lot
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Nové vozy pro České dráhy od Siemensu a Škody už dorazily ke zkouškám na okruh

Přeprava nových vozů od konsorcia Siemens - Škoda pro České dráhy. Foto: Cargo Motion
Přeprava nových vozů od konsorcia Siemens - Škoda pro České dráhy. Foto: Cargo Motion
Cestující v dálkových vlacích mezi Prahou a Chebem přes Plzeň a Ústí nad Labem čeká příští rok velká změna v kvalitě vozidel. Konsoricum Siemens - Škoda Tranportation již začalo s testováním prvních vozů na zkušebním okruhu.

Dva roky po podpisu smlouvy na dodávku nových osobních vozů pro dálkové vlaky Českých drah dorazily první čtyři na železniční zkušební okruh ve Velimi, kde je čeká několikaměsíční testování. První cestující začnou vozit příští rok.

Souprava dorazila do Velimi dnes ve 4 hodiny ráno po cestě z ostravského areálu Škoda Vagonka. Přepravu zajišťoval nákladní dopravce Cargo Motion.

Zakázku na 50 vozů získalo v červenci 2018 sdružení Siemens – Škoda Vagonka za necelé tři miliardy korun. Svařování a lakování probíhá ve vídeňském závodu firmy Siemens, odkud se vozy přesouvají do závodu Škoda Vagonka v Ostravě. České dráhy je nasadí do provozu v příštím roce na trasu z Prahy do Chebu. Snímky z finální montáže zveřejnily České dráhy v květnu.

Nové vozy vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů ale budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.

Jednotky bude možné spojovat do delšího a průchozího vlaku nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy.

Původně měly být nové vozy nasazeny na dálkové spoje Metropolitan z Prahy do Bratislavy a Budapešti, České dráhy ale nakonec změnily názor a nasadí je na vnitrostátní linky.

Základní charakteristika netrakčních souprav od konsorcia Siemens – Škoda

– pětivozová, uvnitř semipermanentním tyčovým spřáhlem spojená netrakční jednotka s tlakotěsnými průchody mezi vozy;

– zakončení jednotky na obou koncích se standardním rozhraním UIC pro osobní vozy s návalky a s běžným tažným a narážecím ústrojím, umožňující průchozí spojení s ostatními typy vozů, respektive s lokomotivou;

Konfigurace pětivozové netrakční jednotky

– koncový vůz 1. třídy + multifunkční vůz 2. třídy s infopointem a zázemím pro vlakový doprovod, místy pro osoby na vozíku s bezbariérovým WC a zdvihací plošinou s elektrickým pohonem pro nástup osob na vozíku, dětským kinem a místy vyhrazenými pro cestující s dětmi, umístění kočárků a místa pro uložení jízdních kol + dva vozy 2. třídy se standardním interiérem + jeden koncový vůz 2. třídy se standardním interiérem;

– délka netrakční jednotky přibližně 132 metrů;

– společné navzájem propojené palubní elektrické sítě a diagnostika;

– kapacita přibližně 330 míst k sezení;

– nejvyšší provozní rychlost 200 km/h.

198 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří

To je pěkné a kdy ae taky svezeme pořádným rychlíkem z Prahy přes Vysočinu třeba do Brna a dál?Tady jezdí soupravy jak z krále klacka!!!!

jan

To mělo jezdit do Bratislavy a Německa. Nevím na co se vozy na 200 budou crckat někde 90 kou.

_Pavel_

Tak hlavně, že do Bratislavy by to určitě těch 200 jelo…

jan

No za par let už právě jo.

_Pavel_

Jo, správa železnic taky říká, že za par let se bude jezdit Ejpovickým tunelem 200 😉

Jiří Kocurek

Neboli, měli s tím nákupem počkat. Odložit to. A pak by se mohlo odložit zrcyhlení na 200 km/h. A tím pádem by se nemuselo nic dělat, kromě pomlouvání ostatních.

_Pavel_

Vždyť na Bratislavu se mají kupovat ty vlaky s rychlostí 230 km/h, které určitě na tu trasu budou vhodnější. 🙂

Kirak

Pane Kocourek nechtěl by jste jít dělat poradce ředitelovi ČD ? Měl by jste práci na pár hodin než by vás vyrazili.

Dan

I těch 160 je pořád víc než 90 😀

jan

A kde je na Plzeň a nedejbože dále 160?

Dan

Pokud se pozorně podíváte, odpovídal jsem na koment „Tak hlavně, že do Bratislavy by to určitě těch 200 jelo…“, který byl odpovědí na koment „To mělo jezdit do Bratislavy a Německa. Nevím na co se vozy na 200 budou crckat někde 90 kou.“

Jiří Kocurek

Tak to by měly Honeckery přejít na Ex a R, zatímco B249 na Esko kolem .. raději nejmenuji.

