Jako z továrny před 85 lety. Slovenská strela může po renovaci jezdit, prošla zkouškou

Motorový vůz M290.002 Slovenská strela při technicko-bezpečnostní zkoušce. Foto: Petr TylšarMotorový vůz M290.002 Slovenská strela při technicko-bezpečnostní zkoušce. Foto: Petr Tylšar

Tatra představí motorový vůz po náročné renovaci příští týden.

Po téměř třech letech rozsáhlé renovace může motorový vůz Slovenská strela (M 290.002) opět na koleje do běžného provozu. Unikátní vůz, která byl vyroben v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnici, prošla včera úspěšně technicko-bezpečnostní zkouškou. Ta je podmínkou pro vydání průkazu způsobilosti. Představení plánuje Tatra na příští týden.

Ke zkoušce došlo na koridorové trati mezi Přerovem a Zábřehem na Moravě. „Zkouška proběhla bez závad. V zásadě jezdí v takových parametrech, jako kdy vyjela v roce 1936 z továrny,“ řekl Jiří Střecha, který na rekonstrukci od počátku dohlíží. „Například z rychlosti 130 km/h je schopná zastavit na 567 metrech,“ dodal Střecha. Z nuly na 130 km/h se Slovenská strela rozjede po ujetí 5,7 kilometrů. Při zkušební jízdě se ověřovala i účinnost ruční brzdy.

Oficiální představení chystá Tatra Trucks jako její majitel na příští čtvrtek v novém zázemí muzea Tatra v Kopřivnici. Slovenská strela se pak stane jedním ze základů expozice nových budov Tatra muzea. Bude ale v provozuschopném stavu pro mimořádné jízdy.

Oprava unikátního motorového vozu z roku 1936 začala v srpnu 2018. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos. Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině. Dráhy je nasazovaly na trasu Bratislavy do Prahy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud. Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Po letech chátrání se ho Tatra rozhodla zachránit.

Celkové náklady na renovaci včetně výstavby depozitáře dosáhly 118 milionů korun, z toho téměř 80 milionů tvoří dotace z Evropské unie. Zbytek poskytla společnost Tatra Trucks. Hlavním dodavatelem byla společnost ČMŽO.

Tagy ČMŽO M290.002 Slovenská strela Tatra muzeum Tatra Trucks
98 komentářů