Nový ruský letoun MC-21-300 má první povolení, začne sériová výroba
Letadlo MC-21-300. Foto: Dmitry Terekhov / Flickr.com
Výrobce označuje letoun za revoluci v ruském leteckém průmyslu.
Výrobce označuje letoun za revoluci v ruském leteckém průmyslu.
Přečetl jsem si článek , našel jsem si i originál znění a samozřejmě překlad je účelově neúplný. V první řadě toto nové letadlo má zaplnit potřebu po letadle středně dlouhé vzdálenosti na místním RU území a pak je možné uvažovat i o prodeji do zahraničí . Předně bych tady neřešil co kvalitně či nekvalitně jsou schopni v RU vyrobit a v jakých počtech. Podívejme se na výrobu jiných výrobců ve světě ( např. Bombardier – přestal turbovrtulová letadla vyrábět , Embraer hledá strategického investora s Boeingem to neklapl, ATR spolkl nadnárodní Airbus a Saab přestal 340 vyrábět úplně ) no… Číst vice »
Co konkrétně v textu účelově chybí?
Nevím, co měl na mysli Felix, ale já bych asi neopomenul zmínit 40% kompozitů, nejširší trup ve třídě, potřeba cca 800ks takových letadel jen v Rusku během 20 let. Srovnávat PW1400G by snad bylo lépe s PW1100G (A320Neo). Nevím ale, jestli tyto věci jde označit jako „účelové“. Kromě toho jsou v článku informace, které v originále nejsou, například o podílu zahraničních komponent, nebo o dvou verzích. Úplně jsem to nepochopil, tak upozorním jen na slovo „krásné“, kde zjevně patří tvar „krásný“. V posledním odstavci by se možná víc hodilo neutrální „UAC uvádí“, než mírně zabarvené „UAC tvrdí“. Anglický přepis jména… Číst vice »
I kdyby byl tento letoun svými parametry srovnatelný se západní konkurencí technicky i cenově, nedozná většího rozšíření ve světě, pokud nebude mít zaručený na stejné úrovni i servis, marketing, dostatek náhradních dílů a výcvik posádek. Právě v těchto věcech hrají Rusové stále ještě druhé housle.
V první větě slovo „pokud“ nahraďte slovem „protože“.
Tak uvidíme, jestli to dopadne jako vždycky.
Zejména kvůli nekvalitě celosvětého servisu. A kvůli nezájmu výrobce neschopného, krom polo-vojenské výroby, uspokojovat současně taky civilní uživatele
… Zhruba jak v tom vtipu:
„Ruskému člověku nevadí. že je chudobný, nesvobodný a bez perspektivy. Neboť je to tak od nepaměti.
Ale strašně jej štve, když jinde si běžní lidi žijí líp.“
To už bych spíš věřil těm méně dotovaných firmám z aerospace. Např. projekt malého letadla Baikal z UGZA
Servis a díly, ok…ale jak na to seženou přeškoleny piloty? 737 či a320 pilot je komodita na globálním trhu… Jít se radši školit na něco takovýho by znamenalo nemít možnost jít jinam.
Tak dobré no, a teď další fáze – kdy poprvé vzlétne verze s poslední geberací úsporných motorů (GENx, GTF…), bez toho je to už zase dnes převážně nekonkurenceschopné oproti NEO/MAXům…
Jako pořád je to ještě v duchu nejlepších socialistických tradicí: Dohnat a předehnat – Udržet krok – Neztratit stopu…
Nabizi bud PW1000, coz je nejuspornejsi soucasny motor v teto vykonostni tride, nebo rusky PD-14, coz muze byt volba pro staty jako Iran, ktere jsou pod sankcemi.
Aerodynamika je na tom lépe, než u 737/320. Zejména kvůli kompozitnímu křídlu, které může mít díky tomu větší štíhlost (menší odpor). Ve srovnání s konkurencí má MS vysoký podíl kompozitů, což se příznivě promítne do hmotnosti. Díky tomu si konstruktéři dovolili největší průměr trupu ve třídě (širší ulička, kratší nástupní časy). Případné srovnání ekonomie provozu musí brát v úvahu i všechny tyto faktory. Jde nám o celkové náklady, kam se počítá i pořizovací cena, údržba atd. A máme zde rizika spojená s embargy (to se už dotklo kompozitů, které museli sami vyvinout, a také např. avioniky). Je také prakticky jisté,… Číst vice »
Mně spíš překvapuje, že nějaké normálně použitelné dopravní letadlo dodnes nebyli schopní vyvinout v Severním Tchwj-wanu (tj. ČLR).