Muflon

nejvyšší provozní rychlost 200 km/h /// a tahat to bude zase nějaká krysa z muzea s V100, takže stejně k ničemu 😀

Olda

No…, chce se mi postesknout: „Bože, co tam budou několik měsíců zkoušet“. Jestli se nikdo nepouštěl do nějaké partyzánštiny, tak provozní reference odjíždí každý den s Františka Josefa v 14:44 směrem na Štýrský Hradec. Takže pár základních věcí a alou do činné služby.

Alex

Ty se evidentně vyznas. Proboha.

Olda

No…, fakt nevím zač ty mínusy. Jezdím s tím 2x týdně už 5 let, vždy v Po a Pa. Věřte ty soupravy dostávají v tyto dny fakt záhul. Někdy i lidi sedí na schůdkách. Záchody a dveře se netrhnou. Za tu dobu jsem nebyl v žádným nepohodlí, všechno fungovalo – info systém, jídelňák, toalety, s podvozku žádný pazvuky, celkově tichý, chodově jistý, pohodlný bez rázů, vzduchotechnika jede atd. Tak co chce kdo zkoušet. Udělat stejně a jedem.

martin

Plně souhlasím, co na tom budou zkoušet, už je to odzkoušené

Kuba

Je to nové vozidlo, není to 100% railjet (TSI,200km/h,…) nelze použít certifikát o schodě. Třeba Bbmpz (multifunkční vůz) je novinka.

Kirak

3 miliardy ? To je dobrá cena. Mohli by jich koupit více. Dále vzhledem k tomu že do Budapešti budou mít silnou konkurenci tak udělaly docela blbé rozhodnutí že ? Navíc ani všech vozech na Metropolitan není ani wifi.

Jan Kocourek

No a co že není wifi? Místo toho by měli spíš montovat zesilovače signálu.

Jakub

Protože všichni pracující na notebooku mají neomezená data a hotspot…

David

Proč by jich kupovali víc? Mají na ně nasmlouvané výkony?

Jiří Voseček

ČD by mohly jezdit na podnikatelské riziko, tak jak to dělá RJ a LE. Samozřejmě za štědré dotace za studenty a důchodce. RJ expanduje neustále. Kde jsou ty doby, kdy se na zelpage.cz vysmívali režijkáři Regio Jetu, že akorát se svými třívozovými soupravami blokuje koridor a mají vypadnout.

michal

A ČD to nedělají za štědré dotace? Nebo studenty nevykazují? Ale jděte.

Jiří Voseček

Jsme se asi moc nepochopili. Ano, dělají. Ale co brání ČD nakoupit něco nad nasmlouvané věci a jezdit více než zaplatí MD na rychlíky?

Kirak

Chci vidět jak bude ČD jezdit na podnikatelské riziko s rychlíkama.

Kirak

Regiojet by taky v tom případě vozit r8 bez dotací.

Jiří Kocurek

Jestli takhle dodržuejte smlouvy i v osobním životě, no tak to si nabíháte k exekuci za nesplacené částky, tkeré jste podle smlouvy platit měl.

Kirak

Pane Kocourek vy se radši moc nevyjadřujte 🙂

Znalý

Do Ostravy ČD jezdí jak??? Pokud vím, bez dotací…

kakov

v čem spočívá ta silná konkurence? kdyby jezdil Jančura každý dvě hoďky, pak by to opravdu byla silná konkurence, ale dva spoje denně ještě ke všemu v dost špatné časy pro přestupy z jiných částí země (mimo Prahu) to opravdu není silná konkurence, i kdyby to natřeli sebežlutější barvou

AlaskaRailroad

Ke spekulacím kam se přesunou současné vozy z trasy přes Plzeň i přes Ústí. Ve hře jsou rychlíky Praha-Děčín a Praha-Budějovice/Třeboň. Proti brněnským rychlíkům přes Vysočinu, rychlíkům Brno-Olomouc, nebo dekonce Plzeň-Budějovice-Brno mluví to, že by zde příliš nevyužily svou maximální rychlost. Co nakonec zvítězí asi rozhodne možnost údržby, dispozice vhodných lokomotiv, popřípadě z které strany bude do Prahy denně dojíždět nějaký vlivný úředník.

Původní varak

Nejezdí Brno Olomouc Panter?

Původní varák

Nejezdí linku Brno Olomouc Panter?

Cestující, teď ale doma

Před Břeclav jezdí Panter, přes Prostějov jezdí Béčka.

