OBRAZEM: British Airways ukázaly další retro nátěry pro svá letadla

Boeing 747-400 v nátěru Landor. Foto: BABoeing 747-400 v nátěru Landor. Foto: BA

Letecká společnost British Airways začala s lakováním už třetího letadla do podoby, která bude připomínat její stoletou minulost. Po Boeingu

Letecká společnost British Airways začala s lakováním už třetího letadla do podoby, která bude připomínat její stoletou minulost. Po Boeingu 747-400 a Airbusu A319 míří do lakovny další jumbo. V laku připomínajícím 80. a 90. léta bude v provozu až do svého vyřazení v roce 2023.

Jde o nátěr přezdívaný Landor, které se u BA používal hlavně na stroji McDonell Douglas DC-10. Létalo se s ním od roku 1984 do roku 1997. Firma postupně chce během roku přelakovat ještě více svých letadel do barev, které budou připomínat minulost dopravce, který označení British Airways používá od roku 1974.

V provozu je od minulého týdne už první přelakované letadlo: jumbo v barvách British Overseas Airways Corporation (BOAC). Firma odhalila minulý týden i novou podobu Airbusu A319, ten bude létat v nátěru British European Airways (BEA).

Boeing 747-400 registrace G-BNLY ponese nově i jméno City of Swansea. Součástí je i logo připomínající sto let dopravce. Už v pondělí má firma představit A319 v laku po British European Airways.

British Airways oslaví 100 let letos v srpnu, i když se v roce 1919 jmenovaly jinak. 25. srpna zahájila společnost Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) jako první na světě pravidelnou mezinárodní leteckou linku z Londýna do Paříže s denní frekvencí. Později se (AT&T) přejmenovaly na Daimler Airways, ty se společně s dalšími třemi dopravci spojily v roce 1924 do Imperial Airways. V roce 1925 už Imperial Airways létaly do Paříže, Bruselu, Basileje, Kolína nad Rýnem a Curychu. Přepravní služby začala poskytovat také řada menších britských společností, jejichž fúzí v roce 1935 vznikla původní soukromě vlastněná společnost British Airways Limited, jež se stala hlavním britským konkurentem Imperial Airways na evropských tratích.

V roce 1939 byly obě aerolinky znárodněny a  byla z nich vytvořena British Overseas Airways Corporation (BOAC). Od roku 1946 provozovala vnitrostátní lety a lety na evropský kontinent nová aerolinie, British European Airways (BEA). BOAC v roce 1946 zahájila lety do New Yorku, v roce 1948 do Japonska, v roce 1954 do Chicaga a v roce 1957 na západní pobřeží USA. BEA zavedla síť domácích linek do různých měst ve Velké Británii, mimo jiné do Belfastu, Edinburghu, Glasgow a Manchesteru. V roce 1967 vláda doporučila zřízení holdingové správní rady s odpovědností za BOAC i BEA. Dále byl v roce 1970 založen druhý velký dopravce, British Caledonian. O dva roky později byly podniky BOAC a BEA podřízeny nově vytvořené správní radě British Airways a následně se roku 1974 tyto samostatné aerolinie sloučily do společnosti British Airways.

Airbus A319 v nátěru připomínajícím British European Airways: Foto: BAVickers Vanguard v nátěru British European  Airways. Foto British AirwaysBoeing 747-400 v nátěru Landor. Foto: BAMcDonell Douglas DC-10 v nátěru Landor. Foto: BABoeing 747-400 společnosti British Airways v retronátěru BOAC. Foto: BAVizualizace retro nátěru BOAC na Boeingu 747-400. Foto: BAPosádka letadla De Havilland Comet 4 před prvním transatlantickým letem proudovým letadlem. Foto: British AirwaysBoeing 747-400 v Dublinu před vjezdem do lakovny. Foto: BABoeing 747-400 společnosti British Airways v retronátěru BOAC. Foto: BABoeing 747-400 společnosti British Airways v retronátěru BOAC. Foto: BA Boeing 747 v barvách BOAC. Foto: Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images.
Tagy British Airways retro nátěr
Žádné komentáře