Nový Hlavák ano, ale bez pergoly. Výzkumníci zjišťovali názory lidí na přestavbu nádraží
Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects
Dle průzkumu polovina lidí nesouhlasí se způsobem navržení střechy odbavovací haly.
Dodatek: Pokud by demolice haly nevyšla, tak bych zrušil některé obchodní jednotky, pustil do dolní části více světla, upravil vstupy do metra, přidal pohyblivé chodníky (travelátory) a více míst k sezení na pohodlných sedačkách a propojil více odbavovací halu s Fantovou budovou… Plus ještě zrekonstruovat podchody a zbývající nástupiště a udělat něco s těma hnusnýma skvrnama na již zrekonstruovaných nástupištích. Vizuální smog a reklamy z podchodu vyhodit. Prostor před nádražní budovou upravit jako v původním návrhu. Skleněné tubusy zbourat.
A co špinavé dlaždice v hale, podlaha je odporná, pak ta červená barva, která dělá z prostoru hrůzu – zmenř´šuje jej opticky, zastaralé osvětlení, je to jako v nějaké díře. Dnes se dává přednostně na celém světě přednost bílé barvě na veřejných prostorách. A orientačně se značí A.B,C:D,E, F po celé Evropě, Praha má JIH a Sever, ale to je úplně nesmyslné. Nový orientální návrh Dánů. kteří si tímto dělají z Prahy blázny, protože to si už projektanti v celé Evropě mezi sebou řekli, jak to v Praze vypadá a chodí, jak se dělají rozhodovací procesy. Praha takto začne být… Číst vice »
Mě se toho ,,PRŮZKUMU nepodařilo zúčastnit přestože jsem se o něj aktivně zajímal! Kde prosím probíhal?
Pokud se to postaví, dopadne to jako Eiffelova věži či mosty na Výtoni. V dobe jejich stavby byli skoro všichni proti. Je to hnusné, zničilo to pohled na PAříž, výhled na Vyšehrad. A ted? Ted to skoro všichni brání vlastním tělem.
Vámi zminovane příklady byly unikáty.. Tohle je laciná blbost, na které si někdo namasti kapsu
V době vzniku všichni každou změnu považují za blbost a jsou proti ní, to je normální snad na celém světě. Bohužel u nás tamuhle fenoménu podlehla na Letné nová národní knihovna. To, jestli tato stavba bude dobrá ukáže až budoucnost a hlavně kvalita výstavby. I dřevěná stavba může při kvalitním provedení a správné údržbě vydržet stovky let. Mě osobně se ale tento projekt nelíbí pro jeho otevřenost a tím spojené vystavení cestujících venkovní nepohodě, což ze stavby udělá v zimě a za větru nepoužitelné místo a divím se, že to vůbec někdo navrhl.
Uvědomte si, že o budovu se bude starat správa železnic, které bych nesvěřil ani zalévání mého kaktusu.
Chcete srovnávat kvalitně propracované projekty s tímto?? Vámi zmiňované stavby alespoň nedemolují kulturní památku.
Já se picnu, co je na nové odbavovací hale tak krásného, že je „památkou“ ?
Díky bohu výpis památek nezávisí na vašem soudu o „krásném“ a „ošklivém“
Tancujeme okolo nevhodného návrh, který nikdy neměl vzniknout. Ale lidé, kteří to doporučili to, nejsou „chlapi“, kteří by řekli, spletli jsme se (jako univerzální výmluvu), a na magistrátu není vůle, to zastavit. Zastupitelům je to možná úplně jedno.
Ať oni jsmenovitě řeknou, proč to chtějí, nechtějí, kolik podobných projektů viděli.
A nebo to vůbec nedovedou posoudit protože „Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí.
A pak to má zastánce mezi lidmi, kteří nikdy žádný projekt nebo realizaci takové stavby neviděli a myslí si, že je to moderní. Ono to ale moderní není, pouze se tím zesměšníme.