Původní varák

Tak to ale není do Olomouce ale do Šumperka (a Jeseník).

Cestující, teď ale doma

Ano, přes Olomouc to pokračuje dál.

Jiří Kocurek

A s lístkem do Olomouce má jet teda kudy? Ten vlak jede do Šumperka, tam nesmíte?

orky

V roce 2021 končí smlouva na linky R9, R10 a R23 a pochybuju, že si tam MD pustí současná vozidla. Přepokládám, že uvolněná vozidla půjdou prioritně na tyto 3 linky, pokud zůstanou ČD. Pokud ne, pak půjdou na jiné linky. Zbytek linek zřejmě počká na uvolněné vozy po dodávce vozů na EC Praha-Berlín a Praha-Budapešť

Os5600

A vzhledem k tomu, že Regiojet nemá nekonečně mnoho lokomotiv a na tyto tři linky by se mu nepodařilo sehnat dostatek vozů, ojetiny na západě vysychají. Tak by se dalo říci, že ČD mají tak 80 procentní šanci že vyhrají všechny tři zmíněné linky.

David

Jak jste přišel na to, že ojetiny vysychají?

kom

Kež by to byla pravda, už mě nebaví jak tady všichni tahají omláceniny z ciziny.

Kirak

Tak zrovna s tím bych na Jančuru moc nespoléhal. Trn vždycky něco někde najde

Kirak

A vůbec vždyť něco ubyde Chorvatska. Pořídí tři Vectrony a 20 vozítek na západě se najde. Osobně si myslím že Jančura vyhraje rychlíky přes vysočinu fo Ústí se o to postará Arriva a do Trutnova bych ještě miniaturní šanci dal ČD

kom

tak ty ABmz by mohli dát na R11 tam je kultura cestování chabá :/ vím že je to jen zbožné přání

BoH

Správně, na Brno vždy a jen s těmi největšími vraky 🙂

Urban Transport Lover

tam to stačí..

BoH

Samozřejmě, pro méněcenné lidi to rozhodně stačí 😀

Gianluigi Zampr

Bylo by fajn kdyby mohlo něco hezčího jezdit na linkách Labe. To co tam jezdí teď, to je ****.

David

Linka Labe je jenom jedna.

Gianluigi Zampr

Ok, tak alespoň víte kterou mám namysli. Dřív tam jezdily hezké vagony, dnes velmi pochybné vozy.

4918

Bee272 je super vůz

Tomas

Jestli bude tak ošklivé šedivé interiéry, namísto krásných barevných, tak mě určitě nenalákají.

David

To jsme rádi že to víme.

J.K.

To je umělá patina – vůz potom nebude stárnout.:)

Vladimir

Kdyz puvodne byly urcene na trat Praha – Bratislava – Budapest, tak vi nekdo co noveho se chysta tam? Ze by vagony na 230, ktere tam nepujde vyuzit? Nebo nic, ci uplne neco jinyho? Ale ano, jsem pro, kazdy posun je vitany.
Vi nekdo kam pujdou vagony co jezdi na Cheb? Jsou celkem slusne, budou konecne nahrazovat Becka na rychlikovych tratich Praha – Ceske Budejovice.

_Pavel_

Tak vlaky na Budapešť budou jezdit i do Německa, takže šance na využití 230 tu je. Jinak ano, plánují se 9 vozové railjety nebo podobné jednotky.

Miloš

Kde jste sebral se jdou v plánu 9 vozové railjety ?

Petr

Na této trati (Praha – ČB) jsem si vždycky v létě po cestě z Lipna užíval postávání v uličce u otevřeného okna a koukání na okolní přírodu. Doufám, že až budou všude klimatizované vozy bez otevíracích oken, tak se budou dělat i nostalgické dálkové jízdy pro ty lidi, kteří mají rádi letní cestování v uličce u otevřeného okna.

Cestující, teď ale doma

Na trati Praha – ČB se Béčka budou vyskytovat určitě i nadále, např jako posilové vozy, ale není nic příjemného být u otevřeného okna a projet tunelem pod Benešovem, minout protijedoucí vlak nebo jet v korytu protihlukových stěn před Prahou. Ten hluk ve vagonu akorát odradí cestující.

Hardy

Doufám, že se na trať Berlín – Praha – České Budějovice – Vídeň vrátí Vindobona, a to by chtělo nové soupravy.

Hardy

Západní expres Praha – Plzeň– Cheb by to chtělo protáhnout do Norimberka, kvůli napojení na evropskou železnici.

