Obrazem: Dříč bitvy o Británii, postrach bombardérů Luftwaffe. Unikátní Hawker Hurricane se vrátil na Točnou

Letoun prošel rozsáhlou, 2,5 roku dlouhou rekonstrukcí.
Letiště a letecké muzeum Točná zařadilo do své sbírky zrenovovaný druhoválečný stíhací letoun Hawker Hurricane Mk.IIa. Ve sbírce muzea stroj nahradí v srpnu roku 2022 tragicky havarovaný Hawker Hurricane Mk.IV.
Jak řekl ČTK vedoucí projektu Jiří Horák, který letoun představil divácky atraktivními průlety ve vzduchu, jde o původní historický model a části jsou stále originální. Je však opravený tak, aby mohl v dnešní době létat.
Slavnostní představení unikátního stroje proběhlo na Točné v pondělí 28. dubna, dorazily na něj stovky diváků. Mezi hosty byl i britský velvyslanec Matt Field. Letoun má být využíván výjimečně, a to k ceremoniálním záležitostem, například ve spolupráci s armádou.
Hawker Hurricane Mk.IIa s imatrikulací OO-MKT nese barvy 310. československé stíhací perutě britského Královského letectva (RAF). Letoun prošel rozsáhlou, 2,5 roku dlouhou rekonstrukcí. Podle muzea se Hurricane vrací na české nebe, aby připomínal právě československé letce RAF. Projekt svým významem podle slov muzejníků přesahuje hranice států.
Hurricane z Točné byl využíván při výcviku, hlídkách nad Severním mořem a také jako kurýrní stroj. Britové pak letoun předali Sovětskému svazu.
„Byl operačně nasazen proti (německé) Luftwaffe během léta a podzimu 1942 a velmi pravděpodobně nouzově přistál v tundře během zimy 1943. Vše cenné bylo odmontováno sovětskými mechaniky a letoun byl ponechán svému osudu na dlouhých 50 let,“ uvedlo letiště. Následně mělo letoun ve vlastnictví několik majitelů a letiště ho získalo ze soukromé sbírky, řekl Horák ČTK.
„Jednoduše řečeno, je to legendární stíhací letadlo, které v zásadě vyhrálo bitvu o Británii. Moc se o něm v této souvislosti nemluví, spíše o spitfiru, ale toto byl takový dříč té bitvy. Těch letadel tam létalo o hodně víc. A začátek bitvy, celá její tíha, byla na právě na hurricanech. Ty sestřelovaly bombardéry, spitfiry zase sestřelovaly stíhačky,“ řekl Horák deníku Zdopravy.cz.
Unikátní dělá letadlo podle Horáka i fakt, že létalo už v bitvě o Francii, v bitvě o Británii a potom ještě v Rusku. Připomněl, že takových letadel moc není.
„Pro pilota je pilotování takového stroje krásné. Je tam horko, hluk, vibrace, ale je to super,“ pochvaloval si Horák.
(s využitím ČTK)