Jak to, že ne. Jejich Comac C919 je momentálně ve fázi testování. https://zdopravy.cz/comac-se-blizi-povoleni-k-letum-s-c919-vyrobu-ale-ohrozuji-trumpovy-restrikce-67432/
Trochu se jim to opožďuje, ale plánují to certifikovat v příštím roce: https://www.airway1.com/certification-of-comac-c919-jetliner-is-postponed-to-2022/
Trochu to rize čínské zlato hatí jen to, že většina komponent je západních (kromě draku). 🙂 Nicméně tím spíše asi mají šanci to dotáhnout, pokud nebudou mít nějaký kix v konstrukci, což bych nepředpokládal.
Něco jsem před pár léty zaznamenal, vzpomněl si na to, ověřil si to a ono jim to už létá: https://en.wikipedia.org/wiki/Comac_C919
Předmětné letadlo bude standardně poháněno rovněž zbrusu novými ruskými motory PD-14, nicméně na přání půjde osadit i motory z produkce P+W. Skvělé půlhodinové video o nových motorech PD-14 naleznete zde: https://www.youtube.com/watch?v=dz_u6QZu5bo
Není to MC-21, ale MS-21. Ovšem už jsem se s tím smířil :-).
Přičemž slova o „revoluci v ruském průmyslu“ opět dokazují, že Rusko je desetiletí za normálním světem. A nakonec to dopadne jako SSJ100.
Jako máte pravdu, protože v překladu by to mělo být MS, ale i výrobce na oficiální stránce to v anglické mutaci uvádí jako MC-21-300, takže bych to tak nehrotil. Prostě Irkut 21 😀
Až bude výrobce uvádět na stránkách v anglické verzi MS, budeme psát MS. Pokud výrobce pro neznalé azbuky používá C, tak píšeme C:-)
V pohodě… jen pro jistotu uveďme že zkratka pochází z Magistralnyj Samaljot 21vogo veka… takže pokud tu zkratku „přeložíme“ tak potom MS, ale takový překlad zkratek je poměrně neobvyklý, raději se nechává v originále..
Vždyť je to úplně jedno. Stejně to dopadne, že to jak s
Tu-204
Tu-334
Il-96,
SSJ
An140 (licenční výroba v ruské Samaře) nebo
An148158 (licenční výroba v ruské Voroněži)
= „mysleli jste to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“
https://russianplanes.net/prodyears
Rád se budu mýlit ale toto letadlo je další Suchoj SuperJet. Letadlo tak dotované ruským státem, že se vyplatí jim nelítat. Uvidíme co sankce. Avionitika je kompletne západní tak jako například podvozek, APU, atd. Vlastně i motory.
Superjet doplatil na velky podil zapadnich dilu, vcetne francouzskych motoru, jakmile byly uvaleny sankce, nastaly problemy se servisem. vyroba se temer zastavila.
MC-21 je temer kompletne rusky, kvuli tomu trval vyvoj tak dlouho. Navic ma nejlepsi parametry ve sve tride.
Dovolím si nesouhlasit, že špatné poprodejní chování k zákazníkům ruského státního výrobce aerospace je nějak zapříčiněno sankcemi kvůli agresivním, koloniálním válkám Ruska.
Je to obvyklá slabina tak velkých státních koncernů, zvláště v Rusku, kde papaláši si potřebují vydělat na bizarnosti typu „pozlacená“ štětka na umývání toalety …. to není vtip, ale ruská realita.
Neřkuli podvodné chování vůči zákazníkům, kdy např. do ČR nebo Alžírska byly z ruských státních aeropace firem dodávány nikoliv nové létadélka/vrtulníčky, ale zčásti zrezlé za cenu zbrusu nových.
Uvidíme, jak se jim bude dařit. Někdy bych se rád tímto novým Magistraľnym Camoľotem 21. věka proletěl…
Státní firma dala povolení státní firmě 😀
Ale uvidíme, když to rozlétají bez nějakých katastrof tak to bude v pohodě. Airbus s Boeingem asi nedoženou, Číňane si na domácí tratě vyvinou něco svého, takže to časem nahradí Superjety na domácí scéně.
