Zprávy

Nový vzhled stanice i vylepšení pro nákladní vlaky. SŽDC mění projekt 4. koridoru v Praze

Nová podoba stanice Zahradní Město. Foto: SŽDC
Nová podoba stanice Zahradní Město. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mění projekt již rozestavěné akce za čtyři miliardy na 4. koridoru mezi pražskými nádražími Hostivař a Vršovice. Změny se týkají stanice Zahradní Město, která se dočká nové podoby i jiného uspořádání kolejiště.

Změnu designu zastávky potvrdil deníku Zdopravy.cz náměstek pro modernizaci SŽDC Mojmír Nejezchleb. O novou podobu stanice usilovali někteří pražští politici. Původní podoba měla odkazovat na nedaleký Lanový most. „Změny nejsou tak velké, takže se vejdou ještě do limitu změn během výstavby,“ dodal Nejezchleb. Nástupiště na Zahradním městě budou přímo nad rozšířeným podjezdem v Průběžné ulici, ve kterém budou umístěny zastávky tramvají, společně se zastávkou Eden je jednou ze dvou nových zastávek na modernizované trase koridoru.

Ve stanici bude vybudován terminál s přímým přestupem na městskou hromadnou dopravu, kterou v tomto místě zajišťují tramvajové i autobusové linky. K zastávkám MHD to budou mít cestující z vlaku jen pár kroků. Stávající úzký prostor pod mostem bude navíc rozšířen, takže dojde ke zlepšení bezpečnostní a dopravní situace zde i v přilehlém okolí. V podjezdu navíc naleznou cestující čekárnu a také odbavovací prostory. Přístup na nástupiště z ulice Průběžná bude oboustranný po nových chodnících. Oproti stávajícímu stavu, kdy nad ulicí vede hned jedenáctka kolejí, bude jejich počet v nové podobě výrazně snížen. Nad komunikací povede po mostě pouze pětice kolejí, přičemž uvolněný prostor poskytne místo pro stavbu dvojice ostrovních nástupišť a jednoho vnějšího.

SŽDC současně už vypsala zakázku na projektovou dokumentaci na úpravu uspořádání samotné stanice za necelých deset milionů korun.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše dojde ve stanici Praha-Zahradní Město k rekonstrukci čtyř výhybek tvořících dvojitou kolejovou spojku. „Při rekonstrukci bude dvojitá kolejová spojka nahrazena dvojicí spojek jednoduchých. Dále doplnění dalších dvou výhybek tvořících nově paralelní vlakovou cestu, s cílem usnadnit průjezd nákladních vlaků ve směru Praha-Malešice – Beroun, respektive zpět,“ dodal Illiaš. Podle něj tyto koleje a výhybky nebyly součástí původní dokumentace.

„Projekt včetně změny stavby před jejím dokončením má být podle zadání hotový do 9 měsíců od účinnosti smlouvy, tedy v létě 2020, vlastní realizaci pak předpokládáme v roce 2021. K prodloužení stavby tedy nedojde,“ dodal Illiaš. Náklady na dodatečné práce nejsou dosud přesně stanoveny a vyplynou ze zpracované dokumentace.

Modernizace úseku za 4,4 miliardy korun běží od léta loňského roku, hotovo má být v roce 2021.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Viktor
Host
Viktor

Nechápu že musí každá stanice vypadat jinak…když se podívám do rakouska tak skoro všechny zastávky (sbahn) vypadají stejně…stejný výtah od stejné firmy,světla atd….Proč se neřekne že bude jeden tvar stanice a tak to bude…udělá se např soutěž s dodavatelem světel na 7let a ten to bude dodávat….

Jakub
Host
Jakub

Nevíte někdo, jestli je v plánu i rekonstrukce (zdvojkolejení) i na trati Praha-Hostivař – Praha-Libeň?

Petr
Host
Petr

Výhledově ano, nové zhlaví v Hostivaři s tím počítá.

