Doprava ve městě Železnice Zprávy

Nový dopravce na pražských kolejích? Praha jedná o zajištění městské linky

Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Pražský magistrát se v těchto dnech snaží rozlousknout jeden železniční oříšek: jak zajistit provoz na městské lince S41 z Roztok přes Libeň do Hostivaře. Organizátor dopravy ROPID potvrdil, že plánuje od prosince rozšíření provozu na větvi z Libně do Hostivaře z víkendů i na všední dny. Dnes linka ve všední dny pendluje pouze mezi Roztoky a Libní. „Je to náš plán, aby od prosince mohly jezdit vlaky v hodinovém intervalu každý den,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jenže už dnes je na lince problém se zajištěním vlakové kapacity, neboť stařičké pantografy Českých drah letos určitě doslouží. A náhrada za ně není. Na pražské koleje se tak může ve větší míře probourat jiný dopravce. Kromě linky z Masarykova nádraží do Čakovic, kterou zajišťuje KŽC Doprava, v Praze za dotace jezdí pouze České dráhy. „Zvažujeme vpuštění jiného dopravce než jsou České dráhy. Už jsme dostali nabídku, o které budeme jednat,“ řekl deníku Zdopravy.cz k lince S41 radní pro dopravu a náměstek primátorky Petr Dolínek. Mělo by jít podle něj o elektrické vlaky. Který dopravce s nimi přijde, ale radní nesdělil. Na dotaz nicméně připustil, že by mohlo jít o někoho z trojice „alternativců“ RegioJet, Arriva a Leo Express. RegioJet a Arriva jednání s městem popřely, Leo Express dotazy deníku Zdopravy.cz nekomentoval. „Pokud by nás objednatel oslovil, zájem bychom měli,“ uvedl nicméně mluvčí Arrivy Roman Herden.

Soukromníci zřejmě dostanou v pražské aglomeraci šanci i jinde. Město a Středočeský kraj uvažují pro nové smluvní období od roku 2020 o zavedení vrstvy spěšných vlaků, nejčastěji se mluví o lince z Prahy do Benešova. Tam sice dnes jezdí Arriva, její vlaky ale nejsou v závazku a pod střechou integrace. „Každopádně se u tohoto záměru nenecháme limitovat vozovým parkem Českých drah,“ doplnil Dolínek. Ani České dráhy ale nezahálejí. Řídící výbor ČD jako nejvyšší orgán společnosti včera schválil nákup až 60 nových elektrických jednotek pro 240 osob za téměř deset miliard pro regionální dopravu.

Deník Zdopravy.cz mapuje situaci před vypršením smluv nejen v Praze a okolí, ale ve všech krajích. Oslovil je s dotazy a chystá se věnovat každému jednotlivě.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Napadlo mě linku S41 i dosud provozní 451 přenechat KŽC. S41 pak může fungovat jako polomuzejní linka, podobně jako tramvajová linka 23. Třeba by mohla linka 23 od Hradu pokračovat do Podbaby a časově navazovat na S41

  • Já se divím, že Brnu se kupují vlaky, které nejsou potřeba za 5 mld a Praha, kde je to potřeba,nic.

    • Jel jste někdy v Brně vlakem? „tornáda“ jsou trochu mladší než pantografy. A Bdmtee jsou krám, opravdu to není vhodné vozidlo na nejrychleji rostoucí tratě v ČR. Praha má Elefanty a to docela hodně, v Brně je pár Panterů, ale to je cca 20% kapacity S2.

  • V pracovní dny do Hostivaře? Který Debil tohle navrhnul. Asi mu nedošlo, že tahle spojnice křižuje v Libni už dost vytížený tah Kolín-Hlavní a Kolín-Masarička. Už teď je problém tímto směrem prohnat náklady z Malešic a ne to ještě tangenty v půlhodinovém taktu. Musím říct, že pan Dolínek z magistrátu nemá o železniční dopravě v Pražském uzlu ani páru. Hlavně, že se někdo nakapsuje… :-(((

  • Dnes v radiu:

    Na dotaz radiožurnálu zástupce Leo express řekl, že neuvažuje o navýšení kapacity na velikonoce 😃😃😃

    • A jak by mohli navýšit, když nemají jednotky 🙂

      Bylo by fajn, kdyby LEO šel na linku S41 – dal by tam 2 soupravy a uvolnil by místo na trati Praha – Kolín – Pardubice – Ostrava.