Taková architektura, vážení představitelé Prahy, se hodí akorát do Disneylandu, kde se ovšem za dva roky může vyměnit, protože si na sebe vydělá. Ano u takové architektury se počítá s likvidací ve středně dlouhém horizontu – cca 6 let. Podobně jako s pavilony ny světových výstavištích. Vážení představitelé Prahy, zamyslete se nad tím, jestli je Praha skutečně tak bohatá, aby to mohla za 6 let zbourat. Myslím že si Dánové z vás hodně moc vystřelili, a dnes se vám za zády vysmívají, jak vás napálili. Problém je i v tom, že vy tomu nerozumíte, to by nevadilo, ale nemáte, podle… Číst vice »
Nechce se nam rekonstruovat Rudolfinum a uklidit na Vltavske – postavime tam Filharmonii. Neumime opravit strechu na Hlavaku. Postavime tam pergolu. Není dulezite co delas ale jak u toho vypadáš, coz?
Souhlas, i ta filharmonie má hned asi 10 pergol. Mi to připadá, jako když ty firmy tahají z šuplíku projekty, se kterými je jinde vyhodili, a vím, že to není možné, ale podle mne ta úroveń je taková.
Rudolfinum je male. Mnoho svetových filharmonií nemuže v Praze koncertovat, není tu tak velký sám. 120 se v PRaze nepostavil žádny velký koncertní sál. Jsme snad národem mnoha významných hudebních skladatelů a výborných koncertních těles. Vltavská filharmonie je potřeba. Tečka.
Je potřeba větší koncertní sál. Ale proč zrovna v této konkrétní podobě? Tečka.
Bourat celou halu a místo ní tam dát „největší dřevěnou stavbu“ je nesmysl. Naši předkové věděli, proč takovéto stavby nestavěli, v zimě tam bude zima, v létě vedro, dřevo oprší a zčerná. Máme tady mnohem náročnější klima než třeba Anglie nebo Holandsko, rozpětí teplot je enormní. Navíc v Praze je spousta jiných hnusných staveb, které by bylo potřeba řešit a bourat, ale hlavní nádraží to není. Krom toho by snad bylo možné navrhnou ve stejném stylu, kov a sklo nějakou pergolu, která by zastřešila část parku a přístup k tramvajím, na to není potřeba tak obrovský zásah. Upřímně se mi… Číst vice »
ABSOLUTNÍ SOUHLAS.
SOUHLAS SE SOUHLASEM.
Rozdíl teplot je enormní? Ale notak… Praha leží v mírném pásmu a rozdíly teplot mezi létem a zimou nejsou nijak velké a už vůbec ne enormní.
Stačí trochu guglit, u nás teploty v rozmetí – 15 až + 40 v Anglii – 5 až + 25. braný dlouhodobý průměr.Ono enormní, na věčné časy a podobmé veličiny jsou nedefinovatelné.
Nejvíce zarážející je, že ze 3 vítězných návrhů porota vybrala jediný, který ABSOLUTNÍM ZPŮSOBEM IGNORUJE ZADÁNÍ SOUTĚŽE. Brutalistní budovy jsou v Praze demolovány mávnutím ruky a tento návrh chce zdemolovat další (zachování podlahy opravdu není šetrné zacházení s původní budovou). NOH navíc pod památkovou ochranu spadala již před výsledky soutěže jakožto součást celku spolu s Fantovou budovou. Památkáři ji později jen přidali samostatně, když zjistili, že to není blbuvzdorné (Hřibuvzdorné).
ABSOLUTNÍ SOUHLAS.
SOUHLAS SE SOUHLASEM.
Hlavne at vyresi zachody,to zatim nezvladli.Vecne tam nekdo zapasi s kartou a kdyz uz se k tomu pisoaru s kufrem dostanete,tak vam jezdi Natasa s hadrem za zadama.Hospod mraky,ale placeny hajzlik jeden.
Tu pergolu ať postaví třeba v rámci plánovaného terminálu Praha-východ. Tam by se to hodilo. Do centra Prahy se to nehodí.
Postavit místo té dřevěné střechy střechu že skla a oceli (třeba ve stylu historického zastřešení na nástupišti nebo naopak moderní střechu i s krytím po stranách) Jinak to nechat tak, jak to je. Ale kdyby zmizely např. ty skleněné tubusy, nezlobil bych se.
