Obnovená premiéra Slovenské strely. Unikátní motorový vůz po kompletní renovaci svezl první cestující
První zastávkou v Kopřivnici bylo nákladové nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Motorový vůz bude jedním z hlavních magnetů Tatra muzea, je v provozuschopném stavu.
Ona ta jednotka má vlakový zabezpečovač s přenášením návestí. Sice ho tam nezabudovali v retro provedení ale husté. Jen díky tomu to vlastně těch 130 může lítat. Také ten depozitář vypadá „zajímavě“. Nejspíše není vybaven výpravčím a proto ta podložka.
Mohli by udělat jízdu pro veřejnost formou charitativní akce, kdy jednotlivá místa pro cestující by se dražila a výtěžek by byl předán nějaké nadaci. To by si myslím mohlo mít velký úspěch.
Radši ať se s tím jezdí velmi omezeně. Ať ten klenot nezbourá nějaký pitomec na českých přejezdech.
ano, ona jizda v tom stovkou je opravdu dost o zivot (v sukafonu taky, ale ten jede nejvic 80)
Vlak pěkný, parádně opravený, ale řekněme si upřímně…byla to slepá ulička.
Slepá ulička to rozhodně nebyla, viz. projekt jednotky Tatran, zastavený nakonec až po roce 1948, kdy bylo řečeno, že nic tak malého (3 vozy, cca 150 osob) nebudeme potřebovat, načež jsme nakoupili šíleně nespolehlivé Ganzy z válečných reparací a pak o trochu lepší M 296 pro Vindobonu…
A co považujete za slepou uličku?
Techniku, nebo, že to byl jeden vůz?
Jinak viz P.Š a jednotka Tatran. Jednotka by určitě překlenula dobu,než by se elektrizovaly hlavní tratě, a pak by dojezdila na tratích jiných.
Je třeba poděkovat všem, kteří se na renovaci podíleli. Další generace budou moci
obdivovat skvělý výrobek našich předků. Jsem přesvědčený o tom, že případné
jízdy např. u příležitosti význačných státních svátků, by byly jistě okamžitě vyprodány.
Krásný sen, bohužel jen sen. Věřím, že bych nebyl sám, kdo by si za ten sen rád
připlatil.
Opravdu krása, rozesmál mě ten visící cár hajzlpapíru z odpadové trubky, asi už wc bylo plně vyzkoušeno 😀 😀
tím se tak svést, to by byla paráda, proč už se něco takového nevyrábí pro dnešní ( třeba regionální ) tratě?
Řada 840/841 je pro regionální tratě a tam není potřeba expres. A na tratí Praha – Kolín – Brno – Blava/Vídeň hodnit jednovozový motorák jako expres? No nevím, na pětivozové rychlíky se tam nadává, že vyžírají kapacitu.
tohle nikdy nebyla souprava pro regionální tratě…na 130km/hod se to rozjíždí 5700 metrů…tudíž než se to rozjede, už by to zase brzdilo. navíc na osobní vlak to mělo tehdy absolutně nedostačující kapacitu (nebo taky zcela přesahující)
Svézt klidně, ale svést? Jak byste si ten sex jako konkrétně představoval?
Klobouk dolů před všemi, kteří na tom pracovali. Pánové, pochvala!
Tak hlavně, aby to taky aspoň občas vyjelo. Ne jako Stříbrný šíp, který po opravě vykonal pár jízd pro vyvolené a od té doby stojí v Lužné.
„chod v oddíle pro cestující je překvapivě tichý a jízda houpavá. Ve srovnání například s Regionovou výrazně pohodlnější.“
Dobré srovnání. : – )
Co třeba s MUVkou?
Jinak na té trati do Kopřivnice i ta regionova jede klidně a tiše..
Když už s něčím srovnávat tak s něčím čtyřnápravovým. Což není ani Regionova.
Poťouchle řečeno, (dvojdílná) Regionova celkem čtyři nápravy má.
Byl jsem zvědavej, kdo si rejpne. 🙂
A dvojdílná Strela by měla náprav kolik? 🙂
Tolik, jako dvě regionovy 🙂
Regionova plus všechny 810tkové modifikace bych slavnostně vypravil směr Vítkovice Vysoké pece. Ty sice neběží a je tam z nich party park ale jsem si jist, že by jednu pec při této události jistě s radostí nahodili 😁
Skoda ze nejsou prilozeny fotografie kuchynky, ta by me ohrome zajimala. Snad nekdy budu mit moznost se svezt.
Nejste náhodou steward? 🙂
Ste-war-de! Ste-war-de!
Jdete jako na zavolanou!
No jsem zvědavý, jestli se s tím veřejnost někdy sveze…. Nečekám, že by to pustili na klasické nostalgické jízdy. Tady bude podle mě šance na svezení ještě menší, než u Stříbrného šípu.
