O 800 milionů dražší. SŽ znovu vypsala velkou zakázku na Podkrušnohorskou magistrálu u Chomutova

RegioPanter na estakádě přes vodní dílo Újezd u Jirkova. Foto: České dráhyRegioPanter na estakádě přes vodní dílo Újezd u Jirkova. Foto: České dráhy

V rámci rekonstrukce se mimo jiné mají proměnit zastávky Chomutov město a Jirkov zastávka.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lokodepo

Ti diletanti z DSŽ mne fakt baví. Asi jedli vtipnou kaši.

Vladimir

Dokud se nezvýší konkurence nebude nižší cena. D. Tok dovedl firmy a zvýšil konkurenci v dálnicni výstavbě. Tohle je úkol na M. Kupku, aby oslovil zahraniční hráče ukázal jim, za kolik se tu stavi a jaká je tady vata ve výstavbě.

Jan Sůra

Aktuálně jeden pokus probíhá. Ale lokální monopoly se mu snaží ze všech sil zabránit:-)

Vladimir

Je možné nastínit o jakou stavbu, případně o jakou firmu se jedná?

Jan Sůra

zítra v pět k tomu bude text

Novotny32@email.cz

Ervenicky koridor je o trochu dál …za kyjicema….nebo se pletu?

Jarda

Dejte to řsd, bude to levnější. Tam jim padaj ceny už i v miliardách dolu.

Elb

ŘSD snad ale neláká jenom železniční firmy, kterých je krapet méně.

JirkaM

Posune se styk soustav, nebo se s tím nepočítá?

Jelen

Stávající výpravní budova v zastávce Chomutov město zůstane zachována?

Alibaba

Má vůbec třeba MD ambice zlepšovat parametry trati?
Třeba takhle: https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9eIoDx-HCKhn1hWAhB0hAcgo1gsl&x=13.4340100&y=50.4788962&z=15

Jelen

To by vám v Zooparku Chomutov dali…

Alibaba

Jaké zvíře by se muselo přestěhovat?
Jinak tak jak jsem to navrhl, tak jak to seká ten ZOOparkový výběh (Na cvičišti), tak většina toho úseku by mohla být v hloubeném tunelu (výběh by nebyl přerušen po dostavbě) a pak by se pozemek pod bývalou tratí rekultivovat a mohl předat Zoo. Přejezd P1961 by se tím taky mohl odstranit.

Jelen

Zasahuje to do pozemku, který má jiné využití. A jak zde již píše další diskutující, ušetřilo by to maximálně pár sekund, dost zbytečná investice. O to více, kdyby to mělo jít do tunelu, jak píšete.

Alibaba

A to je nemožné to využití předefinovat? Vždycky když se dělá přeložka, tak se zasahuje do pozemku, který má jiné využití. Jak se to podle vás dělá u silnic?
Je pravda, že jsem nepočítal čas, kolik se toho na 4 km ušetří, zvýší-li se rychlost z 80 někam k 140 km/h.

Elb

A ta časová úspora na dvou kilometrech mezi zastavením v Jirkově a Chomutově je přesně kolik? Zase miliardová akce pro pár vteřin jako na IV. koridoru?

Alibaba

Víte co je zajímavé, že u silnic tohle nikomu nevadí a to ještě ve většině případů ty zábory pozemků kvůli silnicím se zvětšují (neruší se silnice ve staré stopě). Tady by se i zkrátila trať o nějakých 200 m.

Elb

Tedy ušetřilo několik vteřin. Na průměrné okresce taky hádám projede za den mnohem více lidí, než tady.

Alibaba

U vlaků co nebudou stavět na městě bych viděl úsporu i minutu.
V cca 50 párů vlaků denně a má to mít menší intenzitu jako průměrná okreska (silnice třetí třídy)? Že vám nějak nevěřím. Možná tak silnice první třídy.

Elb

Minutu, dokonce. Je navíc vůbec nějaký plán, že by vlaky měli přestat stavět v Chomutov město? A teď si představte, že když by InterJet nahradili Panterem, tak ta úspora na jeho trase bude někde mezi 10-20 minutami.

Alibaba

Je plán, protože se má dělat nové hlavní nádraží v poloze blíže k městu, takže nebude mít smysl s rychlou dopravou stavět v Chomutově na dvou místech 1 km od sebe.

