Letecké společnosti Letectví

Obrazem: British Airways přelakovaly jumbo do nátěru již neexistující aerolinky

Boeing 747-400 společnosti British Airways v retronátěru BOAC. Foto: BA
Boeing 747-400 společnosti British Airways v retronátěru BOAC. Foto: BA

Letecká společnost British Airways zítra nasadí na první pravidelnou linku své letadlo 747-400 v nátěru, který bude připomínat její stoletou historii. Dvacet let staré jumbo přiletělo do Londýna dnes po třinácti dnech v lakovně v Dublinu v nátěru již neexistující společnosti British Overseas Airways Corporation (BOAC), která je jedním z předchůdců British Airways.

Zejména pro britské letecké fanoušky jde o velkou událost, přílet na londýnské letiště Heathrow dnes sledovaly stovky lidí. Letadlo získalo nátěr, který BOAC používala v letech 1964-1974. Pro design BOAC byl úmyslně zvolen B747, jelikož se jedná o pozdější verzi téhož letadla, které v tomto barevném provedení létalo v době, kdy bylo u dopravce standardem.

Jsme velmi pyšní na svoji historii a proto jsme se rozhodli připomenout si ji i tímto nátěrem,“ řekl šéf BA Alex Cruz. Firma během letošního roku představí retro nátěr i na dalších letadlech. První let jumba s registrací G-BYGC v novém nátěru bude BA117 z Londýna do New Yorku zítra ráno. Letadlo zůstane v nátěru do roku 2023, kdy BA letadlo vyřadí. V té době bude končit i éra Boiengů 747 u britského dopravce, nahradí je nové dreamlinery a airbusy A350.

British Airways oslaví 100 let letos v srpnu, i když se v roce 1919 jmenovaly jinak. 25. srpna• zahájila společnost Aircraft Transport and Travel Limited (AT&T) jako první na světě pravidelnou mezinárodní leteckou linku z Londýna do Paříže s denní frekvencí. Pozdeji se (AT&T) přejmenovaly na Daimler Airways, ty se společně s dalšími třemi dopravci spojily v roce 1924 do Imperial Airways. V roce 1925 už Imperial Airways létaly do Paříže, Bruselu, Basileje, Kolína nad Rýnem a Curychu. Přepravní služby začala poskytovat také řada menších britských společností, jejichž fúzí v roce 1935 vznikla původní soukromě vlastněná společnost British Airways Limited, jež se stala hlavním britským konkurentem Imperial Airways na evropských tratích.

V roce 1939 byly obě aerolinky znárodněny a byla z nich vytvořena British Overseas Airways Corporation (BOAC). Od roku 1946 provozovala vnitrostátní lety a lety na evropský kontinent nová aerolinie, British European Airways (BEA). BOAC v roce 1946 zahájila lety do New Yorku, v roce 1948 do Japonska, v roce 1954 do Chicaga a v roce 1957 na západní pobřeží USA. BEA zavedla síť domácích linek do různých měst ve Velké Británii, mimo jiné do Belfastu, Edinburghu, Glasgow a Manchesteru. V roce 1967 vláda doporučila zřízení holdingové správní rady s odpovědností za BOAC i BEA. Dále byl v roce 1970 založen druhý velký dopravce, British Caledonian. O dva roky později byly podniky BOAC a BEA podřízeny nově vytvořené správní radě British Airways a následně se roku 1974 tyto samostatné aerolinie sloučily do společnosti British Airways.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom
Host
Tom
Host
Tom

To se British Airways opravdu podařilo, skvělý marketingový tah. Sledoval jsem včera prostřednictvím pořadu BIG JET TV přímý přenos z přistání B747 v retro livery, a byla to fakt pro Spojené Království velká událost. Přítomno bylo dost pamětníků starých časů a fanoušků letadel. Prostě paráda.

tomáš
Host
tomáš

Hezké. Lahůdka pro spottery

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll