Novinky u ČD. Místenka zdarma v mezinárodní přepravě i plánek u vlaků z Maďarska

Lokomotiva Siemens Vectron Českých drah v čele EC Hungaria. Foto: ČDLokomotiva Siemens Vectron Českých drah v čele EC Hungaria. Foto: ČD

Rezervační systém maďarského dopravce MÁV dosud zobrazení plánků v odbavovacích kanálech Českých drah neumožňoval.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blažek z výtopny

IDOS znáte 🤔?

Michal M

To jsou inovátoři, to se nezapře… 🙂

none

To jsou. Teď to stálo přes 70. Takže dobrá změna.
I když mi to je jedno, na Slovensko jsem jel teď

Maces

Super, teď ještě zrušit poplatek 3€ za vrácení mezinárodní jízdenky a možnost vrátit ji 15min před odjezdem jako u RJ a bude to paráda.

xyz

Byla by to „paráda“ do té míry, že ještě hodinu před odjezdem by se mnohé spoje tvářily jako „vyprodané“, aby pak reálně bylo např. 30 % sedadel prázdných, protože storno do 15 min. před odjezdem.

Martin Chovanec

Neděje se to už ve vnitrostátní přepravě?

Apropos 3 € storno, co by za to jinde v Evropě dali.

Erik85

Mezinárodní jízdenky lze vracet bez poplatku. Storno 3€ je jen u Včasných jízdenek Evropa.

Konečně

Proč není u vlaků Ex 456/457 uvedeno v Idosu, že jsou provozovány na komerční riziko?

Blažek z výtopny

K čemu je běžnému platicimu cestujícímu taková informace dobrá, nebo dokonce nepostradatelná?

Juraj

Toto jsou dvě super zprávy a ČD(IS) za to patří dík. Opravdu je to oproti zahraničí o level výš.

Řekl bych, že už nastal čas grafický výběr místa zobrazovat automaticky a hned, jak to dělá RJ, LE nebo Arriva. Pořád je nutné se tam dostat přes dva kliky, protože výchozí volba je prehistorický systém „typ sedadla/vedlejší sedadlo/konkrétní číslo“. S ubytovacími vozy si to ještě nějaký čas užijeme, ale u sedadel už není co řešit.

none

Ber to tak, že by zase někdo stěžoval, že než se dostane k zaplacení, trvá to týden.
Navíc není rezervace povinná jako jinde

k.m

Já myslím že u ČD je plánek zbytečný stejně pojede úplně něco jiného a to v lepším případě jelikož u ČD vagón sem vagón tam – Balkán hadr ..

none

Pokud víš jaký univerzální čísla sedadel zvolit, není problém

xyz

„Garantované místo k sezení“ neboli „garantovaná nutnost vázat se na konkrétní spoj“.

Úplně se tím stírá možnost výběru z byť vyššího počtu spojů.

P. S. Jediným správným řešením je dostatečná kapacita vlaků. Při ní budou sedět všichni, ať už místenku mají či ne.

Při nedostatečné kapacitě to stejně dopadne tak, že někdo si nesedne.

Mmch. jak je něco „zdarma“, tak o to větší riziko je, že to část lidí nakonec nevyužije.

milda

Mě se libí systém co má LE tam si koupite listek a rovnou i s mistem k sezení. Takže nehrozí, že budu nucen se dohadovat s někým, že to je moje místo. Na dálkkových spojích bych to nijak jinak neprovozoval. Jo režijky by asi ječeli, ale snad by šlo aby si rezervovali jen misto (zdarma at neřvou) no a bylo by to.

Konečně

Tak jasně ty tisíce lidí, co jezdí denně dálkovkou na IDS z/do práce (dneska běžně v některých krajích expresní vrstvou) a neví jestli se tam zdrží, vám poděkují.

Zdeněk

Tisíce lidí mají jezdit predevsim primestskou dopravou a ne blokovat místa v dálkových vlacích dálkovým cestujícím…

xyz

Tohle už je řešeno – nezastavováním v „příměstských“ stanicích (viz Beroun, Benešov, Kralupy, Kolín).

Tomas

Tak v tom Berouně je to třeba dost blby když se tam střetávají další dvě tratě a vy musite jet do Plzně nebo do Prahy když chcete třeba i jinam něž do Prahy

Jenda

jasně, lidi z Kolína radši pojedou do Prahy hodinu osobákem než půlhodinu něčím rychlejším

xyz

Stejně tak by nehrozilo dohadování ve stavu, kdy část sedadel by byla povinně místenková, zato zbylá část naopak zcela volně k sezení.

Mimochodem dost by se to nelíbilo asi těm lidem, kteří si pořídili IN100 či roční One-Ticket s předpokladem, že tedy mají „jednu jízdenku na všechno“ bez dalších starostí.

P. S. I zde lze připomenout „rezervace zdarma“ = hrozba, že některé spoje budou „vyprodané“, aby pak reálně vyprodané nebyly.

