umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Doprava ve městě Železnice Zprávy

Nový dopravce na pražských kolejích? Praha jedná o zajištění městské linky

Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Pantograf Českých drah. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Pražský magistrát se v těchto dnech snaží rozlousknout jeden železniční oříšek: jak zajistit provoz na městské lince S41 z Roztok přes Libeň do Hostivaře. Organizátor dopravy ROPID potvrdil, že plánuje od prosince rozšíření provozu na větvi z Libně do Hostivaře z víkendů i na všední dny. Dnes linka ve všední dny pendluje pouze mezi Roztoky a Libní. „Je to náš plán, aby od prosince mohly jezdit vlaky v hodinovém intervalu každý den,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jenže už dnes je na lince problém se zajištěním vlakové kapacity, neboť stařičké pantografy Českých drah letos určitě doslouží. A náhrada za ně není. Na pražské koleje se tak může ve větší míře probourat jiný dopravce. Kromě linky z Masarykova nádraží do Čakovic, kterou zajišťuje KŽC Doprava, v Praze za dotace jezdí pouze České dráhy. „Zvažujeme vpuštění jiného dopravce než jsou České dráhy. Už jsme dostali nabídku, o které budeme jednat,“ řekl deníku Zdopravy.cz k lince S41 radní pro dopravu a náměstek primátorky Petr Dolínek. Mělo by jít podle něj o elektrické vlaky. Který dopravce s nimi přijde, ale radní nesdělil. Na dotaz nicméně připustil, že by mohlo jít o někoho z trojice „alternativců“ RegioJet, Arriva a Leo Express. RegioJet a Arriva jednání s městem popřely, Leo Express dotazy deníku Zdopravy.cz nekomentoval. „Pokud by nás objednatel oslovil, zájem bychom měli,“ uvedl nicméně mluvčí Arrivy Roman Herden.

Soukromníci zřejmě dostanou v pražské aglomeraci šanci i jinde. Město a Středočeský kraj uvažují pro nové smluvní období od roku 2020 o zavedení vrstvy spěšných vlaků, nejčastěji se mluví o lince z Prahy do Benešova. Tam sice dnes jezdí Arriva, její vlaky ale nejsou v závazku a pod střechou integrace. „Každopádně se u tohoto záměru nenecháme limitovat vozovým parkem Českých drah,“ doplnil Dolínek. Ani České dráhy ale nezahálejí. Řídící výbor ČD jako nejvyšší orgán společnosti včera schválil nákup až 60 nových elektrických jednotek pro 240 osob za téměř deset miliard pro regionální dopravu.

Deník Zdopravy.cz mapuje situaci před vypršením smluv nejen v Praze a okolí, ale ve všech krajích. Oslovil je s dotazy a chystá se věnovat každému jednotlivě.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Napadlo mě linku S41 i dosud provozní 451 přenechat KŽC. S41 pak může fungovat jako polomuzejní linka, podobně jako tramvajová linka 23. Třeba by mohla linka 23 od Hradu pokračovat do Podbaby a časově navazovat na S41

Jan

Já se divím, že Brnu se kupují vlaky, které nejsou potřeba za 5 mld a Praha, kde je to potřeba,nic.

Honza

Jel jste někdy v Brně vlakem? „tornáda“ jsou trochu mladší než pantografy. A Bdmtee jsou krám, opravdu to není vhodné vozidlo na nejrychleji rostoucí tratě v ČR. Praha má Elefanty a to docela hodně, v Brně je pár Panterů, ale to je cca 20% kapacity S2.

jan

já myslel ty pantery za miliardu

Saník Robert

V pracovní dny do Hostivaře? Který Debil tohle navrhnul. Asi mu nedošlo, že tahle spojnice křižuje v Libni už dost vytížený tah Kolín-Hlavní a Kolín-Masarička. Už teď je problém tímto směrem prohnat náklady z Malešic a ne to ještě tangenty v půlhodinovém taktu. Musím říct, že pan Dolínek z magistrátu nemá o železniční dopravě v Pražském uzlu ani páru. Hlavně, že se někdo nakapsuje… :-(((

Sotous

Dnes v radiu:

Na dotaz radiožurnálu zástupce Leo express řekl, že neuvažuje o navýšení kapacity na velikonoce 😃😃😃

Ondřej

A jak by mohli navýšit, když nemají jednotky 🙂

Bylo by fajn, kdyby LEO šel na linku S41 – dal by tam 2 soupravy a uvolnil by místo na trati Praha – Kolín – Pardubice – Ostrava.