Jestli má každý měsíc vyjet kvůli zachování provozuschopnosti, tak byla škoda, aby to nebylo někdy o víkendu s možností zakoupit jízdenku.
Aby ty jízdy nedělali hlavně pro VIP. 🙁
Bolo by to hlúpe, keďže sa na tých jazdách dá slušne zarobiť. Vzhľadom na obmedzenú kapacitu si viem predstaviť že by sa to predalo aj pri pomerne vysokej cene.
Za mně by odpovídající cena byla tak okolo 1500-2000 Kč za 30-40 min svezení
No nevím, asi bych si rozmyslel, jestli bych dal 5-7 tis. za krátký rodinný výlet. Vzhledem k tomu, že cca 70% jim zaplatila dotace (tedy my všichni), tak bych čekal přístupnější cenu.
Přístupnější cena rozhodně nebude, protože jestli opravdu něco Strela nepotřebuje, tak to jsou výlety rodin s dětmi…
Cenu určujú ponuka a dopyt. Ponuka je nízka, pretože to má nízku kapacitu, aj keby to hneď jazdilo každý víkend. Preto by tá cena zrejme bola pomerne vysoká. Osobne by som ale uvítal dlhšie jazdy – keď už mať tú príležitosť tak si ju užiť poriadne, nie len na polhodinu.
„na tých jazdách dá slušne zarobiť. “
Neřekl bych. Náklady jsou hodně velké a příjmy budou, vzhledem k omezené kapacitě vozu, spíš malé.
Jedině napálit extrémně vysokou cenu za lístek 🙁
Ač zde rekonstrukci sleduji (možná jsem to přehlédl), pravděpodobně jsem nikde nezaznamenal dosazení ETCS (přiznám se, že ani z fotek stanoviště to já nepoznám). Jen se ptám, bez jakékoliv kritiky 🙂
omlouvám se, znovu jsem si to přelouskal a s kompletní cenou za reko už asi tuším odpověď…
ETCS nemá, stejně tak nemá ani návěstní opakovač, ani na jedno prostě není místo.
Náhodou podle fotek (neviděl jsem ji) tam vlakový zabezpečovač je. Na jedné fotce jde vidět snímač na nápravě.
Tuší někdo, proč ty dveře mají tři kliky?
Klika, klika, klička, standardní výbava dveří té doby.
Dodnes mne baví pozorovat, jak jsou z toho neznalí lidé zmatení… 🙂
Nejeden nešotouš je zmatený i z lámaček.
Jako M262 a podobný, domnívám se. Spodní byl háček na zajištění, prostřední odjistovala horní a pak horní už byla klasická klika 😉 Ale třeba to má Tatra jinak…
a pri zabouchnuti dveri ta nejmensi zajistovaci klička sama zapadla a otocila se o 180stupňů.
Pohled na vůz na trati je trochu směšný, ale interiér vypadá suprově.
hezká holka … jen by mě zajímalo, co znamená to písmeno „P“ na čele vozu?
na zádi vozu je Z… 🙂
no vzhledem k tomu, že na druhém čele je „Z“, tak asi přední a zadní? nevím, hádám
Čela vozu, ve kterých se nacházela stanoviště strojvedoucího, nebyla průchozí, neboť vozy řady M 290.0 byly navrženy k provozu bez přípojných vozů – proto nebyly vybaveny klasickými nárazníky ani spřáhly, pouze drobnými oky pro případný nouzový odtah. Nad čelními okny se nacházely reflektory prosvětlující velká písmena P a Z, která v duchu tehdejších předpisů označovala přední a zadní stranu vozidla. Později bylo v souvislosti se změnou předpisů označení odstraněno a reflektor upraven na klasický. https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0
Nutnost mít označení P a Z souvisí s tehdejšími návěstmi pro posun. Dnes se návěstí přiblížit – vzdálit, ale dříve to bylo vpřed – vzad. U parních lokomotiv bylo jasné, kde je předek, ale s rozvojem provozu motorových vozů muselo být zavedeno P a Z, aby bylo jasné, kterým směrem se má posunovat.
zajímavé…hodně zajímavé
Než by upravili předpis 1x, tak upravovali všechny motorové vozy. Ať žije byrokracie.
A tak je to na matičce dráze dosud 😉
Zaujala mě červená světla na „konci“ vlaku. Neví někdo, jak to je (resp. bylo) řešeno? Strojvedoucí před obratem vymění krycí skla nebo ještě nějak jinak?
Přesně tak.
>Ve srovnání například s Regionovou výrazně pohodlnější.
To by němý neřekl, kdyby mu hubu roztrhli…
Co srovnávat Strelu třeba s bussiness class v RailJetu a Regionovu zase s Rybáky a Ci?
Tady jde spíše o informaci, že „stoletej“ veterán je pohodlnější než to, čím musíme dodnes jezdit.
