Nový Hlavák ano, ale bez pergoly. Výzkumníci zjišťovali názory lidí na přestavbu nádraží
Dle průzkumu polovina lidí nesouhlasí se způsobem navržení střechy odbavovací haly.
Úpravy území hlavního nádraží v Praze lidé vnímají jako potřebné. U vítězného návrhu oceňují podobu parku a jeho propojení s odbavovací halou a Fantovou budovou. Kvitují také řešení dopravy v podobě nové tramvajové trati či rozšíření krátkodobého parkování. Největší kontroverze budí prostřednictvím komentářů a dotazů dřevěná střecha odbavovací haly, přezdívaná pergola.
Vyplývá to ze sběru názorů veřejnosti ohledně architektonického návrhu ze studia Henning Larsen Architects. Podněty mají být nyní využity při dopracování architektonické studie.
„Nádraží chceme změnit především kvůli tomu, že nebude stačit nárůstu počtu cestujících,“ uvádí Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic. Ta je vedle Prahy a dopravního podniku zadavatelem architektonické soutěže, která vzbudila svými neotřelými výsledky loni na podzim značný rozruch.
Z rozhovorů a průzkumů mezi cestujícími a obyvateli Prahy se podle Hofhanzla potvrdilo, že lidé chtějí hlavní nádraží změnit, ovšem měli výhrady k některým částem návrhu. Na ty by nyní měla studie reagovat.
Vědci zjišťovali, co si lidé myslí o „pergole na Hlaváku“. O výsledcích však musí mlčet
Podle náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka se lidé necítí dobře zejména ve Vrchlického sadech, přezdívaných kvůli kriminalitě Sherwood.
„Řešení parku z vítězného návrhu povede podle 67 % dotázaných k větší přehlednosti a pocitu bezpečí. Návrh je totiž sestaven tak, aby nevznikala temná místa a zákoutí,“ říká náměstek.
Zadavatelé soutěže nyní podle něj pokračují v jednání se zástupci památkové péče. Právě spor o to, zda je brutalistní budova nové odbavovací haly pod památkovou ochranou stejně jako historická Fantova budova poznamenal loňské vyhlašování vítěze soutěže. Správa železnic tehdy uvedla, že v době vyhlášení soutěžního dialogu hala zapsanou památkou nebyla a na seznam přibyla až během soutěže.
Praha se na jaře dohodla se SŽ, že realizaci vítězného soutěžního návrhu musí podpořit památkářský audit HIA. Takzvaný Heritage Impact Assessment pro výbor UNESCO ještě v Česku nevznikl.
Projekt nazvaný Šťastný Hlavák plánuje budovu haly a místo ní postavit největší dřevostavbu v Česku. Okamžitě se však zvedly hlasy zpochybňující tepelný komfort čekajících cestujících či upozorňující na nízkou životnost dřevěných konstrukcí.
Nové fotky i argumenty: Praha odpovídá na nejčastější kritiku Šťastného Hlaváku
Podle Hlaváčka se nyní vyjednává o tom, aby návrh navazoval na historický kontext a kulturní dědictví dané lokality.
Dalším krokem v přípravě projektu má být podepsání smlouvy architektonického studia Henning Larsen Architects s jednotlivými zadavateli.
Součástí komplexního pojetí projektu je také nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea přes ulici Politických vězňů do Washingtonovy ulice a dále k odbavovací hale a následně Opletalovou ulicí do Bolzanovy ulice.
Vybrané výsledky online ankety z období 10.–28. ledna 2024 (1612 respondentů):
67 % respondentů si myslí, že řešení parku povede k větší přehlednosti a pocitu bezpečí;
39 % si myslí, že celý prostor nové odbavovací haly a jejího okolí bude přehlednější a bude se v něm lépe orientovat;
32 % souhlasí, že nový návrh přináší cestujícím větší komfort oproti dnešku;
51 % nesouhlasí, jak je navržena střecha odbavovací haly.
Vybrané výsledky průzkumu veřejného mínění (osobní dotazování na hlavním nádraží a jeho okolí) z období 5.–26. června 2024 (1027 respondentů):
82 % hodnotí řešení Vrchlického sadů jako výrazné (49 %) a částečné (33 %) zlepšení;
83 % dotázaných vidí u nového návrhu zlepšení v dopadu na zvětšení prostoru pro čekání;
72 % vidí zlepšení přehlednosti oproti stávajícímu stavu;
82 % vidí zlepšení v propojení mezi parkem a Fantovou budovou;
73 % si myslí, že projekt pozitivně ovlivní atraktivitu Prahy.