Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

D3 má být u hranic v roce 2023, MŽP zahájilo proces posouzení vlivu na přírodu

Příhraniční úsek D3, vizualizace. Pramen: ŘSD
Příhraniční úsek D3, vizualizace. Pramen: ŘSD

Příprava dálnice D3 k rakouské hranici postoupila do další fáze. Ministerstvo životního prostředí zahájilo posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) u téměř šestnáctikilometrového úseku od Kaplice nádraží přes Nažidla k hraničnímu přechodu Dolní Dvořiště.

Úsek je rozčleněn na dvě stavby s dělícím bodem u nechvalně proslulých Nažidel, kde při nehodě autobusu před 15 lety zahynulo 20 cestujících. Téměř čtyři kilometry dlouhý úsek od Nažidel na jih by se měl začít stavět v roce 2021, hotovo má být o dva roky později. Dvanáct kilometrů od Kaplice nádraží k Nažidlům má stejný předpokládaný datum zahájení výstavby, dokončení je plánováno na rok 2024. Dohromady se počítá s náklady sedm miliard.

Příhraniční úsek D3. Pramen: ŘSD
Příhraniční úsek D3.
Pramen: ŘSD

Oba úseky proces EIA přitom absolvují už podruhé. Dálnice (tehdy vedená ještě jako rychlostní silnice R3) získala kladné „zelené“ razítko už před 13 lety. Stalo se tak ale podle starého zákona z roku 1992, který dnes už neplatí, a stavba nebyla na seznamu prioritních projektů, takže neměla výjimku z nového zákona. Proces EIA tak běží paralelně s další přípravou, především výkupy pozemků a přípravou žádosti o stavební povolení. V procesu EIA je i deset kilometrů od Třebonína ke Kaplici nádraží, které už mají za sebou veřejné projednání. V Třeboníně má oficiálně končit obchvat Českých Budějovic, pro který už Ředitelství silnic a dálnic vybírá zhotovitelskou firmu.

Dálnice D3 (společně s celou dálnicí D8 a částí Pražského okruhu) je součástí hlavního mezinárodního silničního tahu s označením E55, který vede ze Skandinávie přes Českou republiku a další státy až do Řecka. Do plánované dálniční sítě byla D3 zahrnuta až koncem 80. let, když v 90. letech z ní nakrátko vypadla. Dálnice D3 má měřit od Prahy po Dolní Dvořiště 172 kilometrů, hotovo je 51 jihočeských kilometrů, dalších 19 je ve výstavbě. Podrobnosti k jednotlivým úsekům shrnuje server ceskedalnice.cz.

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Super a jestebyto chtelo koridor do budejic aby lidi mohli jezdit v pphode busem i vlakem do tabora a prahy. 🙂 d3 z prahy do mezna se v posledni dobe preferuje cim dal vic ale jestli padne tahle vlada tak pak nevim…

  • Bude super i z pohledu cyklistiky, protože se pro cyklisty značně uvolní původní I/3, která je trasována velmi slušně a má srovnanější terén (méně zbytečných vyjíždění kopců) než jiné silnice zde. Až bude původní I/3 bez kamionů a s minimem aut, hodně cyklistů ji rádo dá přesnot, jakožto silnici s výrazně širším prostorem za bílou čárou, než je u jiných silnic.

  • Už se někdo ptal Patrika co si o tom myslí? Na kdy to vidí?

    • Hlavně na co myslí takhle minutu dvě před půlnocí… jde mu přeci hlavně o přírodu, to že se k tomu vždycky dostane za minutu dvanáct je čistá náhoda

  • MŽP zahájilo proces posouzení vlivu na přírodu – tak to máme 1 – 2 roky příprava PD, poté proces EIA, ÚR, SP … no v roce 2030 by se mohlo zvolna začínat.

    • Ve svém odhadu jste zapomněl na jednu nekonstantní konstantu a to je vliv jednoho pána že Šalingradu, jehož iniciály jsou M.P. 🐞

      • Od ledna t.r. jsou sdružení vyloučeni jako účastníci řízení… naštěstí to nám dal Mareček Bendů k Ústavnímu soudu – ten však ještě za celý rok nerozhodl

  • Hm, to je hezký. A kdy se začne stavět úsek od D0 do Mezna? Bylo by načase odstranit každodenní prů…..duchy u Mirošovic, Benešova, Olbramovic a v současné době třeba Miličína. A jak to bude vypadat až sa stavbári na budúci rok pustia do obchvatu Benešova a to nemluvím o plánech ŘSD postavit posléze kruhové objezdy na začátku a konci Benešova………

    • Budeme rádi, že začnou stavět dálnici z Prahy k Meznu v druhé polovině dvacátých let. Proto také se snad letos začne stavět obchvat Olbramovic a u Benešova se plánují úpravy křižovatek a možná stavba tunelu u zámeckého parku. Nicméně to problém zdaleka nevyřeší, protože dálnice od Budějovic už nyní stahuje tranzit a po dokončení na hranice to bude ještě horší. Vše to vyhřezne u Mezna a dál se pojede krokem do Mirošovic na D1.

Newsletter

Partneři


Výběr editora