově navrženými budovami terminálu vpravo vytváří na příjezdu doslova kaňon. Samotné objekty rozšiřující terminál 1 pak jsou svým charakterem zcela odlišné od stávající podoby terminálů, což je možná škoda, ale budiž, asi by si jeden zvykl. Čemu ale nerozumím je navrhovaný tok cestujících, protože podle vizualizací to vypadá, že odbavení by zůstalo ve stávajícím terminálu, od odbavení by cestující musel procházet do nového na centrální… Číst vice »
Z terminálu 1 můžou po prohození létat především lowcost aerolinky, kterým stačí bohatě 1 přepážka u odbavení. Já to chápu, že check-in bude podle aerolinek, ale aerolinka s check-inem na T2 může mít letadlo klidně u prstu A třeba.
Nevím co s změnilo od roku 2020, ale když se mluvilo o rozšíření T2 z prstu C do tvaru U a postavení nových lepších stojánek, tak bylo v plánu z T1 udělat lety pouze do Schengenu a z T2 mimo Schengen. Ale o tomto se mluvilo v roce 2020… ale někde je tady rozhovor nebo něco takového z ředitelem letiště ? Že to nakonec bude vše jinak možná.
Podle posledních (asi měsíc starých) plánů má být A, B schengen, C patro schengen a patro nonschengen, 3 gaty z D, které nebudou zbořeny nonschenchen a asi prst E? nonschengen, ale z menší části i schengen
To neodpovídá plánům: „…po dostavbě terminálů (dojde i k) přeorganizování provozu. Skončí rozdělení na schengen (Terminál 2) a non-schengen (Terminál 1). Konkrétní dopravci budou přiděleni na konkrétní terminál, což má mimo jiné usnadnit cestujícím orientaci. Obecně bude platit, že nebázovaní dopravci obsluhující schengen budou na Terminálu 1, všichni ostatní na Terminálu 2. V Terminálu 1 má vzniknout centrální bezpečnostní kontrola, která podle letiště „umožní efektivnější využití kapacit a přesun části schengenského provozu do T1“. (https://zdopravy.cz/rozvoj-prazskeho-letiste-plany-jsou-stridmejsi-prioritou-je-novy-terminal-179173/). Z uvedeného nic o provozu pouze LC z T1 nevyplývá, naopak.
Já mám na mysli, že větší část T2 po dostavbě bude mít hlavně nonschengen stojánky (podle toho plánku v odkazu), takže se mi nechce věřit, že se schengen bázovaných dopravců vejde jen k prstu C (+ až 4 letadla k novému prstu). Např. v AMS je to tak, že člověk má check-in podle dopravců, ale může letět z jakéhokoliv gatu na letišti.
Musi se ocenit originalita. Neni to sklenena kostka, je to zelena sklenena kostka. Terminal dva by mohl byt napriklad proveden ve variante modra sklenena kostka.
No zase to ale není karlovarské horní nádraží:-D
Tady se to se zelenými myšlenkami trochu přehnalo 😅. Ty stromy jsou taky srandovní, to bude super na podzim při větru, o té budově ani nemluvě ta zelená věc nahoře vypadá strašně komunisticky. Hlavně to vůbec nevypadá jako letiště ale spíš jako kanceláře. Nechal bych to přepracovat.
To listí bude lítat mezi letadli se zapnutými motory.
Tomuhle se budu smát ještě dlouho 🙂
„Důraz je kladen na přímý průhled na letištní plochu, aby došlo k minimalizaci stresu při průchodu letištěm.“
Offtopic: jste snad jediný web, kde nejdou zvětšovat fotky, udělejte s tím něco prosím
Co takhle třeba „Mohli byste s tím něco udělat, prosím?“
Důležité je, že tam bylo slovíčko prosím. Tohle slovo, se u dost velké části populace dramaticky vytrácí, zbytek je jen slovíčkaření.
Ne. Mluvit na cizí lidí rozkazovacím způsobem je prostě neslušné.
A co měl podle vás ještě Míra více napsat? „Smutně koukám, pěkně prosím? No ale za fotky, plánky se také přimlouvám. Pěkně prosím- smutně koukám. Ale mám pocit, že je to otázka autorskýho práva. Před lety jsem si na svůj web v plném rozlišení stáhnul pár fotek z webu švýcarského města Frieburg, kde jsme byli na vejletě. Za pár měsícu mi přišel mail i se screenem fotek, že mě dávají k soudu za neoprávněné použití. No podařilo se mi to ukecat, že nic z toho nebude, když je okamžite vymažu.
Dala by se na to použít hláška Jana Wericha hodnotící jakousi divadelní hru: „je to blbý, to se bude líbit“.
Jak vypadá to celkem pěkně, jen mi teď moc nedává smysl umístění vlakové stanice v budoucnu, když centrální bezpečnostní kontrola bude od ní docela daleko. Jakoby vlaková stanice počítala spíš s polohou kontrol na T2
To jsou ty maskovací sítě co používají Ukrajinci na schováváné tanků?
Je to sice kostka (kostky), ale aspoň to architektonicky trochu navazuje na odbavovací halu ze 60. let
Prostě další nanicovaté kostky. Ale co, pro letiště dobrý.
Hezky to je, tak snad se povede postavit. Nevite nekdo, jestli uz jsou nejake vizualizace rozsireni sekce D na T2?
Na rozšíření terminálu 2 by teprve měla být architektonická soutěž
Vypadá to dobře, akorát se člověk oproti současnému stavu celkem projde. Nicméně s ohledem na ukazatele udávající cestu od kontroly ke gatům klidně i v rozmezí 25 – 30 min na některých světových letištích se toto ještě asi bude dát přežít.
Možná už plánují letištní nadzemku 🙂
Myslím, že má jít jen o kontrolu pro T1, T2 bude mít svou, takže to zase tak velká procházka nebude 😉
H jako hrozné! Viděl jsem mnoho nejrůznějších vizualizací, ale toto je opravdu noční můra.
Máte na mysli Antheraeu pernyi anebo spíše Thaumetopoeu pityocampa?
🙂
Jako proč ne