MajsterN

Tohle mají na taiwanu i na VRT. Vozy s rezervací a vozy bez.

Blažek z výtopny

Režijky za místě my normálně platí i dnes.
A na dálkových linkách si tu místenku každý rezijkar při smyslech kupuje tam kde se dá očekávat vyprodaný vlak.
Státem objednávané vlaky být komplet povinně místenkové nesmějí , u krátké příměstské regionalky to je pitomost

Gogo

Systém LE spočívá v tom že si vyprodám místa na sezení a zbylí cestující mne nezajímají, už se mi stalo že mi na poslední chvíli přišel cestující že ho LE nevzal a jestli mám nějaké volné místo.

Juraj

Marně přemýšlím, kdy jsem naposledy opravdu využil flexibilitu jízdenky. Buď kupuji hodně předem na cestu, která je fakt pevně daná, nebo naopak beru jízdenky v aplikaci na poslední chvíli podle toho, co zrovna jede. Tak jako tak chci mít jistotu místa, pokud je to aspoň trochu možné.

Davy cestujících v pendolinech, IC Ostravan, u RJ a u LE ukazují, že spousta lidí fakt flexibilitu moc neřeší.

Konečně

Třeba v EC Valachy běžně dojíždí lidi do Olomouce, takže zpátky každý neví, čím se bude vracet.

danaceks

No a tam by se mohl hodit polský systém – vlak je povinně místenkový, ale můžu si tu jízdenku prostě vyměnit na jiný vlak (za případný rozdíl v ceně) a je vymalováno. V aplikaci typu Můj vlak by to jistě nebyl problém, u PKP je to občas o zdraví…

Erik85

V aplikaci Můj vlak to je možné již spoustu let…

xyz

To, že jste něco využil/nevyužil vy, neznamená, že to tak je u všech lidí.

A jestli se o jízdě tím kterým spojem rozhodujete na poslední chvíli, tak už neovlivníte, jestli v něm budete či nebudete sedět. Ledaže když „urvete“ sedadlo na úkor někoho jiného. Pořád je to o tom, že buď je kapacita dostatečná (= všichni by seděli i bez místenek), anebo dostatečná není (= někdo sedět nebude a vy jen hrajete o to, abyste to nebyl vy).

Martin Chovanec

Já třeba flexibilitu řeším: Často nevím, kterým spojem se budu vracet. A bohužel si flexibilitu (hlavně kvůli místenkám, potažmo místence pro kolo) řeším tím nejhorším možným způsobem.

Martin Chovanec

tj. koupím si víc vlaků a pak je ruším 🙁

none

Běžně dva lístky. A to proto, že jízdní řád jen informace o tom, kdy to vlak může přijet.

none

Mám 30 minut na přestup. Dojedu s 29 minutama. Ve vlaku přemýšlím jestli koupit místenku a listek na přestup.
Koupím, ujede mi to
Nekoupím, nesednu si.
Jaký je správný postup?

Plecháč

V Plzeňském kraji už tam jsou všechny autobusové linky i MHD, jsou na ně normálně koupit i jízdenky. Stačí aby ostatní kraje chtěly.

Michal M

Ne, ta aplikace ma dost blbe ux.

Ech

Plánek pro výběr místenek se nenabízí u EC Bathory z Budapeště přes Břeclav směr Ostrava

František

By mi stačilo, kdyby neprodávali místenky do nepřipojených vozů

MajsterN

A zrovna tohle je věc, co by dokázali odchytit v momentě, kdy je jasné, co se děje.

Myslím, že jedna věc, co se cestujícímu stane je notifikace mimořádné řazení, z které stejně nic nezjistí.

Erik85

EPU i nadále využívá DB do doby, než budou mít nový.

Ten Ten Ten

A to má fungovat odkdy? Kupoval jsem před pár dny na Metropolitan už dle nového jízdního řádu a místenka byla jen za peníze. Teď jsem zkoušel dokoupit a navíc to ani žádný plánek neukazuje.

Matěj

Napsáno hned na začátku článku…

malejjarda

Dokoupit nevím, ale při koupi jízdenky vybrat místenku podle plánku funguje. Právě jsem to zkoušel.

Honza R.

Kupoval jsem 1. 11. jízdenky na Metropolitan Brno-Kolín 16. 12., to tam ještě nebyl ani plánek, ani možnost rezervace. 4. 12. už se plánek objevil, tak jsem dokoupil místenky. Zatím tedy zpoplatněné byly.
Mimochodem, nevíte, zda (a jak) se dají na eshopu nebo v aplikaci Můj vlak snadno dokoupit místenky k již dřív koupené jízdence a třeba je i propojit? Mám to jako dvě samostatné položky. Takže i ve vyhledávání spojení Podle jízdenky mi to týž spoj nabízí 2x. Je to drobnost, ale mohlo by to být o fous lepší 🙂

Ten Ten Ten

Kupoval jsem 5. 12. na 10. 12. Plánek v appce pořád nevidím, cenu >0 vidím.
Jinak „S příchodem nového jízdního řádu“ se dá vyložit tak, že to platí na spoje od 10. 12. nebo že to spustí až 10. 12. Tak ať si každý s 👎 poslouží. 😆

Honza R.

