egoe-plus
Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Obnovená linka 19 vyjede na Pankrác v sobotu 5. června. Slávu zajistí historické tramvaje

Historická tramvaj v ulicích Prahy. Pramen: Archiv DPP
Historická tramvaj v ulicích Prahy. Pramen: Archiv DPP
V ulici Jana Želivského hned za velkou světelnou křižovatkou vzniká nová zastávka směrem k nákladovému nádraží.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oznámil datum spuštění obnovené tramvajové linky číslo 19, která bude zajíždět na loni dokončenou trať na Pankráci. Linka bude po devíti letech znovu uvedena do provozu v sobotu 5. června. Už den předtím se ale na trati mezi Pankrácí a Nuslemi odehraje slavnostní „předehra“ v podobě jízd historických tramvají. Zároveň v pátek skončí výluka v úseku Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác.

Dopravní podnik vyčkával se zahájením provozu staronové linky právě na konec výluky, tedy na dokončení velké rekonstrukce trati mezi nuselským náměstím Bratří Synků a Pankrácí v ulicích Táborská a Na Pankráci. Rekonstrukce začala koncem března a její součástí je i zbudování nové zastávky Kotorská za křižovatkou ulic Na Pankráci a Na Veselí.

Tamvajová linka č. 19 bude přitom jezdit až téměř ke stanici metra Pankrác po nedávno postavené nové trati. Její spuštění chce DPP oslavit nostalgickými jízdami, které jsou naplánovány na páteční odpoledne 4. června. Jízdenky si zájemci mohou zakoupit ve Fanshopu DPP za jednotnou cenu 50 korun za jednu jízdu.

DPP vypraví pro fanoušky MHD celkem 23 jízd historickými vozy evidenčních čísel 2110 a 2172 s historickým vlečným vozem 1530 a muzejní KT8D5 ev. č. 9048 na trase mezi Pankrácí a Vozovnou Strašnice.

Devatenáctka se o den později vrátí do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela z mapy pražské tramvajové sítě. Dopravní podnik na ni nasadí pouze obousměrné tramvaje, neboť trať na Pankráci končí úvratí. Počítá se totiž s jejím prodloužením až k poště v Budějovické ulici. Příští rok chce DPP získat stavební povolení.

Zastávka Pankrác na nové tramvajové trati začne sloužit v červnu. Autor: Filip Drápal/ROPID
Zastávka Pankrác na nové tramvajové trati začne sloužit v červnu. Autor: Filip Drápal/ROPID

Trasa linky číslo 19

Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Biskupcova – Želivského – Strašnická – Kubánské náměstí – Slavia – Koh-i-noor – Nádraží Vršovice – Náměstí Bratří Synků – Pražského povstání – Pankrác

Linka 19 bude jezdit ve všední dny i o víkendech od rána do pozdního večera. Trasa bude měřit bezmála 17 kilometrů, na kterých je 38 zastávek. Zajímavostí je, že v Nuslích pojede ve směru z Pankráce zkratkou v ulici Na Zámecké, kterou využívají pouze noční tramvaje. Mine tak světelnou křižovatku v Otakarově.

V ulici Jana Želivského hned za velkou světelnou křižovatkou Želivského vzniká nová zastávka směrem k nákladovému nádraží. Bude sloužit linkám 10, 11, 19 a 26.

Vznikající zastávka v ulici Jana Želivského. Pramen: ROPID
Vznikající zastávka v ulici Jana Želivského. Pramen: ROPID
Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Siváček

Zavedení linky 19 v celé trase z P9 na P10 považuji obecně za dobrý počin. Škoda, že se také neprohodily konce 11 a 16. Pokud by jela 16 na Spojovací, zůstal by svazek 10+16 v častém intervalu alespoň na Ohradu, takto se po skončení Covidu bojím o přeplněnost 10. A škoda poškození přímého spojení 193 z jihu do Vršovic. Na Pankrác mohla jet 18 a 19 končit na Kubáni, jako dřív.

zdenek

to tu zastavku Pankrác nemohli dát rovnou za křižovatku mezi Gemini a Arkády ?

Petr5

Ta kombinace tramvajové trati s cyklopruhem může být smrtící. Pumpičky si často myslí, že ten bílý panák znamená absolutní přednost. Ale tramvaj nezastaví tak, jako osobák.

MaT

Ne, piktogram neříká nic o žádných přednostech. A ty pumpičky si taky odpusťte. Vy jste autista?