To je sice pravda, ale Regionovou nikdo z Prahy do Bratislavy jezdit neplánuje.
Ještě že tak…
Tak zase M290 je osmdesátipětiletá a podvozek M152 je padesátiletý … tak to stáří není zas až tak rozdílné 🙂
Jo tak že každé zlepšení bylo krokem zpět…
To je pěkná kravina co píšete, protože zapomínáte na to že v roce 1936 bylo tohle tím nejlepším co tehdy jezdilo, takže dnes by přicházelo v úvahu srovnání s pendolínem, které je jízdně i rychlostně někde úplně jinde. Srovnávat to s regionovou je blbost, protože ta je dnes naopak na spodku nabídky takže by se dala srovnávat s nějakými parními komárky, které tehdy na regionálních tratích ještě dojížděly a sotva se rozjely na 50 a regionova proti nim je luxus Spíš je na celé věci smutné to že zatímco tehdy jsme dokázali i tyto špičkové vlaky konstrukčně vyřešit sami, tak… Číst vice »
sedadla vypadaji luxusne, ale roztec je takova honneckerovska. v tom fakt za prvni republiky sedavali tovarnici po ctyrech? 🙂
Lidi byli tehda menší. 😉
ale zase byly vetsi noviny. 🙂 predstavte si ctyri tovarniky, jak tam ctou otevrene noviny.
a zasadni dotaz – kam si odkladali doutnik a sklenicku whiskey? :)))
Asi četli vždy dva vedle sebe jedny noviny, ne? 🙂
a měli jeden doutník a jednu skleničku whiskey. dohromady 😉
Přesně tak. A kdo nedržel noviny, držel whisky a doutník, proto tam na ně nejsou držáky.
Ale jedno je jisté: Nepotřebovali na to předpis, dokázali se domluvit mezi sebou.
Alebo mali tablety.😊
Třeba to je tím, že jsou všechny fotografie z nekuřácké části vozu.
Noviny četli, ale Rudé právo to nebylo. 😁
ludia neboli taky rozhýčkany (pohodlny) a toto bolo stale lesie ako v aute (autobuse , voze ) na ceste
To si pište, že byli pohodlní. Strela se snažila extra šetřit místem a ooravdu byla stísněná. Tušili se, že poptávka bude velká, ale objednaly se přesto jen tyhle samostatné vozy. Němci měli tenkrát podobný počet míst ve dvouvozových jednotkách.
*opravdu
*tušilo se
Lidi nebyli tak pohodlní a proto si vybrali to lepší. Protimluv, což?
Prostě nádhera, hned bych se svého.
Svezl
Jsou mezi pozvanými pánové Ksandr a Novotný jako milovníci železniční historie ?
A bude i popelníček, když jsou Fajčiari? 🙂
Myslím, že stačí, že už vyhořel ten druhý kus. 🙂
od vajglu?
No nic, tady má někdo vypnutý detektor ironie, jak vidím.
Od chlastu. Prý se tam ožrala banda kořalů a když to s něma blaflo, tak utekli. Podobně předtím vyhořel hrad Sovinec, rovněž neobjasněno.
nevyhořel Sovinec za péče Rudé armády?
proč? bimbo tam nevyleze
tak když to má být autentický…
a požadujete i autenticky vyuzený interiér? 😉
samozřejmě
v tom čalounění se smrad z cigaret musel držet už po prvním zapálení .
Je v nejbližší době v plánu nějaká mimořádná jízda s veřejností?
Doufejme, že ne. Zničit se to dá i později.
Zrekonstruovali osobní motorový vůz, ale chtěli v něm jezdit lidi.
Určíte ano. Ale vzhledem k ceně jízdenky s tím rozhodně kolenovrtní šotouši nepojedou, jen budou kolem plivat jedovaté sliny.
a jinak – těším se na reportáž z jízdy i rozhovor!
Jsme dnes schopni vůbec něco opravit bez dotací?
Ale jistě. Jen to nebude opraveno z dotace, ale ze sbírky. A pokud to bude oprava pomocí nadšenců ve volném čase, bude to trvat i mnohem déle.
a jak si představujete to opravit? z prostředků koho / jakych? zde je tedy soukromý vlastník, ale i pro něj je 100 mio fakt hodně…můžeme být rádi, že dali ty vlastní zdroje. většinou je vlastníkem nějaká státní instituce či obec – a ta krom rozpočtu má jen malé přijmy…
PS: svůj byt jsem si opravil že svého, bez dotace.
