lot
Automobily Silnice

Novela přinese zvýšení pokut za závažné přestupky, u maličkostí je tolerantnější

Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR
Nehoda lineckého expresu na přejezdu jižně od Českých Budějovic. Pramen: Policie ČR

Přehlednější a mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Tak prezentuje hlavní změny v novele zákona o silničním provozu ministerstvo dopravy. Novela nyní míří na legislativní radu vlády, platit by měla od ledna 2022.

„Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky, jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti, alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit takzvané piráty silnic z provozu. Bodový systém má působit preventivně a být pro řidiče srozumitelný,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Jednou ze změn oproti původnímu návrhu je návrat dvoubodového přestupku. Nová úprava bodového systému obsahuje tři sazby: 2, 4 a 6 bodů podle závažnosti přestupku. Oproti stávajícím pěti sazbám jde o zjednodušení. Po vypořádání připomínek tak zůstaly například dva body u překročení rychlosti o více než 10 km/h a méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.

U menších prohřešků, jako je špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h, se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují. V těchto případech může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou. Naopak u nejzávažnějších přestupků může nově řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. Pokuty se výrazně zvyšují například u jízdy na červenou, zakázaného vjetí na železniční přejezd nebo telefonování za jízdy. Příklady jsou uvedeny v přiložené tabulce.

Stručná tabulka přestupků a bodů. Pramen: Ministerstvo dopravy

Stručná tabulka přestupků a bodů. Pramen: Ministerstvo dopravy

V rámci připomínek se též do návrhu přidala povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky v případě nouzového stání i v obci, nově je v silničním zákoně také výslovně zakázáno parkovat na chodníku. Upouští se od možnosti policie odebrat na místě řidičský průkaz osobě, která se nepodrobila povinné lékařské prohlídce.

Novela má po více než 13 letech fungování zjednodušit rozdělení bodovaných přestupků či zavést pevné blokové pokuty u vybraných přestupků. Hranice pro odebrání řidičského průkazu zůstává na 12 bodech, návrh ovšem počítá se snížením na šestibodovou hranici u začínajících řidičů po dobu dvou let.

„Od roku 2017 se nedaří snižovat počet smrtelných obětí, ročně umře v České republice při dopravních nehodách přes 500 lidí a více než 2 000 je těžce zraněno. V poslední dekádě se nám nedaří dostat na úroveň alespoň průměru Evropské unie. S 58 usmrcenými na jeden milion obyvatel patřila ČR v loňském roce 18. příčka v evropské sedmadvacítce,“ řekl vedoucí BESIPu Tomáš Neřold. V roce 2017 zemřelo na českých silnicích 502 lidí, v roce 2018 to bylo 565 osob a v loňském roce 547. Podle Neřolda v posledních dvou letech jen ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti dosáhly 80 miliard korun.

Zákon o silničním provozu nebyl u drtivé většiny přestupků, pokud jde o výši finanční sankce a výměru správních trestů, zásadně novelizován od roku 2007.

Po projednání návrhu na Legislativní radě vlády půjde novela zákona na projednání ve vládě. Pokud se změnami budou členové vládního kabinetu souhlasit, následně jej projednají obě komory parlamentu. Účinnosti by novela měla nabýt k 1. lednu 2022.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ghj

jedna vec je, co je na papire a druha je vymahatelnost. mne velmi vadi nedodrzovani odstupu a rezani zatacek. policie nema na to toto vymahat a takove chovani vymytit. nenapada me jine reseni nez mit v aute kameru a posilat takove manevry na policii.

Jan Sova

Nejedná se o smysluplné řešení. Právo natáčet si někoho jiného je dáno výlučně osobám, kterým je jejich jednáním způsobena újma na právech. Oznamovat dopravní přestupky musí policie nebo obecní policie, která logicky nemůže (někdy ani nechce) být u všeho.

Žlutý klandr

1800 sebevražd ročně nezajímá nikoho :-(.

David

Dle bodového návrhu to vypadá, že je výhodnější jet opilý než dvakrát za sebou nepřipoutaný. Pardon, ale být nepřipoutaný nikoho, kromě mě, neohrožuje, tak nevím za co tak drakonické tresty.

Mirek

Jj, opět buzerace občana. No co už čekat od policejního státu. Posledně jsem dostal pokutu za rychlost 66 km/h mimo obec, vlastně pardon v obci, protože cedule ,,obec,, byla umístěna cca 300m před obytnou zástavbou no a to jsem ještě nechal auto dojíždět. Takže si na mě pánové smlsli. Pokutička sice byla symbolická, ale podle mého názoru zcela nesmyslná. Další věcí je že zatímco v jiných státech je třeba legální jet třeba s jedním poobědovým pivem, tak u nás z vás udělají málem vraha, přitom v 24 z 28 států EU je to naprosto normální a BEZ POKUTY. Ale jo,… Číst vice »

Marian Kechlibar

Na „policing for profit“, orientaci represivních složek na co nejhladší vybírání peněz, si stěžují i v USA.

Žlutý klandr

Cedule samotná ještě neznamená obec. Musí to být zastavěná oblast. Možná jste platil zbytečně.

rado p.

Učitě platil zbytečně, zákon hovoří jasně.

Asd

Jak vidno stát chce více podojit ty co mají peníze a kde výběr nečiní žádný problém. A někteří ovčané ještě budou hýkat blahem, jak se ta naše vláda stará o bezpečnost silničního provozu. Pokud by tomu tak bylo, tak příjmy z pokut poputují přímo do státního rozpočtu a ne do rozpočtu obcí.

Přemek

Milé Asd, a kdo jiný má platit než ten, který má přebytek příjmů a peněz z majetku? Vy jste snad zakuklené sociopatické elitář…

Eduard

Tady jde hlavně o to, že výběr pokut je tu pro bezpečnost provozu a ve skutečnosti jde jen a jen o peníze. Nepostihují se nebezpečné, ale snadno prokazatelné tudíž pokutovatelné přestupky. Z toho, že někdo jede po prázdné dálnici 200 se dělá div ne kriminální čin. Přitom v Německu je to zcela běžná věc. Mnohem nebezpečnější je nedodržování bezpečné vzdálenosti. O nešvaru zvaném jízda v levém pruhu ani nemluvě.

Kalanis

Pokuty jsou na pevnou částku. Tedy takovou, kde se stréc ze vsi oklepe, ale pro hujera z Prahe jsou to drobné. To není rovná míra.

Jan Sova

bezpečnost silničního provozu je po reálném zneužití tohoto pojmu všeobecné zaklínadlo politiků, aby mohli aktivně nasazovat represi. Např. v prvcích nové infrastruktury vítězí i nadále „úsporná“ opatření, která jsou často v rozporu s reálnou bezpečností siln. provozu. Obchvaty, mimoúrovňová křížení (i pro chodce), dopravní značení k rozestupům nebo třeba delší (kapacitnější) odbočovací pruhy jsou i nadále tabu, narozdíl od bodové tabulky, se kterou každý politik rád hýbe zprava doleva a zpět.

Tomas

Celé toto zpřísňování nemá žádný smysl, pokud se v této zemi nezaloží policie podobně, jak to udělali v jiných zemích, například v USA. Kdo ty pokuty, body a zákazy řízení bude rozdávat, když na silnicích policii nepotkáte?
Minulý víkend jsem za přejezd 150 km mimo dálnice viděl tak 13 podobných jako ten, co zmrzačil rodinu a nedávno po půl roce policie přišla na to, že ho chce stíhat. Jeden jel ve zúžení v obci řízeném semaforem na červenou kolem celé kolony tak 80 km/h do zatáčky, ale nic se mu samozřejmě nestane, dokud někoho nezavraždí.

dada

nepripoutani je stejne nebezpecne jako telefonovani…. to me poser z vejsky na hlavu… koho tim ohtozuju, krome sebe?

Tomas

Toho, na koho v plné rychlosti naletíte svým tělem v případě nehody. V rámci vlastního vozu je vyvraždění celé posádky jedním nepřipoutaným debilem zdokumentováno. Ale pokud vyletíte při čelní srážce oknem ven a naletíte do protějšího auta, vraždit můžete i tam. Podobně může zabít i navigace nebo počítač na palubní desce, které při čelní srážce pokračují jako projektil v pohybu do protějšího auta.