Khufu

Linka 19 aneb schizoidní nesmysl. Proč schizoidní? Protože z Vysočan do Strašnic a z Vinohrad do Vršovic není schopna konkurovat autobusům a naopak mezi Vinohrady a Hloubětínem je vytížena mnohem více. Jezdí-li na ní vlaky v sestavě 2xT, pak je od Želivského na jih tak málo využita, že je její zbytečnost do očí bijící i když je vedena v sólech. V části severní je naopak v sólech zdrojem trvalého přívalu stížností na přeplněné vlaky . V současném vedení je na ní sóloprovoz nemožný. Já se domnívám, že průměrná obsazenost vlaků v odpolední špičce v úseku Želivského – Pankrác bude cca… Číst vice »

Gale

Hm. Kterápak asi půlka staronové devatenáctky zůstane, až za pár týdnů Depka rozkope na dva roky most na Krejcárku?

Jan

Za pár týdnů to určitě nebude. To je minimálně na několik měsíců, klidně to může být až příští rok. Vždyť to ještě nemají ani vysoutěžené.

Tomáš Záruba

Chápu správně, že aktuálně to znamená především zkrácení přestupní vzdálenosti na Pražského povstání? V takovém případě palec nahoru.
Pominu tedy, že tahle stanice metra asi raději neměla nikdy vzniknout, ale to už je dnes neřešitelné.

mirek

Ano.
Proč podle vás neměla vzniknout?

Tomáš Záruba

Připadá mi, že dvojice stanic Vyšehrad + PP celkově slouží jen pro malé množství cestujících ve srovnání s tím, pro kolik lidí vede k prodloužení JD metra (cenu stavby nyní již pomíjím). Ani z pohledu vazeb na povrchovou dopravu to tam není nijak „žhavé“ (a přestup na tram by navíc šel řešit tou Pankrácí). Ideálně bych si představoval jen jednu stanici v poloze Pankrácké náměstí/Sinkulova.
Ale to je dnes již samozřejmě zcela akademická diskuse.

Frantisek

Ovšem, ale ono to vznikalo v době, kdy se počítalo nejprve s podpovrchovou tramvají a později s úplnou „náhradou“ tramvají metrem; což v případě mělce založené trasy může i částečně fungovat (navíc tehdy se i méně jezdilo, ulice nebyly tak běžně zacpané auty, lidé více chodili atd.). Dále je na náměstí Hrdinů uzel pro směry Podolí, Nusle a Kavčí hory, na Pankráci zase byla konečná linkových autobusů, a u Vyšehradu pak sjezdový palác. Pozdější přenesení krátkých vzdáleností do hlubinných tras už bylo jednoznačně spatně, ale tady bych to v kontextu ještě pochopil. To už mi přijde horší to zpřetrhání místních… Číst vice »

Martin

No jo, ale jaksi se zapomelo, ze na Karlove byla tramvajova trat, tam stanice metra nevznikla a tak ji nahradili autobusem, pak i ten zrusili,… Ted je to lahudka jit na karlov podel magistraly z IPP….

Tomáš Záruba

Tam je to asi spíš o výstupu z IP na Fügnerovo náměstí.

MaT

A proč chodit podél magistrály, když se dá jít daleko klidnější ulici Ke Karlovu? Nebo Lublaňskou a pak na Karlov podchody, nebo i Wenzigovy jsou i úrovňové přechody se světelnou signalizací?

Obě možnosti (Ke Karlovu i Lublaňská) nejsou zase taková zacházka,záleží taky odkud přesně na tom Pavláku vyrážíte…

František

Na PP jsem během studií jezdil na koleje a stanice byla ráno naplněna velmi výživně. Spíš tam lidé mají problém se do metra vejít, tak hledají cesty jak se do centra dostat jinak…

Jan

Stanice je vytížená méně, ale pořád je to víc než třeba na Roztylech nebo na Proseku: https://cs.wikipedia.org/wiki/C_(linka_metra_v_Praze)#Stanice

Tomáš Záruba

No však Roztyly, to je podobná záležitost. 🙂 Kdyby tak to AN bylo raději na (rozšířeném) Opatově, kde jsou i mnohem lepší vazby na tangenty…
Na Proseku už aspoň není takový tranzit, jako IPP – Budějovická, takže to tolik nevadí.

Tomáš Záruba

V té poloze „Sinkulova“ byste to měl prakticky stejně.

Jaaaa

Tak teda dík.

Lidí na Pankráci i na PP nastupuje dost.

Kalanis

To má někdo za ty auta!

A. Mikulka

Jako člověk, který léta na PP vy-/nastupoval, můžu říci, že opět plácáš. Zbytečně tak devalvuješ akceptaci své odbornosti v oborech, kde tomu rozumíš.

Kalanis

Ještě mohli založit podchod až k tramvaji, na straně krtka je už hotovo.
Zrovna PP zásobuje Kavčí Hory a Vrchní soud, resp. je tam spojka k Podolské vodárně. Takže tam úplně nulový provoz není.

Mamut

19 vždycky jezdila ze Spořilova do Hloubětína, tak jaképak obnovení.

