Nový jízdní řád v Libereckém kraji: velká výměna dopravců i přeshraniční linka
Cestující se mají po letech dočkat jízdenek v mobilní aplikaci i přenosných papírových jízdenek.
Nový jízdní řád v Libereckém kraji přinese velké změny především z pohledu nasazovaných vozidel a dopravců na Českolipsku. Provoz na železniční lince L4 Rumburk – Česká Lípa – Mladá Boleslav přebírá Die Länderbahn CZ, autobusy na Českolipsku převezme krajem vlastněný dopravce ČSAD Liberec.
Změny v autobusové dopravě jsou nejvýraznější díky většímu propojení se Středočeským krajem a Prahou. Mezi Prahou, Mladou Boleslaví a Turnovem budou ve vzájemném prokladu jezdit linky 700, 720, 730 a dohromady nabízí spojení zhruba každou hodinu celodenně a celotýdenně. Z Turnova pak spoje budou pokračovat dále do Tanvaldu, nebo Semil a dále do horských středisek (Harrachov, Horní Mísečky, Rokytnice nad Jizerou).
Mezi Prahou a Jabloncem nad Nisou bude v provozu linka 900 každou hodinu. Zhruba každé dvě hodiny pak bude linka pokračovat do Harrachova a Rokytnice nad Jizerou. „Linka 900 pomůže stabilizovat spojení Jablonecka s Prahou, které bylo z důvodu pandemie covid-19 ochromeno. Zároveň nabídne nejrychlejší spojení Prahy a horských středisek Harrachov a Rokytnice,“ vysvětluje Otto Pospíšil, jednatel společnosti KORID LK. Linka 900 bude navazovat v Tanvaldu na rychlíky R21 od Prahy, Mladé Boleslavi a Turnova.
První komerční linka v kraji pod integrací
Změnou je zapojení zcela komerční linky integrované do tarifu IDOL dopravce Enjoy Europe. Půjde o linku 190 z Bedřichova do Prahy a novou mezinárodní linku 905 z Prahy do polské Karpacze. Ta má jezdit jednou denně o víkendu. Podobně, ale neúspěšně, se kraj snažil o integraci se společností Quick Bus u spojení z Varnsdorfu do Prahy. „Jsme velmi rádi, že s dopravcem Enjoy Europe jsme nalezli cestu, jak vhodně začlenit komerční linku do integrované dopravy. Nová linka do Karpacze může být zejména v turistické sezóně velmi zajímavá, protože doposud propojení s touto částí Krkonoš neexistovalo,“ doplnil Pospíšil.
Nové bude spojení Prahy a Liberce v podobě linky 345. Ta nemá konkurovat expresním linkám mezi oběma městy, bude zastavovat v obcích a městech po trase. Nabídne i spojení ve velmi okrajových časech: v 0:25 z Černého Mostu do Liberce. Na Českolipsku dojde ke kompletnímu převzetí linek vnitřním dopravcem ČSAD Liberec, cestující čekají podstatně novější vozidla.
Na železnici bude zásadní změnou vstup Die Länderbahn CZ na linku L4, dopravce vystřídá České dráhy. Cestující bude vozit jednotkami Siemens Desiro. Na trať ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou se vrací České dráhy s motorovým vozem 810 namísto jednotek Siemens Desiro.
Konec nepřestupných papírových jízdenek
Liberecký kraj slíbil, že ještě letos začne s testováním mobilní aplikace Idolka v ostrém provozu. „Aplikaci jsme testovali od července, ale to lze vnímat jako laboratorní provoz. Teprve po nahrání na ostrou platební bránu zjistíme, zda se aplikace chová v provozu tak, jak má,“ upřesňuje Pospíšil. Dosud mají cestující v Libereckém kraji bez karty Opuscard smůlu a jejich tarif je nepřestupní, stejně tak neexistuje aplikace. Kraj slibuje, že během příštího roku modernizuje odbavovací systémy a postupně zavede přestupní papírové jízdenky s 2D kódem a možnost platby kartou.