cargo

Nový Dieselgate? Plug-in hybridy vypouští podle studie více škodlivin, než se tvrdí

BMW X5. Foto: BMWBMW X5. Foto: BMW

Podle nevládní organizace by státy měly okamžitě skončit s podporou plug-in hybridů.

Automobilky podle neziskové organizace Transport & Environment (T&E) klamou spotřebitele údaji o spotřebě a emisích takzvaných plug-in hybridů (PHEV), tedy aut, která kombinují pohon na spalovací motor a čistě na baterii. V současnosti jde o jeden z nejrychleji rostoucích segmentů aut na evropském trhu. Transport & Environment přirovnává zjištění k aféře Dieselgate. Ta odhalila klamavá čísla o emisích aut jezdících na naftu.

Transport & Environment zveřejnil výsledky studie na svých stránkách, kompletní výsledky studie jsou ke stažení zde. „Testy nejnovějších modelů ukazují, že tato auta znečišťují ovzduší mnohem více, než výrobci tvrdí,“ uvedla organizace. Podle organizace by měly vlády jednotlivých zemí ukončit jakokouliv podporu nákupu těchto vozidel.

Organizace se zaměřila na tři modely: BMW X5 (v této kategorii uvádí BMW nejdelší dojezd na baterii) a Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander (nejprodávanější ve svém segmentu), jejichž skutečné emise CO2 byly o 28-89 % vyšší než uváděné. V některé části režimu jízdy jsou emise až dvanáctkrát vyšší, uvádí se v materiálu.

Data o uváděných emisí a skutečných naměřených u plug-in hybridů. Foto: Transport and Environment

Data o uváděných emisí a skutečných naměřených u plug-in hybridů. Foto: Transport and Environment

„Plug-in hybridy jsou falešná elektrická auta, která vznikla pro testování v laboratořích a daňové úlevy, ne skutečné používání,“ řekla Julia Poliscanova, která se v T&E zabývá touto oblastí.

Upozorňuje také, že plug-in hybridy musí být nabíjeny mnohem častěji než čistě bateriová auta. To vede k tomu, že řidiči většinu času jedou na spalovací motor, baterie používají většinou jen na krátké vzdálenosti. „Mají slabý elektrický motor a velmi silný spalovací motor. Musí dojít ke kompletnímu přehodnocení testů, jakým se provádí jejich spotřeba a emise,“ dodala Poliscanova.

Automobilky si plug-in hybridy oblíbily pro účely snižování emisí CO2. V řadě zemí jejich byl nákup podporován i finančně. V Česku došlo k nepřímé dotaci jen v Praze: Praha za minulé vlády umožňovala pořízení těchto vozidel pro takřka bezplatné parkování v zónách placeného stání.

Tagy emise CO2 PHEV plug-in hybrid seznam Top Transport & Environment
75 komentářů