Obrazem: Místo benešovské tratě promenáda. Praha zachová i část kolejí
Chodci, cyklisté, nástupiště i pražce. Tak má vypadat nová zelená páteř Vršovic a Strašnic.
V počítačích architektů a urbanistů už se začíná rýsovat budoucí podoba dnešní benešovské tratě přes pražské Strašnice. Železniční provoz odsud zmizí s příchodem nového jízdního řádu letos v prosinci, město chce následně trať přebudovat na promenádu po vzoru newyorské High Line nebo pařížské Plantée. Pražský magistrát dnes zveřejnil vizualizace a některé podrobnosti.
Novou promenádu nazývá „bezmotorovou páteří Vršovic a Strašnic“. Mimo jiné zde mají vzniknout dva dopravní pásy. Jeden o šířce čtyři metry (směrově rozdělený) bude sloužit cyklistům a bruslařům, druhý bude určen chodcům. Jeho šířka bude 3,2 metru a od rychlejšího pásu jej bude dělit necelý metr zeleně, tartanu nebo původní koleje. Podél vnějších stran pak vzniknou ještě nezpevněné pěšiny pro milovníky chůze a běhu na měkčím povrchu.
Na vybraných místech zůstanou zachovány i památky na železniční minulost: části kolejiště, osvětlovacích věží, pražců a návěstidel. Zůstane i historický kamenný podchod z 19. století, nýtovaný most z roku 1918, lávka u strašnické železniční zastávky ze 30. let nebo část nástupiště z druhé poloviny 20. století.
Inspirací pro pražské plánovače je newyorská High Line nebo pařížská promenáda Plantée, které vznikly rovněž na bývalých železničních stavbách. Na návrhu podoby promenády spolupracuje ateliér krajinářské architektury terra florida, který letos zvítězil v soutěži na podobu budoucího Památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech.
„Pokud vše půjde, jak má, v roce 2024 může být hotovo,“ uvedl dopravní náměstek pražského primátora Adam Scheinherr.