Infrastruktura Železnice

Nový železniční most u Břeclavi získal evropskou cenu

Most přes Dyji v Břeclavi. Pramen: FB SŽDC
Most přes Dyji v Břeclavi. Pramen: FB SŽDC

Nový železniční most přes odlehčovací rameno Dyje v Poštorné (část Břeclavi) uspěl v celoevropské soutěži
European Steel Bridge Awards 2018, když vyhrál v kategorii silničních a železničních mostů. Oznámila to Správa železniční dopravní cesty na sociálních sítích; soutěž organizuje European Convention for Constructional Steelwork (ECCS).

Do soutěže bylo přihlášeno celkem 35 mostních konstrukcí z 19 zemí, mezinárodní porota vybrala vítěze ve dvou hlavních kategoriích – silniční a železniční mosty, lávky pro pěší a cyklisty.

Most přes Dyji v Břeclavi. Pramen: FB SŽDC
Most přes Dyji v Břeclavi.
Pramen: FB SŽDC

Most na trati Hohenau – Přerov byl dokončený na přelomu let 2016 a 2017. Navrhl jej architekt Václav Kocián a výrobu ocelové konstrukce zajistila společnost Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby. Správu železniční dopravní cesty vyšel na půl miliardy.

Nová ocelová konstrukce nahradila starý nevyhovující most, který se skládal ze tří částí. Nově je pod mostem jen jeden otvor, což požadovalo Povodí Moravy. Celková délka mostu je 130 metrů, šířka 17 metrů a hmotnost ocelové konstrukce 1900 tun. Fakticky jde o dvě jednokolejné konstrukce vedle sebe.

Nový most umožňuje rychlost až 160 kilometrů v hodině.

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Moc rád bych si představil Brno/Přerov – Wien na 200 km/h, ale když si vezmeme, že v Rakousku se jezdí jen 120, tak 160 u nás musí být pro ně neskutečná rychlost. Holt spojení Vídně s ČR není pochopitelně prioritou.

      • Coz se muze v budoucnu zmenit,… a taky se muze rychlost zvysit jak z Brna do Breclavi, tak z Vidne a most by byl pak uzkym hrdlem, … mam radsi, kdyz se u dulezitych staveb, jako jsou mosty a tunely pocita s rezervou… tedy v ramci moznosti… jestli mezi Vidni a Brnem bude v budoucnu i VRT, tak asi na tomto moste nebude treba vyssi rychlosti…

        • VRT do Vídně bude vést přes Mikulov, nikoliv přes Břeclav, vzhledem k tomu, že v Břeclavi se mění fírové i průvodčí a že průjezd uzlem Břeclav nebude nikdy ani na těch 160, tak se most nemůže stát slepým místem..

          • A už je to v plánovací dokumentaci? A už je projekt atd.? Pokud vím, tak to bylo jenom kdysi v nějakých malůvkách a o té doby se to už nikdy neobjevilo.

            • Je to územně chráněno, stačí se podívat do mapy, jaký současná trať vytváří oblouk, kterým by se 350 projet nedalo a že je to z Brna do Vídně přes Břeclav trochu zbytečné vybočení, navíc si nedokáží představit situaci zastavování VRT ve dvaceti tisícové vesnici, nebo z jakého důvodu by se měl složitě upravovat průjezd na takovou rychlost, když to lze pohodlně objet po poli..

    • Nikde jsem nečetl, že by v Rakousku na tomhle jejich „kousíčku“ chtěli jezdit rychleji, a i kdyby, tak je most v místech, kde už vlaky z důvodu rozjíždění/zastavování v Břeclavi mít přes 160 nebudou.
      Přeberte si to jak chcete.

  • „na trati Hohenau – Přerov“ – to je také pěkná formulace. Co takhle napsat rovnou: „na trati Hohenau – Zebrzydowice“?

  • Tak hlavně aby ho nemuseli za necelých 40 let strhnout. Jedna věc je design (a tenhle je pěkný) ale druhá údržba.

  • Bude kvůli tomu levnější chleba? Nebo benzín? Nebude. Zcela vážně: most je to pěkný, ale jedna vlaštovka jaro nedělá, jinde a jiné „věci“ na koridorech stojí za starou bačkoru a těch je většina.

      • No on má, pesimista, pravdu… Ano, jsou povedené věci (zmínil bych třeba ještě most přes D3). Bohužel většina rekonstrukcí na koridorech je bohužel buď úplně zmrvená, nebo nedotažená, případně se zcela promarnily možnosti které byly a nestály by v rámci dané stavby majlant (tu delší nástupiště, tu vložený angličan). Nemá cenu mluvit o modrém zábradlí, i když to je pro běžného cestujícího asi neviditelnější projev.

    • Ono jaksi nejde napřed udělat tu většinu a pak až se dostat k té poslední vlaštovce, dělá se to naopak.

      • No jo, ale při stavbě koridoru se spousta kolejí a výhybek vytrhala a teď je při výlukách problém to vyjezdit. Viz chybějící spojka ve Velimi, chybějící spojky v Moravičanech, zrušená stanice Střeň, atd.

    • Ten původní most byl v havarijním stavu! Mimo jiné si jedna jeho část dost sedala a mezi částmi byl dost slušný hrb i přes podkládání železnými pláty.

Newsletter

Partneři


Výběr editora