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Pokud by v statisticky nevýznamném počtu případů dokázal nepřipoutený zabít lidi i v druhém autě (tj. proletět dvěmi bezpečnostními skly a stále ještě mít dost kinetické energie) tak bysme museli zakázat motorky (stejná rychlost, pouze jedno bezpečnostní sklo) a pouvažovat o zákazu cyklistů a chodců (nižší rychlost, ale též pouze jedno bezpečnostní sklo).

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Pardon, …statisticky významném počtu případů…

Přemek

Kdo telefonuje za jízdy navíc s mobilem v ruce, ten se nevěnuje dostatečně sledování dopravní situace a má omezenou schopnost rychlé reakce na její náhlou změnu. Navíc lze přeslechnout zvukovou signalizaci třeba záchranky… Chápeme?

Přemek

Eh, špatně jsem četl. nepřipoutaný, jak níže uvádí správně Tomas, je fyzickou hmotou se značnou setrvačností. Pokud jste duchem nechyběl na hodinách fyziky, docvaknout by vám mělo.

Jan

Nevidím jízda v pravo … a pak nevytovření záchrané uličky…

Asd

Patrně myslíte vlevo na dálnici. Protože jinak se podle vyhlášky jezdí u nás vpravo.

Přemek

Patrně šlo o podjíždění zprava odstavným.

libcha

Dávat do souvislosti počet smrtelných nehod a výši trestů za přestupky vyvolává mylný dojem, že represe má významný vliv na nehodovost či její následky.

dada

nema, ale je to libivy argumet, ja okecat zvysovani poplatku…

Greta

Represe má nejvýznamnější vliv na bezpečnost.

Jan Sova

Zeptejte se úřadu ombudsmana na jeho šetření ke stacionárním radarům a dopadu na bezpečnost provozu (nehodovost) v daných úsecích. Nebo se může zeptát váš otec, Greto….

Jaaa

Výborně, takže parkovat teď teda je papalášům dovoleno kdekoli? Ano, město není pro jeho obyvatele a uživatele, ale pro pár blbečků s plechovkama.
Ostuda, co zas MD vymyslelo.

left-libertarian

Dva litry za nerozsvícený světla ve správním řízení. Hnus. Nesmyslně vysoké pokuty doléhají především na chudé, a ti co si to zaplatí tak budou jezdit dál. Naopak pokuta by se měla odvíjet od výše mzdy, a fixní by měly zůstat body. Ale to by Havlíček nesměl jít na ruku papalášům….

K.S.

Uvědomujete si že by pak místní papaláši vymysleli povinnost u sebe vozit potvrzení o příjmu?

Spíš je otázka zda má v takovémto případě ta pokuta vůbec být a jestli nemá stačit to že je zastaven a upozorněn. Tady se pořád totiž zcela zbytečně chce trestat místo toho aby stačilo pouhé napravení stavu. A to neplatí jen u policejních kontrol ale obecně.

Jiří Kocurek

Zrovna tady by stačilo ve dne napomenutí a v noci tři kila, nazdar. Cyklista ve dne svítit nemusí, chodec ani jezdec na zvířeti taky ne. Ono celé to svícení ve dne je dvojsečné – mnozí se chybně naučili nesvítí = stojí.

dada

a mnozi dalsi zase sviti i kdyz stoji a nakadaji, pak vahavi strelci maji problem takove vozidlo objet, protoze plna cara….

dada

deni sviceni ma byt porad a pro vsecky (j i koare, elektromotorkare, atd… jinak je to naprd a melo by se zrusit.

...

Ano, správně, mělo by se zrušit.

Přemek

Bez argumentu, bez hodnoty obsahu…

Jan Sova

Je vcelku řidičův ráj jet v létě ve dne Rakouskem a nemyslet na zapnutá světla, baterka plně dobíjí, alternátor mírně přede a klesají tak i emise….

lada13

50% podnikatelů by tak už nemuselo nikdy platit žádné pokuty, protože jejich daňová přiznání vykazují posledních x let stále ztrátu … toto je nesmyslný návrh

Kalanis

Absolutní hodnota obratu ale nulová nebude.

