Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Italové se tlačí na české dálnice, na pokračování D3 nabídli nejnižší ceny.

Vpravo na Prahu, vlevo na Budějovice. Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Úsek D3 kolem Úsilného. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na Ředitelství silnic a dálnic dnes po řadě odkladů došlo na otevírání obálek v tendru na jednu z největších chystaných dálničních staveb za poslední roky. Jde o jižní část obchvatu Českých Budějovic na dálnici D3 v úseku Hodějovice – Třebonín. Úsek měří 13 kilometrů, odhadovaná cena byla 5,95 miliardy korun.

Podle informací deníku Zdopravy.cz přišlo s nejnižší nabídkou italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To nabídlo nejnižší cenu i v nedávno zrušeném tendru na dostavbu D35. Oproti jiným nabídkám je firma velmi levná: za dálnici požaduje o třetinu méně, než je cena projektu a druhý v pořadí. Informaci o nabídkách později potvrdilo Ředitelství silnic a dálnic.

Nováčkem v soutěžích na stavby dálnic v Česku je další italská společnost Salini Impregilo. Firma s obratem 6,5 miliardy euro je jednou z největších stavebních firem v Itálii, do soutěže jde s českou pobočkou slovenského Doprastavu. Cena je jen nepatrně nižší, než odhadovaná.

Italové se snaží dostat na stavby českých dálnic několik let, zatím se jim to podařilo jen u modernizace D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem.  Italsko-česko-kazazšské sdružení ale podle ŘSD nabírá na stavbě zpoždění.

V Česku dlouhodobě působící firmy jsou nejdražší: na třetím místě je Porr, poslední je sdružení firem Metrostav, Eurovia, Strabag a Swietelsky. Z velkých hráčů se nepřihlásila Skanska či OHL ŽS. Soutěž běží už od podzimu 2016 dvoukolovým způsobem, tehdy o zakázku projevilo zájem 16 firem. Slabší zájem může souviset se situací na trhu, kdy firmy nemají dostatečné kapacity. To dokresluje i fakt, že většina firem podala nabídky v blízkosti odhadované ceny.

V běhu je rovněž tendr na severní sedmikilometrovou část obchvatu krajské metropole od Úsilného k Hodějovicím, kde ale ještě na otevírání obálek nedošlo. Obě stavby by se nicméně měly začít budovat současně. Otázkou je, zda to lze stihnout ještě letos.

Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice - Třebonín. Foto: ŘSD
Trasa jižní části obchvatu Českých Budějovic v úseku Hodějovice – Třebonín. Foto: ŘSD

Za kolik chtějí stavět firmy D3 – úsek Hodějovice – Třebonín

předpokládaná cena podle projektu: 5,954 miliardy korun.

1. Astaldi (Itálie) + IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret (Turecko) 3,944 miliardy Kč.
2. Salini Impregilo (Itálie) + Doprastav a.s. (org. složka Praha) 5,804 miliardy Kč
3. Porr 6, 128 miliardy Kč
4. Eurovia CS + Metrostav + Strabag + Swietelsky  6,164 miliardy Kč.

Dálnice D3 by se měla podle plánů ministerstva dopravy propojit na hranicích s rakouskou S10 nejpozději v roce 2025.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zkusíme – uvidíme. Taková smluvní kauce na 200 M Euro by to mohla spravit :-).

  • Nabízená cena dodávky není ovšem ani zdaleka všechno, co je vhodné brát v úvahu: mně tady chybějí nějaké reference umožňující odhadnout, jaké výsledky práce lze od těch firem očekávat – ví třeba někdo, co postavily doma a zda a jak to funguje?

  • „Dálnice D3 by se měla podle plánů ministerstva dopravy propojit na hranicích s rakouskou S10 nejpozději v roce 2025.“

    A tím konečně dojde k dálničnímu spojení jižních Čech s hlavním městem, na které tak dlouho čekáme. Bohužel to bude dálniční spojení s hlavním městem Rakouska… 😁😁😁

    • To není úplně přesné… když to vezmete přes Vídeň a Bratislavu, tak se do Prahy po té dálnici dostanete a dokonce budete mít i na výběr alternativní trasu přes Bavorsko. Tady se pořád někomu něco nelíbí… 🙂 🙂

  • TO Prospektor:
    Musím souhlasit! Dělám ve stavebnictví a vím jak to chodí a ta cena cca za 66 % z ceny projektanta se musí někde projevit. Například dnes když si subdodavatelé klidně řeknou cenu, protože lidi ve stavebnictví nejsou a práce je dost. Takže v zisku ty firmy určitě neskončí. Nebo to skončí odchodem ze stavby!!

  • ten trabant na té fotce je teda dílo a doufám, že ty baby nejsou od volantu.

  • Jo jo, jen ať to tu provětrají. Stejně jako teď u Humpolce. Nakonec to po nich po letech handrkování a zpoždění bude dodělávat někdo z té „velké čtyrky“

    • Velka zlodejska ctyrka, jak kazdy vi, tu toho uz dodelala (= podelala) dost

      • Velka zlodejska ctyrka napriklad uz pred patnacti leta tvrdila, ze nelze postavit kilometr dalnice levneji nez za miliardu korun. Dnes, po letech, se nazorne ukazuje, ze firmy ze zapadni Evropy nam ceskym danovym poplatnikum postavi totez kvalitne za polovicni cenu a pritom plati svym zamestnancum trojnasobny plat nez ona velka zlodejska ctyrka. Ta dokazala akorat podelat vsechno na co sahla, napriklad kdyz nechali most spadnout na vlak cimz zavrazdili osm cestujicich.

  • Jen at to tady trochu provetraj …
    Pri zacovani standardu kvality je to pro nás všechny příjemná zpráva. A velka stavevni čtyřka at jde k šipku..

Newsletter

Partneři


Výběr editora