Obnovená linka 19 vyjede na Pankrác v sobotu 5. června. Slávu zajistí historické tramvaje
Historická tramvaj v ulicích Prahy. Pramen: Archiv DPP
V ulici Jana Želivského hned za velkou světelnou křižovatkou vzniká nová zastávka směrem k nákladovému nádraží.
Zavedení linky 19 v celé trase z P9 na P10 považuji obecně za dobrý počin. Škoda, že se také neprohodily konce 11 a 16. Pokud by jela 16 na Spojovací, zůstal by svazek 10+16 v častém intervalu alespoň na Ohradu, takto se po skončení Covidu bojím o přeplněnost 10. A škoda poškození přímého spojení 193 z jihu do Vršovic. Na Pankrác mohla jet 18 a 19 končit na Kubáni, jako dřív.
to tu zastavku Pankrác nemohli dát rovnou za křižovatku mezi Gemini a Arkády ?
Ta kombinace tramvajové trati s cyklopruhem může být smrtící. Pumpičky si často myslí, že ten bílý panák znamená absolutní přednost. Ale tramvaj nezastaví tak, jako osobák.
Ne, piktogram neříká nic o žádných přednostech. A ty pumpičky si taky odpusťte. Vy jste autista?
Linka 19 aneb schizoidní nesmysl. Proč schizoidní? Protože z Vysočan do Strašnic a z Vinohrad do Vršovic není schopna konkurovat autobusům a naopak mezi Vinohrady a Hloubětínem je vytížena mnohem více. Jezdí-li na ní vlaky v sestavě 2xT, pak je od Želivského na jih tak málo využita, že je její zbytečnost do očí bijící i když je vedena v sólech. V části severní je naopak v sólech zdrojem trvalého přívalu stížností na přeplněné vlaky . V současném vedení je na ní sóloprovoz nemožný. Já se domnívám, že průměrná obsazenost vlaků v odpolední špičce v úseku Želivského – Pankrác bude cca… Číst vice »
Hm. Kterápak asi půlka staronové devatenáctky zůstane, až za pár týdnů Depka rozkope na dva roky most na Krejcárku?
Za pár týdnů to určitě nebude. To je minimálně na několik měsíců, klidně to může být až příští rok. Vždyť to ještě nemají ani vysoutěžené.
Chápu správně, že aktuálně to znamená především zkrácení přestupní vzdálenosti na Pražského povstání? V takovém případě palec nahoru.
Pominu tedy, že tahle stanice metra asi raději neměla nikdy vzniknout, ale to už je dnes neřešitelné.
Ano.
Proč podle vás neměla vzniknout?
Připadá mi, že dvojice stanic Vyšehrad + PP celkově slouží jen pro malé množství cestujících ve srovnání s tím, pro kolik lidí vede k prodloužení JD metra (cenu stavby nyní již pomíjím). Ani z pohledu vazeb na povrchovou dopravu to tam není nijak „žhavé“ (a přestup na tram by navíc šel řešit tou Pankrácí). Ideálně bych si představoval jen jednu stanici v poloze Pankrácké náměstí/Sinkulova.
Ale to je dnes již samozřejmě zcela akademická diskuse.
Ovšem, ale ono to vznikalo v době, kdy se počítalo nejprve s podpovrchovou tramvají a později s úplnou „náhradou“ tramvají metrem; což v případě mělce založené trasy může i částečně fungovat (navíc tehdy se i méně jezdilo, ulice nebyly tak běžně zacpané auty, lidé více chodili atd.). Dále je na náměstí Hrdinů uzel pro směry Podolí, Nusle a Kavčí hory, na Pankráci zase byla konečná linkových autobusů, a u Vyšehradu pak sjezdový palác. Pozdější přenesení krátkých vzdáleností do hlubinných tras už bylo jednoznačně spatně, ale tady bych to v kontextu ještě pochopil. To už mi přijde horší to zpřetrhání místních… Číst vice »
No jo, ale jaksi se zapomelo, ze na Karlove byla tramvajova trat, tam stanice metra nevznikla a tak ji nahradili autobusem, pak i ten zrusili,… Ted je to lahudka jit na karlov podel magistraly z IPP….
Tam je to asi spíš o výstupu z IP na Fügnerovo náměstí.
A proč chodit podél magistrály, když se dá jít daleko klidnější ulici Ke Karlovu? Nebo Lublaňskou a pak na Karlov podchody, nebo i Wenzigovy jsou i úrovňové přechody se světelnou signalizací?
Obě možnosti (Ke Karlovu i Lublaňská) nejsou zase taková zacházka,záleží taky odkud přesně na tom Pavláku vyrážíte…
Na PP jsem během studií jezdil na koleje a stanice byla ráno naplněna velmi výživně. Spíš tam lidé mají problém se do metra vejít, tak hledají cesty jak se do centra dostat jinak…
Stanice je vytížená méně, ale pořád je to víc než třeba na Roztylech nebo na Proseku: https://cs.wikipedia.org/wiki/C_(linka_metra_v_Praze)#Stanice
No však Roztyly, to je podobná záležitost. 🙂 Kdyby tak to AN bylo raději na (rozšířeném) Opatově, kde jsou i mnohem lepší vazby na tangenty…
Na Proseku už aspoň není takový tranzit, jako IPP – Budějovická, takže to tolik nevadí.
