Pouštivzdorné. Projeli jsme se prvními vlaky pro Egypt, Siemens je testuje na svém polygonu
Na zkušebním okruhu jsme se projeli prvními soupravami Desiro HC s „pouštní úpravou“.
Německý výrobce dopravních systémů Siemens Mobility začal s dodávkou prvních souprav pro Egypt.
V rámci obří zakázky na kompletní vybudování nové vysokorychlostní železniční sítě postupně dodá do Afriky 41 rychlovlaků Velaro, stejný počet lokomotiv Vectron a 94 příměstských souprav Desiro High Capacity.
Právě touto soupravou jsme měli možnost se projet na testovacím okruhu Siemensu v německém Wildenrathu v těsné blízkosti nizozemských hranic.
Firma již do Egypta dodala loni v listopadu první kus, přestože tamní infrastruktura není ještě na zkušební jízdy připravena. My jsme vyzkoušeli třetí vyrobený exemplář.
Egypťané podle Siemensu trvali na tom, aby vše bylo stejné jako v Evropě. Proto si vybrali totožné uspořádání interiéru, jako firma navrhla pro Deutsche Bahn.
V Německu jezdí už 80 těchto jednotek, zejména v Porýní v rámci regionálních expresů RXX, které provozuje dopravce National Express. Vlaky mají originální koncept, kdy je do soupravy uprostřed vložen dvoupodlažní článek, který navyšuje kapacitu.
„Desert proof“
Některými úpravami se však vlaky pro Egypt přesto odlišují. „Jsou pouštivzdorné“, vysvětlil pro Zdopravy.cz Peter von Zimmermann, který má v Siemensu dodávku těchto souprav do Egypta na starosti.
Vlaky mají posílený chladicí systém, v prostředním dvoupodlažním článku jsou instalovány dvě nezávislé klimatizační jednotky s chladicími okruhy, v případě poruchy může jedna druhou nahradit. Proudění chladicí ventilace podle Zimmermanna ulehčuje také celkový koncept jednotky, které je prostorná a bez výraznějších přepážek.
„Topení naopak Egypťané moc neřeší,“ vysvětluje, přestože podle něj jednotky i „určité možnosti“ vytápění mají. Maximální rychlost souprav bude 160 km/h.
Odběratele tak prozrazují pouze arabsko-anglické nápisy na prvcích soupravy a informační systém vítající cestující jménem Národního tunelového úřadu, který bude v Egyptě dopravcem. Venkovní design vlaku je kvůli očekávaným teplotám bílý, v horní části jej doplňuje pouze úzký pruh v barvách egyptské trikolory.
Testují se už i rychlovlaky
Stejně jako u německých linek RXX se i tam bude firma starat o údržbu a servis po celou dobu životnosti vlaku.
„Vyrobili jsme zatím pět souprav na testování a schvalování, poté spustíme sériovou výrobu,“ popisuje Zimmermann.
Na okruhu ve Wildenrathu jsou pro Egypt na testech už i první kusy rychlovlaků Velaro, v Mnichově pak pokračuje výroba prvních lokomotiv Vectron. Přes moře se vypraví během několika týdnů.
Všechny vlaky pro Egypt jsou vybaveny ETCS L2, takže budou na stejném standardu, jaký nyní buduje Evropa. Díky nově vybudované infrastruktuře budou mít Egypťané vyhodu, do tratí se nebude muset nákladně zpětně implementovat jako nyní v Česku.
Místní partneři konsorcia budují v Egyptě samotné koleje a stavební prvky, technologie na ně dodává Siemens. Ten se stará také z velké části o úvěrování celého projektu prostřednictvím své finanční společnosti.