Novela přinese zvýšení pokut za závažné přestupky, u maličkostí je tolerantnější
Přehlednější a mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Tak prezentuje hlavní změny
Přehlednější a mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Tak prezentuje hlavní změny v novele zákona o silničním provozu ministerstvo dopravy. Novela nyní míří na legislativní radu vlády, platit by měla od ledna 2022.
„Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky, jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti, alkohol za volantem. Přísněji se tak postihuje záměrné porušování předpisů, kdy cílem je vyloučit takzvané piráty silnic z provozu. Bodový systém má působit preventivně a být pro řidiče srozumitelný,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Jednou ze změn oproti původnímu návrhu je návrat dvoubodového přestupku. Nová úprava bodového systému obsahuje tři sazby: 2, 4 a 6 bodů podle závažnosti přestupku. Oproti stávajícím pěti sazbám jde o zjednodušení. Po vypořádání připomínek tak zůstaly například dva body u překročení rychlosti o více než 10 km/h a méně než 20 km/h v obci a méně než 30 km/h mimo obec.
U menších prohřešků, jako je špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 km/h, se snižuje horní hranice pokuty na místě z 2 000 Kč na 1 500 Kč a body se nezapisují. V těchto případech může policie vyřešit na místě přestupek také domluvou. Naopak u nejzávažnějších přestupků může nově řidič přijít o řidičské oprávnění až na tři roky. Dosud byla nejdelší doba zákazu řízení dva roky. Pokuty se výrazně zvyšují například u jízdy na červenou, zakázaného vjetí na železniční přejezd nebo telefonování za jízdy. Příklady jsou uvedeny v přiložené tabulce.
Stručná tabulka přestupků a bodů. Pramen: Ministerstvo dopravy
V rámci připomínek se též do návrhu přidala povinnost řidiče nosit reflexní vestu při vystoupení z auta do vozovky v případě nouzového stání i v obci, nově je v silničním zákoně také výslovně zakázáno parkovat na chodníku. Upouští se od možnosti policie odebrat na místě řidičský průkaz osobě, která se nepodrobila povinné lékařské prohlídce.
Novela má po více než 13 letech fungování zjednodušit rozdělení bodovaných přestupků či zavést pevné blokové pokuty u vybraných přestupků. Hranice pro odebrání řidičského průkazu zůstává na 12 bodech, návrh ovšem počítá se snížením na šestibodovou hranici u začínajících řidičů po dobu dvou let.
„Od roku 2017 se nedaří snižovat počet smrtelných obětí, ročně umře v České republice při dopravních nehodách přes 500 lidí a více než 2 000 je těžce zraněno. V poslední dekádě se nám nedaří dostat na úroveň alespoň průměru Evropské unie. S 58 usmrcenými na jeden milion obyvatel patřila ČR v loňském roce 18. příčka v evropské sedmadvacítce,“ řekl vedoucí BESIPu Tomáš Neřold. V roce 2017 zemřelo na českých silnicích 502 lidí, v roce 2018 to bylo 565 osob a v loňském roce 547. Podle Neřolda v posledních dvou letech jen ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti dosáhly 80 miliard korun.
Zákon o silničním provozu nebyl u drtivé většiny přestupků, pokud jde o výši finanční sankce a výměru správních trestů, zásadně novelizován od roku 2007.
Po projednání návrhu na Legislativní radě vlády půjde novela zákona na projednání ve vládě. Pokud se změnami budou členové vládního kabinetu souhlasit, následně jej projednají obě komory parlamentu. Účinnosti by novela měla nabýt k 1. lednu 2022.