Záleží na ceně a kvalitě produktů a jeho servisu. Pro některé státy okolo Ruska půjde o zajímavý produkt, díky ceně a blízkému servisu. Naopak v USA budou tyto letadla zřejmě podléhat sankcím.
Tak se podívejte jak dopadl SSJ, ani ruských satelitech o to moc zájem není. Pár jich má jen Arménie.
I v samotném Rusku mají letecké společnosti zájem na maximální ekonomii dopravy, a jsou běžně zvyklé kupovat/lízovat západní stroje. Takže pokud Irkut citelně nezrychlí vývoj aby dohnal aktuální stav (když vývoj začínal, byli cílovými parametry plusmínus na úrovni špičky, ale než ho dokončili je špička už zase jinde) tak bude bez nějaké formy dotace neprodejný…
Samozřejmě, takový Irán kvůli sankcím asi bude mít zájem velký, ale tam zase budou muset být neembargované motory (ruské) a s nima to zase nebude nic moc éro…
Napadlo někoho z diskutujících, že případnému obchodnímu úspěchu MC-21 napomáhají ekonomické sankce USA a EU?
Šlo by ten mechanismus pomoci k obchodnímu úspchu vysvětlit i nám, prostším jedincům?
Tak například na Írán jsou uvaleny sankce USA a týká se letadel, které obsahují minimálně 10 % amerických komponent – což zahrnuje nejen boeingy, ale i airbusy a ATRka. Pokud by Rusko mělo letadlo, které na amerických dílech nezávisí, nebo jen minimálně, mohli by je Íránu prodávat.
Jenže i ten Írán potřebuje něco co letá a ne neustále stojí a čeká na ND. Navíc v MC je toho že Západu celkem hodně.
Teď má (vyjma několika ATR z roku 2018) veskrze muzejní kousky, na které jim USA nedodá díly, takže to není žádná výhra. Problém je spíš v tom, co píšete, že v MC-21 je dost americké avioniky, takže bude nejspíš podléhat sankcím taktéž.
Otázka číslo dvě, debere toho Írán tolik, aby to proměnilo MC 21 na obchodně úspěšný letoun?
Těžko říct jak solventní jsou letečtí dopravci v Iránu.
Antonov chtěl do Iránu dodávat o106 takže před 15 letY kývnul na montáž v Iránu, ale odbyt v Iránu váznul (Antonov 140 = IrAn140 s ukrajinskými motory… turbovrtulový pro 50 PAX)
Přitom teoreticky měli odborníci v Antonov dost zkušeností s provozem v podobném prostředí jako v je v Iránu = starší typ Antonov An-32 (také turboprop,také cca 50 pax, také ukrajinské motory) létá v zemích okoléo Iránu (v hornatém terénu) – Afghánistán, Indie, Irák,….
Iran Air měl před znovuzavedením sankcí v roce 2018 objednáno téměř 200 letadel, mix regionálních typů i dálkových widebody. Stihlo být dodáno jen 13 ATR, dva A330 a jeden A321. A když poptáváte letadla jako B777 nebo A350, tak turboprop pro 50 pax vás moc nevytrhne.
Kdyby Irán měl zájem o civilní letadla z Ruska, tak mohl koupit nové:
Tu-204
Il-96
Tu-334
SSJ
An148/158 (licenční výroba v ruské Voroněži)
Il-114
An140 (licenční výroba v ruské Samaře)
Možná se pletu, ale iránský zájem byl naprosto nulový o civilní letadla z Ruska
Nebo olétané – v Ruské federaci je pro strýčka příhodu uloženo několik set Jak-40 či Tu-134, jejichž provoz shledali jejich vlastníci jako neekonomický
A sankce nejsou vysvětlením iránské nezájmu o civilní zboží z Ruska, neboť už během platnosti sankcí např. z Ruska byly do Iránu dodávány zbraně včetně olétaných letadel (Su-25) zdroj: SIPRI.
https://russianplanes.net/prodyears
On jim sice nikdo nedodá nová letadla, ale občas někde schrastí něco olétaného, a takový starší Airbus A320family je pořád někde úplně jinde než vykopávky typu Tu-134. Nicméně pravda, je zajímavé, že třeba SSJ nezkusili koupit.
Jasně.
Pokud mrkneme na letadla blížící se maximální kapacitě MC-21, např. Tu-154M, která dokonce létala u spousty iránských aerolinek.
A taky žádný úspěch !!!