P.S. Klidně se inspirujte v Německu či Rakousku.
Ani se nedivím,normální občan z takovou hloupostí nemůže souhlasit a o to víc místní obyvatelé,pokud se jich tedy někdo někdy ptal…..??jen památkáři souhlasí..zvláštní je,že zrovna oni se vyjadřují skoro ke všemu a zastřešení,které absolutně mění ráz Hlavního nádraží jim nevadí..??
Myslím, že památkáři se vyjádřili k částečné demolici NOH zamítavě s argumentem, že NOH je nedílnou součástí památkově chráněné Fantovy budovy.
Organizátoři soutěže se to však nyní snaží zvrátit, protože jsou v tom už velké prachy. Uvidíme, jak se bude bourat a pergolovat.
Organizátoři soutěže si hlavně nechtějí připustit, že primární příčinou poprasku okolo Pergoly bylo jejich neumětelství – špatně napsané zadání této soutěže.
Vítězný projekt navíc naprosto ignoruje autorská práva architektů NOH ze 70. let.
Památkáři dřevěnou pergolu odmítají, to se mýlíte.
Tady se snad nic moderního nepostavi. Proste jako národ nemáme odvahu stavět zajimave stavby. Je to velká skoda. Národní knihovna by teď určitě byla jedna z hlavních turist atrakci. Snad hlavak nedopadne stejně.
Souhlas.Co čech to expert na všechno, teď i na architekturu….
Takže to znamená, že když se mi něco nelíbí, tak mám držet hubu, protože nejsem architekt? Ti doufám ne!!!
To proti čemu jedna generace bojuje je za pár let často vnímáno jako obrovský poklad který je nutné chránit a přitom jediný rozdíl je v tom na co je ta která generace zvykla.
Pár takových případů historie skutečně zaznamenala.
A pak byla ale také řada věcí, které s hnusné postavily a hnusné zůstaly.
Opravdu Praha potřebuje investovat do turistických atrakcí? Aby italští a ruští majitelé nemovitostí měli vyšší zisky z krátkodobých pronájmů bytových jednotek?
Nezdá se mi, že by hlavním problémem Prahy byl nedostatek turistů …
Prostě jako národ nemáme odvahu zbourat normální funkční barák a postavit si místo něj altánek bez střechy. Ach, jak jsme přízemní…
Architektura/design má obsahovat dva základní prvky: umění a užitek. Nemá to být soutěž exhibicionistů, kdo vymyslí větší šílenost.
Pane, vy jste hloupý člověk. Běžte se podívat na Karlín a na pražské periferie, jak tam staví moderní budovy. Do historického centra to netahejte.
Kámen úrazu je, že místo účelných a praktických staveb veřejnosti vnucujete nepraktická UMĚLECKÁ DÍLA která naprosto nerespektují potřeby nás jako jejich uživatelů, případně rovnou padají(galerie na pařížském letišti, most milénia v Londýně,….)! Páni ARCHITEKTI přestaňte dělat UMĚNÍ a staňte se opět řemeslníky třeba jako byl p. ARCHITEKT HLÁVKA co začínal ve Vídni jako prachsprostej zedník!
Národní knihovna má být knihovna a né turistická atrakce !!
A není ta pergola ta hlavní součást návrhu? Je to potom ještě ten vítězný návrh, když se zruší pergola?
Já nevím, já bych akceptoval že si ze sebe občas umíme udělat srandu a pergolu nechal.
Jak bude pod nulou tak se tam zapálí ohně u kterých se budou lidé hřát – aspoň by to bylo vtipné a unikátní.:-)
Ke každé jízdence v zimě špekáček z Kosteleckých uzenin a prut na opékání v ceně.
Hala ke navrzena uzavrena…
Ale nejhorší na tom návrhu je, že pergola už za 5 let bude stát. Tady sranda končí, organizátoři to myslí úplně vážně a jsou přesvědčeni, že je to pro cestující to nejlepší.