Každá minuta se počítá, podle mě by se měl počítat i každý zrušený přejezd a v hloubeném tunelu to bude i výborně odhlučněné.

Nevím, zda je (Inter)panter obecně vhodný na dálkovou dopravu, na ty místní rychlíky je vyhovující. Po dostavbě VRT do Ústí stejně panter na těchto spojích jezdit nebude, musela by to být jiná jednotka (na min 200 km/h).

Elb

Než bude hotová VRT Ústí-Praha, tak budou mít současné InterJety už věk. Jiní by si mohli myslet, že mít vlastně vysokorychlostní soupravu pro vlaky do obcí o několika tisících obyvatelích se zastávkami co 10 minut je právě zbytečné a sám sobě si odporujete, když říkáte, že každá minuta se počítá. Ten obrat v Ústí minutu nebo více na každé zastavení, rozjezd a brždění totiž vyrobí více času, než rozdíl mezi 160 a 200 mezi Prahou a Ústím.

Alibaba

Jenže z návrhu linek to vypadá podobně jako dneska, Praha – Ústí nebo Most bez zastavení a pak v podstatě stejná místa jako současný Krušnohor – rychlík pro obsluhu měst na podkrušnohorské magistrále.

xXHonza

Je třeba říct, že třeba rychlost otevírání dveří v InterJetu je naprosto tragická. Nejvíc mě ale vytáčí, že nelze předdefinovat otevření dveří (zmáčknout tlačítko za jízdy aby se dveře po zastavení otevřeli). Taková blbost, ale u všech ostatních vlaků to jde. Lidi pak pravidelně na všech zastávkách stojí u dveří a půl minuty se diví, že se dveře neotevírají, protože to zmáčkli moc brzo.

Elb

Taky je to dálkový vlak, na takový rychlík to nepatří.

xXHonza

I kdyby to šlo, je to zbytečné. Ten vlak se mezi Jirkov zastávka a Chomutov město ani nerozjede tak rychle, aby to mělo nějaký význam.

Alibaba

A když nebude v budoucnu stavět na městě?
Na nové hlavní to bude cca 4 km.

Avoda

Podle mapy končí řešený úsek před stanicí Kyjice, ale podle článku se týká i jí.
Kde je chyba?

Nemel

Vrskmaňská estakáda je tedy docela krkolomný název…dalo by se to snadno nazvat Jirkovská estakáda, Zaječická anebo třeba Kylická…ale někdo se kdysi rozhodnul, že místo toho použije ten nejkrkolomnější název, který jde vymyslet 🤦‍♂️😁

troglj

Vrskmaň je nejblíž, pokud nepočítáte jeden zbylý dům z Kyjic…

Nemel

Á, takže protože je jen jeden, tak byste ho ignoroval, co? 🙂

Jelen

Kyjice už oficiálně neexistují. Netuším, který je ten jeden dům, co stojí dodnes, ale celé území bývalých Kyjic je dnes na katastru Vrskmaně.

Nemel

To nic nemění na tom, že je to krkolomné…ještě, že tudy nevede VRT, to bychom jí museli říkat Vrskvrtka 😄

vasek.beroun

Laický pohled na estakádu: Na ilustračním fotu jsou vidět na pilířích rezaté šmouhy, jak po nich za deště stéká voda. Myslíte, že to tak má být, nebo je to chyba? Je dobře udělané odvodnění?Třeba se za pár let dočteme, že estakáda je ve špatném stavu vlivem zatékání do konstrukce. Možná jen ,,spoluobčané“ pokradli svody?

Leinad

To nevadí, tak se to jednou prohlásí za neopravitelnou památku, jako most na Výtoni.

Jiří Kocurek

Byl bych opatrný: Vlaky brzdí ocelí na ocel, po pár letech jsou reazvé i nové pražce od toho otěru z kol. Že po nich za deště stéká voda, to je normální, velice často prší zešikma. A ten prach vezme voda s sebou.
Dělat stavebně-technický průzkum jen podle fotky, to bych se neodvážil.

vasek.beroun

Opatrnosti není nikdy na zbyt. Máte pravdu, že pražce i štěrkové lože jsou časem rezaté od korodujících okují, co odletují při brzdění. Zvláště v místech, kde pravidelně vlaky brzdí, nebo zastavují. Na mostě bych předpokládal nějaké žlaby souběžně s kolejemi, po určité vzdálenosti svody trubkou na zem. Tady jsou čůrky rzi po pilířích od shora dolů. Ale jak jsem psal už v minulém komentáři, jsem laik a třeba to tak má být.