Martin

Vzdycky ne, ale jinak je to tak, to dnes jezdi 14, z Vysocan na Sporilov, drive ale jezdila na Pankrac… pamatuji Vysocany kde jezdila 15 – smer Motol, 19 – smer Sporilov a 25 – smer Palmovka, pozdeji Liboc po Sokolovske/Kolbenove a 5 – smer Smichov, 8 – smer Brevnov, 13 – smer Pankrac/Rysanka po Ceskomoravske/Podebradske…. Pozdeji pribyla po zruseni trati pres most barikadniku linka 3, kterou sloucili s linkou 30 smer Branik a doslo k prohozeni linek 8 a 25 po vystavbe spojovaci trati v Kbelske ul. v Hloubetine… pak zrusili 13 a nakonec prohodily od Palmovky linky 25… Číst vice »

O.K.

Jo, já si taky pamatuji doby, kdy na Lehovec jezdila jen 3 a 8, trojku jezdily kačeny, osmičku té trojky… Pěkně se to vyvíjelo, jen co je pravda: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tramvajov%C3%BDch_linek_v_Praze
Dneska už bych s tehdejšíma znalostma linkového vedení tramvají byl úplně v řiti 🙂

VencaM

Jaké jsou důvody pro vznik té nové zastávky na Želivského? Pár jich zvládnu vymyslet, ale ty zásadní jsou které?
Ve zbylých větvích zastávky před křižovatkou jsou a za rohem je zastávka Mezi hřbitovy. Za mě jediné opravdu velké zlepšení je, že se zastávka Mezi hřbitovy „přesune“ do docházkové vzdálenosti zbylých zastávek na Želivského.

Kernteriér

Není to kvůli sjednocení zastávek v tomto směru?

Martin

kvuli lepsim navaznostem, a prestupum, ona zastavka smer Vinohrady je pomerne daleko a pres frekventovanou krizovatku… zvlaste pri prestupu z autobusu na Zelivskeho…

Jan

Je to pro snadný přestup z busů příjíždějících na Želivského, dále pak rychlejší vazba na metro a taky ten jednotný bod nástupu směr Palmovka. Linky 10 a 19 budou mít proklad, takže mimo špičky by pak člověk buď musel zjišťovat ze které zastávky to pojede dřív anebo čekat na až 20 minutový interval pouze jedné linky.

Jelen

Jednotná nástupní zastávka pro směr Palmovka, což je v tomto přestupním uzlu víc než žádoucí, vzhledem k veliké vzdálenosto stávajících zastávek pro linku 10 a budoucí 19.

Jelen

*vzdálenosti

VencaM

Já jsem si toho všimnul poprvé dnes ráno, když jsem jel okolo a překvapilo mě to, co to tam vzniká. To sjednocení zastávek je totiž jediný důvod, který mě napadá, ale nebyl jsem si jistý, jestli v tom není něco víc. Celé je to postavené provizorně z panelů a přechod je orámován citybloky, tak to vypadá dost dočasně jako příprava na nějakou velkou výluku.

Jan Dobiáš

Pokud vím, tak i postavit obyčejný nástupní ostrůvek je administrativně dost náročná záležitost, proto se to dělá takto jakoby provizorně. Viz rozšíření ostrůvků na Klárově – je to sice ošklivé, všichni to vědí, ale je to lepší než čekat třeba 8 let.

Frantisek

A taky se ta blbost dá snadno rozebrat. Nemyslím v případě Klárova, tam je rozšíření existujícího ostrůvku lepší než přebíhání k tramvaji přes dva pruhy, když byl ostrůvek přeplněný.

Frantisek

Ovšem naprosto nežádoucí je zastavování na každém rohu. Kdyby byli co k čemu, tak ty zastávky posunou ke křižovatce (šířky tam je dost), v podchodu zobrazí informace o odjezdech a bude. I bez už pátého tramvajového ostrůvku. To snad radši tu 19 opravdu neměli zavádět. Bude aspoň zastávka Mezi hřbitovy na znamení?

Jelen

Souhlasím, že by bylo lepší linku 19 nezavádět (minimálně ne v této trase), ale společná nástupní hrana pro směr Palmovka je tam v tomto případě nutná. Tabule v metru by ničemu nepomohly, zaprvé neexistuje žádný východ z metra směrem k tramvajové zastávce u strojimportu a zadruhé jde i o přestup z autobusů a tito cestující asi nepolezou do metra aby viděli, ze kterého nástupiště jim tramvaj pojede. Zřízení zastávky v ulici Jana Želivského směr NNŽ je v tomto případě skutečně potřeba.

starý dědek

Až „František“ dosáhne důchodového věku a doktoři mu seberou vůdčí list, tak třeba také pochopí i leccos z toho, co zatím ve své sobeckosti ještě pochopit nedokáže – a možná pak i přestane zbytečně frajeřit.