Nejlíp se podívat , jak takové nové nádraží vypadá třeba ve Vídni nebo v Berlíně. Kolik to má pater , jak tam jezdí tramvaje , kde tam parkují auta , kolik lidí jede v těch rovinatých městech na vlak kolmo , ….kolik je tam obchodů. Ve střední deštivé Evropě s plískanicemi a jarními mrazy do kvètna vymyslet pergolu je ignorance a bezohlednost k cestujícím.
Taky mít si kam sednout (sotva někdo nechá cestujícího sednout si třeba v Intersportu nebo v drogerce), rozumně projít nádražní budovou (kromě eskalátorů by to chtělo kamenná schodiště)…
Přesně tak, i na tohle je ta Vídeň docela dobrá. I když je to spíš obchoďák než nádraží, tak je dobře přehledný a narozdíl třeba od Říma (Roma Terminni) se tam skoro nedá zabloudit.
Jen se zapomnělo na poštovní schránku, o poště ani nemluvim, ta na nádražích poslední roky nebývá, ale místo kam hodit pozdrav z cesty by to chtělo.
Třeba bylo součástí zadání vytvořit prostor, který nebude přitahovat bezdomovce. Jen na cestující se při plnění zadání jaksi zapomnělo.
V Dánsku taky leje hodně, takže architekti s tímto počasím mají mnoho zkušenosti
No to je dobra otazka. Jak vypada nadrazi v Kodani? Postavil Henning Larsen nejakou takovou pergolu v Dansku?
Bohužel se jejich zkušenosti na návrhu nijak viditelně nepodepsaly, řekl bych…
Tak proč nám sem vnucují Blízký východ ?
Je pravda, že kdyby se dřevěná konstrukce nahradila podobnou z oceli… zvláště kdyby připomínala litinové zastřešení kolejového prostoru… návrh by byl v konzervativním Česku přijat lépe.
A co jako? Jsme snad Dubaj?
Co mate s tou Dubaji?
Vy tomu klidně říkejte secese, jako pan Jiří Svoboda, odborník na SŽ a architektonické styly.
V konzervativnim cesku… Problem je, ze navrh chce zbourat pulku solidniho baraku a nahradit ho pergolou. To vidim jako zhorseni komfortu. Ta myslenka, ze lidi vybehnou po schodech nahoru aby si mohli prejit magistralu a pak zase sebehnout dolu do podchodu se mi pak taky jevi dost pochybne.
Jinak krasa toho navrhu spociva v tom, ze je tam uklizeno, a ze tam jsou slecny v minisuknich misto bezdomovcu a zevlaku. Toho dosahneme jak prosim?
Myslím že představa je, že po schodech budou chodit primárně lidi, které na magistrále vysadí autobus nebo taxi, a si část těch, kterí vystoupí u prvního nástupiště.
Takze cestujici z dalkovych autobusu nebo z/na letiste. Ti urcite to pevne schodiste oceni. Podobne jako na Veleslavine.
Z/na letiště se už do té doby využije podzemní nádraží. A dálkové autobusy jsou pro EU dočasné řešení.
Tak, že budeme žít mimo realitu a říkat, že císař má nové šaty…
To bych si moc přál. ❤️
Pokud by byl stejně otevřený a vysoký jako ta pergola ,tak by to bylo stejné! Uvědomte si, že střecha je ve 3tím patře a déšť a sníh nepadají kolmo k zemi! Takže když foukne vítr tak střecha jako by nebyla!!
Mě by zajímalo, jestli ta podoba je opravdu náhodná https://www.mm-holz.com/cs/reference/centralni-mesita
Už to někde proběhlo, jen jsem žádnou reakci nikdy nezaznamenal 🙂
Možná je to náhoda, možná se tím inspirovali, což se jistě běžně děje. Veřejně bude autor nepochybně tvrdit, že je to náhoda.