  • „stařičké pantografy Českých drah letos určitě doslouží. A náhrada za ně není. “
    ——
    Proč by náhrada nebyla? Už dnes jezdí na jedné ze dvou souprav kombinace Lokomotiva+Bdmteeo+Sysel.

    • Když stařičký pantograf nedávno vypadl kvůli zlodějům, nasadily ČD 810, která lidi zdaleka nepobrala.

    • Ne to trvalá náhrada opravdu není, v nouzi vyjede záložní sysel,ale ten je v Praze dopoledne jen jeden a to na výkonu záložní soupravy.

    • Co myslíte slovem „nedávno“? Jak jsem napsal, jezdí tam dnes souprava s Bdmteeo, což je souprava kapacitní. Zároveň jsou ty vozy Bdmteeo potřeba na Pacifiku o víkendu,z atímco na městské lince je potřeba ve všední den, což se doplňuje.

    • Souprava s vozy Bdmteeo vykonává operativní zálohu pro všechny linky S v Praze, kde na podzim nahradila čtyřvozový pantograf. Na S41 tudíž jezdí jen v případě, že nejsou dva pantografy pojízdné, což je bohužel často. Ale nemůže tam být nasazena trvale, to by pak nezbyla žádná OZ.

    • Jako že by u nás začaly jezdit ojetiny z Polska? Tak to by železniční doprava v Česku padla na dosud nevídané dno…

  • Sehnat něco ojetého na 3 kV asi nebude jen tak. To by mě zajímalo, co by některý z jiných dopravců „uměl“ nabídnout. A pořídit něco nového, to je na dlouhé roky.

  • Nenecháme limitovat vozovým parkem ČD. To jako nějaký jiný dopravce má rozsáhlejší vozový park? To sem zvědavý, kdo má větší a lepší.

    • Žabáci by byli ještě na tenhle krátký výkon fajn, kdyby je nenechali tak zdevastovat. Nízkopodlažní stejnosměrná vozidla tu teď má už jen LEO, ale třeba překvapí někdo další.

    • „Žabotlamy“ jsou speciálně pro „tangentu“ ideálními vozidly – jen by se k nim pražské depo nesmělo chovat tak, jak se chová už několik roků (a poslední cca 2 roky se o ně nestarat vůbec) …

    • Pánové, nyní dojde k tomu slavnostnímu okamžiku, kdy budou k této záhadě vyřčeny všechny odpovědi na dosud nezodpovězené otázky. Pomocí králičího telegrafu jsem před malou chvílí ztratil pár slov s Leošem a Leo express již nebude od nového grafikonu působit na trase Praha – Ostrava. Důvodem jsou predátorské ceny leošových konkurentů, navíc dnes ráno vyplula na povrch dlouho utajovaná zpráva, že ČD hodlají na trasu do Ostravy od nového GVD vyrukovat se zbrusu novými jednotkami RegioPredátor a InterPredátor. Leošovy jednotky tak budou od nového grafikonu obsluhovat trať Hostivař – Roztoky a občerstvení ve vlaku se omezí na osvědčený produkt, každý cestující dostane ihned po nástupu po paštice. V případě krachu Leo expressu budou leošovy dluhy vymáhány po přítomných cestujících formou zlatého dědictví.

    • Re. Jan Soukup
      Tož to je info do pranice.
      Nezbévá než Leošovi vinšovat hodně páry a když bude mět dosť uhla, može zajet i ďalej.

    • Re: Jan Soukup

      No tak to skoro vypadá, jako by někdo zadělával těsto na arbitráž ?? No co, ze zkušenosti víme, že stačí jen „hákovat“ patřičného arbitra….

    • Pavels: zrovna PID je příklad, kde je úplně jedno, komu ten vlak patří – jedete na lístek PID a vlak objednává PID. Jediné, co se může objevit je špatné vykrývání nehod a oprav kvůli malému rozsahu (což je přesně argument proti LEO, teda pokud by nenechal jednu soupravu opravdu záložní). Ale radši bych s tímhle experimentoval v IDS, než na obyčejných rychlících, kde není sjednocené jízdné s ještě k tomu tyhle problémy.

Newsletter

Partneři


Výběr editora