Obchvat Budějovic už má stavební povolení, čeká se na výsledky soutěží

D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářD3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jedna z největších chystaných dálničních staveb, obchvat Českých Budějovic na D3, už má všechna potřebná stavební povolení. Ministerstvo dopravy koncem

Jedna z největších chystaných dálničních staveb, obchvat Českých Budějovic na D3, už má všechna potřebná stavební povolení. Ministerstvo dopravy koncem září vydalo dvě poslední klíčová povolení pro třináctikilometrový úsek Hodějovice – Třebonín, vyplývá z oznámení na úřední desce.

Nyní ještě běží patnáctidenní lhůta pro podání rozkladu, po jejím uplynutí (když rozklad nepřijde) lze začít stavět. Věc má ale háček. Ředitelství silnic a dálnic stále nemá zhotovitelskou firmu, ačkoliv obálky s nabídkami se otevíraly už na začátku srpna. S nejnižší cenou 3,944 miliardy korun přispěchalo zahraniční sdružení Astaldi (Itálie) + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (Turecko), odhadní cena činila téměř šest miliard. Výběrová komise ale ani po dvou zasedáních vítěze nevyhlásila.

Součástí dálničního obchvatu jihočeské metropole je i druhý severní úsek Úsilné – Hodějovice, který měří 7,2 kilometru. I tam už má Ředitelství silnic a dálnic všechna potřebná povolení pohromadě, chybí ale zhotovitel. Na otevírání obálek s cenovými nabídkami firem by mělo dojít v říjnu. Součástí úseku je i nejnáročnější stavba obchvatu, zhruba kilometrový tunel Pohůrka.

VIDEO:

Obě stavby by se měly začít budovat i otevřít současně. Ministr dopravy Dan Ťok tento týden při zahájení stavby D11 u Hradce Králové vyjádřil naději, že se i u Budějovic začne stavět ještě letos. Pravděpodobnější je ale spíše jaro příštího roku. Stavby potrvají čtyři roky.

Ředitelství silnic a dálnic zároveň připravuje navazující úseky směrem k hranici s Rakouskem, zatím probíhá proces posouzení vlivu staveb na životní prostředí EIA. Na rakouskou S10 by se D3 měla napojit v roce 2023.

Dálnice D3 (společně s celou dálnicí D8 a částí Pražského okruhu) je součástí hlavního mezinárodního silničního tahu s označením E55, který vede ze Skandinávie přes Českou republiku a další státy až do Řecka. Do plánované dálniční sítě byla D3 zahrnuta až koncem 80. let, když v 90. letech z ní nakrátko vypadla. Dálnice D3 má měřit od Prahy po Dolní Dvořiště 172 kilometrů, hotovo je 51 jihočeských kilometrů, dalších 19 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi je ve výstavbě.

Tagy České Budějovice D3 obchvat ŘSD stavební povolení
4 komentáře