Sotous

no dyť to bylo právě to vtipné…. komik a jeho 4 soupravy.

Radek Janata

„stařičké pantografy Českých drah letos určitě doslouží. A náhrada za ně není. “
——
Proč by náhrada nebyla? Už dnes jezdí na jedné ze dvou souprav kombinace Lokomotiva+Bdmteeo+Sysel.

on

Ne to trvalá náhrada opravdu není, v nouzi vyjede záložní sysel,ale ten je v Praze dopoledne jen jeden a to na výkonu záložní soupravy.

Radek Janata

Co myslíte slovem „nedávno“? Jak jsem napsal, jezdí tam dnes souprava s Bdmteeo, což je souprava kapacitní. Zároveň jsou ty vozy Bdmteeo potřeba na Pacifiku o víkendu,z atímco na městské lince je potřeba ve všední den, což se doplňuje.

on

Dnes jezdi dva žabotlamy stejně jako celý tento a i minulý týden.

Aslanex

Souprava s vozy Bdmteeo vykonává operativní zálohu pro všechny linky S v Praze, kde na podzim nahradila čtyřvozový pantograf. Na S41 tudíž jezdí jen v případě, že nejsou dva pantografy pojízdné, což je bohužel často. Ale nemůže tam být nasazena trvale, to by pak nezbyla žádná OZ.

yaakov666

Ze by EN 57? Ty jsou prece na prodej.

asdf

Jako že by u nás začaly jezdit ojetiny z Polska? Tak to by železniční doprava v Česku padla na dosud nevídané dno…

Zlesák

Sehnat něco ojetého na 3 kV asi nebude jen tak. To by mě zajímalo, co by některý z jiných dopravců „uměl“ nabídnout. A pořídit něco nového, to je na dlouhé roky.

Vašek

Nebo M262 🙂

MartinM

Nenecháme limitovat vozovým parkem ČD. To jako nějaký jiný dopravce má rozsáhlejší vozový park? To sem zvědavý, kdo má větší a lepší.

Jan Sůra

Ano, všechno je horší, než žabotlam nebo 810 na ML:-))

František

Žabáci by byli ještě na tenhle krátký výkon fajn, kdyby je nenechali tak zdevastovat. Nízkopodlažní stejnosměrná vozidla tu teď má už jen LEO, ale třeba překvapí někdo další.

železničář v důchodu

„Žabotlamy“ jsou speciálně pro „tangentu“ ideálními vozidly – jen by se k nim pražské depo nesmělo chovat tak, jak se chová už několik roků (a poslední cca 2 roky se o ně nestarat vůbec) …

Pavels

Proste cim vice ruznych dopravcu tim „lepe“. Hura do Anglie…

Jan Soukup

Pánové, nyní dojde k tomu slavnostnímu okamžiku, kdy budou k této záhadě vyřčeny všechny odpovědi na dosud nezodpovězené otázky. Pomocí králičího telegrafu jsem před malou chvílí ztratil pár slov s Leošem a Leo express již nebude od nového grafikonu působit na trase Praha – Ostrava. Důvodem jsou predátorské ceny leošových konkurentů, navíc dnes ráno vyplula na povrch dlouho utajovaná zpráva, že ČD hodlají na trasu do Ostravy od nového GVD vyrukovat se zbrusu novými jednotkami RegioPredátor a InterPredátor. Leošovy jednotky tak budou od nového grafikonu obsluhovat trať Hostivař – Roztoky a občerstvení ve vlaku se omezí na osvědčený produkt, každý… Číst vice »

Rado

Re. Jan Soukup
Tož to je info do pranice.
Nezbévá než Leošovi vinšovat hodně páry a když bude mět dosť uhla, može zajet i ďalej.

Jan Sova

Re: Jan Soukup

No tak to skoro vypadá, jako by někdo zadělával těsto na arbitráž ?? No co, ze zkušenosti víme, že stačí jen „hákovat“ patřičného arbitra….

Honza

Pavels: zrovna PID je příklad, kde je úplně jedno, komu ten vlak patří – jedete na lístek PID a vlak objednává PID. Jediné, co se může objevit je špatné vykrývání nehod a oprav kvůli malému rozsahu (což je přesně argument proti LEO, teda pokud by nenechal jednu soupravu opravdu záložní). Ale radši bych s tímhle experimentoval v IDS, než na obyčejných rychlících, kde není sjednocené jízdné s ještě k tomu tyhle problémy.