Tak jde o to, aby co nejvice penez zustalo obcanum, podnikum, podnikatelum, mistnim samospravam,… To si dovedu predstavit, ze by se spise dalo dohromady dostatek prostredku, aby se (napr.) Slovenska strela opravila. Ve srovnani s casem stravenym tanecky okolo prideleni a vyuctovani dotaci.
souhlasím, že by mělo zůstat co nejvíce občanům. ale tohle klidně ať se platí že společného. to, co nechci platit že společného a stejně platím, jsou různé inovativní linky na toastovy chléb. až se zbavíme tohoto nešvarů a dalších jemu podobných či i úplný malickosti (jako třeba když zlab ve sprchaci se platí z eraru, tak se koupi ten za osm litru, stačil by za tři…a takových „drobnych“ plýtvání je všude spousta…a jiste by za tyhle malé peníze bylo ročně opravena spousta slovenských střel, albatros aj) až si vyřešíme toto, můžeme se bavit, zda stát (a EU) má dotovat národní… Číst vice »
> ze by se spise dalo dohromady dostatek prostredku
Tak můžeš zkusit dát dohromady třeba polovinu. Za 40 mil. se dá taky něco opravit…
A jak to bude vypadat za těch 40 melounů – tohle nebyla „běžná“ oprava ani generálka, spíše kompletní repase – rekonstrukce do vzhledu odpovídajícího „výrobnímu“ stavu. Výměna všech sedáků včetně pružin, navržení a výroba textilií na čalounění … hledání barev atd., čili ne jako když „tuctová“ lokomotiva přijede – dokonce vlastní silou – na generálku, během níž se rozebere a zase poskládá, to co je za hranicí životnosti / nevhodné pro repasi se nahradí dílem ze skladu … nic se nemusí extra vyrábět nebo se 30 let starý ovladač s ošoupanými kontakty nahradí novým modelem ….
Velkou část peněz za Reko sežere ten barák Ve kterém bude stát
Za nějakých 400.000 Kč se dá dát do kupy automobil z té doby, Tatraplán například. Na srazech veteránů je toho k vidění hodně.
Boha jeho. Je to státem prohlášená kulturní památka (dohledejte si, co to znamená), tak kdo jinej by měl na opravu přispět, než zase stát? A pokud to má českýho majitele, opravily to český firmy, a my všichni tím pádem máme zachovanej unikátní doklad naší někdejší technický a kulturní úrovně, tak kde vidíte nějaký rozpor se svým přáním, „aby co nejvíce peněz zůstalo občanům, podnikům, samosprávám…“?
Dnes Facepalme plný souhlas. Šílím, když čtu, že repasi takové památky neměla být placena ze státního rozpočtu, zde navíc jen částečně.
Jasně typický čecháčkovský přístup. Díky finanční pomoci EU a skvělému přístupu Tatrovky se zachránila unikátní železniční jednotka z meziválečného období a vy budete hatovat, že to vlastně měla Tatrovka celé zaplatit ze svého.
buď cechacek nebo troll, za každou cenu někomu zkazit radost, aby zůstala pachuť z takového tydyta a jeho výkřiků…
Dotace z prostředků EU – z balíčku určeného na obnovu kulturních / technických památek.
V případě Tatry se jedná o to, zda lze takový výdaj zahrnout do daňově uznatelného nákladu nebo zda je nutné zaplatit z čistého zisku (po zdanění). Nicméně TATRA vybudovala (rekonstruovala) nové muzeální prostory i pro gumokolní produkci, tudíž TO má jistě dobře daňově ošetřené …
Zlej Brusel nám zase diktuje, co si nemáme nechat shnít. Nehoráznost!
Jako že by si ten vrak na sebe nejdřív vydělal? Nebo jak si to představujete?
Zrovna zde mi to přijde jako poměrně smysluplná dotace, určitě je lepší investovat 80 milionů do opravy takového unikátu, než třeba do inovativní výrobní linky na toastový chléb.
*“inovativní“
„Něco ano“ (já jsem si třeba dnes opravil židli bez dotací).
Ale historické a kulturní památky se opravují „s dotacemi“ asi všude na světě.
Pokud člověk není opravdu bohatý. Hagerty je soukromá pojišťovna specializovaná na velice drahé veterány. Kromě dílen mají také restaurátorskou školu, kde se všechna potřebná řemesla učí.
A ve Zlíně je taky firma, která dokáže zrestaurovat meziválečnou Bugatku. Umí se toho v ČR hodně. Jen se k tomu běžný smrtelník nedostane. A někteří pak podlehnou sebeklamu, že když o tom neslyšeli, tak to neexistuje. Hagerty je na Youtube, ti ze Zlína bohužel nikoliv.
To je všechno super, akorát nechápu, s čím to souvisí.
Neznám žádného auto-veterána, který by byl vyhlášen kulturní památkou, čímž by bylo vlastníkovi omezováno jeho vlastnické právo (a za toto omezení se stát revanšuje tím, že na jejich obnovu a údržbu přispívá).
Tak je to správně, sebrat lidem peníze a pak jsou vděční, když část z nich dostanou zpět jako dotace.