Seveřan

Vítám obnovu vozového parku ČD. Ovšem jsem trochu smutný z toho, že na Krušnohorech přestanou jezdit vagóny s kupé jako je tomu teď. Ne každý chce sedět ve velkoprostoru a nyní má každý možnost volby.
Trochu se obávám, jak budou (ne)pohodlná sedadla. Nyní se dají v kupé celkem dobře polohovat. Je to velice praktické, pokud jedete brzo ráno nebo večer a chcete se natáhnout.
Myslím, že v současné době jezdí na této trase velice dobré vozy, nemám si témeř na co stěžovat. Nechápu tudíž nutnost změny.

AlaskaRailroad

Z mého pohledu jsou kupé spíše pro dálkové trasy, ty chebáky mezi Ústím a Chebem mají spíše regionální charakter s četnou výměnou cestujících. Málo kdo jede třeba z Chebu do teplic a hodně málo lidí jezdí třeba z Chomutova do Prahy. Přes Plzeň, tam už se z mého pohledu hodí spíše ta kupé, alespoň jako možnost volby.

David

V 1. třídě jistě polohovatelná budou.

David

Ani v multifunkčním voze kupé nebudou?

Jiří Kocurek

Neprší, pouze kape. Ale aspoň že tak. Béčka už patří fakt jen na předvánoční posily z Prahy do Ostravy. Nevracet, nechat je v hutích zrovna zpracovat.

Marťas

Béčka se jistě uplatní i jako posily chebských rychlíků na obou větvích. Půjdou k těmto hogo fogo vagónům připojit, nebo snad ne? A můžou jet s dieselovou lokomotivou (kvůli případné cestě přes Rudnou)?

Apollo17

Béčka už na těchto vlacích nejezdí ani dnes.Na posilách jezdí Bpee.Nevím,proč by tam jezdily po dodání dalších vozů.

Marťas

Béčka se občas vracejí, třeba na R České Budějovice-Praha se vrátily. Posilové Bpee prostě odejdou i s kmenovými soupravami jinam.

Cestující, teď ale doma

Béčka se na R Praha – ČB nevrátily, tam jsou pořád jako doma.

Tomariero

No do vzniku expresů na této trati už na R minimálně část vozů (multifunkční a 2 velkoprostory) jezdilo lepších více, po vzniku EX se ovšem na celé soupravy vrátili Béčka. Stejně velká část cestujících jezdí pravě Expresy, Rychlíky jsou hlavně na úsekovku, celou trasu jede minimum lidí.

Lukáš

Takže ty B a A co jezdí na R a Ex na Plzeň skoro na každém vlaku jsou halucinace, nebo výjimka potvrzující pravidlo?

Alex

Lukáš – jedná se až o nejzassi zálohu, která teď na Ex6 a R16 jezdí.

Jerry

Becka jsou dobré pro fotbalové fanoušky..jinak do hutí.

Jan

Béčka nechat na retrorychlíky pro šotouše.

Jiří Kocurek

Tak to máme Vánoce, Velikonoce, Baník na Spartě, Spartu na Baníku, Baník na Zbrojovce, Zbrojovku na Baníku, Spartu na Zbrojovce, Zbrojovku na Spartě.
Jestli dobře počítám, tak 8 vlaků ročně a maximálně dvě soupravy. Blbé je, že to nemá přemostění záchranné brzdy.

Jiří 24

Co to vlastně bude tahat 🤔
Alespoň ty Bmz 229 by mohli dát má R12 🙏

Jedine vlaky

No, doufám, že se konečně dočkáme něčeho slušnějšího i na lince R9, R11 a R12. Ta R12ka je přímo katastrofa. Čím dál více lidí začíná jezdit z Olomouce do Brna vlakem, protože autobusů jezdí hodně málo. Stačil by nějaký Bmz.

V. K.

Na trati Brno – Olomouc je hlavní tragédii infrastruktura. Bohužel je to vlakem o půl hodiny déle, což je fakt příliš mnoho.

Jiří Kocurek

Poděkujte Patriku Romanovi, že tak veleslavně zrušil Zásady Územního Rozvoje JMK. Kvůli tomu se stavba Blažovice – Nezamyslice stopla.
Jistě, počkáme 30 roků na VRT, kvalitní Esko do Vyškova nebude nikdy… hlavně že vyhánějí řidiče ze sinice, aby tam nezavazeli lidem. Nebo tak nějak.

Zlámalík

Škoda, že jen 50 a ne 500. To se ČD z toho skanzenu nevyhrabou… Ale buďme rádi i za to.

Vendys

Nechte udělat přímou trať z Prahy do Liberce ať se lidi mohou svést novými vlaky i tam.

Vladimir

Kdyby udelali trat Liberec – Praha s dojezdem do 1h, coz je realne, tak se 1/3 Prahy vystehuhe na sever.

