Obrazem: Nejstrmější rakouská zubačka dostala k narozeninám nový terminál
SchafbergBahn patří k největším atrakcím oblasti Solné komory, před covidem svezla 340 tisíc cestujících za sezonu. Letos zřejmě tento rekord překoná.
Kdo letos po covidové pauze zavítá k rakouskému jezeru Wolfgangsee a navštíví tamní ozubnicovou železnici SchafbergBahn, bude nejspíš překvapen novou velkoryse pojatou nádražní budovou dolní stanice této nejstrmější rakouské dráhy.
Nová nádražní budova, která zastřešuje i nástupiště, nahradila původní stánek s pokladnami. Její podoba vzešla z architektonické soutěže, ve které mezi více než 50 návrhy zvítězilo salcburské studio dunkelschwarz ZT.
Budova se po dvouleté výstavbě otevřela letos v dubnu, čímž se završila velká modernizace SchafbergBahn za více než 30 milionů eur (cca 720 milionů korun). Částka zahrnuje vedle nového nádraží i opravu tratě nebo fotovoltaickou elektrárnu.
Nádražní budova je multifunkční, sloužit má například i jako muzeum, galerie nebo prostor pro další kulturní akce. Nabízí i restauraci s výhledem na vlaky a jezero. Zubačka ji dostala ke 130. výročí první jízdy vlaku.
Necelých šest kilometrů dlouhá trať ze Sankt Wolfgangu (Horní Rakousy) k vrcholu hory Schafberg (Salcbursko) překonává 1190 výškových metrů a s maximálním sklonem 255 promile je nejprudší v Rakousku (česká zubačka Kořenov – Tanvald má 58 promile). Od spuštění provozu v roce 1893 slouží turistům a zásobování horského hotelu na vrcholu.
Provoz zajišťují hlavně čtyři zánovní parní lokomotivy z 90. let 20. století na topný olej a čtyři dieselelektrické lokomotivy z let 2010 až 2020 od Stadleru. Doplňuje je jeden téměř 60 let starý motorový vůz a příležitostně pět původních parních lokomotiv na uhlí z konce 19. století. SchafbergBahn dále vlastní patnáct osobních a pět nákladních vagonů. Patří akciové společnosti Salzburg AG, kterou z většiny vlastní město Salcburk a spolková země Salcbursko.
Cesta trvá zhruba 35 minut, s historickou parní lokomotivou až dvojnásobek. Méně příjemnou novinkou je zvýšení cen. Zatímco v roce 2019 vyšla zpáteční jízdenka na 40 eur, letos to je 47,6 eura. Rodinná jízdenka pro dva dospělé a vlastní děti za stejnou dobu zdražila z 91 eur na dnešních 108,9 eura.
Vrchol Schafbergu ovšem nabízí jednu z nejlepších alpských vyhlídek; hora je obklopena několika jezery a při dobrém počasí je vidět Šumava. SchafbergBahn patří k největším atrakcím oblasti Solné komory (Salzkammergut), před covidem svezla 340 tisíc cestujících za sezonu. Letos zřejmě tento rekord překoná.