Bob

Jestli někdo má na koupi auta, tak asi není chudý. Jsou takoví, kteří si koupi auta dovolit nemohou.

Jan Sova

znám lidi, co mají hodně ojeté auto, aby se dostali z venkova do hodně mizerně placené práce a zpět, ale plazmovou nebo velkoúhlopříčnou LCD televizi doma nemají, narozdíl od „dávekchtivého“ obyvatelstva.

frantam

Ten zdůraznění zákaz parkování na chodníku – to bude u nás na maloměstě trochu problém 😀

Zbyněk

To je dobře, parkování má probíhat ideálně na vlastním pozemku, který na venkově většinou je k dispozici, ale když parkovací anarchii nikdo nepostihuje, proč by se měl kdo obtěžovat se zajížděním do vrat…

dada

pkud zastavim u sebe na pozemku neprojede kolem zadne dalsi auto…. mam svuj pozemek az pod silnici 🙂

Jiří Kocurek
Greta

No tak couvat na chodník by mohl leda chudý duchem, stačí aby mu tam vběhli děti a je v průšvihu až po uši.

Ritchie

Pokuty se zvyšují i u bezvýznamných přestupků, podívejte se na výši pokut ve správním řízení. Jednoznačným cílem novely je odrazovat od správního řízení. Mimochodem, proč je v dnešní době vůbec přestupkem zapomenutím dokladů?

Jiří Kocurek

Protože absence osoby s praporkem by byla už fakt příliš. Tak aspoň zavedli, že potřebujete 4 doklady. Občanku, řidičák, techničák a doklad o zaplacení povinného ručení. Protože je to snadno vymahatelné. Narozdíl od pokuty za nesprávné předjíždění a nesprávný způsob jízdy. Což není objíždění překážky přes plnou čáru, po předchozím zastavení a dání přednosti protijedoucímu.

Žlutý klandr

Pokud nejste podezřelý z prestupku, tak občanku mít nemusíte.

Y.K.

To je podle mě správný trend. V současné době spousta zejména „recidivistů“ využívala správní řízení jako prostor, kde se to dá potenciálně zamáznout, větší šibři to určitě uměli i smazat. Přitom je to příšeně drahá a neefektivní cesta, tak by se měla používat jen tehdy, pokud řidič neuznává přestupek a chce ho hnát výše.

K.S.

A? Možná spíš otázka proč máme bambilion nesmyslných regulací oproti západní Evropě a tváříme se že je to správně a že jsme horší než lidi kolem a je tu potřeba mít pořád dráby.

Naopak si myslím že by mělo být možné přestupky řešit právě jen ve správním řízení a ještě tam přidat pravidla za kterých je možné daný skutek pokutovat a odstranit tak prasárny, které policie dělává. Například zabránit zbytečnému měření a schovávání se v křoví, pokutování přestupků kde nedošlo k ohrožení ostatních účastníků atd.

Jiří Kocurek

Takové parkování 4,97 m od hranice křižovatky. Na místní (obslužné?) komunikaci. Přičemž křižovatka je vjezd do parkoviště.

K.S.

Např. Mě se tady to naše věčné sebemrskačství a snahy na sebe šít biče nelíbí. Je to trapné a nedůstojné. Navíc myslím že se pokuty zneužívají k vylepšování rozpočtů, v jednom nejmenovaném městě si dokonce pokuty od MP daly natvrdo jako příjmovou položku městského rozpočtu. Co pak asi bude MP zajímat? Bezpečnost, nebo maximalizace výběru? A nemyslím si že by u státní policie byla situace moc jiná. Máme tu pokřivené myšlení pořád, bohužel. Na západě se zavírají věznice pro nedostatek vězňů, u nás nestačí kapacity. Ve světě se uvažuje o legalizaci marihuany, u nás nejsme s to si mentálně připustit… Číst vice »

Jiří Kocurek

Rozpočtový plán vybraných pokut do částky xy má nejen jedno město. Má ho nejedno město i mnohé městyse. Takové skryté mýtné pro cizí. Někteří došli tak daleko, že na začátek obce dali semafor. Za jízdu na červenou je pokuta vyšší než za +5 km/h. Státní policie už tuto praxi naštěstí přestala podporovat, neboť je to degradace systému řízení dopravy. Abychom se nedostali k tomu, že firma Green Wall z Tramtárie bude starostům nabízet atrapu železničního přejezdu k výběru pokut. K tomu Klausovi: On změnu klimatu nepopíral, to mu do huby vrazili jeho odpůrci. Klaus jen napsal, že nevěří tomu, že… Číst vice »

K.S.