Petr

Stačila by přeložka podél D10 až do Mladé Boleslavi a hned by to bylo lepší.

Filemon44

Myslíte to,co se plánovalo už někdy kolem roku 1860?????

Zapa

Zajímavý návrh stavět novou trať kvůli novým vlakům. 😆

AlaskaRailroad

To se v několika variantách plánuje už X let a asi ještě bohužel plánovat bude.

Kirak

Árivá

Tomáš

A kdypak nám z okruhu vyjede Sirius? 😀

eLKá

Tak informace pana Sedlaříka jsou v tomto ohledu velmi optimistické. Zásadní ale je, jak se potkávají s realitou, neboť „hmatatelného“ v v prohlášeních LE není takřka nic.
A jen čekám, kdy LE začne útočit na VÚŽ, že vozidla od Siemens/ŠTRN pro ČD jsou protěžována na úkor vozidel od CRRC pro LE a že to zlý, nepěkný a podlý konkurenční boj. A jestli navíc tyto jednotky budou schváleny dříve („detail“, že schvalování trakčních a netrakčních jednotek nechme stranou), tak se PR LE rozjede plnou parou a nejspíš se máme na co „těšit“.

Petr766

Takže na Metropolitanu zůstanou ty „krásné“ vozy, na kterých nedrží ani ty samolepky… pak se diví, že do ČD v Brně nasedá 20 lidí a do RJ 150. Prostě dráhy neumí obstát v konkurenci, i když některé RJ vozy taky dost pamatují. Ale umí to prodat.

Haha

A ty 9vz soupravy jsou teda co?

Jiří 24

Jaké vozy z Metropolitanů myslíte?

navratp

Ty co jezdí doLuhačovic a odpadává z nich nálepka Metropolitan.

Jedine vlaky

Na Metropolitan půjdou nové vozy z výběrového řízení pro 180 vozů na dálkovou dopravu. Otázkou je, kdy to VŘ skončí.

Dan

Co se skrývá pod těmi modrými krytkami, kterými je rozdlen žlutý pruh první třídy? Pozoruju, že je to nad téměř každým externím displejem – to je nějaká vychytávka, kterou starší railjety neměly? Kromě těch očividných změn, jako je lak, upořádání interiéru, sedačky a nižší maximálka, jak se tyhle nové viaggio comfort technicky liší od railjetů?

vagonář

Myslím, že to budou repráky.

Martin

Je to zvuková navigace pro nevidomé.

karel

Velké škoda že to bude jezdit na této lince a ne do Budapešti

Kirak

Teď by to díky Jančurovi potřebovali jak sůl. Kdyby jich ale nakoupily o něco více ještě třeba stovku tak by to byla paráda

Jakub

Moc pěkné vozy. Nevíte někdo jestli se od nového jízdního řádu chystají nějaké lepší vozy na linku R9?

Jiří 24

Rozhodně ne, až se bude soutěžit tak možná.

Michal Štěpán

Ono už to není na rameni Praha – Plzeň – Cheb špatné ani nyní, osobně jezdím na Západních expresem ex-ÖBB Amz případně 1.tř Pendolinem, ale tohle bude ještě úplně jiná liga. Jen doufám, že k tomu zapřáhnou alespoň na některé exponované vlaky i bistrovozy (regulérní jídelní by se asi neuživily). Cesta do Norimberku z Prahy, kde se otevírají možnosti přestupu na další dálkové vlaky do různých směrů vybavené restauračními/bistro vozy bohužel zabere 4h30 a za tu dobu člověku přeci jen vyhládne. A musím říci, že kvalita gastronomie JLV za poslední cca 4 roky obrovsky vzrostla. DB také není špatné, ale… Číst vice »

Haha

Bistra budou od GVD 22/23.

Jaaaa

Konec kupátek na této trase. :-/

medical_examiner

Kdepak, na R16 budou určitě Bmz235…

Adam

A Vám vadí kupíčka? Mně budou klasický Bmzka chybět. Ve velkoprostoru není třeba takové soukromí.

kakov

také pro rodiny s dětmi je mnohem lepší kupé, velkoprostor je pro děti naprd

Dalibor

Tak yupřednostňuji kupé. Je tskoe „soukromnější“

Jakub

V kupe mate pocit soukromi, kdyz jste sam na 6/8 mist. Ve velkoprostoru, kdyz jste sam na dvojce. Zaroven ve velkoprostoru se nenabizi tolik moznosti ke kradezim, znasilnenim apod. A nakonec, velkoprostor setri misto a tedy i penize.

Pitrys

Zlatý velkoprostor

Jan pesina

Zlatý kupé i béčka než trapný velkoprostor

Peeetr

Parametry nasazení.
Mělo by to být, že na trati pojedou její co největší část alespoň 160, a pak co nejvíce osobokilometrů denně.

