Obrazem: Kam se přesune Výtoňský most. Praha vybrala dvě místa, v obou nahradí přívoz
Nýtovaná konstrukce by mohla překlenout Vltavu i pod názvem MOD-LA.
Poté, co architektonická soutěž na novou podobu Výtoňského mostu pod pražským Vyšehradem připustila stavbu nové konstrukce, začalo se přemýšlet, jak naložit s původním mostem. Ten je totiž památkově chráněný a jeho demolice ze zákona nemožná.
Praha nabídla Správě železnic jeho přestěhování do nové lokace, kterou začali už během roku vytipovávat urbanisté z IPR.
Den D pro most na Výtoni: Ministr rozhodl, co bude dál s klíčovou stavbou
Ministr dopravy Martin Kupka nyní potvrdil, že stavba nového tříkolejného mostu na původních pilířích je pro něj preferovaná varianta, přestože se musí vyhovět památkovým podmínkám UNESCO.
A vedení Prahy zároveň na tiskové konferenci prezentovalo dvě lokality, které jsou pro přestěhování mostu nejvhodnější. Nově bude most sloužit jen pěším a cyklistům.
Náměstci primátora Zdeněk Hřib a Petr Hlaváček uvedli, že pro rozhodování jsou klíčové přepravní možnosti a zejména majetkoprávní vztahy v daném místě.
„Předvybrány jsou lokality současných přívozů. Jedna je vedle chuchelského závodiště u přívozu P4, druhá u přívozu P6 v Modřanech. Díky tomu víme, že je tam po spojení poptávka,“ uvedl Hlaváček.
Hřib dodal, že nejde o rozhodování typu „kam s ním“, jelikož Praha na jihu nové propojení před Vltavu pro pěší a zejména pro cyklisty potřebuje.
MOD-LA je komplikovanější
Jednotlivé varianty odděluje modřanský jez a plavební komora. Druhá lokalita u bývalého nádraží v Modřanech je tak komplikovanější. Doprava nýtované konstrukce prostřednictvím pontonových mostů by musela překonat zmíněný jez, pilíř by také musel být nešikovně uprostřed řeky.
„Zase má ale hezčí název, most Modřany – Lahovice by se mohl přezdívat MOD-LA,“ uvedl s nadsázkou a poukazem na štvanickou lávku HOL-KA Hlaváček.
I po přesunu se bude muset vyměnit 70 procent ocelových prvků, vznikne celá nová mostovka a samozřejmě pilíře.
Podle Pavla Paidara ze Správy železnic už existuje i vyčíslení nákladů na přesun. Demontáž, převoz pomocí pontonů a instalace nové mostovky by vyšly v lokalitě Chuchle – Vltavanů na 345 milionů. V případě delšího stěhování do Lahoviček by byl převoz složitější a vyšel by na 362 milionů.
Nový problém u mostu pod Vyšehradem: Kam se starou konstrukcí. Daleko se nedostane
Otázka stěhování mostu se řešila už i na debatě nad soutěžními návrhy na začátku roku. Spoluautor vítězného návrhu Libor Marek tam uvedl, že podle něj je nesmyslná představa, že se most rozebere a složí jinde.
„To by bylo strašně složité,“ řekl a upozornil na obrovské množství nýtů. Oblouky bude podle něj třeba přesouvat v celku, a to jen v krátkém úseku řeky mezi Palackého mostem a vznikajícím Dvoreckým mostem.
Aktuální rozhodnutí přemístit most výrazně dále proti proudu řeky tak bude obnášet větší zásah do konstrukce, která se tedy bude pravděpodobně rozřezávat na menší dílce. Modřanské nádraží je od současné lokality na Výtoni vzdálené vzdušnou čarou 7,2 kilometru.