V postmoderní společnosti se vše navzájem ovlivňuje. Stylově, jaksi nelze přijít s něčím, co dosud ještě nebylo. Nápadná podoba pergoly bude náhodná jako potřeba podzemní železnice v Praze – Nového spojení 2. Zkrátka hledá se nejpřínosnější řešení. Přestože se může zdát nesmyslné, z hlediska budoucích potřeb nejpřínosnější být může. Mají-li například vzniknout čekací zóny pod nástupišti 5-7(8) až se budou rekonstruovat. V případě vítězné varianty Nového spojení 2 se zas může zdát nesmyslné vynechat stanici Karlovo náměstí. Ovšem Nové spojení 2 nemusí sloužit pouze pro příměstskou dopravu. Větev Praha-Smíchov – Praha-Karlín využijí také někteří cestující např. z Modřan, Barrandova nebo… Číst vice »
Když jsem poprvé viděl návrh, myslel jsem si, že je to fotka Prorokovy mešity v Medíně. Pak jsem si přečetl, že to je návrh pro Prahu.
Musím se přiznat, že když jsem ten návrh viděl poprvé, tak jsem se celkem zhrozil. Čím víckrát jsem na něj koukal a čím detailněji jsem si to ho procházel, tak tím víc se mi libí.
Ten návrh je skutečně unikátní a doufám, že ho realizují. Jasně, po chvilce to nejspíš nebude vypadat tak pěkně a čistě jako na vizualizacích, ale měli bychom spíše tlačit SŽ do lepší údržby, než se navždy smířit s tím, že bude vše permanentně špinavé.
1. Ano, máte pravdu, že ten návrh je unikátní, ovšem pouze za podmínky, že náhodou zapomenu na, panem Cikcak, výše uvedenou svatyni v Cambridge pro 1 000 věřících.
2. Zdá se mi, že doposud vy osobně jste toho na SŽ ohledně údržby majetku asi moc nevytlačil, protože SŽ si vesele žije dál svým životem.
3. Jsem alergický na bezpohlavní formulace typu „mělo by se…“, případně „měli bychom…“. To je snad povinnost managementu, který je za to dobře placen a když to nefunguje, tak na to má páky zřizovatel.
No jasně, protože v lidských dějinách nikdy nikoho nenapadlo udělat dekorativní sloupovou klenbu, žejo.
Pergola je to nejmenší, co mi na tom návrhu vadí. Naopak, jako stavba je pěkná, relativně doplňuje starou budovu nádraží a otevírá pohled na ni. A hlavně zastřešuje zastávku tramvají, což neměl žádný z dalších návrhů z finále a pro cestujícího to je neocenitelná věc.
Co je mnohem větší problém, to je zmenšení odbavovací haly nádraží, které má paradoxně v budoucnu pojmout trojnásobek cestujících (ze současných 80 000 denně na 200 000) To problém prostě bude. Ti lidé se tam nemají šanci při špičce vejít.
A řešení parku taky není úplně šťastné upřímně…
Ta čekací zóna se ztrojnásobí v tom horním patře, kde se opravdu čeká. Dole se čeká málokdy.
V pátek odpoledne se na hlavním nádraží čeká, kde může… Ano, vím, že by měly z horního patra komplet zmizet obchody, ale to za mě vyřeší maximálně současný počet cestujících, ne ten budoucí.
V zimě se u vstupů čeká minimálně, i v pátek. Jednak proto, že lidé se rádi tlačí u odjezdových tabulí (ty dole nejsou), a jednak je tam věčně cítit cigaretový dým.
Plus tedy ta spodní část u skleněné fasády se skoro nedá vytopit, takže je to extrémně nehostinné místo.
Zatímco kolonáda se bude vytápět přímo výtečně a bude to oáza společenského života šotoušů.
Proč by se to mělo vytápět? Vy v zimě přijedete na nádraží v tričku a žabkách? Já cestuji oblečený podle venkovní teploty. A zejména nesnáším přetopenou MHD.
No a kdyz prsi, tak cestuji s destnikem. Takze na co vubec stavet jakoukoliv strechu…
Tak mozna se jen spatne koukam, ale neni to podle toho navrhu jedna velka otevrena ratejna?
Špatně se koukáte, je tam zavírací skleněná stěna (jo, není úplně výrazná) oddělující dvoupatrovou část haly od toho předku, který je dnes jednopatrový uzavřený, nově bude jen zastřešený (zato až k tramvajím).
Tak odjezdové tabule dole…? Obrovská nad středními dvojeskalátory a veliké na bočních stěnách cca uprostřed haly…
A když to místo nebude uzavřené, tak bude v minus 15 stupních, v mlze, ve vedru nebo obřích deštích příjemnější?