Haha

Na Praha – Plzeň – Cheb by to mohlo trochu kompenzovat komfortem tu hrůzu #171.

Jan

Jak to není od škodovky, tak to vypadá dobře.

Lektor

Ale ono to od škodovky je.

X 1

Částečně. Jen montáž. A to ještě pod plánem a hlavně dozorem Siemense.

Jiří Kocurek

Tak napůl. Napůl Škomens, napůl Sieda. Dělaly na tom obě firmy.

ketchup1970

Jsem zvědavý, zda drobné konstrukční nedostatky railjetu se nepřenesly do této várky. Například se rozpadají zámky krytu filtrace, nebo filtr se odhalí až po vyklopení dvou dílů „krovek“. Krovky jsou na lankách a vypadávají z pantů. Mohly by být na teleskopech.

Martin

Mechanická konstrukce je 100% Siemens.

K.S.

Je nějaká šance že by se koncové dveře a přechod přidaly i na railjety?

kubi

K tomu není dobrý důvod. Viaggio Comfort umožňuje až desetivozovou soupravu s jednou lokomotivou (takže přidat na Vindobonu jednu první třídu nejde výhradně kvůli penězům). Jednotky se navíc dají bez problémů v provozu spřahovat dohromady (což takové ÖBB běžně dělají).

Plus railjet je vysokorychlostní souprava (na 230 km/h), což s sebou ponese omezení kvůli bezpečnosti.

Graylag

Zanedbatelná. S tím spojené schvalování a dokazování že to nic neovlivnilo (třeba pevnost skříně) by vyšlo na takové peníze, že se víc vyplatí railjety přesunout na trat, kde absence přechodu nevadí a místo nich koupit vozy s přechodem už z výroby.

Martin

ne

Radiátor

Tohle by bylo úžasný na trase PHA – CB. No my tady budeme doufat ve škatulata a že se přesunou ty současné vagóny do Chebu sem. Pořád by to byl značný upgrade.

AlaskaRaillroad

Žádný na budějovické rychlíky, na Děčíny půjdou uvolněné moderní vozy 🙂

Kirak

Děčíny bych navrhoval dát Regiojetu nebo Leo expresu. Budou tam mít konkurenci, ne jako R8

Zdrasa

No to vám pěkně děkuju. Aktuálně skvěle funguje jízdenka Praha-Ústí, kdy furt něco jezdí, ať už EC, Krušnohor nebo Labe. I Děčíňáci jsou zvyklí kdyžtak dojet Krušnohorem do Ústí a tam osobákem nebo Ploučnicí do Děčína. Takhle byste tu návaznost úplně zničil a každý by si musel hlídat, kterým dopravcem jede.

kom

Proč se furt protěžuje R20? jsou tu daleko horší linky R9,R11,R12 a R17

PetrN

Kdepak, s Beckama na věčné časy a nikdy jinak 😂

Urban Transport Lover

Jako skalní „žlutofanda“ uznávám, že je mooooc dobře, že se to nejnovější co bude ČD mít nebude posílat Slovákum a Maďarum – (jako třeba Pendolino na Košice – místo toho chybí na rameni Děčín (Ústí) – Praha – Budějky – Krumlov) a konečně se troku civilizují ni linky na jihozápad a severozápad od Prahy. Kam se přesunou vagony z těchto 2 tras?? A kam další vagony z linek kam se 2021-23 budou nasazovat do více regionů noví Panteři ?? úvaha: Jančurovi je asi neprodají – toho nemají rádi.. -ikdyž ten kupuje všecko co má kola a stále ještě drží aspoň… Číst vice »

Haha

Kdybyste nepsal takové bláboly do jiných diskusí, tak bych vám snad i odpověděl na otázky…

Urban Transport Lover

tak odpovězte – neváhejte

navratp

Napsal proč vám neodpoví.

Urban Transport Lover

věc názoru – evidentně starší ročník s vypršelou expirací..

Pitrys

Tak podle mě to nejlepší co ČD má by mělo jít právě na ty mezinárodní vlaky a ne na nějaký Cheb.

David

Vy jste koukám taky odborník na všechno jako ten Mikuláš Kopas.

Urban Transport Lover

Ne – jsem pravidelný cestující i na vlacích Metropolitam do Budapešti – no ale z logiky věci považuju za óbrblbost posílat to nejlepší do zahraničí – a ještě k tomu na východ. Jsou to vlaky za naše české peníze, tak by měli primárně obsluhovat cestující v ČR – a ne k tomu půl Slovenska a pak údolím Dunaje na špinavou Budapešť.. I to průměrný co jezdí u nás je mnohem lepší než to od ZSSK a MÁV-START na téhle lince…

Panda

Vyváží výhody pevného spojení jejich nevýhody?