Přitom dle přehledu Tu-154M je zřejmo, že je uskladněno spousta Tu-154M relativně nových (vyrobených v 90. letech).
Zajímavé, proč větší civilní letadla z Ruska jsou tak zoufalé. Zatímco např. vojenské Il-76 tak marné nejsou.
https://russianplanes.net/planelist/Tupolev/Tu-154
A uvidíme co z toho bude po nahrazení většiny komponentů „ekvivalenty“… ale jo, něco asi Iránci koupí, ale to nebudou stovky…
OK; toto skutečně ukáže až čas.
Úspěch se nedostaví, sice to myslí dobře, ale dopadne to jako vždycky. Oni neumí udržet konzistentní kvalitu a dodávat včas díly. Ten Superjet co vyrobili naposledy snad koupilo mimo Rusko jen Aeromexico a ještě jim ty stroje vraceli zpět.
No tak mě to ani nenapadlo, protože si stačí přečíst, kdo na tom letadle pracuje, namátkou:
Hamilton Sundstrand (USA), elektrické rozvody
Rockwell Collins (USA), avionika
Honeywell (USA), Thales (Francie), Elbit Systems (Izrael), Goodrich (USA), Zodiac Aerospace (Francie), Eaton (Irsko) na dalších klíčových systémech
To není samo o sobě špatně, letecký průmysl dávno není „národní“, takže to není „ruské“ letadlo, jen v Rusku vyráběné s významným podílem ruské technologie. Rozhodně se tak nedají obejít mezinárodní sankce.
Až vynese ten soud v Nizozemí rozsudek, kde potvrdí, že ta raketa BUK byla vystřelena z raketometu ruské armády, tak se dají očekávat další sankce, a ty zahraniční díly co potřebují do těch letadel také nemusí dostat.
Jinak klasika, vše zase dojede na poruchovost, nekvalitní výrobu a nedostupnost náhradních dílů mimo Rusko.
„Rusko si od letadla slibuje, že bude konkurencí pro Airbusy A320 a Boeingy 737 MAX.“, ve chvíli stejnou je Rusko poslední země, která neschválila navrácení B737 MAX zpět do provozu. Faul je to očividný, ale rozhodčím je zároveň trenér domácího družstva, takže s tím nikdo nic neudělá. Vesměs všechny objednávky jsou malá domů – nečekaně. Pro aerolinky, které už nebydlí doma u rodičů a můžou se tedy rozhodovat svobodně tohle odvaz nebude. V dnešní době je ekonomika jednoduchá – mít co nejvíce nejvýdělečnějších letadel stejného typu, kvůli snížení nákladů nejen na údržbu. Takže tento vstup 3. hráče pro ně moc… Číst vice »
Je to Rusko. Pro získání $ či € to klidně budou prodávat pod cenou do třetích zemí, přičemž ruský stát zadotuje výrobci export rublem.
Pokud nechtějí na věky skončit jen jako vývozci plynu a dovozci všeho, tak jejich snahu mít vlastní letadla chápu, ikdyž šance na mezinárodní úspěch je mizivá.
„V dnešní době je ekonomika jednoduchá – mít co nejvíce nejvýdělečnějších letadel stejného typu, kvůli snížení nákladů nejen na údržbu.“ No tohle platí v porovnání letadel stejného typy Airbus vs Boeing.
Zde ta cena bude určitě nižší a o dost (Ruské ceny jsou v technice v provnání se západem třetinové). Ovšem podmínkou bude nutnost mít dobrou udržbu. Pro zapad to nebude terno, ale pro státy okolo Ruska, v Africe a spol to bude mít zásadní roli.
Tak pro Rusko to bude mít vliv hlavně, že peníze ze letouny půjdou do ruské ekonomiky a ne na „západ“.
Kromě uvedenych a320 a 737 jim leze do zelí taky velmi povedená a nová a220-300.
Asi nebudou mít moc šancí na trzích, kde ten nákup není jen politickým rozhodnutím.
To bude záležet na tom, jak se ty letadla uvedou. Ano, ruský letadla měli spoustu problémů s dodávkou náhradních dílů a poruchovostí, ale oni rozhodně nestojí na místě a vyvíjí se raketovou rychlostí. Na rozdíl od Číňanů mají na čem stavět.
Namalovaný je to hezky, to letadlo je technologicky někde jinde než A320 a B737, pokud zvládnou kontrolu kvality a servisní podporu, můžou mít šanci.