Máte pravdu. Koukám na „svůj“ EC274 – z Brna plánek vidím, z Bratislavy ani Budapešti ne. Ale i to považuji za pokrok, protože když jsem si před časem (loni?) kupoval jízdenky na spoj z Brna směrem na západ, tak u místenek na spoje přijíždějící ze zahraničí nešlo hledat podle plánku, jen zadávat konkrétní vozy a místa.
Tak uvidíme, jestli se to od neděle ještě zlepší.

vapa

Pokud jsem četl článek správně, tak místenka bude zdarma v mezinárodní přepravě. A tím úsek Brno – Kolín není .Pokud pojedu za hranice, tak místenka zdarma

Honza R.

Pokud mne paměť neklame, tak v appce i na eshopu ČD jsou místenky k vnitrostátním vlakům zdarma už několik let. Nebo ne? Nemám v hlavě detaily podmínek, vycházím z toho, že na národní spoje si místenky automaticky objednávám (za 0 Kč), zatímco na přeshraniční obvykle zvažuji, jestli půjde o plný spoj, nebo o poloprázdný (kdo by platil dobrovolně za místenku, kterou nepotřebuje… nemluvě o negaranci směru vozu). Ale když si koupím jízdenku v době, kdy se ještě místenky objednat nedají, a chci si místenku k již koupenému spoji přiobjednat, musím ji zaplatit. I přesto, že jsem bezplatnou službu (tj. objednání… Číst vice »

Petr

Mělo by to jít jako změna

roman

Ještě by měli něco udělat s poplatkem za kolo při jízdě přes hranici. Lístek Český Těšín – Čadca mě stojí 35 kč a místenka pro kolo 124 kč.

Konečně

Když na tom kole pojedete, budete to mít úplně zdarma.

adamgolias

řekl cyklista teoretik

babilon

Co je to za tarif? Já když jsem jel do Tater (600 km), tak dovozné bylo 3 éčka (72 Kč), místenky zdarma.

Plecháč

MPS Slovensko, kolo za 50 a místenka za 74.

Martin Liška

To by nebyl správný cyklista, aby zase s něčím neprudil 😀

Jiří

Český Těšín-Čadca 35?Tak malo by ty kilometry nestaly ank vnitrostatne

Jan T.

ČD a čeští dopravci mají pěkně udělaný rezerační systém, kde si můžu vybírat konkrétní vagon a místo a dokonce vidím obsazenost vlaku z vybrané stanice. Ne vždy jsou na mězinárodní spojení nejlevnější, takže naposledy jsem kupoval jízdenky na Berliner u DB, ale tam zas vůbec nevím kam mě ta jejich rezervace posadí, takže místenku jsem si objednal zvlášť přes ČD.

Karl vB.

Proč to podobně chválihodně nefunguje také u lůžkových vozů?
https://zdopravy.cz/na-vlastni-kuzi-nocnim-vlakem-na-slovensko-a-zpet-1-dil-z-prahy-do-kosic-s-cd-153572/

David Kavka

Tím se odstraňuje jeden z posledních, ne-li poslední nedostatek v aplikaci. Dobrá práce, ČD.

Krakonoš

Poslední není, např. lůžkové a lehátkové rezervace mají stále jisté rezervy, ale souhlasím, že tenhle je pro běžné uživatele (včetně mě) ten asi nejpalčivější. ČD odvádí se svou aplikací skvělou práci a já jim za to děkuji. Jen málo aplikací železnicích dopravců po celé Evropě se jim může rovnat.

David Kavka

Schválně jsem se nezeptal, co ještě chybí, nýbrž jsem napsal, že je poslední 😉 děkuji za doplnění.

Pavel

Sice v apce si vyhledám místo k sezení ale skoro vždy bylo místo v protisměru – vždy si kupuju ve směuru jízdy, ale neuspesně

Antonín

A Vy potřebujete překládat slovenštinu do angličtiny? Nebo to myslíte obecně pro cizince (ne nás). Pokud druhé máte pravdu, pokud první – nechápu.

Pezos

Myslím cizince obecně.

A taky srovnání, kde jsou ČD (na špičce) a kde ZSSK (v pr**li).

Ten Ten Ten

Poslední určitě ne.

MajsterN

IDOS a Můj vlak jsou oproti všemu ostatnímu na světě velice kvalitní.

-mm

Co ještě hodně chybí je snadné zobrazení místa k sezení. Člověk se musí proklikat skrz in kartu na konkrétní lístek (navíc pokud chvíli před nástupem do vlaku klikl na notifikaci s aktuálními informacemi tak aplikaci musí napřed ukončit). RegioJet (nebo např. Finské dráhy) to mají hned na úvodní stránce.

-mm

A taky zjednodušit změnu místa. Teď tam zůstává zneplatněný lístek v seznamu mezi platnými