A vemte si tu kosu dole v metru….
Čeká se dole i nahoře.
Nějaké čekací zóny by měli vzniknout pod nástupišti 5-7(8) až se budou rekonstruovat
Ty zóny jsou tam už dávno, když dobrá správa hraje s cestujícími hru, na který perón přijede vlak, co má za pět minut pravidelný odjezd.
Kam nemají šanci se vejít? Stejně většina cestujících přichází pár minut před odjezdem a halou jenom projde.
Jo my pravidelní cestující na svých pravidelných cestách ano, ale tady se spíš bavíme o turistech a ti přichází s dostatečným předstihem. To ostatně já taky, pokud jedu třeba do Vídně.
A prestupy, že….
Má někdo nějaké porovnání třeba s roky 1996-99 kdy pamatuju nádraží opravdu narvané (ráno, když přijely vlaky od Benešova, Kolína a Berouna a pár rychlíků, byl podchod plný lidí, dneska je lidí daleko míň a dělají se zácpy u eskalátorů a travelátorů). Jako jestli to bude víc i proti tehdejšímu stavu nebo jen proti dnešnímu, kdy se lidi už dost odnaučili jezdit vlakem.
Každému se líbí něco … ale pergola v navržené podobě by vedla k tomu, že vstupy do stanice metra by byly reálně nekryté a nástupiště by v podstatě byla napůl „venku“ … stávající hala totiž krom jiného zde plné funkci vestibulu stanice.
To i za běžných podmínek nic moc, pokud bude jako bonus lejt/sněžit a k tomu ještě zafučí, tak to bude fakt bájo.
Bylo by to podobné, jako kdyby na Vyšehradě nebo Motole bylo odstraněno prosklení stanic a zůstala tam jen střecha.
Nástupiště by fakt nebylo napůl venku a na světě je běžné že stanice metra nemají vestibul, viz třeba M1 v Budapešti nebo UBahny v Německu
M1 je malinká podzemní tramvaj, kam vede pár schodů a odbavuje najednou jen desítky cestujících, takže tam to stačí. Tohle je přecejen hlavák, kde se pohybují klidně tisíce lidí a ne všichni to berou hned z ulice nebo metra na nástupiště. Co po cestách vidím je, že hlavák ve větším městě má právě velký vestibul, často spojený s nákupním centrem a navazující dopravou, moc často vás to nevyvrhne rovnou ven na chodník.
Jenže Ubahny i M1 v BP jsou skoro 150 let staré. Mladší metro a stanice vestibul mívají .
Hlavně již mimulá zima ukázala jak je ten nápad z pergolou pitomý . Při větrném nebo bouřlivém počasí to bude peklo. A ta tramvajová trať ? Už teď se ta tramvaj na Václaváku jeví jako hloupost . Ž tam budou kácet stromy a stavět stožáry a troleje…
Souhlasím pouze s první částí komentáře.
Ta tramvaj tam potřebná je.
Úplně stejně jako na Vyšehradě a spousty jiných stanic. V čem je problém?
Tak to udelejte ze skla a betonu…
Ale to už tam přece je.
Včetně zastřešeného náměstí s tramvajovou tratí?
Výsledky ankety jsou dobré, tak hurá do přípravy, každý další rok v tohle stavu je utrpení. Jen ať máme co nejdříve tento nový hlavák a můžeme se hádat a dělat odborníky u něčeho jiného.
Stačila by obnova parku, přivedení nové tramvajové trati a šetrná rekonstrukce nové budovy. Ta Fantova už je zrekonstruována hezky… pak ještě ideálně vyřešit problém s magistrálou.
Nějak mi do toho ale tahle magalomanská kontrukce nezapadá.. na místo nehodí a ničí původní cennou stavbu. Když se chtějí architekti vyřádit, tak mají možnost třeba na nových připravovaných terminálech VRT, v centru Prahy to ale chce citlivější přístup.