Xyz
Host
Xyz

neviete čo za väčšiu budovu sa tam stavia na západ od tejto novej stanice? nikde na vizualizaciach som nezachytil čo by to malo byť a bol som v tom, že všetky služby budú v podjazde event. priamo na nastupisku, ale toto je aspoň 150-200m na západ
comment image

Petr
Host
Petr

Technologická budova (staniční zab. zař.) a měnírna.

Xyz
Host
Xyz

to ma napadlo tiež, ale je to obrovské, väčšie než kopec iných staníc, je normálne aby to bolo až také veľké?

Pkiii
Host
Pkiii

Ta velká budova je měnírna, budou tam velké transformátory atd. Cituji: „Významným technologickým objektem je výstavba nové trakční měnírny Zahradní Město, která bude napojena na distribuční soustavu PREdistribuce, a.s. 110 kV a nahradí stávající měnírnu Třešňovka.“

XXXD
Host
XXXD

Zdá se mi, že nový návrh už má alespoň trochu jednodušší konstrukci zastřešení, byť to tedy není z vizualizace úplně zřejmé. Takže to je alespoň jedna částečně dobrá zpráva, jelikož ty složitější jsou dražší a tady dražší na údržbu. Nicméně typické řešení SŽDC s obyčejnými modrými sloupy také není úplně ono, i když barevně ladí s modrým zábradlím, které se také obvykle vyskytuje v hojné míře.

TPal.
Host
TPal.

Náhodou, mně se návrh líbí! K zelené bych přidal trochu imitace dřeva (hodí se) a trochu bych si pohrál s odstínem zelené (limetkově zelená je krásná), ale jinak oceňuji snahu udělat příjemnější zastávku. Tak jak se to dělá poslední dobou v Polsku! 🙂

Navrhuji ale trochu změnit design na Edenu. Ať to připomíná Slavii!

Martin
Host
Martin

Eden neni jen slavia…

TPal.
Host
TPal.

Není, ale připomíná to nejvíce. V Moskvě taky mají stanice se jmény CSKA, Spartak (tyto dvě stanice připomínají jména klubů hodně). Chtěl jsem původně zmínit i Dinamo, ale ta stanice kromě názvu na první pohled neevokuje pocit, že poblíž ní má svůj svatostánek policejní klub… 🙂

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Imitace čehokoli je nesmysl a nevkus. Šutr má bejt šutr, železoivmá bejt železo a dřevo má bejt dřevo. Jakýkoli náhražky působěj lacině, a hnusně jak plastový okna polepený plastovou dýhou.

Pkiii
Host
Pkiii

To plné čelo vypadá divně, snad na něj aspoň přibude tabule s názvem a rozbije tu velkou plochu. V reálu ho je možné vidět již nyní na zastávce Eden.

ICE_Laco
Host
ICE_Laco

Prečo stanice v Rakúsku a Nemecku prípadne aj v Holandsku vyzerajú normálne a v Čechách a na Slovensku ako keby ich kreslil nejaký ujo s IQ menším ako 50? To fakt nevieme zaplatiť nejaké renomované architektonické štúdio a navrhnúť niečo moderné a nadčasové?

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

Na SŽDC se tom nejspíš nikdo nevěnuje. Přitom smysluplný projekt by měl být standard a ne že o to musí obce bojovat…

