Nové vlaky, nová linka. Praha zažívá železniční premiéru, kvůli které se měnil i tarif

Jednotka Pesa Elf.eu (655) RegioJetu v barvách PID. Foto: RopidJednotka Pesa Elf.eu (655) RegioJetu v barvách PID. Foto: Ropid

Start nových jednotek nastal s více než tříměsíčním zpožděním.

Cestující v Praze a části Středočeského kraje mohou od dnešního dne využívat úplně nové jednotky pro provoz v rámci Pražské integrované dopravy (PID).

Společnost RegioJet zahájila provoz nových jednotek Elf.eu od polského výrobce PESA Bydgoszcz. Měly přinést konec jednotek 845 na lince S49, ty ale dnes stále jezdí. Bez omezení jezdí na nové lince S61. Ta spojí Úvaly s pražským hlavním nádražím, o víkendech s Vršovicemi.

Start nových jednotek nastal s více než tříměsíčním zpožděním způsobeným výrobcem, původně měly vyjet s novým jízdním řádem loni v prosinci.

Pro cestující přinese další zvýšení komfortu, půjde za poslední dva roky o další nové vlaky v síti PID. Loni začaly jezdit na vybraných spojích nové jednotky RegioPanter a RegioFox. Za nenasazení jednotek včas vyměřila Praha pokutu 7,3 milionu korun.

RegioJet pořídil pro provoz městských linek celkem sedm jednotek. Podle jízdního řádu budou jezdit ve všední dny každých třicet minut, o víkendu v hodinovém. Jízdní řád pro linku S49 je zde, pro linku S61 zde.  První nová jednotka s cestujícími vyjela v 5:12 z Úval.

Poprvé v soutěži

Jde o první soubor na železnici v Pražské integrované dopravě, kde o smlouvě nerozhodovalo zvykové právo (České dráhy) či známosti (KŽC Doprava), ale otevřená soutěž.

RegioJet v soutěži vypsané v roce 2021 nabídl nejnižší cenu. Hodnota kontraktu s Prahou a Středočeským krajem je 2,484 miliardy korun. RegioJet objednal celkem sedm jednotek, zaplatil za ně přes miliardu korun. Výchozí cena za kilometr je 215,50 Kč. Jednotky Elf.eu mají označení 655.

Podepsáno: RegioJet má už jistou smlouvu s Prahou na provoz městských vlaků

Plány Prahy zejména na linku S61 čelí od počátku velké kritice nákladních železničních dopravců. Podle nich další provoz přes libeňské nádraží ještě více sníží kapacitu pro průjezd nákladních vlaků.

Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků

Praha musela své plány změnit. Kromě linky S49 z Roztok do Hostivaře měla druhá linka původně spojit Vršovice s Běchovicemi přes Hostivař. Městské části ale nestihly včas připravit na trase nové zastávky, a tak hrozilo, že by vlaky jezdily nevyužité. Proto se nakonec Praha dohodla e Středočeským krajem na zavedení linky do Úval.

Nová pražská linka S61 bude jezdit odklonem po koridoru až do Úval. Chybí zastávky

Start nových jednotek přinesl i změnu tarifu Pražské integrované dopravy (PID). Poprvé se stala jeho součástí 1. třída. Týká se ale právě jen linek RegioJetu, v soupravách Českých drah v rámci PID lze 1. třídu využít s doplatkem zakoupeným přímo u dopravce.

V nových jednotkách PESA Elf.eu pro provoz v Praze je celkem 235 míst, z toho v 1. třídě 12 sedaček. PID stanovil cenu za jednorázové použití 1. třídy na 20 Kč k ceně běžné jízdenky.

Tagy 655 Pesa Bydgoszcz Pesa Elf.eu PID Pražská integrovaná doprava RegioJet S49 S61
153 komentářů