Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: Dva jeřáby prověřily nový železniční most na Zahradním Městě

Zátěžová zkouška na nově budované trati z Hostivaře na Hlavní nádraží. Pramen: Metrostav a.s.
Zátěžová zkouška na nově budované trati z Hostivaře na Hlavní nádraží. Pramen: Metrostav a.s.

V Praze na Zahradním Městě se dnes uskutečnily zátěžové zkoušky nového železničního mostu přes Průběžnou ulici. Most je součástí novostavby 4. koridoru mezi Hostivaří a Vršovicemi. Na křížení s Průběžnou ulicí přitom vzniká nový přestupní terminál.

Aktuálně je dokončena větší část hrubé stavby mostu, na kterém bude zprovozněna první kolej. Zákonnou podmínkou jejího uvedení do provozu je provedení statické zatěžovací zkoušky, která se uskutečnila dnes. Na most najely dva železniční jeřáby EDK750 o celkové hmotnosti 291 tun. Pracovníci Kloknerova ústavu ČVUT měřili deformace nosné konstrukce mostu.

„Již z předběžných výsledků vyplývá, že zjištěné průhyby jsou na dolní mezi očekávaných hodnot. Tím je ověřena spolehlivost provedeného díla,“ uvedl mluvčí zhotovitelské společnosti Metrostav Vojtěch Kostiha. Stavba mostu bude nadále pokračovat.

Stavba má mimo jiné odstranit úzké hrdlo v Průběžné ulici, která dosud pod kolejemi procházela úzkou a nízkou „myší dírou“, kde auta jezdila po tramvajových kolejích. Místo se nově stane přestupním uzlem, kde se bude spojovat železniční doprava s MHD.

Na mostě vzniká nová stanice Zahradní Město, jejíž nástupiště budou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici. Pod mostem budou umístěny zastávky tramvají a autobusů, cestující se budou moci při přestupu přemisťovat pomocí eskalátorů. V podjezdu navíc naleznou čekárnu a také odbavovací prostory.

Oproti stávajícímu stavu, kdy nad ulicí vede hned jedenáct kolejí, bude jejich počet v nové podobě výrazně snížen. Nad komunikací povede po mostě pouze pět kolejí, přičemž uvolněný prostor poskytne místo pro stavbu dvojice ostrovních nástupišť a jednoho vnějšího.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
...

Přestupní terminál, u kterého metro jezdí 700 metrů vedle. Hmmm… Proč jen jsem si zase vzpomněl na Černomyrdinovo „měli jsme ty nejlepší úmysly ale dopadlo to jako vždy“ ?

Danny

Prestup mezi linkou A metra a trati 221 byste realizoval kde presne? Raceji si vsimnout, ze tyto dve kolejove stavby se jaksi nikde nepotkavaji. Ovsem prestup z tramvaji (linky 22, 26) i spousty autobusu – linky 177, 195, 101, 175, 138 – ano, ono tam je na co prestoupit. Hromadna doprava ve meste, to neni jen metro. A realnei od toho metra k vlaku to bude s jednim odskokem autobusem. Z metra A na vlak v techto koncinach je potencial maximalne u Depa Hostivar. Ale to je naprosto jiny pribeh. Doporucuji priste odevrit alespon mapu, nez na internet vypotite podobnou… Číst vice »

Jan

A mala sa o 700m uhnúť železnica, alebo sa mal vykopať nový tunel metra? Naopak, ten prestupný terminál zabezpečí, že sa z toho vlaku na metro dostanete v najkratšom možnom čase.

LWQ

Proc ten negativismus? Zahradni mesto i oblasti za nim maji dost rozvojoveho potencialu (napriklad byvala Praga Hostivar) na to obhajit „snad brzy“ stavbu odbocky metra A ze Strasnicke timto smerem a jako dalsi stanice se nabizi prave tento vznikajici terminal. Osobne sem rad za kazdy pocin pro VHD, jenz se rozumne podari.

Xyz

záťažové skúšky za plnej prevádzky pod mostom? dosť divné zákony, keď toto povoľujú…

keby to nevyšlo tak sa to zrúti na ten autobus s cestujúcimi, ktorý pod ním ide

Kubrt

Nespadne to, ty lidi na těch fotkách vědí, co delaj.

MildaIV

To ti ve Studénce tvrdili taky.

Kubrt

Nevnímám tyhle dvě situace jako srovnatelné. Studénka byl rozestavěný most, který se z nějakého důvodu zřítil. Toto je stavebně hotový most, připravený na zatěžkávací zkoušku, která se dělá tak, lapidárně řečeno, aby most vydržel.

Hajnej

Ti nedělali zátěžovou zkoušku.
A když se na ZM dělaly podobné věci, jako v té Studénce (akorát nešlo o nasouvání mostu, ale o ukládání nosníků), tak provoz zastavován byl.

Lemmy

Tak to je opravdu extrémní výsledek zátěžové zkoušky… 🙂

Lafacer

Zátěžová zkouška není o tom, jestli to spadne nebo nespadne. Je to tak, že se měří elastické deformace mostu a porovnávají se s výsledky z počítačové simulace.

Vít Jůza

Teď jich tam skutečně je méně, ale co jsem se snažil dopočítat těch kolejí podle starších fotek na mapy.cz, tak jsem napočítal ne 11, ale 17.

Lemmy

Třeba to fakt bylo tady 11, dvě jsou na FJB o kus vedle a tři vedou odněkud z Krče po novějším mostě/mostech.

Nicméně současný počet má opravdu daleko i k 11… 🙂

Kubrt

Ano, bylo jich tam 17. 2 na „hlavní trati“ přes strašnickou zastávku, jedna kterou se dal objet ranžír ze severu, 8 kolejí vjezdové skupiny, 2 traťové pro objetí ranžíru po jižní straně a 4 v čekacích kolejích.

Petr

Koukám, že už ani pro tuhle reklamu, se nevyplatí ČD držet velké parní lokomotivy. 🙁

Honza D.

Neboj, když bude most delší tak přijdou na řadu i páry nebo Sergeje, popř. i Čmeláci. Apropo – kolik je u nás provozuschopných Sergejů?

Lemmy

Tři?

hoholu

ta vizualizace už neplatí, ne?

Tomáš Vojtíšek

Ano, podoba bude jiná a o poznání skromnější a dle mého názoru i hezčí 🙂

Permonik

Hypotetický ne. Otázka jak se to vezme. Já dělám třeba dělám vizualizace pro zákazníka. 500 hodin projekt + 8 obrázku po cca 15min a to ještě si během toho dám ještě oběd, v nákladech je to minimalní položka. Takže vizualizace projektu je haleřová položka, většínou jeden obrázek do hodiny, vzhledem k tomu kolik se platí za projekty. Otázka proč vizualizace projektu a reálný stav je jiný?

Permonik

Proč ty minusy?

Permonik

Už vím. Já jsem četl nevyplatí, místo neplatí. Moje chyba…..