Haha

Ano. 5vz je kmenovka i tak.

Jan

Jaké jsou konkrétně ty nevýhody?

Panda

Např. porucha jednoho vozu (např. klimatizace, obutí, nefunkční WC) znamená odstavení celé soupravy.

Pezos

Tak to holt budou muset i opravit, nejen odstavit.

Jiří Kocurek

Do depa to tak jako tak musí dojet. A tam už si to rozpojí. Asi sotva bude někdo rozšibovávat rychlík někde ve Vlkově nebo v Libni, protože se ucpalo WC.
A k tomu obutí: Snad už dorazilo ABS i na železnici, po 70 létech, kdy se to začalo používat v letectví.

vemm

ABS – protismyky mají dááávno např. už všechny „Y“ z NDR…

kakov

zrovna na tyhle vlaky je 5 vozů minimum, spíše by to chtělo tak 7

MildaIV

7 vozú má už bohužel málo vlakú ČD.

kakov

to je pravda, ale ZExy bývají často přeplněné, pokud mají jen 4-5 vozů, přeci jen jízda na stojáka by neměl být cíl

Tomáš Gottschalk

Jestli to bude mít ve 2. třídě nepolohovatelný sicny, jako SIVIC, tak ať si to černá díra natluče do špic.

Haha

Pokud to bude mít podnožky, nevidím problém.

Jerry

Jediná mínus že je jich jen padesát kusů.uz se těším až se tím svezu.rikam škoda že Vagónku ve Studénce zničil amik ,se tam mohly mrskat vagóny jak Baťa cvičky.

_Pavel_

To by ty vagony musel taky někdo ve velkém kupovat.

Jerry

To by na vedeni ČD musel někdo myslet..třeba i blbych 30 vagónů ročně je výhra ..naposledy se kupovaly nové vozy ….no už je to dávno

_Pavel_

No místo vagonů se jde cestou jednotek (regiopantery/interpantery). Peníze se v tom možná budou točit i větší než u vagonů.

Dan

Ale ty jednotky tu taky nikdo nekupuje zrovna ve velkém a systematicky. Byť teda tyhle nové vagony jsou taky vlastně jednotka, pokud opravdu půjdou na rychlíky, pak nechápu proč se místo nich nekoupily pantery nebo tak něco – s lepší dynamikou jízdy, úspornější a hlavně nízkopodlažní a širšími dveřmi (rychlejší výměna cestujících).

Původní Pražák

Jedna věc je cvicky sekat a jiná je prodávat. A že ČD, ale i další dopravci v regionu tech nových cviček za posledních 30 let nakoupili… Jo, pardon, oni vlastně neměli kde, protože vagonku zničil amik.

súdružka Kolesárová

Skvělý nápad! Budeme zde sladkobolně slzet nad svým trudným osudem namísto toho, abychom si přiznali, že jsme tady vyráběli stěží konkurenceschopné zboží…

Jerry

Studenka vyráběla vždy konkurenceschopné zboží ..a mohly se tam dělat vozy právě v kooperaci že Siemensem tak jako na konci 90 let .

Pezos

V 90. letech vozy na 120 a bez centrálního zavíraní a blokování dveří…

Jiří Kocurek

… srovnatelné se světovou špičkou…

Lektor

Aha proto jsou tyto vozy v kooperaci Siemens + vagónka

Lektor

Kdyby někdo četl ten článek tak ví, že ty vozy právě z tý Vagónky vyjely.

AlaskaRaillroad

Vyjely z Vítkovic, nikoliv ze Studénky. Studénka už je hodně vzdálený prapředek dnešní Škoda vagonky ve Vítkovicích.

Lektor

Vyjely z vagónky, jestli sídlí ve Studénce nebo ve Vítkovicích je z pohledu ČR úplně jedno.

Robert Šalda

Ho*no si pamatujete. První sérii emzetů z přelomu milenia dělal Siemens ještě se Studénkou. Rovněž první Elefanti se dělali ve studénce. Dokonce nejen dvě prototypové jednotky.

AlaskaRaillroad

Při těchto uváhách můžeme rovnou brečet že se již nevyrábí parní lokomotivy

Jiří Kocurek

Ringhoferáky. Na podvozcích Rybák. Pensylvánskou modernu nehceme!

Jiří Kocurek

Tu vagónku ve studénce nezničil amík ani žid. Tu vagónku zničilo to, že vyráběla jeden typ vozu – Bt, později Bdt, cokoliv dalšího se kupovalo z NDR. Teď je ta fabrika přesunutá do Ostravy a vypadá to sní mnohem líp.