Elb

Na té estakádě brzdí vlaky?

Paddy

Ano, hned za ní je vjezdové navěstidlo do Kyjic a jinak je na spádu 13 promile, tak nákladní vlaky určitě.

David

I kdyby kdokoli ukradl jakýkoli svod, ten most má snad pravidelné revize a SŽ je povinna tam ty svody zase bezodkladně dodělat.

vasek.beroun

Mně jen přišlo divné, že všechny pilíře mají po sobě rezaté čůrky.

David

2.4mld za 8km? RSD za to dá i novej úsek dálnice – jo je tam pak min modrého zábradlí, ale dopravní výkony jsou někde jinde.

Leštění

No nevím kolem dálnic jsou skoro v celé délce svodidla a ploty. Jinak když použijete hlavu a srovnate velikost a váhu auta a vlaku tak poznáte rozdíl sám.

Franta Palkoska

Ano, ale i tak bych řekl, že dopravní stavby jsou neúměrně drahé. Dražší než by být musely. A narozdíl od ŘSD u SŽ nevidím takový tlak na cenu, ba naopak sami si tu poptávku ještě velkoryse přecení o 800 mil. dráž.

Leštění

Na základě čeho usuzujete, že jsou drahé? Na základě přečtení článku? Ceny určuje trh máme tržní hospodářství.

Franta Palkoska

A ten trh v oblasti rekonstrukce železnice opravdu funguje? Já bych řekl, že ne, když tu máme jen pár firem, které se těch tendrů mohou účastnit…

Jan Sůra

Pokřivený trh zabetonovaný z velké části monopoly, které mají dostatek zdrojů si ho chránit za každou cenu. Vidíme aktuálně na zakázce na levobřežku a ETCS. Ale samozřejmě tento stav mnoha lidem vyhovuje.

vasek.beroun

Stát je pro firmy nesmrtelná dojná kráva.

Jiří Kocurek

A že se to děje jen u železnice, naopak o silnicích čteme jak je cena nižší než předpokládaná?

Kdyby stát ty firmy vlastnil, to by stejěn nepomohlo.

Martin79

Hlavně mají spoustu lidí na SŽ, kteří se o to postarají různými požadavky, které znemožňují se přihlásit do VR jiným firmám.

Leštění

Kterým?

Pezos

Na železnici se staví sice dráž, ale zato nekvalitně (viz třeba srdcovky, které se už pravidelně rozpadají po roce provozu, posledně třeba v Dětmarovicích).

Pezos

A aby to nebylo, že jsem si zasedl na jednu stavbu, tak něco víc z Ostravska… V Třinci bylo několik let omezení na 80 km/h na čerstvě zrekonstruovaném úseku zhlaví,pak se to dělalo znovu. V Bystřici některé výhybky během deseti let od rekonstrukce opravovali už i víckrát.

Gregyros

výhybna Dluhonice taky teď PJ kvůli srdcovkám..

troglj

V Oldřichově po rekonstrukci taky.

milan

1km dálnice jen za 300milionů Kč? To jste nějakej levnej – průměrná cena se v ČR určitě vyšší, prootže před třemi roky bylo rozmezí 150mil – 1mld., a žel stavebí materiál i ceny šli nahoru až dvojnásobně, TAKŽE PRŮMĚR AKTUÁLNÍ CENY 1KM DÁLNICE BUDE CCA OKOLO 1,2MLD.!

Jan Sůra

Na tu cenu jste přišel jak? Viděl jste ceny za km v posledních nabídkách na D35 a D11? Jsou uplne jinde, než píšete.

Jiří Kocurek

https://zdopravy.cz/stavba-dalsich-10-kilometru-d35-muze-zacit-rsd-vyjde-oproti-odhadu-o-miliardu-levneji-171038/

Tady se dočtu, že 10 km je za 2,4 mld. kč. Počítat ještě umím, proč jste to nasadil 10x větší? De-ma-go-gie?

Miroslav

Cena pokrývá i modernizaci mostu přes jezero, to není snadná věc…

Granja

ŘSD na dálnicích nemusí budovat zastávky, zab. žař. a jiné…