Jenže ta nová odbavovací hala se svými proporcemi (obrovská šířka, vůči které je i ta nemalá šířka málo a prostor působí tísnivě) a totálním odříznutím Fantovy budovy je přesně ten důvod, proč Hlavák funguje blbě. A pokud bude celá zachovaná, bude fungovat blbě dál. Její myšlenka s velkým „zastřešeným náměstím“ včetně přestupu na metro, atd. přitom nebyla vůbec marná. Ale je podle mě na čase si přiznat, že realizace se silně nepovedla. A ta „rekonstrukce“ v podání Patrika Kotase a Grandi Stazioni (spíš pokus o narvání maxima obchodní plochy všude na úkor prostor pro cestující, kde by se dalo v… Číst vice »
Pardon, mělo být samozřejmě „vůči které je i ta nemalá výška málo“
Mě se to taky líbí a je to odvážné řešení. Šel bych do toho, chce to trochu odvahy rázně v Praze měnit věci a to tu dost chybí
Ona právě magistrála, ale i ta nová budova (kterou mám jinak velmi rád a jejíchž autorů si velmi vážím) vstoupila do prostoru Vrchlického sadů velmi drsným způsobem: V podstatě polovina toho parku ( https://mapy.cz/s/cevonovele ) přestala plnit svou původní funkci a byla degradována na nějakou „nárazníkovou zeleň“. To je dáno jednak rozdělení parku výraznou pěší podélnou osou a pak následné rozčtvcení této plochy samotnou novou budovou. Pokud bychom do této situace přivedi tramvajovu trať bez dalších změn, toto rozdělení bychom ještě posílili a funkce parku by byla dále oslabena. Klíčové pro zlepšení situace je umožnit volný pohyb po obou stranách… Číst vice »
Stávající budova ale zcela selhává právě v tom propojení parku a úrovně magistrály, kde mají vzniknout nové funkce vč. autobusového nádraží. A to není nedopatření, ona tak byla navržena, aby Fantovu budovu s magistrálou úplně odřízla.
Ano ! Kde tam je plánovaná stanice Opera ? Když jsem se na to zeptal na výstavce v Emauzích , vůbec ta dáma nevěděla vo co gou….
Na to už se snad zapomnělo. Stejně jako na Vyšehrad nebo později Výtoň (blíž k vltavě). Naposledy měla být pod zemí v rámci toho „metra“ linky S, ale to je čirá fantasmagorie.
Zeptám se možná blbě, tak mě hned prosim neukamenujte.
Čistě teoreticky – kdyby se ta autostráda zahrabala pod zem, a místo ní byl prostor před nádražím, šlo by to, nebo je v její ose vestibul metra?
Zahrabat magistrálu by byla hloupost z více důvodů, jeden z nich opravdu je, že se to tam do podzemí nevejde – jsou tam dvě linky metra, železniční tunely (a ty budou potřeba další) a kolektory.
Viděl jsem řezy prokazující opak, vešlo by se. Ale cenově by to byla úplně jiná částka. Stačí prohledat, jsou dostupné online
Magistrála se bude dobudoucna proměňovat v obyčejnou městskou ulici, která bude mít dva maximálně čtyři pruhy. S tolika auty jezdícími v centru se prostě nepočítá a to je dobře. Už by se s tím mělo co nejdřív začít, napřed mýtné za vjezd do centra a nízkoemisní zóny, později dobudovat městský okruh a s ním definitivně tu hrůzu, co rozřízla město vejpůl proměnit na třídu s cyklostezkou, buspruhem na Florenc, stromy, obchody a kavárny (možná zachovat jeden pruh a nějaké to parkování pro místní a invalidy). Pak to i na hlaváku bude paráda
To by se musela magistrála zakopat až do cca -3 patra, protože pod ní jsou hned vstupy do podchodů a pod tím ještě pokladny. Jak tohle vyřešit je docela složité, když křižovatka u Muzea je v cca +3 patře a pak potřebujete nějak se vrátit na most nad Masarykovým nádražím.
Když už magistrátu zakopat, tak minimálně až po Těšnov.
Dobrá, protáhne se to tam mezi tunely metra, kanalizace a kolektorů, aby to včas vyjelo na Hlávkům most? pak z toho začíná být tunel od Nuseláku po Holešovice.
