Novela: Řidičák od 17 let, tvrdší tresty za alkohol a zjednodušení bodového systému
Ministerstvo chce ještě letos začít vybavovat dálnice po vzoru Rakouska značením, které bude upozorňovat na bezpečnou vzdálenost.
Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou ministerstvo dopravy aktuálně posílá do mezirezortního řízení, má po 15 letech od počátku fungování zjednodušit bodový systém, zpřísnit postihy za nejzávažnější přestupky a vštípit řidičům větší pocit zodpovědnosti při řízení. Hlavní změny dnes představil ministr Martin Kupka; úřad pod jeho vedením v zásadě převzal novelu, kterou chystalo už předchozí vedení Karla Havlíčka. Novelu, která měla platit od letošního ledna, ale nestihla projednat předchozí sněmovna. Nově se počítá s platností od ledna 2024.
Bodový systém bude po úpravě obsahovat jen tři sazby: 2, 4 a 6 bodů podle závažnosti přestupku. Oproti stávajícím pěti sazbám jde o zjednodušení.
„Chceme, aby vážnější postih byl spojen s přestupky, které přinášejí nejvyšší míru rizika a se kterými jsou spojena úmrtí a těžká zranění,“ řekl Kupka. Za alkohol za volantem se sice nově sníží počet trestných bodů (ze sedmi na šest), ale zvýší se sankce z maximálně 20 tisíc korun na 25 tisíc korun, zákaz řízení bude možné uložit až na 18 měsíců (dnes 12 měsíců). Sankce za odmítnutí dechové zkoušky se zvýší ještě výrazněji, horní hranice bude nově 75 tisíc (dnes 50 tisíc), zákaz řízení bude možné uložit až na tři roky (dnes dva).
U menších prohřešků, jako je špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h, se naopak snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují. V těchto případech může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou. Pokuty se výrazně zvyšují například u jízdy na červenou, zakázaného vjetí na železniční přejezd nebo telefonování za jízdy.
Hranice pro odebrání řidičského průkazu zůstává na 12 bodech, návrh ovšem počítá se snížením na šestibodovou hranici u začínajících řidičů po dobu dvou let, takzvaný řidičák na zkoušku. Pokud začínající řidič o své body přijde, bude muset znovu na zkoušku a psychologickou přednášku. Systém má právě mladé řidiče vést k zodpovědnosti. Novinkou je také možnost řídit auto už od 17 let, autoškolu tak bude možné dělat už od 15,5 roku. Sedmnáctiletého řidiče ale bude muset doprovázet zkušený řidič, který vlastní oprávnění nejméně deset let a neztratil žádné body.
Novela nezahrnuje přesné určení bezpečné vzdálenosti, o čemž se hojně diskutovalo. Podle Kupky by to nemělo logiku, neboť je v každé situaci a rychlosti jiná. Ministerstvo chce nicméně ještě letos začít vybavovat silnice a dálnice po vzoru Rakouska a Německa značením, které bude na dodržování bezpečné vzdálenosti upozorňovat.
Podrobná tabulka je ke stažení zde.