Obrazem: Do Bratislavy dorazily nové tramvaje a trolejbusy od Škody
Většinu nákladů na modernější MHD zaplatí evropská dotace.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) tento týden přebírá dva nové typy vozidel: jednosměrné tramvaje Škoda ForCity Plus 29T a parciální trolejbusy Škoda 27Tr. Výrobcem obou je Škoda Group. Jde o dodávky z velkých smluv uzavřených loni na celkem 20 jednosměrných a 10 obousměrných tramvají a 23 parciálních trolejbusů.
První vozidla jsou v depu Jurajov dvor (Trnávka). Nový trolejbus je ve verzi se speciální výbavou pro přepravu cestujících na lince mezi centrem a letištěm. Do provozu budou nasazeny po vykonání předepsaných zkoušek. Součástí všech nových vozidel je klimatizace a moderní informační systém.
„MHD je jako udržitelný způsob cestování, který může pomoci zvládnout dopravu v Bratislavě. Ke zvýšení atraktivity cestování veřejnou dopravou určitě přispívá i fakt, že modernizujeme vozový park o nová tramvaje, trolejbusy a autobusy,“ uvedla Tatiana Kratochvílová, první náměstkyně primátora Bratislavy.
Z autobusových linek trolejbusové
Třicet nových tramvají má výrazně změnit kvalitu cestování po kolejích v Bratislavě. Nové trolejbusy umožní změnit některé autobusové linky na trolejbusové.
V případě tramvají je o model Škoda ForCity Plus 29T s délkou přes 32 metrů. Jde o další verzi předchozích dodávek tramvají pro Bratislavu. Skříň vozidel je tužší, jiné je i čelo vozidla. Světla jsou plně v LED technologii. Všechny tramvaje budou mít metrový bratislavský rozchod, budou nízkopodlažní, klimatizované, vybaveny wi-fi, USB porty k nabíjení přenosných elektronických zařízení nebo kamerovým systémem.
Smlouvu na dodání až 30 jednosměrných tramvají Škoda ForCity Plus 29T podepsal DPB v březnu loňského roku, dalších deset obousměrných vozidel Škoda ForCity Plus 30T si objednal o dva měsíce později. Hodnota kompletní zakázky se může při využití celého rámce vyšplhat až na 71,7 milionu eur (1,77 mld. Kč).
Jednosměrné tramvaje disponují 63 sedačkami a 187 místy ke stání. Obousměrné pak 52 sedačkami a 190 místy ke stání. Maximální rychlost vozidel bude 65 km/h. Novinkou jsou například černě laděná pozadí světel a dalších exteriérových doplňků namísto současných stříbrných.
V případě trolejbusů jde o osmnáctimetrová vozidla Škoda 27Tr s karosérií Solaris. Škoda nabídla trolejbusy za cenu 12,4 milionu eur, odhadovaná cena zakázky byla 18,78 milionu eur. Umožní nasazení vozidel například na autobusovou linku 61 z hlavního nádraží na letiště, stane se z ní trolejbusová. Nákupy vozidel financuje Evropská unie. Do Bratislavy letos dorazí ještě 24 metrů dlouhý trolejbus od sdružení Škoda-Solaris.