Obrazem: Alstom ukázal novou generaci vlaků ICNG pro nizozemské dráhy
Jednotka se testovala v v Česku na okruhu VUZ, má být vlajkovou lodí nizozemských drah.
Šest let po podpisu smlouvy na dodávku celkem 79 nových elektrických jednotek představil Alstom veřejnosti nové jednotky Coradia Stream pro dálkové spoje. U nizozemských státních drah Nederlandse Spoorwegen (NS) budou jezdit pod obchodní značkou Intercity Next Generation (ICNG).
NS si u Alstomu v roce 2016 objednaly celkem 79 jednotek pro rychlost až 200 km/h. První vlaky mají začít jezdit v pravidelném provozu letos. Dopravce ještě později využil opci na nákup dalších dvaceti jednotek, které budou jezdit i do Belgie. Nakonec jich tak NS kupují 99.
Podle Alstomu půjde o jednotky, které promění veřejnou dopravu v Nizozemsku. Nabídnou výrazně větší komfort než stávající soupravy. Pro dopravce má být výhodou výrazně úspornější provoz a také vysoká spolehlivost. Jsou nízkopodlažní s prostory pro přepravu kol či vozíčkářů, toalety jsou bezbariérové. Výrobce uvedl, že 95 % materiálu lze zrecyklovat.
Dopravce nasadí soupravy nejprve na trasu Amsterdam – Rotterdam – Breda. Poté začne jezdit na spojích Haag – Rotterdam – Eindhoven a také na vysokorychlostní trati z Amsterdamu a Rotterdamu do Antverp a Bruselu. Později pojede ICNG také na trasách z Rotterdamu přes Amsterdam a Zwolle do Leeuwardenu a Groningenu.
„Půjde o naši vlajkovou loď,“ řekl šéf NS Bert Groenewegen. Vlaky mají být poháněny výhradně elektřinou vyrobenou z větru. NS si v původní smlouvě za 800 milionů eur objednaly 49 pětivozových jednotek s 256 místy k sezení a 30 osmivozových jednotek pro 417 sedících. Dvacet jednotek pro provoz do Belgie je rovněž osmivozových.
Finální montáž probíhá v polském závodě Alstomu. První jednotky byly vyrobeny už v roce 2019, od té doby se opakovaně zkoušely na železničním okruhu VUZ ve Velimi/Cerhenicích.