Ano, Klaus to možná neřekl takto, ale ta mediální zkratka měla větší dopad než to samotné prohlášení.

Raději bych se s těmi nápady na atrapy moc nešířil nebo to někdo opravdu udělá.

Jan Sova

Takto funguje hodně velké množství stacionárních radarů po celé ČR. Přijde firma, pošle politikům dar jejich vítězné stra(ně)nám, namontuje radary za pronájem, nebo je za fixní částku „spravuje, udržuje, kontroluje“ a politici odklepávají další místa pro umístění radaru… Skoro takový byznys jako řepka to je. Vše ovšem pod zaklínadlem „bezpečnosti“.

dada

Klaus a Meciar meli pekne davno viset na sibenici-rozbiti republiky vnimam jako dost zavazny cin v rozporu s ustavou

...

A měřil to obecní dráb certifikovaným měřidlem? 🙂

Y.K.

To je ovšem jiná část problému. To že si policie libuje v pohodlných formalitách je dost velký problém. Ovšem tohle nezmění kvalifikace pokut a body, to změní jen přestavění systému, na základě kterého je hodnocena výkonnost policie (tedy určitě ne tabulka počet kontrol / pokuty). Pak by se vykašlali na malé ryby jedoucí 57 km/h nebo parkující o 10 cm blíže k přechodu (případně by řešili domluvou) a naopak by lovili „velké ryby“.

...

Já bych tu západní Evropu neglorifikoval. Ano, jsou tam státy, kde ty regulace vymáhají obecně o něco méně, ale mají jich tam taky mnoho, často i víc než u nás.

Jan Sova

jen ve správním řízení ?? Víte kolik to stojí celostátně to správní řízení, jak se tam každý druhý vykrucuje až na soudy ??
Pak nemá být armáda úředníků, aby si všichni odplivli….

Jiří Kocurek

Tak to má úřad řešit a ne že to nechá vyhnít, protože od začátku ví, že úřad případný soud projede na:
a) materiálním aspektu – neprokázáno
b) absence snahy zjistit pachatele přestupku – obeslán provozovatel a konec
c) jiných procesních chybách

Y.K.

Já souhlasím, ale na druhou stranu vím jak jsou úřady obecně neefektivní. Opravdu by tento systém neměl sloužit k tomu, jak se z problému vyvlíknout.

K.S.

Tak ale to je problém toho sytému, to co děláte je oprava jeho nefunkčnosti tím že budete trestat lidi za to že se chtějí dobrat spravedlnosti.

Jiří Kocurek

Jen bych dodal, že recividista by to byl, kdyby mu ty přestupky prokázali. Pokud úřad nekonal, přestupky neprokázal, tak z někoho těžko uděláte recividistu. Anebo příliš lehce, stačí pak na souseda oznámit čytři, pět smyšlených přestupků, které úřad nechá vyhnít. Rušení nočního klidu řešila policie na téže adrese už 5x, a to mezi 19:00 a 21:00. No uznejte, není to na zavření provozovny?

Y.K.

Tak samozřejmě, ale stačí zalistovat na internetech a spousta lidí využívá neschopnosti úředníků k tomu, že prostě nedodržuje nic a stejně se z toho vykroutí. Odtud nadsazené „recidivista“, nemyslím tím formální pojmenování odsouzených.

Greta

Je to nás zavření provozovny,.

Zbyněk

S bezpečnostní na silnicích jsme na úrovni rozvojové země.

...

Ono je to často také těmi silnicemi.

Žlutý klandr

Přesně tak. Celý ten dopravní fašismus do značné míry jen zakrývá mizerný stav komunikací.