Ondros
Host
Ondros

Občas vznikne i designově zajímavá stanice (např. Česká Lípa nebo horní nadráží v KV) a rychlodráha na letiště by taky měla mít design zastávek, který vzejde ze soutěže. Problém je v tom, že jsou to nahodilé akce, nikoliv běžný postup SŽDC. U přístřešků třeba chápu, že je žádoucí, aby měly jednotný design (samozřejmě opět vybraný ze soutěže), ale u větších stanic by postačily nějaké jednotící prvky a příp. preferované konstrukční řešení/cenový strop a jinak ať je každá větší stanice originálním dílem.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Horní nádr v Karlsbadu je právě ukázkovým příkladem naprosté anntiarchitektury – ergonomicky nesmyslné, materiálově i tvarově to vypadá jak z roku 1995. Co se „rychlodráhy na letiště“ (která nikdy žádnou rychlodráhou nebude), tam se obávám, že jsou stále ve hře ty dvacet let staré a naprosto psychopatické malůvky toho diletanta Kotase, ač byly nekonečně špatné už v době svého vzniku, natož dnes.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Protože v civilizovaným světě jsou si vědomi důležitosti architektury a vypisujou tendry. U nás se u dopravních staveb architektura vůbec neřeší, prostě se to bez výběrovýho řízení přiklepne SUDOPu a ten nadrásá nějakou obligátní strašnost, vodfajfkuje se, že to splňuje normy a to stačí. Že je to v drtivý většině hnusný a dysfunkční nikoho netrápí, stejně jako to, že jsou ty stavby většinou – právě díky naprosté nepromyšlenosti – neúměrně drahý. Pokud by se u nás tendry vypisovat začly, znamenalo by to konec toho zašpérovanýho stavu, jehož jediným důvodem jsou „správným směrem“ nastavený penězovody, a to je to poslední, co… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Opět potlesk ve stoje.

Pišta
Host
Pišta

A co Vyšehrad? Ten nechají definitivně spadnout?

Jakub
Host
Jakub

Nejsem si jist, ale budova podle mě je v soukromých rukou.

Daniel
Host
Daniel

Praha 2 chtěla nedávno budovu nádraží zachránit odkupem od soukromého developera, ale ten prý za to požaduje takovou cenu, že další pokračování jednání nemá v tuto chvíli smysl.

dopravák
Host
dopravák

A neexistují už náhodou minimálně návrhy na uzákonění možnosti ve veřejném zájmu vyvlastnit majiteli objekty, o které se nestará a nechá je jen chátrat?

Martin
Host
Martin

On je problem i v tom, ze drahy zastavku nechteji na Vysehrade, ale na Vytoni… pritom posunuti Vytone a Vysehradu nekam mezi by pomohlo…
Druha vec, je ze cena za zachovani nadrazi je ve forme dvou sklenenych administrativnich budov nalepenych na puvodni budovu…
Proste se ceka, az to zachranit nepujde…

František
Host
František

Někde mezi to být mělo, než začal nějaký chytrák kreslit standardizované betonové nástupiště na historický ocelový most, což je i dopravně blbost (mnohem menší obsloužené území v docházkové vzdálenosti). V tomto případě toho naštěstí vizualizace snesou dost…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jakože by stát vyvlastnil… mostní pilíře v Dyji u Hevlína? Torzo Eifellova mostu?

František
Host
František

Když převáží veřejný zájem – třeba na druhé koleji ve stopě bývalého mostu…

Honza P.
Host
Honza P.

Myslím, že za zmínku také stojí prodloužení nástupišť na 220 metrů.

Martin
Host
Martin

I na trati od Kacerova?

IGCT
Host
IGCT

Ten přístřešek nástupiště vypadá divně. Vůbec se mi nelíbí.

johny
Host
johny

To je na první pohled KOTASovina, bohužel. Ale jemu se to líbí, takže je to asi nějaká forma diagnózy.

Martin
Host
Martin

Taky mi puvodni navrh prijde lepsi, takovy lehci a vzdusnejsi…

Prokop
Host
Prokop

Souhlasím, původní návrh se mi zamloval více a měl jsem nějaké tušení že to podle vizualizace nevydrží a bude něco jinak

TPal.
Host
TPal.