„oni rozhodně nestojí na místě a vyvíjí se raketovou rychlostí“
🙂 Stěží dobíhají konec pelotonu. A problém je právě v tom, co tu někteří vydávají za ohromné plus – že si to letadlo celé chtějí postavit sami (pro jistotu, protože s Ruskem nechce nikdo nic mít kvůli jeho agresivitě a nevyzpytatelnosti). Např. vývoj u P&W nebo R-R se zaplatí ve více kusech dodaných motorů, takže vždycky bude levnější.
„to letadlo je technologicky někde jinde než A320 a B737“
Prosim tedy o vysvetleni, kde „jinde“. Dekuji.
Minimálně je vyvinuté v posledním desetiletí, zatímco B737 je ze 60. let a A320 z 80. let. Podmínka zachovat stejný type rating pro piloty a maximální možnou kompatibilitu pro údržbu znamená nějaká omezení toho, jaké změny si Boeing a Airbus můžou dovolit u modernizovaných verzí (neo, MAX). Konstruktéři úplně nového letounu takto omezení nejsou. Na druhou stranu konstruktéři ruského letadla jsou omezení možnostmi ruského průmyslu, což může vést zase k jiným nepříjemným kompromisům, to se teprve uvidí.
A320 dodnes žádnou významější koncepční vadou netrpí… zavádění kompozitů pokračuje „plíživou“ metodou, winglety se postupně aktualizují na nejnovější verze, neo motory jsou novější než má Irkut, takže co máte jinak na mysli? Navíc A220 je clean-sheet design a přesně v MC21 kategorii (A320/321 je o poznání výš, zhruba o třetinu vyšší MTOW).
Kde jste tenhle údaj vzal? MC-21-300 má MTOW 79 t, A320 78 t, A321XLR 101 t, ani to není o třetinu víc…
Nebo jinak – pokud se bavíme o „classic“ či „jurrasic“ sériích tak ano, mělo by být zhruba na úrovni NG/ceo… jinde je pojem hodně neurčitý, před-za-vedle?? 🙂
Asi tak. Dejme jim šanci.
Problém je, že v civilním letectví nemají na čem stavět. Jediná ruská civilní letadla, která s přivřením obou očí snesla srovnání se západní konkurencí jsou Il 14, respektive jeho český derivát Avia 14-32 a Il 18D.
SSJ je také hezky namalovaný, ale to je vše. Jinak je to poruchový krám (co letadlo, to originál), s mizernou servisní podporou, kterého se „všichni“ dva uživatelé mimo „ruskij mir“ rychle zbavili. Tohle bude to samé, kam to mužici nevnutí na sílu, tam to nikdo nekoupí.
Antonov An-2 nebyl špatný pro specifické účely (např. parašutisté nebo zásobování odlehlých vesnic). Tím nemyslím klasické pohodlné cestování linkou z bodu A do bodu B
Pokud jde o současné civilní produkty ruského aerospace, co říkáte na vrtulníček Ansat?
An 2 je to čemu s v civilizovaných zemích říká „bush plane“, ale ve srovnání s kanadskou konkurencí to je od počátku koncepčně zastaralé řešení.
Já bych to tak nezatracoval. Airbus A220 je oblíbený díky nízké spotřebě, ale aerolinky se rozhodují podle více faktorů a MC-21 může zabodovat nižší pořizovací cenou a dřívějším termínem dodání.
To je nesmysl. Rusové mají velmi malou výrobní kapacitu a ještě horší je to s kvalitou sériové výroby a servisní podporou. Co je vám platné, že jste letadlo pořídil levně když je každou chvíli porouchané a na ND čekáte dlouho.
To by se mělo dát zajistit smlouvou s výrobcem letadla – že si nekupuju jen letadlo stylem „tady máš a starej se“, ale i servisní podporu, s nějakými lhůtami a penále v případě jejich nedodržení. Pokud výrobce něco takového nenabízí nebo není ochoten na takové garance přistoupit, tak si jeho letadlo nekoupím.
Teď jste to přesně popsal. Nikdo soudný si to nekoupí. Stejně jako SSJ.
A překvapivě, když pískal na domácím hřišti trenér dnešních hostů (při uzemňování MAXe byla FAA ta co tvrdila ze všech nejdéle že „žádné problémy nejsou“) tak to bylo naopak… hezký příklad „nezaujatosti“… takže to bych sem ani netahal.