Obrazem: Jak se rodí EffiShunter
Na začátku tohoto měsíce převzal dopravce Rail Cargo Carrier – Czech Republic s. r. o. motorovou lokomotivu 742.763. Její vznik přibližuje krátká fotoreportáž.
Společnost CZ LOKO je bezmála evropským lídrem na trhu výroby motorových lokomotiv a speciálních hnacích vozidel. Výrobní závody v Jihlavě a České Třebové přitom opouští jak zbrusu nové lokomotivy, vyráběné podle nepřísnějších evropských norem TSI, tak lokomotivy modernizované.
V takovém případě je ze starší lokomotivy převzat pojezd a hlavní rám. Ostatní celky jsou vyrobeny nově. Takové řešení je vhodné především u lokomotiv s menším kilometrickým proběhem. Provozovatelé původních lokomotiv pak mohou využít stávající servisní zázemí a zavedené zásobování materiálem a náhradními díly. Pořizovací cena modernizované lokomotivy vychází podle konkrétního provedení zhruba o třetinu levněji než případná novostavba.
Jednou z modernizovaných lokomotiv je také stroj 742.763 typu EffiShunter 1000-M, který na začátku prosince převzal dopravce RCC CZ. Ten jej aktuálně využívá na posunu a při přetazích souprav v rámci Ostravského uzlu. Vidět ho ale můžeme také v polských a slovenských pohraničních přechodových stanicích. Lokomotiva je tradičně vybavena spalovacím motorem CAT 3508C o výkonu 1000 kW, elektrickým přenosem výkonu a samozřejmě také jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. Díky tomu jí bude možné nasazovat na celou železniční síť v České republice i po roce 2025, kdy bude na hlavních tratích výhradní provoz pod dohledem ETCS vyžadován.
A jak taková modernizace probíhá? Nejprve se přistaví zdrojová lokomotiva pro modernizaci a provede se tzv. „bourání“, což je proces zahrnující demontáž stroje na jednotlivé celky. Komponenty, které jsou dále využívány, podstupují navíc hrubé čištění. Zbytek putuje v rozloženém stavu do sběrných surovin.
Očištěný hlavní rám a podvozky, včetně trakčních motorů, jsou následně v závodě CZ LOKO Česká Třebová rozebrány do posledního šroubku, dočištěny a repasovány. Hlavní rám prochází úpravou, kdy je dosazen nový čelník, jsou upraveny nástupní schůdky a segmenty určené k uložení jednotlivých agregátů. Trakční motory navíc prochází první fází zkoušek ve výkonové zkušebně. Po provedení finálního laku jsou všechny celky opětovně naloženy na plošinové vozy, protentokrát s cílovou stanicí – provozovna CZ LOKO Jihlava.
Zatímco českotřebovský závod slouží primárně k opravám již dříve vyrobených lokomotiv a jejich komponentů, výroba a kompletace modernizovaných lokomotiv, probíhají v Jihlavě. Zde jsou vyráběny např. kabiny strojvedoucího, a to od hrubé stavby až po kompletní vystrojení.
Finální montáž zahrnuje kompletaci lokomotivy, kdy jsou na hlavní rám umísťovány jednotlivé pakety, tedy funkční celky obsahující blok pneumatické výzbroje, chlazení spalovacího motoru, motorgenerátor s příslušenstvím, kabinu strojvedoucího a blok elektrické výzbroje. Poté je hlavní rám usazen na podvozky. Celá lokomotiva nakonec putuje na zkušebnu, kde dochází k jejímu oživení a ověření jednotlivých funkcí.
Po stacionárních zkouškách následují zkušební jízdy. Tou poslední je Technickobezpečnostní zkouška, při které je přítomen komisař, sledující chování vozidla v předem definovaných situacích. Z této jízdy je vyhotoven protokol, na jehož základě je Drážním úřadem vystavena dokumentace potřebná k provozu vozidla. Dokumentace je poté spolu s vozidlem předána provozovateli. Nutnou součástí je také zaškolení obsluhy provozovatele v rozsahu nutném pro bezpečný provoz vozidla.
Dopravce RCC CZ je na našem území stále aktivnější především v tranzitní nákladní dopravě směřující z Rakouska do Polska a Německa. V této vozbě využívá lokomotivy SIEMENS Vectron řady 1293, případně Taurusy řady 1216, mateřské ÖBB. Pro vlakotvornou činnost na Ostravsku a přetahy souprav pak využívá dvojici lokomotiv 753.613 a 742.763. Nově dodaná lokomotiva 742.763 přitom v provozu nahradila najatý prototypový EffiShunter 1000, tedy lokomotivu 744.001, která bude po deseti letech provozu přistavena do periodické opravy vyššího stupně.
Dalibor Palko, CZ LOKO