Spíš bych tipoval mmCité. 🙂

Karel
Host
Karel

Kotasovy věci jsou sice nesmyslné, nedomyšlené, předražené a nefunkční, ale přece jenom nějakou svého druhu estetiku mají. Na rozdíl od těchto malůvek.

bohyn
Host
bohyn

– Autobusák v Hradci Králové
– Autobusák v Liberci
– Autobusák v Praze Letňanech
– Cirkusový stan, pardon, tramvajová zastávka K Barrandovu

Někdo si komplexy léčí velkým autem, pan architekt pro změnu zbytečnými konstrukčními prvky.

Xaver
Host
Xaver

No nějak si nejsem jistý, jestli ta nová podoba je architektonicky hodnotnější.

MildaIV
Host
MildaIV

Přesně to byla první věc co mě napadla. Vytvoří se místo, kde se žádný normální člověk nebude chtít vyskytovat. Zato pro rúzná individua to bude ráj.

Karel
Host
Karel

Jaká individua by měla zájem vyskytovat se na tak nepříjemných a nehostinných místech? V novém hostivařském průvanu s pokladnou v bunkru se taky nikdo zbytečně nezdržuje, natož individua.

Juraj
Host
Juraj

Sorryjako, ale ten původní byla čistá kotasovina – vysoké nosníky a lana, které neplní žádnou nosnou funkci a z nástupiště by ani nebyly vidět. To není architektura, to je jen megalomanie projektanta.

Xaver
Host
Xaver

Neříkám, že Kotasova alotria jsou výkvět architektury, ale tohle je snad ještě nudnější.
Btw. ty nosníky by byly vidět z vedlejšího nástupiště.

MildaIV
Host
MildaIV

Já bych ani tak neřešil pohled z vnějšku. Spíš útulnost pro toho, kdo těmito místu prochází. Je to sterilní jak infekční oddělení v nemocnici, které před týdnem narychlo zavřeli.

VRT
Host
VRT

Ten Kotas si tím musí něco kompenzovat, to není možný.

čecháček
Host
čecháček

Tuhle fotku neznáte?comment image

VRT
Host
VRT

Bohužel…

bohyn
Host
bohyn

Vizualizace hezká, ale udržovatelnost nulová

VRT
Host
VRT

Taky jak to udržovat, že?

bkp
Host
bkp

No ne, zastřešení s podhledem. Teď ještě víc pochopit, že zastřešení není luxus ani nutné zlo, a má tedy odpovídat běžné délce vlaků, viz. dosavadní Vršovice.

Kamui
Host
Kamui

Chápu to správně, že tímto se ze souběhu dvou dvoukolejek stane skutečná čtyřkolejka (tj. z každé traťové koleje půjde jet kamkoli)?

Jinak nevíte někdo, jestli ČD nemají v plánu v rámci téhle akce nechat si položit druhou kolej do ONJ-odjezd?

XXXD
Host
XXXD

V případě ONJ by to hlavně chtělo kolej, která by se napojovala jinam než na východní zhlaví Vršovic. Jinak by se taky docela hodily dvě koleje z Vršovic na Krč (čili přidat druhou kolej mezi Vršovicemi a Kačerovem).

Kamui
Host
Kamui

Tak přidat druhou kolej směrem do Krče by neměl být problém, prostor tam je.

Miroslav
Host
Miroslav

Ano budou tam dvě koleje, už je tam i na ně příprava. S tím bude souviset i úprava Phj-odjezd.

simbič
Host
simbič

Samozřejmě že je tam příprava. Ta je tam od začátku. Otázkou je, jestli vůbec někdy. Stejně jako dodělání kdysi zaříznutého přímého napojení depa Libeň rovnou směr hl.n.

Qěcy
Host
Qěcy

Cože? Nevím o tom, že by se měla stavět druhá kolej do Krče. Spodek tam na to je už nejméně padesat let.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Dvoukolejka až k mostu je docela priorita a je vyňatá z přípravy SP Prahy, protože to docela spěchá. Nejen my na ni tlačíme. Klíčové slovo je Výtoň.

Qěcy
Host
Qěcy

Ke kterému mostu?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce