Na vlastní kůži: Nočním vlakem na Slovensko a zpět. 1. díl z Prahy do Košic s ČD

Cesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš Petrovský

Celkově hodnotím cestu i palubní servis jako příjemný zážitek a relativně dobře nastavený produkt, píše Aleš Petrovský.

Oblíbená série článků Na vlastní kůži pokračuje volně dalšími díly. Aleš Petrovský se tentokrát zaměřil na noční vlaky z Prahy do Košic a zpět, a svezl se jak lůžkovým vozem Českých drah se servisem JLV, tak „lůžkovým“ vozem RegioJetu. Bez povšimnutí však nezůstaly ani slovenské jídelní vozy, bez kterých by dopravní návštěva Slovenska snad ani nepřipadala v úvahu. Čtenáře tak čekají tři díly vyprávění, co všechno se dá zažít při nočním cestování vlakem do zahraničí a jakou gastronomii nabízejí slovenské koleje.

První díl je věnován cestě lůžkovým vozem ČD/JLV z Prahy do Košic, ve druhém díle navštívíme dva jídelní vozy se servisem Wagon Slovakia a třetí díl nabídne pohled na lůžkový vůz dle představ RegioJetu z Košic do Prahy.

Nákup jízdenky pro lůžkový vůz jako klikací hra

Jízdenku pro noční vlak EN 443 Slovakia a místo na lůžku v tarifu Single jsem nakupoval pro cestu, kterou jsem chtěl podniknout v rozsahu zhruba 14 dnů až 1 měsíce od data nákupu. Bohužel, nákup lůžka stále není úplně uživatelsky přívětivý, jakkoliv je e-shop Českých drah na jinak velmi vysoké úrovni. V základním přehledu spojů totiž nevidíte, která lůžka v jakých tarifech jsou ve vlaku ještě dostupná, a tak vás čeká rozklikávání jednotlivých vlaků, nutnost navolit si správně lůžko v požadovaném tarifu a čekat, jakou odpověď vám e-shop vrátí.

Zpravidla se objevila oranžová hláška, že „služba je ve vlaku vyprodána“ apod. Možná si říkáte, že není zcela běžné, že nemá zákazník stanovené jasné datum, kdy bude cestovat, a nemusí tak proklikávat tolik dní. Není to zcela pravda. Spousta cestujících je cenově senzitivních, a pokud cestují např. za rodinou či na výlet, tak se snaží si vybrat levnější den pro cestování.

Dále pak následuje další klikací hra, kterou je zpravidla volba tarifu. V tarifu T3 může být sice lůžko vyprodané, ale v tarifu Double volné. A co když je vyprodané v tarifu Double, ale v Double Deluxe nikoliv? Klik, klik, klik. No a v neposlední řadě nezapomínejme, že může být sice volné lůžko, ale již ne ke zvolené tarifní nabídce „Včasná jízdenka Evropa“. Klik, klik, klik.

U nočních vlaků chybí jasný přehled, jaké možnosti ubytování a v jaké cenové hladině noční vlak nabízí. Stejně tak by pro noční vlaky měl být dedikovaný web s prakticky upraveným e-shopem, kde by měl zákazník na výběr především noční vlaky s výše zmíněným jasným náhledem, jaké jsou možnosti a v jakých cenových hladinách. Mohl by si zde snadno vybrat např. i doplňkové služby, jako je autovlak, viděl by zde podobu kupé, vybral by si zde podobu snídaně v ceně, předobjednal by si rovnou večeři a tak dále… Zde mají České dráhy velkou rezervu.

Stejně tak překvapí minimální flexibilita u kapacity nočního vlaku, kdy se takřka neposiluje dle poptávky a není možné se rozhodnout ráno, že pojedete večer na služební cestu nočním vlakem, protože služba bude zpravidla vyprodána. Možná nejsou vozy, možná dle informací z kuloárů spíše není snaha a vůle toto řešit.

Doplňkové služby před samotnou cestou

Cestující se zakoupenou jízdenkou a místenkou (zde pro lůžko) do vlaku EN má stejně jako další skupiny cestujících možnost využít služeb čekárny ČD Lounge, která se v našem případě nachází vedle pokladen Českých drah na pražském hlavním nádraží. Oproti předchozím návštěvám zde byl značně příjemnější pán, který se netvářil naštvaně již od pohledu, což nepochybně potěší. Zákazník zde má možnost zabavit děti v dětském koutku, přečíst si časopisy, dobít si telefon, pracovat na notebooku, využívat wi-fi, dále použít počítač s tiskárnou nebo si nabídnout vodu, kávu či čaj zdarma.

Využil jsem možnosti připravit si čaj, k dispozici je i citronka či drobná sladkost. Personál se neustále staral o čistotu kávového koutku a pravidelně odnášel nádobí. Chtěl jsem si také vytisknout jízdenku na noční vlak, abych ji mohl předat průvodci lůžkového vozu, což nebyl problém, jelikož počítač i tiskárna byly funkční. V rozumném množství, právě například pro tyto účely tisku jízdenky apod., je služba pro zákazníky zdarma. Čekárna ČD Lounge se slušně zaplňovala mj. i cestujícími, kteří využívají služby autovlaku, ale prý je vyhodili z čekárny autovlaku, která se zavírá dřív než ČD Lounge. Celkově hodnotím pozitivně tuto možnost, nicméně je vidět, že v některé časy je čekárna již na hraně kapacity. Co zoufale chybí, jsou toalety, nicméně to je problém všech objektů na celém hlavním nádraží v Praze.

Využil jsem též možnosti ČD směnárny v ČD centru, kde obsluhovala velmi příjemná paní pokladní, a mohl jsem se například i domluvit, v jaké hodnotě chci eurobankovky. I zde je přístup příjemným překvapením, minulé zkušenosti z tohoto ČD centra rozhodně nebyly vždy tak růžové. Například když byla směnárna uzavřená, ale otevírací doba hovořila jinak či přístup personálu, kde je žádost o směnu peněz vysloveně otravovala.

Všichni na palubu

Chvilku poté, co se na obrazovce v ČD Lounge objevilo nástupiště u EN 443 jsem se vydal na cestu k vlaku. Před soupravou již čekal průvodce lůžkového vozu ustrojený v uniformě JLV a vítal cestující. Během chvilky jsem se dostal na řadu, prokázal se jízdenkou, stevard mně sdělil číslo pokoje, a také oznámil, že se za mnou ještě poté zastaví. Vůz samotný, nástupní prostory i ulička působily uklizeným dojmem a mé kroky tak mohly zamířit přímo do kupé. Všechny dveře jsou zde na kartu, což ještě více umocňuje hotelový dojem.

V pokoji na mě čekalo připravené ustlané lůžko, zbylá dvě byla složená tak, aby byl pokoj opravdu jednolůžkový. Na posteli byla připravena taška s hygienickým balíčkem a palubním menu. V hygienickém balíčku jsou jednorázové pantofle, zubní kartáček, pasta na zuby a hotelové mýdélko. V kupé dále naleznete letáček s volbou snídaně, bezpečnostní instrukce, dvě půllitrové neperlivé vody a ručník. Součástí každého pokoje je i umyvadlo s teplou vodou, zrcadlem a zásuvkou. Další zásuvka je k dispozici pod postelí. K využití jsou v kupé i ramínka. Nedílnou součástí oddílu je klimatizace, zatmívací roleta, několik variant osvětlení vč. nočního, ovládání budíku, možnost spojení se stevardem a dva zámky na dveřích. Chyběl snad jen kelímek na vypláchnutí úst a odložení kartáčku, ale to je již drobnost. Wi-fi ve voze je samozřejmostí.

Co mě vždy v lůžkových vlacích štvalo, byl fakt, že jsou lůžka koncipovaná pro spaní hlavou ke dveřím. Nevím, zdali je to z bezpečnostních důvodů, nicméně pro mě i spoustu dalších známých je spaní hlavou ke dveřím do místnosti hrozně nepřirozené a daleko lépe se mi usíná, když „vidím“ na dveře. Jsem tak moc rád, že ve vozech nové generace nightjetů se již spí obráceně, správně, hlavou u okna.

Příjemný stevard a skvělý servis

Stevard zanedlouho po rozjezdu z Prahy dorazil do kupé, kde se zeptal, zdali cestuji poprvé či jsem již jel tímto vozem vícekrát a k mé odpovědi, že vícekrát, přizpůsobil i způsob představení jednotlivých funkcí kupé. Další dotaz stevarda mířil na podobu snídaně, konkrétně zdali jsem si nějakou vybral z letáku či chci připravit „klasickou“. Odpověděl jsem, že klasickou, domluvili jsme si, jaký budu chtít teplý nápoj a v kolik bude vyhovovat budíček. Vše tak bylo na ráno připraveno.

Nebyl bych to já, abych nechtěl také využít doplňkový prodej občerstvení a k večeři jsem si objednal kuřecí řízek se salátem, ledový čaj a na večerní sledování seriálu před spaním i bílé víno a mandle. Stevard požádal o strpení s tím, že vše rád zařídí, jen co si projde zbytek vozu a přivítá ostatní cestující. Též se informoval o způsobu platby, a tak jsem požádal o platbu kartou.

Zanedlouho přinesl stevard první část objednávky a zároveň nabídl rozložení stolu v kupé a předělání kupé na denní uspořádání po dobu večeře. Stolek jsem rád využil, ale předělání kupé na sedačky s díky odmítl. Vozy řady WLABmz od Siemensu pro České dráhy mají totiž jednu nevýhodu, a to zcela chybějící malý stoleček na drobné snacky či nápoje. Náhrada ve formě držáku na nápoje pod oknem je bohužel nedostatečná. Nicméně pokud máte štěstí na tak kvalitního stevarda jako tentokrát já, tak je velký stůl na večeři vítanou variantou (pro zvědavce – stůl je ukrytý v krytech na chodbičce). Zanedlouho také dorazila druhá část objednávky – teplý řízek se salátem. Stejně tak proběhla naprosto v pořádku platba kartou.

Jídlo samotné bylo chutné, řízek dostal klasickou ránu v mikrovlnce, ale to je zkrátka daň za teplá jídla v omezených podmínkách. Zde je třeba má velká poklona za to, že si v lůžkovém voze u ČD můžete dát právě řízek či dokonce telecí na barevném pepři.

Dovolím si pár slov k prezentaci jídla, které je trochu schizofrenní. Nápoje a snack jsem dostal na tácu stejně jako hlavní jídlo. Řízek byl servírován na talíři s kovovými příbory, což je paráda. Ale k vínu dostanete papírový kelímek, což je ve srovnání se servírováním zbytku jídel velká škoda. Stejně tak by příbory nemusely být zamotané v ubrousku, a i na lůžka by mohly být distribuované papírové kapsy na příbory známé například z Pendolina. Opět je to o nastavení podoby produktu.

Sprcha ve vlaku je zážitek

Během večeře jsem potřeboval navštívit toaletu, do které jsem se nemohl dostat a myslel jsem, že je obsazená. Naštěstí si mého počínání všiml aktivní stevard a přispěchal na pomoc. Kartu, kterou se otevírá i toaleta se sprchou ve voze, jsem tam strkal obráceně, tedy číslem dolů, správně je to opačně, což mě tedy opravdu nenapadlo. Toaleta byla čistá, byla zde umístěna i další toaletní mýdla, náhradní toaletní papíry, monitoring čistoty a… čtyři různé dávkovače, z toho ten ve sprše nefungoval, resp. nebyl naplněný. Obsah zbylých (mýdlo/dezinfekce) jsem mohl jen odhadovat, jelikož nebyly nadepsané.

Po večeři následovala sprcha, ještě před ní jsem však požádal stevarda o ručník navíc, protože jeden malý ručník mně opravdu nestačí. A ani to pro něj nebyl problém, během okamžiku byl zpět i s ručníkem. Dle mého názoru by měly být ve voze na požádání normální osušky pro zákazníky, kteří chtějí využít sprchu, ale to je opět na nastavení produktovým oddělením Českých drah. Samotná sprcha ve vlaku je super. Využil jsem raději svůj sprchový gel i šampon, nicméně je možnost si tyto doplňky zakoupit i u stevarda. Cestující v deluxe oddílech s vlastní sprchou a toaletou je mají v rámci hygienického balíčku zdarma.

Sprchový kout je vybaven těžkým neforemným závěsem a také závorou, abyste nevypadli za jízdy ven. Voda teče krásně teplá, jen úplně nespoléhejte na teploty napsané na kohoutku. Aby se šetřilo vodou, musíte pravidelně mačkat tlačítko, nicméně i tak se jedná rozhodně o plnohodnotnou sprchu. Nevýhodou závěsu je fakt, že i přes jeho použití stejně trochu nacákáte na podlahu koupelny.

Jde se spát a ranní pohledy na Tatry

Po návratu do pokoje se stevard přišel zeptat, zdali mi může již odnést stůl, což jsem přivítal. Následovalo čištění zubů, nastavení klimatizace, aby tolik nechladila a šup do postele. Lůžka u ČD jsou vybavena klasickou matrací, plnohodnotnou peřinou i dostačujícím polštářem. Postel je pohodlná pro cestující do výšky cca 190-195 cm, přerostlí lidé jako já se musejí trochu krčit. Ale i tak se vyspíte celkem v pohodě. Jízda je klidná, tichá, bohužel narušovaná hlukem vakuové toalety z vedlejšího deluxe kupé, která je ale opravdu hlasitá.

Cesta utekla jako voda a již zde bylo buzení následované roznosem snídaně, a tak to má vypadat. Ne, že přijdu vzbudit cestujícího a hned mu cpu ve dveřích snídani. Opět deset bodů pro Nebelvír, totiž pro pana stevarda. Znovu mně bylo nabídnuto rozložení stolku, což jsem odmítl vzhledem k charakteru snídaně, a i vzhledem k tomu, že byla servírována na praktickém tácu. Požádal jsem také stevarda, zdali by bylo možné si doobjednat párky navíc k snídani, což pro něj nebyl žádný problém, jen poprosil o trpělivost, než roznese zbytek snídaní. Zanedlouho zde byla i doobjednaná část snídaně a já se mohl pustit do hodů, zatímco za okny ubíhaly krásné scenérie podhůří Tater za vycházejícího slunce. Nádhera.

Snídaně v ceně jízdenky obsahovala džus, dvě kaiserky, sušenku, dvě másla, džem a mazací sýr. Nesmíme zapomenout na teplý nápoj dle výběru. To vše bylo servírováno v krabičce v novém designu ČD Night. Navíc jsem k tomu dostal tác s porcelánovým talířem, příborem z eko plastu, porcelánovým hrnečkem a ubrousky. Doobjednané spišské párky od Dolejších byly servírované také na porcelánu, ale s kovovým příborem, hořčicí, kečupem, a také dvěma kaiserkami. Snídaně jak v hotelu, jen ten jednorázový nůž mně tam trochu neseděl.

Celé menu doplňkových produktů naleznete v galerii k tomuto článku. Trochu mě jen zklamalo, že vše, včetně tašky na hygienický balíček, je v jednotném novém designu ČD Night, ale palubní menu zůstalo původní, pouze s vyměněným logem. Zde by chtělo na jednotném vizuálu ještě zapracovat.

Čistota ve vlaku a celkové hodnocení

Během cesty jsem vyzkoušel přejet vlhčeným ubrouskem např. stůl, či jiné odkládací plochy a vše se jevilo jako čisté, pravidelně udržované. Ve stejně dobrém stavu byla i toaleta a sprcha. Podobně dopadla prohlídka ložního povlečení i samotného polštáře a peřin. Ráno – a naštěstí až ráno – mě napadlo podívat se na stav matrace mého lůžka, což už tedy nebyl úplně radostný pohled. Byly zde různé stopy po tělních tekutinách, které vypadaly značně nechutně a upřímně byly smutným černým praporkem v cílové rovince.

Celkově hodnotím cestu i palubní servis jako příjemný zážitek a relativně dobře nastavený produkt, i když je třeba na některých věcech ještě zapracovat. Nicméně s nastavením produktu a standardizací čehokoliv měly dráhy vždy tak trochu potíže. Velké poděkování a pochvala patří rozhodně stevardovi JLV za skvělý a profesionální servis i přístup k zákazníkovi. Jen bych snad dodal, že s úsměvem jde všechno líp, ale rozhodně šlo o super výkon! A JLV oddělení, které má na starosti čistotu lůžka, by se mělo trochu zastydět za nehezkou matraci. Docela by mě zajímalo, zdali cca 14 dní od cesty je matrace ve stále stejném stavu.

Jízdenky a ceny občerstvení:

Včasná jízdenka Evropa Praha – Košice 466 Kč / 19 EUR
Rezervace lůžka 1 176 Kč / 48 EUR
CELKEM cesta: 1 642 Kč / 67 EUR
Kuřecí řízek s bramborovým salátem 179 Kč / 7,80 EUR
Ledový čaj 0,5 l 35 Kč / 1,50 EUR
Veltlínské zelené 69 Kč / 3,00 EUR
Mandle 50 Kč / 2,20 EUR
Kontinentální snídaňový balíček – v ceně
Párky s pečivem 99 Kč / 4,30
CELKEM jídlo: 432 Kč / 18,8 EUR

Cesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš PetrovskýCesta lůžkovým vozem z Prahy do Košic. Foto: Aleš Petrovský
Tagy České dráhy Doporučeno JLV lůžkový vůz noční vlaky
110 komentářů