Praha začíná být v podzemí docela hustá.
Za mě by se magistrála měla zcivilizovat na normální ulici(e) (se stromy), především mezi Nuselákem a Těšnovem, jak jsem tu už několikrát podotkl a i jiní přispěvatelé taky zmínili.
Ono by šlo dát jí pod zem jinde. Proč si pořád všichni myslí, že jakási magistrála musí vést ausgerechnet tudy? Protože tam udělal čáru normalizační plánovač? Velké peníze to bude stát tak jako tak…
Navržený přechod přes magistrálu v ose hlavního vchodu do Fantovy budovy vznikne v dřívější etapě, nebo jedině až bude rozhodnuto o celém zvytku projektu?
Můj odhad: když koukám na plánované stavby správy železnic, mají tam opravu stropní desky nové haly (2024-2026). To je na magistrále přesně v místě, kde má být nový přechod. Takže nejspíš když se to opraví, bude finální stav už s přechodem ? Jen tipuju
Kéž by! Jsem však bohužel dost skeptický, že máte pravdu.
Ano, přechod přes městskou dálnici namísto podchodu, to je ohromný pokrok. Takový slavičínsko-kocourkovský.
Někde se uvádělo 2025, tak uvidíme.
„Nový hlavák“ bez zastřešení je nesmysl – onen výtězný architektonický koncept bez zastřešené piazety nefunguje – konečně představte si, jak by prostor na průvodním obrázku fungoval, kdyby byl vystaven sněhu, dešti a přímému slunci.
Buď realizujme výtěznou koncepci, nebo ji zcela opusťme a hledejme jiné řešení.
Tak ten návrh se zastřešením pergolou bude fungovat asi tak stejně jako bez pergoly.
Bude tam pršet, sněžit, foukat atd. atd.
Souhlas, až teda na toho „výtěze“ 🙂
Díky za upozornění – jako dyslektik se s tím potýkám neustále:)
Ta „pergola“ tam teoreticky může vzniknout i bez bourání střechy jako nástavba na novou odbavovací halu.
Takže se nezbavíme příšerné nové haly a ještě to bude stát spoustu peněz?
Když to zablokují různé spolky že to je památka tak nic jiného asi nezbyde…
Kdo byl někdy v zimě na hlavním nádraží ví, jaké tam je teplo oproti venku. Jaké tam bude teplo když se polovina uzavřené haly odstraní a dá místo ní 2x tak vysoká pergola. Argument Hřiba, že střechou teče a je potřeba to řešit proto postavíme něco, co většina lidí nechce. Ještě mě dojalo, že respektují původní budovu, proto zůstane dlažba i venku ve stejném stylu.
No zrovna v té spodní části u metra teplo fakt není, a to hlavně proto, že skleněná fasáda přes dvě patra moc netěsní a věčně jsou tam otevřené dveře.
Oproti venku je. Není tam 25, ale je to znatelný rozdíl. Jenže vy proti tomu přízemku, soudě podle dalších vašich komentářů máte něco osobního.
Taky jsem si všiml, něco osobního proti dolní části haly.
Oni že „respektují původní budovu“?! Ti lidi nemaj soudnost. Ti lidi fakt! nejsou! normální!
Jestli to bude opravdu „ta dlažba“ bude navíc kráásně klouzat, řekl bych…
Problem je ze kvuli temto dialogům se bude pořád odkládat výstavba tramvaje, která je víceméně jasná co do trasování. Škoda že se tam nepostaví ani nějaké provizorium do té doby, BKV panely určitě jsou na skladě 😉
Chápu, ale není to řešení, protože pak by celá koncepce parku musel řešit už položenou trať. Takhle jsou stále možné menší změny trasování přes park a jeho návaznosti na vše v okolí.
Mně to přijde jako zástupný problém. Trasa tramvaje je daná. Možná se to někomu nechce rozkopávat nadvakrát, protože politika, možná rádi oddálí nepopulární zásah do autostrády…
Ano, bez pergoly a co nejdříve tramvaj před halu. Místo řečí o krásném novém Sherwoodu.
A krásné klouzavé dlažbě venku při sněžení.