Nové vozy pro České dráhy od Siemensu a Škody už dorazily ke zkouškám na okruh
Cestující v dálkových vlacích mezi Prahou a Chebem přes Plzeň a Ústí nad Labem čeká příští rok velká změna v kvalitě vozidel. Konsoricum Siemens - Škoda Tranportation již začalo s testováním prvních vozů na zkušebním okruhu.
Dva roky po podpisu smlouvy na dodávku nových osobních vozů pro dálkové vlaky Českých drah dorazily první čtyři na železniční zkušební okruh ve Velimi, kde je čeká několikaměsíční testování. První cestující začnou vozit příští rok.
Souprava dorazila do Velimi dnes ve 4 hodiny ráno po cestě z ostravského areálu Škoda Vagonka. Přepravu zajišťoval nákladní dopravce Cargo Motion.
Zakázku na 50 vozů získalo v červenci 2018 sdružení Siemens – Škoda Vagonka za necelé tři miliardy korun. Svařování a lakování probíhá ve vídeňském závodu firmy Siemens, odkud se vozy přesouvají do závodu Škoda Vagonka v Ostravě. České dráhy je nasadí do provozu v příštím roce na trasu z Prahy do Chebu. Snímky z finální montáže zveřejnily České dráhy v květnu.
Nové vozy vychází z platformy Siemens Viaggio Comfort známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů ale budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou.
Jednotky bude možné spojovat do delšího a průchozího vlaku nebo k nim připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami. Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy.
Původně měly být nové vozy nasazeny na dálkové spoje Metropolitan z Prahy do Bratislavy a Budapešti, České dráhy ale nakonec změnily názor a nasadí je na vnitrostátní linky.
Základní charakteristika netrakčních souprav od konsorcia Siemens – Škoda
– pětivozová, uvnitř semipermanentním tyčovým spřáhlem spojená netrakční jednotka s tlakotěsnými průchody mezi vozy;
– zakončení jednotky na obou koncích se standardním rozhraním UIC pro osobní vozy s návalky a s běžným tažným a narážecím ústrojím, umožňující průchozí spojení s ostatními typy vozů, respektive s lokomotivou;
Konfigurace pětivozové netrakční jednotky
– koncový vůz 1. třídy + multifunkční vůz 2. třídy s infopointem a zázemím pro vlakový doprovod, místy pro osoby na vozíku s bezbariérovým WC a zdvihací plošinou s elektrickým pohonem pro nástup osob na vozíku, dětským kinem a místy vyhrazenými pro cestující s dětmi, umístění kočárků a místa pro uložení jízdních kol + dva vozy 2. třídy se standardním interiérem + jeden koncový vůz 2. třídy se standardním interiérem;
– délka netrakční jednotky přibližně 132 metrů;
– společné navzájem propojené palubní elektrické sítě a diagnostika;
– kapacita přibližně 330 míst k sezení;
– nejvyšší provozní rychlost 200 km/h.