Jerry

Hlavně že začali dělat elefanty a emzety .a co výroba nákladních vozů ve Studénce ..kolem r.2000?

Pavel

do Skodovky to jde lakované bdz podvozků ? Snad to by mělo mít povozky od Siemensu jako Viaggio Comfort ? Škofovka se podílí čim tedy ? Děkuji za upřesnění.

Jan Pytela

Podvozky budou z Grazu a ve škodovce se to bude tedy hlavně montovat dohromady.

X 1

Škodovka dodala je ruce. Tedy obyč montáž. Všechny díly a celky jsou již předem určeny Siemensem.
Škodovka jen doufá, že si při montáži osvojí trochu toho know-how. 😉

Michal

Vypadají moc dobře. Škoda , že se toto nesoutěží ve velkých počtech. Takových souprav mohlo byt vysouteženo třeba 100 a postupně je nakupovat dle finančních možností. Takto se zase soutěží dalších 182 vozů zvlášt. Za pár let zase další. Chybí tomu koncepce, plán… bohužel 🙁

JirkaK

to pláčete na špatném hrobě, dopravce soutěží vozy podle toho co si objednavatel dopravy přeje (MD nebo kraje), na R a Ex do Chebu tyto soupravy stačí, ale jinam ne

Michal

jojo, to je ta nekoncepčnost vlád v ČR. Žádné střednědobé či dlouhodobé plány v oblasti dopravy, školství, energetiky, …No ono by to stačilo i na Hradec, Budejovice…

AlaskaRaillroad

Na Děčíny by stačily taky, ještě přidat posilové cca 2 páry v ranní a odpolední špičce co by stavěli jen Lovosice, Roudnice. A a nemusely by jezdit 9tivozové soupravy.

Znalý

Vím že mě místní sotouši sežerou, ale když by ČD mělo jistotu desetiletých smluv na více tratích, tak to bude. A co zbyde na jiné výkony. No a B-ečka do šrotu…

Pe.tr

Dodnes měli jistotu monopolu a smlouvy z jako soutěží měli povětšinou na 15 let . Sypalo se bez práce a proto jezdíme v béčkách . Mysleli že konkurence nikdy nepřijde a bum . Objednávání není záležitost vlád ale výhradně dopravce . Tyto provozované vraky by na silnici nikdy nebyli , leda jako veteráni . Při smlouvách na deset a více let , zadání 3až5 let dopředu a ČD mohou provozovat jenom muzea . A pokud by se cenou chytli tak na konci roku bychom to z daní dopláceli . Tyto vagony jsou super , do CZ a SK absolutně dostačující… Číst vice »

Jerry

Vedení ČD se taky není jak vlády a pak to tady vypadá.

Lektor

Na jakých linkách ještě béčka kmenově jezdí? Brno-Šumperk, Praha-Budejovice/Velenice, Plzeň-Brno a ještě někde?

Jackub

Praha – Děčín

kom

tam jezdí Bee 272 😉

Broge

Praha-HB-Brno

Jerry

Už aby v tom šrotu byly

Adam

Ne ve šrotu. V muzeu.

Jiří Kocurek

Všechny? To snad ne!

Adam

Co máte proti Béčkům? Já je mám rád. Už i kvůli tomu, že jsou to jedny z posledních vozů, kde se dá stáhnout okno. A proto doufám, že pokud je hold za pár let vyřadí, tak že půjdou do Lužné u Rakovníka do muzea. Ale zatím doufám, že ještě budou nějaký čas jezdit.

Kalanis

Béééčka zelenáááá!

Adam

Já vím. Je to asi hodně konzervativní názor, (pokud se tomu tak říká), ale já mám rád nejen Béčka ale kupříkladu i teď ty nové Viaggio Comfort, ty budou také příjemná změna. Mám rád totiž železnici jako takovou. Takže se asi omlouvám za špatné vyjádření. Děkuji. 😀

MildaIV

Neomlouvej se za vlastní názor jenom proto, že ho ostatní nesdílí.

vemm

Lužná není nafukovací…

Lektor

Příští rok je leden nebo prosinec? Jinak super zase blíž 21. století.

_Pavel_

Spíš otázka jestli prosinec 2020 nebo prosinec 2021 😀

Tomariero

Plné nasazení od prosince 21. Zkušební pravděpodobně i dříve (začátkem 21)

Tom

Super! Ty jo, kdyby se povedly i ty devítivozový, tak to bude slušnej kotel!

Tom

Johooooo!

Jakub

Nádhera!!! Už aby to jezdilo.