V té poloze „Sinkulova“ byste to měl prakticky stejně.
Tak teda dík.
Lidí na Pankráci i na PP nastupuje dost.
To má někdo za ty auta!
Jako člověk, který léta na PP vy-/nastupoval, můžu říci, že opět plácáš. Zbytečně tak devalvuješ akceptaci své odbornosti v oborech, kde tomu rozumíš.
Ještě mohli založit podchod až k tramvaji, na straně krtka je už hotovo.
Zrovna PP zásobuje Kavčí Hory a Vrchní soud, resp. je tam spojka k Podolské vodárně. Takže tam úplně nulový provoz není.
19 vždycky jezdila ze Spořilova do Hloubětína, tak jaképak obnovení.
Vzdycky ne, ale jinak je to tak, to dnes jezdi 14, z Vysocan na Sporilov, drive ale jezdila na Pankrac… pamatuji Vysocany kde jezdila 15 – smer Motol, 19 – smer Sporilov a 25 – smer Palmovka, pozdeji Liboc po Sokolovske/Kolbenove a 5 – smer Smichov, 8 – smer Brevnov, 13 – smer Pankrac/Rysanka po Ceskomoravske/Podebradske…. Pozdeji pribyla po zruseni trati pres most barikadniku linka 3, kterou sloucili s linkou 30 smer Branik a doslo k prohozeni linek 8 a 25 po vystavbe spojovaci trati v Kbelske ul. v Hloubetine… pak zrusili 13 a nakonec prohodily od Palmovky linky 25… Číst vice »
Jo, já si taky pamatuji doby, kdy na Lehovec jezdila jen 3 a 8, trojku jezdily kačeny, osmičku té trojky… Pěkně se to vyvíjelo, jen co je pravda: https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tramvajov%C3%BDch_linek_v_Praze
Dneska už bych s tehdejšíma znalostma linkového vedení tramvají byl úplně v řiti 🙂
Jaké jsou důvody pro vznik té nové zastávky na Želivského? Pár jich zvládnu vymyslet, ale ty zásadní jsou které?
Ve zbylých větvích zastávky před křižovatkou jsou a za rohem je zastávka Mezi hřbitovy. Za mě jediné opravdu velké zlepšení je, že se zastávka Mezi hřbitovy „přesune“ do docházkové vzdálenosti zbylých zastávek na Želivského.
Není to kvůli sjednocení zastávek v tomto směru?
kvuli lepsim navaznostem, a prestupum, ona zastavka smer Vinohrady je pomerne daleko a pres frekventovanou krizovatku… zvlaste pri prestupu z autobusu na Zelivskeho…
Je to pro snadný přestup z busů příjíždějících na Želivského, dále pak rychlejší vazba na metro a taky ten jednotný bod nástupu směr Palmovka. Linky 10 a 19 budou mít proklad, takže mimo špičky by pak člověk buď musel zjišťovat ze které zastávky to pojede dřív anebo čekat na až 20 minutový interval pouze jedné linky.
Jednotná nástupní zastávka pro směr Palmovka, což je v tomto přestupním uzlu víc než žádoucí, vzhledem k veliké vzdálenosto stávajících zastávek pro linku 10 a budoucí 19.
*vzdálenosti
Já jsem si toho všimnul poprvé dnes ráno, když jsem jel okolo a překvapilo mě to, co to tam vzniká. To sjednocení zastávek je totiž jediný důvod, který mě napadá, ale nebyl jsem si jistý, jestli v tom není něco víc. Celé je to postavené provizorně z panelů a přechod je orámován citybloky, tak to vypadá dost dočasně jako příprava na nějakou velkou výluku.
Pokud vím, tak i postavit obyčejný nástupní ostrůvek je administrativně dost náročná záležitost, proto se to dělá takto jakoby provizorně. Viz rozšíření ostrůvků na Klárově – je to sice ošklivé, všichni to vědí, ale je to lepší než čekat třeba 8 let.
A taky se ta blbost dá snadno rozebrat. Nemyslím v případě Klárova, tam je rozšíření existujícího ostrůvku lepší než přebíhání k tramvaji přes dva pruhy, když byl ostrůvek přeplněný.
Ovšem naprosto nežádoucí je zastavování na každém rohu. Kdyby byli co k čemu, tak ty zastávky posunou ke křižovatce (šířky tam je dost), v podchodu zobrazí informace o odjezdech a bude. I bez už pátého tramvajového ostrůvku. To snad radši tu 19 opravdu neměli zavádět. Bude aspoň zastávka Mezi hřbitovy na znamení?
Souhlasím, že by bylo lepší linku 19 nezavádět (minimálně ne v této trase), ale společná nástupní hrana pro směr Palmovka je tam v tomto případě nutná. Tabule v metru by ničemu nepomohly, zaprvé neexistuje žádný východ z metra směrem k tramvajové zastávce u strojimportu a zadruhé jde i o přestup z autobusů a tito cestující asi nepolezou do metra aby viděli, ze kterého nástupiště jim tramvaj pojede. Zřízení zastávky v ulici Jana Želivského směr NNŽ je v tomto případě skutečně potřeba.
Až „František“ dosáhne důchodového věku a doktoři mu seberou vůdčí list, tak třeba také pochopí i leccos z toho, co zatím ve své sobeckosti ještě pochopit nedokáže – a možná pak i přestane zbytečně frajeřit.