cargo

Italové se tlačí na české dálnice, na pokračování D3 nabídli nejnižší ceny.

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na Ředitelství silnic a dálnic dnes po řadě odkladů došlo na otevírání obálek v tendru na jednu z největších chystaných

Na Ředitelství silnic a dálnic dnes po řadě odkladů došlo na otevírání obálek v tendru na jednu z největších chystaných dálničních staveb za poslední roky. Jde o jižní část obchvatu Českých Budějovic na dálnici D3 v úseku Hodějovice – Třebonín. Úsek měří 13 kilometrů, odhadovaná cena byla 5,95 miliardy korun.

Podle informací deníku Zdopravy.cz přišlo s nejnižší nabídkou italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To nabídlo nejnižší cenu i v nedávno zrušeném tendru na dostavbu D35. Oproti jiným nabídkám je firma velmi levná: za dálnici požaduje o třetinu méně, než je cena projektu a druhý v pořadí. Informaci o nabídkách později potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic.

Nováčkem v soutěžích na stavby dálnic v Česku je další italská společnost Salini Impregilo. Firma s obratem 6,5 miliardy euro je jednou z největších stavebních firem v Itálii, do soutěže jde s českou pobočkou slovenského Doprastavu. Cena je jen nepatrně nižší, než odhadovaná.

Italové se snaží dostat na stavby českých dálnic několik let, zatím se jim to podařilo jen u modernizace D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.  Italsko-česko-kazazšské sdružení ale podle ŘSD nabírá na stavbě zpoždění.

V Česku dlouhodobě působící firmy jsou nejdražší: na třetím místě je Porr, poslední je sdružení firem Metrostav, Eurovia, Strabag a Swietelsky. Z velkých hráčů se nepřihlásila Skanska či OHL ŽS. Soutěž běží už od podzimu 2016 dvoukolovým způsobem, tehdy o zakázku projevilo zájem 16 firem. Slabší zájem může souviset se situací na trhu, kdy firmy nemají dostatečné kapacity. To dokresluje i fakt, že většina firem podala nabídky v blízkosti odhadované ceny.

V běhu je rovněž tendr na severní sedmikilometrovou část obchvatu krajské metropole od Úsilného k Hodějovicím, kde ale ještě na otevírání obálek nedošlo. Obě stavby by se nicméně měly začít budovat současně. Otázkou je, zda to lze stihnout ještě letos.

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice - Třebonín. Foto: ŘSD

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín. Foto: ŘSD

Za kolik chtějí stavět firmy D3 – úsek Hodějovice – Třebonín

předpokládaná cena podle projektu: 5,954 miliardy korun.

1. Astaldi (Itálie) + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (Turecko) 3,944 miliardy Kč.
2. Salini Impregilo (Itálie) + Doprastav a.s. (org. složka Praha) 5,804 miliardy Kč
3. Porr 6, 128 miliardy Kč
4. Eurovia CS + Metrostav + Strabag + Swietelsky  6,164 miliardy Kč.

Dálnice D3 by se měla podle plánů ministerstva dopravy propojit na hranicích s rakouskou S10 nejpozději v roce 2025.

Tagy České Budějovice D3 obchvat ŘSD
10 komentářů